14 Egalisatiefonds en dat die ook niet in de algemene middelen terecht gekomen zijn. Zo zullen ook deze middelen niet in de algemene middelen verschijnen. De Voorzitter: Ik stel voor over dit voorstel bij handopsteken te stemmen. Het voorstel van b. en w. wordt bij handopsteken aangenomen met 21 tegen 12 stemmen. Punten 12 en 13 (bijlage nos. 505 en 516). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 14 (bijlage no. 524). De hear Jansma: Op it earste gesicht giet us fraksje hiel graech akkoart mei it utstel om de troch de Stichting "De Groene Ster" frege garansje to jaen. Tytsjerksteradiel hat neffens myn ynformaesje forline wike hwat har 25% oanbilanget al ja sein. It doel fan de Stichting om op dit prachtige plak 10 oanpaste fakans je-bungalows to bouwen foar rolstoelgebrukers sprekt eltsenien oan. Hwat dat oan- giet, alle wurdearring foar it Stichtingsbistjur. Nammersto mear sprekt it us oan nou't 2 jildsjitters foun binne dy't elts 200.000,liene wol Ie tsjin mar 5% rinte. Fine b. en w. dy 5% net guodkeap? Men soe tinke fan net hwant yn it riedsbrief stiet sawol yn de earste as yn de wizige versy "goedkope" tusken oanhellingstekens. Hwerom? Ut it untwerp-bislut blykt wol dat b. en w. seis 8-5% freegje hwan- near't der eat mis gean soe. Yn de stikken haw ik lezen dat b. en w. yn prinsipe bisletten hawwe dat de bihearder fan de camping mei it bihear fan de bungalows bilêste wurde sil, om't oars de eksploi- taesje net maklik slutend to meitsjen is. Blykber hawwe b. en w. hwat soargen oer de eksploitaesje Wy kinne der wol yn komme, mar hawar, der moatte nou ienris risiko's nommen wurde yn it libben en dat jildt hjir ek. Troch yn de oerienkomst forskate bipalingen op to nimmen liket it risiko yn dit gefal wol to nimmen. Wy hoopje dat meikoarten mei de bou bigoun wurde kin. Op dat stik fan saken binne wy hwat ungerêst. Fan't maeitiid hawwe wy hjir bisletten it terrein yn to rjochtsjen. Der is in kredyt fan 157.000,biskikber steld. Dep. steaten hawwe it goed kard. De R.C.O.W. joech yn april it wurk frij. Men moast foar 1 september bigjinne en foar 1 july 1978 klear wêze. Doe't it sa- fier wie woe de R.C.O.W. gjin tastimming jaen om't de oanliz fan it terrein passé moast yn it skema fan de bou fan de bungalows. Dat paste doe net. De datum 1 septimber waerd forskoud nei 1 jannewaris 1978. It sjocht der net nei ut dat men foar 1 jannewaris 1978 bigjint en der sil op'e nij subsydzje oan- frege wurde moatte. Yn dat forban in fraech: Binne wy der wis fan dat dat subsydzje der komt? Moat hjir om mear as ien reden net hwat mear faesje efter de bou setten wurde? Utstel moat hjir yn elts ge fal gjin ofstel wurde. In neijer oerliz tusken it Stichtingsbistjur en it kolleezje soe neffens us in goed ding wêze. Wy wol Ie net graech dat hjir unnedich noch mear stagnaesje untstiet. De heer De Vries (weth.): Wij zijn de heer Jansma erkentelijk voor zijn instemming met dit voor stel en wij onderschrijven graag zijn mening dat het voor Leeuwarden en misschien wel voor heel Friesland bijzonder belangrijk is dat wij een voorziening als deze in het project van de Groene Ster kunnen realiseren. Wij hebben er bepaald grote verwachtingen van. U weet wellicht dat ook in Appel scha een dergelijk centrum is, maar in de Groene Ster hebben wij het voordeel dat alles zo mooi vlak is dat praktisch iedereen die een beetje vaardigheid heeft met een rolstoel zich door het hele gebied kan bewegen. Vandaar dus ook de aantrekkelijkheid van de ligging van deze 10 bungalows. Wanneer het woord "goedkope" tussen aanhalingstekens is gezet is dat niet een denigrerende toevoeging, maar is het bedoeld als ondersteuning van onze visie dat het inderdaad goedkoop geld is. Waar kan men dit tegenwoordig nog verkrijgen? Hier zit in ieder geval gemeenschapszin achter van de kant van degene die dit geld beschikbaar stelt om daarmee de bouw mogelijk te maken en de exploitatie binnen redelijke grenzen te houden. Inderdaad bestaat er de opzet om het beheer in te passen in het beheer van de camping en wel om twee redenen. In de eerste plaats menen wij dat onze medewerkers daar wel ruimte kunnen scheppen en de hand- en spandiensten die benodigd zijn om het verblijf op die plaats goed te begeleiden kunnen verrichten. In de tweede plaats menen wij dat ook onze eigen kantine op een actieve wijze ingezet kan worden bij het functioneren van deze bungalows. Vandaar dat wij deze com binatie graag optimaal willen benutten Als de heer Jansma zijn ongerustheid uitspreekt over het uitblij ven van het begin van de bouw, kan ik hem mededelen dat dit in de eerste plaats een gevolg is van het feit dat de financiële zaken zoals die hier verder in het proces worden gebracht nog niet waren afge rond. Daarop is ook de toestemming van de R.C.O.W. om met de grondwerken te beginnen afgestuit. Men heeft gezegd dat alles in één keer moet verlopen, omdat anders het project niet vrij gegeven 15 zou worden. Men heeft daardoor de beschikbare rijksgelden in de vorm van subsidie weer teruggenomen. Wij hebben wel de overtuiging dat bij een eerste signaal van de kant van het stichtingsbestuur dat de zaak helemaal rond is dit subsidie weer opnieuw beschikbaar gesteld zal worden. Wat dat betreft de len wij dus in geen enkel opzicht het pessimisme. Evenmin zijn wij pessimistisch t.a.v. het risico dat de gemeente hierbij loopt. Natuurlijk is het een garantie, natuurlijk kunnen wij niet in de toekomst zien, maar wij dachten dat het bestuur van deze stichting dermate actief en met zoveel inventiviteit de zaak heeft aangepakt dat men in staat is om deze zaak op een uitstekende wijze in exploitatie te nemen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 15 (bijlage no. 506). Mevr. Visscher-Bouwer: Wij zijn blij met deze nieuwe raadsbrief over de subsidiè'ring van de S.V.K. Wij zien dat de planproduktie is ontkoppeld van de hoogte van het subsidie en wij vinden dan ook dat hierdoor een voldoende rechtszekerheid is ontstaan voor het volgende jaar. Bovendien opent u ook de mogelijkheid om, mocht de planproduktie erg tegen vallen - dit zou kunnen gebeuren door een ver hoging van de tarieven -, bij de raad terug te komen. Wij zijn het eens met een geleidelijke tariefs verhoging, maar wij vinden wel dat wij dit het komende jaar in de gaten moeten houden. Wij zouden dan ook graag zien dat uit de verslaglegging van de Stadsvernieuwingskorporatie blijkt wat voor uit werking deze tariefsverhoging heeft. Op die manier kunnen wij inzicht verkrijgen in de werkwijze daarvan en nagaan of de doelgroepen waarvoor de Stadsvernieuwingskorporatie zou moeten werken inderdaad worden bereikt. Verder zijn wij het ook eens met de tariefsvaststelling van b. en w.omdat men nog altijd de mogelijkheid heeft om bij de raad terug te komen wanneer er erge problemen moch ten ontstaan. In punt 5 van de raadsbrief stelt het college voor om de zaak in de loop van het volgen de jaar opnieuw te bekijken en daar zijn wij het volkomen mee eens. Wij vinden dat dit tijdig moet gebeuren en dat het niet in de tijd vooruit moet worden geschoven. Het is een moeilijk probleem dat ook verband heeft met wat het rijk gaat doen. Ik ben echter ook van mening dat wij niet te lang moe ten wachten wanneer er van rijkswege geen vaste richtlijnen of subsidies in het vooruitzicht worden gesteld. Wat de stadsvernieuwing betreft zitten wij eigenlijk al in dat schuitje omdat op het moment gezegd moet worden dat er niets of onvoldoende komt. Ik denk dan dat wij met elkaar een grondige discussie over de Stadsvernieuwingskorporatie t.a.v. de hele stadsvernieuwing moeten houden en dat wij ons af moeten vragen op welke manier met het geld dat wij er in stoppen het grootste resultaat kan worden bereikt, voor welke doelgroepen wij willen werken, waar het geld terecht komt en hoe wij dit met elkaar kunnen opzetten. Ook m.b.t. de rechtszekerheid van de betreffende werknemers zou ik dit niet te ver in het volgende jaar willen zien opgeschoven. De heer Heidinga: Ook mijn fractie is in grote lijnen tevreden met deze eerste wijziging van de vorige voorstellen van het college. Wij zijn ons er terdege van bewust dat deze wijziging op langere termijn voor de S.V.K. geen oplossing biedt. Het college had in het vorige voorstel reeds geschreven dat het zou overwegen of het niet was in te passen in de meerjarenraming en daarom ga ik helemaal akkoord met hetgeen mevr. Visscher heeft gezegd, n.l. dat wij dit volgend jaar tijdig moeten bezien. Ik geloof dat de minister van financiën hier al in maart met de begrotingen begint. (De heer Ten Brug (weth.): Hij is al begonnen, hoor.) Nou, dat is geweldig. (De heer Ten Brug (weth.): Daar ging het niet om.) Het moet dan altijd mogelijk zijn om voor de vakantie of kort daarna eens goed te bekijken wat wij hiermee doen en hoe het verder moet gaan. Mijn fractie stelt daar zeer veel prijs op want weliswaar is het een bepaalde zekerheidsstelling voor het komende jaar maar voor de langere termijn staat het hele spul nog behoorlijk op losse schroeven, daar zijn wij het wel over eens. De heer Van der Wal: In navolging van de vorige sprekers kan ook ik zeggen dat wij dit een dui delijke verbetering van het voorstel van 3 weken geleden vinden, tenminste deze ontkoppeling van de planproduktie wat de directe subsidiëring betreft. Er is een soort gewenningssubsidie ingevoerd zo dat er voor 1978 in totaal een 130.000,op het kleed komt. Zoals ook de vorige sprekers hebben opgemerkt is dit op de langere termijn geen oplossing en wij zullen pogingen in het werk moeten stellen om deze subsidiëring op te nemen in het beleidsplan. Ik dacht dat het op basis van de ervaringen van het eerste haif jaar van 1978 mogelijk moet zijn om tot een meer definitieve subsidiëring van de Stichting Stadsvernieuwing te komen. In de brief die deze keer ook aan het college is gericht staat: T.a.v. IV-d blijft het standpunt dat, indien de S.V.K. niet met b. en w. tot overeenstemming kan ko men over het tarievenbeleidde gemeenteraad een uitspraak dient te doen. Nu is het natuurlijk altijd

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1977 | | pagina 8