iïéz voor het instituut van wijkagent gepleit, m.n. voor de meer sociale taak van de politieagent, en als prioriteitsstelling voor de raad willen wij wel voor deze motie stemmen. U heeft al gesproken over het rapport "Politie in verandering" en in samenhang daarmee wil ik het volgende vertellen. Op de tele visie, ik meen in een van de actualiteitenrubrieken, is laatst een item geweest dat een experiment in Utrecht als onderwerp had. Dit experiment hield in dat werkers op het terrein van het welzijnswerk diensten, m.n. weekeinddiensten, op het politiebureau meedraaiden. Het lijkt mij een zinnig experiment en ik zou het verzoek willen doen om, juist in combinatie met het instituut wijkagent en de sociale taak van de politie, hier eens navraag naar te doen. De resultaten van dit experiment lijken erg gun stig te zijn en misschien is het een idee om dit ook in Leeuwarden in te voeren. Wij zijn dus wel bereid om de prioriteit voor de sociale functie van het instituut wijkagent te ondersteunen en wij zullen dan ook voor de tweede motie stemmen. De Voorzitter: De strekking van de eerste motie, zoals mevr. Willemsma en de heer Visser die heb ben toegelicht, begrijp ik volledig, maar ik moet tot mijn spijt zeggen dat de motie volkomen over bodig is, omdat wat er in staat al gebeurt. Ik moet u dus ontraden om deze motie te handhaven, want zoals de motie luidt is die niet zinvol. Wat u graag wilt, n.l. dat wij de politie zo goed mogelijk op sterkte houden, gebeurt reeds. Voor de tweede motie geldt hetzelfde. Ik wil hier nog eens met veel nadruk zeggen dat niet alleen ik persoonlijk maar ook de leiding van de politie grote waarde toekent aan het instituut wijkagent. U kunt er van verzekerd zijn dat dat instituut in de toekomst ook verder zal worden uitgebouwd. Die verzekering hebt u van mij. Dan draagt de motie het college op - het is jam mer dat ik het moet zeggen maar het college heeft er niets over te vertellen, dus u kunt hen niets op dragen - om als er uitbreiding komt die bij voorkeur aan het instituut wijkagent ten goede te doen komen en die toezegging kan ik niet doen. Ik zou het wel willen, maar ik kan het niet. Ik bevestig echter nog maals dat het instituut wijkagent hoge prioriteit heeft en stellig zal worden uitgebouwd, die verzekering geef ik u. Ik stel voor bij deze de discussies te beëindigen. Handhaaft u de moties, mevr. Willemsma? (Mevr. Willemsma—de Jong: De eerste motie wil ik, gelet op de discussie, intrekken, maar de tweede motie wil ik graag in stemming brengen.) De motie van mevr. Willemsma-de Jong en de heer Visser wordt bij handopsteken verworpen met 20 tegen 11 stemmen. De Voorzitter: De motie is dus niet aanvaard, maar u hebt wel mijn toezegging. (De heer Rijpma (weth.): Maar hij wordt wel uitgevoerd.) Dat is niet mijn interpretatie maar hun interpretatie. De heer Meijerhof is inmiddels ter vergadering gekomen. Par. 3. Beleidssector Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Verkeer en Vervoer. De Voorzitter: Ik geef nu allereerst het woord aan mevr. Visscher-Bouwer m.b.t. de bouw van wo ningen in Lekkum. Mevr. Visscher—Bouwer: De Commissie ex artikel 8 heeft een advies gegeven m.b.t. de bouw van 2 a 3 woningen per jaar. Dit aantal zou dan een uitvloeisel zijn van het principe om alleen te bouwen voor de natuurlijke aanwas. Als wij echter in het laatste rapport over de bevolkingscijfers van Leeu warden, welk rapport onlangs is uitgereikt, zien dat het inwonertal van Lekkum de laatste 5 jaar is gedaald met 37 en het inwonertal van Snakkerburen met 30, dan is er geen sprake van een toeneming van het inwoneraantal maar van een sterke afneming. Dit zijn dan nog slechts de cijfers van de laatste 5 jaar. Dit proces van achteruitgang in inwonertal is een feit, ondanks een betrekkelijk gering aantal woningen in Lekkum. Je ziet het overal, het wordt veroorzaakt door de gezinsverdunning en zal dus nog wel toenemen. Wij kunnen, dacht ik, dan ook rustig stellen dat nu wij in de raad tot de bouw van 150 woningen in 10 jaar - dat is dus 15 woningen per jaar - hebben besloten er voorshands geen sprake is van een uitbreiding van het inwoneraantal maar gewoon van een weer op peil brengen en dan op peil houden van het inwoneraantal. Voor Lekkum lijkt ons dit een zeer dringende zaak om de school en het verenigingsleven in stand te kunnen houden en dus het dorp leefbaar te kunnen houden. Ik dacht ook dat er geen tegenstelling was tussen de opvatting van het college en de raad; de vorige keer heeft de wethouder dat ook duidelijk laten merken. Ik vertrouw er dan ook op dat het college er bij de pro vincie alles aan zal doen om dit teleurstellende bericht van 2 a 3 woningen per jaar veranderd te krij gen. Wij wachten af of het college, wanneer dit niet mocht lukken, hiermee inderdaad op het door hen genoemde kritieke moment terugkomt in de raad waarop wij dan hierover een duidelijke uitspraak kun nen doen, zoals in de afdeling ook door het college is aangekondigd. De hear Miedema: It is in slimme saek. Dat wy dit punt oanhalden hawwe is net om't wy seinen dat dit hiel oars moat en dat wy de oplossing yn'e buse hawwe, mar it probleem is altiten dat jo by de ófdieling mar ien ynstqnsje hawwe en dan komme der dochs opmerkings nei foaren dêr't jo noch wol op réagearje wolle. Wy hólde it punt dan oan en dan hawwe wy wer twa ynstansjes yn't foarütsjoch. Mefr. Visscher hat hjir oer sprutsen en hja hat natuerlik gelyk as hja hjir oer praet. Allinne, hja forjit ien aspekt, nei myn smaek, en dat is dat der bisluten fallen binne yn dep. steaten. Der is in bislüt fallen oer de hiele opbou fan Frysldn, der lizze fêstichheden oer de opbou fan doarpen en dat hiele kader wurde de utwreidingsplannen oan kard en der sille ek de doarpen fan de gemeente Ljouwert oan kard wurde moatte. Jo moatte in knappenien wêze, wolle jo dat trochbrekke. It is allegearre wier - ik stean ek efter itjinge mefr. Visscher seit - dat it mei de skoalle, de tsjerke en de forieningen min giet en dat it tal ynwenners efterut rint, mar sokke doarpen binne der wol twahundert fan yn Frysldn. Dy doarpen sitte allegearre mei itselde probleem en as jo hjir eat oan dwaen wolle dan moatte jo mei in forhipt knap forhael komme. Dat kin ik net leverje, ik kin allinne advys jaen oan it kolleezje. Fierder soe ik nou ek net gean wolle. (De hear Ten Brug (weth.): Dan binne wy al in hiel ein.) Né, jo moatte earst ófwachtsje oft it in goed advys is, dér witte jo noch neat fan. Hwat is ntlit gefal, hwat is de oarsaek dat der sein wurdt dat net de doarpen mar de stêdden groei je moatte? Wy hawwe it der justerjoun by it ófrinnen fan de merk efkes oer hawn en de oarsaken binne de trek nei de butendoarpenit forkear op de wegen en de parkearproblematyk. Men seit dat de minsken wenje moatte hwer't harren wurk is, dat is altiten al in goed prinsipe west. Nou it punt dêr't it hjir eksakt om giet - it is oanhalden op fraech en antwurd 78, utwreiding fan it doarp Lekkum - en dat is dat as jo Lekkum utwreidzje de I ju tichter by harren wurk wenje as yn CamminghabuorrenDe hiele problematyk dêr't de Doarpenota foar skreaun is en dêr't de Doarpenota foar hanthavene is, is net fan tapassing op it doarp Lekkum. Dit doarp sit sadwaende dudlik yn in utsunderingsposys je. Net allinne dat jo sizze dat de trek nei de buten doarpen net foar Lekkum jildt om't de ynwenners fan dat doarp yn de stêd wenje, mar it doarp hat ek in utsunderingsposys je yn dy sin dat sa'n lytse mienskip sa ticht tsjin de stêd oan net maklik yn stan to halden is om't de trek nei de stêd great wurdt. It eigene rint efterut, de stêd lukt en dan hat in lytse mienskip dy't fierder fan de stêd of leit mear kans om bistean to bliuwen as sa'n mienskip as Lekkum. As ik dy beide aspekten byinoar luk, dan tocht ik dat der alle reden wie om in pleit to halden en to sizzen dat wy as ried mei de hurde problematyk fan de Doarpenota wol akkoart gean kinne al hawwe wy der problemen mei mar dat wy der net mei akkoart gean kinne hwat de utwreiding fan it doarp Lekkum oanbilanget, De ótsünderlike posysje fan it sa ticht tsjin de stêd oan lizzen en it wenjen yn de stêd haldt yn dat dit sjoen wurdt as in utwreiding fan in stedswyk fan Ljouwert. Nou, dan is it hwat greater hwat better. Mevr. Smit is inmiddels ter vergadering gekomen. De heer Rijpma (weth.): Het is bekend dat het college aan een projectgroep opdracht heeft gege ven om een uitbreiding in fasen van Lekkum uit te werken in die zin dat er over een periode van 10 jaar in totaal 150 huizen bij gebouwd zullen kunnen worden. De reactie die wij vanuit het voorover leg hebben gekregen heeft ons niet van gedachten doen veranderen. Ik ben wel van mening dat wij een zorgvuldige argumentatie moeten opbouwen die, laten wij zeggen, toch wel iets unieks heeft in relatie tot de problematiek van Friesland. De Voorzitter:.Ik geef nu de heer Miedema het woord die zal spreken over de plannen voor de be bouwing op het terrein van de voormalige Handelsdrukkerij. De h ear Miedema: Nei't dit punt oanhalden is, haw ik it idé dat it fraechstik fan de herbou hwat yn in "stroomversnelling" rekke is, dat is dan suver tafallich. (De hear Heidinga: Dat is de stók dystou der efter set hast, de stók efter de doar.) O, dat hie ik net yn'e gaten. Ik haw ek heard dat it yn de kommisje - ik tocht fan Romtlike Oardering of lepenbiere Wurken, ik bin dêr net sa thus yn - ófroune wike oan'e oarder west hat. Ik haw ek heard dat der yn dy kommisje oer praet is dat it meikoarten yn de ried komt en dat it aide steande gebou fan de Hannelsdrukkeri j ófbrutsen wurde sil - as it net wier is dan hear ik dat aensten wol -, dat der nijbou komt en dat it oare renovearre wurde sil. Dan kinne jo jo óffreegje oft it dan noch sin hat en meitsje fan dit oanhalden punt gebruk. Dat haw ik yndied yn my omgean litten en de konklüzje hat west dat it wol sin hat. Hwat is ntl. de redên hwerom ik by de ófdielingsgearkomste hjir oer bigoun bin en hwerom ik nou mien dat it dochs sin hat en siz der in pear wurden oer as bigjin fan de bihanneling strak yn de ried? As ik omtinken jow oan hwat der op dit stuit bikend is dan forwachtsje ik fan it kolleezje in utstel ta ófbraek fan it pand fan de Hannels- drukkerij en nijbou dêrfan troch wenningbouforiening "Beter Wonen", dat is oan dy foriening tasein.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1977 | | pagina 32