procedure; ik had dat ook al begrepen in de Commissie Openbare Werken. Wij hebben gesteld: Wij willen graag dat, als er wordt afgeweken van de procedure openbare aanbesteding, er een lijstje met kandidaten over wordt gelegd. Die kandidaten zijn, zij het niet rechtstreeks, toch wel in een ambte lijk schrijven dat bij de commissie op tafel lag naar voren gebracht; het ging daarbij om twee bedrij ven. Ik heb toen gezegd: Ik had het liever uitgebreid willen zien, maar dat was nu eenmaal niet zo, de dienst vond dat het maar twee bedrijven hoefden te zijn; hoe zij tot die conclusie waren gekomen is nu niet ter sprake. Het college heeft, meen ik, een keus gemaakt uit die twee bedrijven. Ik wil best aannemen dat er, hoewel ik het summier vind, op dat ogenblik niet meer waren; aan ons argument dat er keus moet zijn is wel voldaan. Overigens - en daar wil ik mijn betoog in tweede instantie mee besluiten - hebben wij vanavond lang gesproken over de openbare en onderhandse aanbesteding. Wat mij bijzonder tot vreugde stemt is dat die hele zaak een beetje uit de politieke sfeer is, want het moet niet zo zijn dat wij alleen voor openbare aanbesteding zijn en anderen niet. Ik geloof dat iedereen - en dat is ook goed naar voren gebracht; zo is het althans bij mij over gekomen - artikel 176 van de Gemeentewet wel degelijk goed wil hanteren en dat doet mij gewoon genoegen, het verheugt mij dat dat buiten de politieke verhou dingen is gekomen. De heer Heidinga: De wethouder is in zijn beantwoording zeer summier geweest; daar heb ik hem wel eens vaker op betrapt. Het is natuurlijk wel bijzonder gemakkelijk om dat te doen maar het is de manier niet; dat is tenminste mijn mening. De wethouder zegt b.v. aan het adres van de heer Sterk: Het plan komt natuurlijk in de raad terug voor een kredietaanvrage. Maar dat is niet wat de heer Sterk vroeg en ook niet wat ik gevraagd heb, op wat ik gevraagd heb is hij helemaal niet ingegaan. Ik zeg: Dat plan moet om enigszins een rechte lijn te trekken eerst, voordat de hele molen van onderhandelin gen en wikken en wegen begint, bij de raad liggen - dit is het, zo hoort het - en begin daarna dan maar te onderhandelen als dat beslist moet. De raad kan dan zien: Kijk, dit was het plan en nu komt dat bedrag er uit, dat is haalbaar, maar wat is er nu over van het plan. Als men de toetsingsprijs ge haald heeft en men komt dan met de kredietaanvrage dan is het natuurlijk een waardeloze zaak, dan hoeven wij dat plan niet meer want dan kunnen wij het niet bezien, dat kan niet, zoveel gegevens hebben wij niet over dit plan dat wij dat kunnen controleren, ik zou tenminste niet weten hoe het zou moeten, ik zou het persoonlijk niet kunnen. De raad heeft het plan Metamorfose uitgezocht, maar in de raad hebben toen al enige raadsleden hun twijfel uitgesproken of dat in de woningwetsector haalbaar was, daar wordt aan getwijfeld. B. en w. hebben - dat prijs ik in u - dat nog eens extra benadrukt in hun brief aan de architect, ze hebben gezegd: Denk er wel aan, wij zullen die eis handhaven. Dat is keurig. Maar men zegt nu - en dat staat ook in de raadsbrief -: De prijsvorming voor de woningwetwoning geschiedt altijd op deze ma nier. Dat stem ik toe, dat is zo, dat is de normale gang van zaken bij de prijsvorming voor de woning wetwoning. Maar deze raad is bewust van de gewone weg afgeweken; wij hebben n.l. niet gewoon een architect uitgekozen en tegen hem gezegd: Nu moet je dat halen. Wij hebben een prijsvraag uitge schreven met een programma van eisen en met een overeenkomst. En het gaat toch niet aan om nu plot seling te doen alsof dat niet zo zou zijn, dat is nu eenmaal zo, wij zitten niet in de gewone procedu re die gewoonlijk wordt toegepast, wij zitten in een andere procedure. Als wij nu plotseling die eisen laten vallen - voor mijn gevoel komt het daar n.l. op neer - dan zie ik niet dat dat de aangewezen weg is voor de gemeenteraad van Leeuwarden. De heer Van der Wal: De inderdaad zeer summiere beantwoording van de wethouder - om het woordgebruik maar even aan te houden - heeft ons allesbehalve overtuigd. Het moet mij wel even van het hart dat het stormpje dat de heer Bijkersma ons beloofde over de openbare aanbesteding ook een zeer summier stormpje in een zeer summier glaasje was. De hear Miedema: Dy man haldt der tominsten rekken mei dat it al let is, dy brukt net mear wurden dan nedich is.) U hebt anders niet te klagen vanavond, dacht ik. (De Voorzitter: Nu even terug naar de Linnaeus- straat.) Ja, dit kost allemaal maar tijd. Ik ben het in dit geval eens met wat de heer Heidinga gezegd heeft, ik vind dat je in dit geval met deze voorgeschiedenis ontzettend zorgvuldig moet zijn met de procedure die je volgt. Wij moeten eerst ter beoordeling krijgen of het plan voldoet aan het programma van eisen, er moet niet eerst een beslissing tot onderhandse aanbesteding worden genomen. Wij zullen dan ook stemmen voor de motie die de heer Heidinga heeft ingediend. De heer De Jong: Mag ik een simpele vraag stellen? Ik hoorde de wethouder zeggen dat het gaat om 162 woningen. Waarom gaan wij in het besluit dat aantal niet noemen? In het besluit staat "een nader te bepalen aantal woningwetwoningen", waarom staat daar niet "162 woningen"? 31 De heer Eijgelaar (weth.): Ik zal proberen de overgebleven vragen wat uitgebreider te beantwoor den. Mevr. Brandenburg heeft het goed begrepen, de eis zoals die gesteld is blijft onverkort gehand haafd. Als het plan de curveprijs niet haalt dan zullen wij moeten constateren dat aan de opdracht niet is voldaan en dan zal niet tot honorering overgegaan kunnen worden. De heer Sterk heeft gevraagd dit plan terug te brengen in de Commissie voor het Woningbedrijf met een beoordeling van de technische dienst. De Commissie voor het Woningbedrijf en de technische dienst van het Woningbedrijf worden bij de verdere ontwikkeling van het plan steeds op de hoogte ge houden en ingeschakeld; de technische dienst zal het plan begeleiden en beoordelen en het plan komt in de commissie aan de orde. De heer Bijkersma heeft gevraagd of aanstonds ook kan blijken dat het anders gaat dan het nu ge lopen is bij de aanbesteding van de centrale verwarmingsinstallaties. Ik dacht dat daar geen enkel be zwaar tegen zal kunnen bestaan. Wij zullen dit in ieder geval aan de orde stellen in de Commissie voor het Woningbedrijf en met de directeur van het Woningbedrijf bespreken; u zult dan de keus krijgen uit meer dan twee bedrijven. De heer Bijkersma heeft ook nog gezegd dat art. 176 van de Gemeentewet zo moet worden gehan teerd als dat naar zijn mening zal moeten. Ik dacht dat dat ook steeds gebeurt. Als er van afgeweken wordt moet er inderdaad een behoorlijke motivering bij worden gegeven. Ik meen echter dat er ook steeds een behoorlijke motivering gegeven wordt als wij afwijken van een openbare aanbesteding en een onderhandse aanbesteding voorstellen. Nu kun je natuurlijk over de motieven die aangevoerd wor den van mening verschillen, maar wij menen wel dat wij altijd voldoende motieven aangeven als wij een dergelijk voorstel doen. Artikel 176 wordt goed gehanteerd, het laat deze mogelijkheid open. In afwijking van openbare aanbesteding kan de raad besluiten tot onderhandse aanbesteding op voorstel van het college; zo wordt het hier dan ook steeds naar voren gebracht. Wat de woorden van de heer Heidinga betreft, het zal wel aan mij liggen dat ik het niet met hem eens kan zijn. De heer Heidinga is het niet eens met de door ons gevolgde procedure en met het door ons gedane voorstel; hij was het de vorige keer ook niet eens met de wijze van toekennen van de prijs, met de procedure die daaraan verbonden was. Hij zegt anders geen bezwaar te hebben tegen de prijs vorming op de wijze als nu wordt voorgesteld, maar in dit geval vindt hij het onjuist. Wij hebben in deze raad een plan uitgekozen en nu wil de architect van dat plan op dezelfde wijze tot prijsvorming komen als anders gebeurd zou zijn als er geen prijsvraag geweest zou zijn. Het ontgaat mij waarom dat in dit geval dan anders moet dan in andere gevallen. (De hear Singelsma: It wie ien fan de biting- sten fan de priisfraech dat it yn de wenningwetsektor réalisearre wurde moast.) Maar dat is nu nog een voorwaarde, er verandert niets. (De hear Singelsma: Mar der stiet nou yn dat der noch in priis fêststeld wurde sil.) Ja, maar dat is toch het geval met ieder complex dat in de woningwetsector gerealiseerd wordt! Er komt in overleg een prijs uit de bus voor de realisering van dat project, dat is helemaal niet nieuw. De hele procedure is overigens - dat wil ik u nog zeggen - met het ministerie besproken; het ministerie gaat akkoord met deze procedure net zo goed als bij een ander woningwetbouwcomplex. Al leen de aanwijzing van de architect verschilt wat de procedure betreft met andere gevallen. (De hear Singelsma: Jo dogge nou de oare dielnimmers oan de priisfraech to koart. Jo kinne twa systemen han- tearje, de gewoane manier sa't it altyd gien is en de wize hwerop wy it nou dien hawwe. Wy hawwe in priisfraech ütskreaun en der wienen bitingsten by. Nou is der in oare gong fan saken en dat is hwer't de hear Heidinga op komt. Jo moatte de konsekwinsjes luke fan de oare easken dy't jo foaróf steld hawwe. Dat is it gefolch fan it feit dat der nou in oare proseduere folge is as oars. Dat is "des poedels kern".) (Mevr. Brandenburg—Sjoerdsma: Je stopt ergens met die procedure en dan ga je gewoon verder op de manier zoals je het altijd gedaan hebt.) (De Voorzitter: Laten wij daar nu niet verder over twisten, hierover bestaat verschil van mening; uit de stemming zal straks wel blijken hoe de kaar ten liggen.) Wij stellen dus voor om de procedure zo te laten verlopen als dat gebruikelijk is bij de prijsvorming van woningwetwoningen en het hier niet eerst in de raad aan de orde te stellen. De Voorzitter: Ik stel voor dat wij na dit uitvoerige antwoord van de wethouder gaan stemmen. (Gelach) Allereerst moet er een uitspraak worden gedaan over de motie die is ingediend door de heren Heidinga en Singelsma. De motie van de heren Heidinga en Singelsma wordt verworpen met 29 tegen 6 stemmen. Voor stemmen de heren M.H.G. de Greef, O. Heidinga, C. de Jong, A. Klomp, J.B. Singelsma en P.D. van der Wal Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1977 | | pagina 16