K4
*5
De Voorzitter schorst, om 21.45 uur, de vergadering voor de pauze.
De Voorzitter heropent, om 22.10 uur, de vergadering.
De Voorzitter: Voor wij verder gaan wil ik graag eerst even een paar punten van orde met u be
spreken. Ik heb in de pauze met enkele fractievoorzitters die ik zo snel kon vinden even overleg ge
pleegd over wat wij nu verder zullen gaan doen. De conclusie was u voor te stellen vanavond alleen
nog de algemene beschouwingen af te werken, het zal dan toch wel bijna half 12 zijn, en morgen de
geclaimde punten af te werken waarbij wij dan de keuze hebben tussen 's middags en 's avonds. Ik zou
de raad willen vragen waaraan hij de voorkeur geeft. Ik vraag u eerst of u er mee instemt vanavond
alleen nog de algemene beschouwingen af te werken.
De Raad stemt hiermee in.
De Voorzitter: Dan komt nu de vraag aan de orde of wij morgenmiddag dan wel morgenavond door
zullen gaan
De Raad besluit bij handopsteken dat de vergadering de volgende middag zal worden voortgezet.
De Voorzitter: Morgenmiddag om 2 uur wordt deze vergadering dus voortgezet. De leden van het
college hebben morgenavond niet vrij, want dan hebben wij b. en w.-vergadering
Mevr. Smit: Wij hebben nu net in de gauwigheid vastgesteld dat wij morgenmiddag om 2 uur door
gaan, maar is dat echt reëel? Ik denk dat verschillende raadsleden gewoon moeten werken, ik zelf in
ieder geval wel. Misschien zou deze beslissing toch nog kunnen worden herzien.
De Voorzitter: Ik heb de kwestie in stemming gebracht en een grote meerderheid van de raad was
voor het vergaderen op middag. (Mevr. Smit: Dat ging zo halfNee, ik heb goed geteld.
(Mevr. Smit: U hebt goed geteld maar de stemming was maar half; ik heb erg veel moeite met de geno
men beslissing.) Ik wist dat er twee meningen waren en daarom heb ik de vraag aan de raad voorgelegd
en de raad heeft daarover een besluit genomen. (Mevr. Smit: Wij hebben er geen overleg over kunnen
plegen. Ik vind dit erg vervelend.) Ik moet u er dan toch wel even op wijzen dat destijds is meege
deeld dat u er rekening mee moest houden dat er op 13 december ook 's middags zou worden vergaderd.
(Mevr. Smit: Maar de agenda gaf daar tot nu toe geen aanleiding toe.) Dat is een ander punt.
Ik moet u er ook nog even op wijzen dat u er rekening mee moet houden dat er volgende week
twee avonden vergaderd wordt, maandagavond en dinsdagavond dus. De agenda is erg lang en wetende
dat u niet na 12 uur wilt vergaderen - ik zou dat eventueel wel willen - betekent dat dat wij volgende
week waarschijnlijk twee avonden zullen moeten vergaderen. Er staan een groot aantal punten op de
agenda die wij beslist af moeten werken dit jaar. (De heer Heere: Volgende week dinsdagavond is de
afsluitende hoorzitting m.b.t. Schil-oost.) Daar zullen wij natuurlijk rekening mee houden. Als er dan
raad is zal er geen hoorzitting zijn. (De heer Heere: Daar heb ik dan kennis van genomen.) (De heer
Janssen: Je kunt die mensen toch niet afzeggen?) Ik zou er maar rekening mee houden dat die hoorzit
ting niet doorgaat.
De punten van orde zijn hiermee afgehandeld. Niet iedereen is even blij met de beslissingen die
genomen zijn, maar daar is niets aan te doen. Wij gaan nu verder met de tweede instantie van de al
gemene beschouwingen.
De heer Buising: Ik zal het kort houden, ik zal de opmerkingen van het college even in de gauwig
heid "oereidzje" die mij als reactie op mijn eerste instantie zijn geworden. Ik begin dan bij de reactie
van u, mijnheer de voorzitter.
U hebt mij toegezegd dat geprobeerd zal worden het materiaal dat er eventueel bij andere gemeen
ten is i.v.m. de situatie over het rapport van de Commissie Merkx in huis te krijgen voordat wij er mee
beginnen; daar ben ik u erg dankbaar voor. Het verheugt onze fractie ook dat alle gemeenten die op
het ogenblik bij de Regio zijn aangesloten er zoals het nu staat voorstander van zijn om de betreffende
gemeenschappelijke regeling inderdaad te verlengen. Wij hebben goede nota genomen van uw medede
ling dat het in de bedoeling van het college ligt om de eventuele aanpassingen en wijzigingen i.v.m.
het toekomstige welzijnsbeleid m.n. voor zover die slaan op het functioneren van onze functionele
raden nog tijdens deze raadsperiode aan te brengen. U hebt geciteerd uit een brief die u van het be
treffende ministerie hebt gekregen n.a.v. de vragen die zijn gesteld en de opmerkingen die zijn ge-
maakt over het besteden van A.C.W.-gelden. Daarin wordt ook het woord "verontrusting" genoemd.
Voorlopig weet ik nog niet zeker of onze verontrusting eigenlijk wel aan de kant mag zijn, ik heb het
idee dat wij dat beter nog even af kunnen wachten. (De Voorzitter: Dat ben ik met u eens.) Daar neem
ik bij deze nota van.
Dan iets over de opmerkingen van weth. Ten Brug voor zover die op het onderwijs slaan. Hij heeft
onze fractie met zoveel woorden willen toezeggen dat wij de rapporten over de integratie van kleuter
en lager onderwijs en de stand van zaken m.b.t. de ouderparticipatie enz. binnenkort in de Commissie
Onderwijs zullen krijgen. De omstandigheid dat hij dat wil uitbreiden met de reacties van de School
raad, de Vereniging voor Volksonderwijs en de Kleuterouderraad lijkt mij zinnig, ik heb het idee dat
de discussie daardoor in de Commissie Onderwijs alleen maar zinvoller kan worden, hoewel ik er toch
wel op aan zou willen dringen dat er ondanks deze wel gunstige uitbreiding niet al te lang gewacht
wordt met de behandeling in de commissie. (De heer Ten Brug (weth.): Het hoeft niet lang te duren.)
Dan is dat in orde.
Het verheugt onze fractie ook dat weth. Rijpma gezegd heeft dat hij inderdaad van plan is aan
de raad voor te stellen om een wat meer structureel gebruik te maken van de inhoud van het Fonds
Stadsvernieuwing. Wij zijn overigens bijzonder belangstellend naar de discussies die, zoals de wet
houder zei, in februari kunnen plaats vinden over het functioneren van de project- en contactgroepen.
M.b.t. de opmerkingen van weth. De Vries zou ik in tweede instantie toch nog even op willen
merken dat de vrees die ik vanmiddag uitgesproken heb t.a.v. de omvang van de financiële middelen
ons ter beschikking gesteld i.v.m. het welzijnsbeleid niet ongegrond was. Overigens heeft de wethou
derwei min of meer naar mijn hart gesproken toen hij het over het probleem van de extra-murale be
jaardenzorg had.
Dan wil ik nu nog even kort ingaan op een paar opmerkingen die door de andere fracties in de
loop van de middag zijn gemaakt, ik begin dan bij de V.V.D. Ik heb uit de opmerkingen van de heer
Bijkersma menen op te moeten maken dat men in die kringen niet meer zo voorstander is van het optre
den van actiegroepen buiten de normale inspraakverhoudingen om. Je kunt daar natuurlijk over denken
zoals je wilt, dat weet ik ook wel, maar naar de mening van onze fractie zijn demonstraties eigenlijk
min of meer het zout in de pap van de democratie te noemen. Ik dacht dat het de V.V.D. zou sieren als
men voor dat aspect dat er aan het voeren van acties zit toch wel het nodige respect op zou willen
brengen. Het is te hopen dat het democratische gehalte van de V.V.D. in het algemeen groter is dan
uit dat gedeelte van de beschouwing van de heer Bijkersma blijkt. Ik heb nog een opmerking aan het
adres van de V.V.D.-fractie i.v.m. de 4 miljoen subsidie die intussen in en aan de Transvaalwijk is
besteed. Het komt natuurlijk hier op neer, men was daar niet in de eerste plaats blij omdat er 4 mil
joen aan overheidsgeld weg was, men was blij met het resultaat dat het besteden van die 4 miljoen
heeft opgeleverd. (De heer Rijpma (weth.): Het was maar 1*> miljoen, hoor. Het totaal bestede bedrag
was 4 miljoen.) Ik citeer maar even wat ik vanmiddag heb gehoord. Over dat resultaat is men verheugd,
dat heeft men ook laten blijken. Dat er zoveel werk heeft kunnen gebeuren stemt tot blijdschap en ik
dacht dat dat op zichzelf niet meer dan normaal is. Ik vind het eigenlijk een beetje goedkoop en bo
vendien niet helemaal ter zake om daarover nu zo zuur te doen.
Dan wil ik ook niet heen om enkele opmerkingen die door de fractie van Axies zijn gemaakt, het
was eigenlijk meer een soort politieke necrologie. Het automatisme waarmee Axies zich het alleenrecht
van alle streven naar vernieuwing en verandering in Leeuwarden toeëigent is in wezen dermate auto
ritair en tegelijkertijd zo naief dat het inderdaad misschien beter is af te wachten wat er voor Axies
in de plaats zal komen. Het is - en dan citeer ik de heer Van der Wal maar even - inderdaad een ha
chelijke zaak om af te meten in hoeverre de opstelling van Axies bijgedragen heeft tot een mentali
teitsverandering in de raad, het is vermoedelijk nog hachelijker dan Axies zelf in de gaten heeft. Het
is overigens aan alle fracties zelf - ik zonder daarbij onze fractie niet uit - om te bepalen met wie
al of niet, als daar aanleiding en mogelijkheden toe bestaan, een meerderheid in deze raad aan te
gaan; dat gold vroeger en dat geldt nu ook. Daar zou ik het wat Axies betreft bij willen laten.
Dan de F.N.P. De hear Singelsma neamde himsels dizze middei in sanguinysk type. Ut de boekjes dy't
ikeartiids by mynstOdz je bruke moast mien ik noch to wi tten dat sokke typen nochal hwat kleurgefoel ich
binne. Dat die ek wol bliken hwant de hear Singelsma sei: De P.v.d,A. breidet mei read en it C.D.A.
breidet mei swart. (Mefr. 'Willemsma—de Jong: Mar dat wie net goed, hwant de kleur fan it C.D.A. is
grien.) Hy hie it oer swarte sokken en ik gean yn op hwat de hear Singelsma sein hat. Hwer't it my
om giet is dit, de hear Singelsma hat wiidweidich oanjown mei hokker kleuren de forskate fraksjes
breidzje, mar mei hokker kleur breidet hy seis? (De hear Singelsma: Giel.) De hear Singelsma hat just
yn dit forban de gemeenteriedsforkiezings even neamd en it soe fan bilang wêze kinne dat de F.N.P.
syn kleur ris hwat dudliker sjen liet. Oer de Onmacht fan de ried sitearre de hear Singelsma in P.v.d.A„-
man fan kwizekwansie. Wolnou, utsein de hear Singelsma seis hat tafallich in P.v.d.A.-man fan'e mid-