10
Punten 3 t.e.m. 7 (bijlagen nos. 7, 8, 6, 2 en 3).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 8 (bijlage no. 4).
De Voorzitter: In het bij dit voorstel behorende besluit dient in punt II. "juni" te worden gewij
zigd in "mei".
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het mondeling door de voorzitter gecorrigeerde voorstel
van b. en w.
Punt 9 (bijlage no. 1).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 10 (bijlage no. 10).
De heer Heidinga: Ik heb het een beetje moeilijk met dit preadvies. In het algemeen kunnen wij
het wel zo stellen dat een gymnastieklokaal bestemd is voor het lesgeven in en het beoefenen van de
lichamelijke opvoeding. De gemeenschap investeert in zo'n lokaal, het moet aan bepaalde eisen vol
doen, er moeten toestellen en wat dies meer zij in zijn. Er is dus ook in dit geval in dit lokaal ge
ïnvesteerd en daarom heb ik het er moeilijk mee dat dit gymnastieklokaal dat wij hebben ingericht
voor de lichamelijke opvoeding plotseling aan zijn doel wordt onttrokken en er een andere bestem
ming aan wordt gegeven. Ik vraag mij af of dit per se noodzakelijk is. Ik vind het gebruik dat er nu
van wordt gemaakt ook bijzonder belangrijk, ik vind het belangrijk dat de Arendstuinschool die er
niet zo ver vandaan ligt daar gebruik van maakt en ik vind het ook belangrijk, misschien haast nog
wel belangrijker - ik kan het niet helemaal beoordelen -, dat het jeugd- en jongerencentrum 't Vliet
daar gebruik van maakt. Dat centrum gebruikt het lokaal ook voor het doel waarvoor het ingericht
is. Ik vraag mij dus af of het college en de afdeling Onderwijs werkelijk het uiterste hebben gedaan
om alles uit te zoeken wat mogelijk is om dit gymnastieklokaal te behouden voor het doel waarvoor
het is gesticht. Ik kan deze zaak niet helemaal overzien, ik weet n.l. niet hoeveel lokaalruimte de
Akademie voor Beeldend Kunstonderwijs nodig heeft. Is die klaar met alleen de St. Bonifatiusschool
Ik denk het niet. Als dat niet het geval is, als men toch meer ruimte nodig heeft, dan vraag ik mij af
of hef ook mogelijk is om b.v. in plaats van de gymnastiekzaal van de St. Bonifatiusschool het ge
bouw te gebruiken waar Ubbo Emmius in gezeten heeft. Dat gebouw ligt daar vlak bij, dat heeft
toch ook wel een stuk of 10 lokalen, waaronder een vrij groot lokaal achteraan op de begane grond
met openslaande deuren naar de voormalige pastorietuin. Daar groeien op het ogenblik enorm hoge
brandnetels, maar dat is ook artistiek, dat treft dan wel weer. Alle gekheid op een stokje, ik vraag
mij echt af of al het mogelijke is gedaan om dit gymnastieklokaal niet aan zijn bestemming te ont
trekken. Als er absoluut geen andere mogelijkheid is, wel, dan gaan wij natuurlijk akkoord, maar
als er wel een redelijk alternatief is dan zeg ik: Wij moeten dit niet doen.
De heer Ten Brug (weth.): De huisvesting van de Akademie voor Beeldend Kunstonderwijs is se
dert jaren een heel droeve zaak. De akademie is begonnen in een verbouwd herenhuis aan Droeven-
dal, de voormalige rectorswoning ven het gymnasium. Daarna heeft de akademie een 100 jaar oude
school op de Keizersgracht gekregen. Al groeiende moest men zijn toevlucht vinden in een gebouw
dat qua voorzieningen op geen enkele manier aan de eisen voldoet, in de oude Leerschool die ook
ongeveer 100 jaar oud is. Onlangs heeft de akademie, in overleg met het Ministerie van Onderwijs,
in beginsel beslag kunnen leggen op de voormalige drukkerij Eisma op de Tuinen, niet ver van de
Keizersgracht. De situatie in het pand aan Droevendal en in de voormalige Leerschool is van dien
aard dat het in feite niet meer kan. Het pand aan Droevendal is totaal ongeschikt en als er iets zou
moeten gebeuren in de oude Leerschool dan zou het tonnen kosten om er iets van te maken. Wij zoe
ken dan ook al een aantal jaren naar een betere huisvesting voor de akademie. Op lange termijn
hebben wij daarvoor de tegenwoordige Vijverschool aan de Oostersingel op het oog. Als dat zou luk
ken dan zou dat met zich mee kunnen brengen dat het pand aan de Keizersgracht afgestoten zou kun
nen worden. Dit soort onderwijs vraagt onzaglijk veel ruimte, er zijn wel theorielessen, maar de
meeste lessen moeten worden gegeven in een soort werkplaatsen. U kunt zich wel voorstellen dat
een afdeling Beeldhouwen veel plaats vraagt, als je twee leerlingen in een leslokaal kunt neerzetten
dan ben je niet ongelukkig. De St. Bonifatiusschool staat sinds augustus leeg, de school is opgeheven.
Op grond van de wettelijke bepalingen valt het schoolgebouw toe aan de gemeente. In overleg met
het rijk, dat er bezwaar tegen had een aantal voorzieningen aan ons toe te zeggen als die verwezen
lijkt zouden worden in de Leerschool, is bekeken wat de mogelijkheden waren rondom de Bonifatius-
kerk. Niet alleen de school staat leeg maar ook de pastorie staat leeg. De situatie is zo dat de school
lokalen van de St. Bonifatiusschool wel geschikt zijn voor de theorielessen - die zouden daar dan kun
nen worden gehouden in plaats van in de Leerschool -, maar dat daarbij nog een vrij grote ruimte no
dig is. Wij zitten aanmerkelijk beter in de gymnastieklokalen dan vroeger, maar toen dit gymnastiek
lokaal aan de orde kwam was mijn eerste reactie ook: Liever niet. Ik was toen nog niet eens op de
hoogte van het feit dat dat lokaal ook overdag in gebruik was, dat is mij pas later gebleken. Wij heb
ben uiteraard ook gymnastieklokalen nodig voor avondgebruik en dit lokaal is gunstig gelegen in het
centrum. Het is niet mogelijk gebleken - wij hebben ook overleg gehad met de inspectie - om in de
pastorie een geschikte ruimte te vinden; men vond de dubbele kamer grenzend aan de tuin, als ik het
zo mag zeggen, daarvoor te klein en te smal, er zouden nogal grote toestellen en wat dies meer zij
in opgesteld worden. Het komt er in feite op neer dat wij, als het gymnastieklokaal er niet bij betrok
ken zou worden, maar weer voor een deel uit de brand zijn, dan hebben wij wel een aantal theorie
lokalen maar zullen wij elders in de stad werkruimte moeten zoeken. Dat blijkt echter onmogelijk te
zijn. Als wij het gymnastieklokaal er bij nemen dan kunnen wij hef pand aan Droevendal en de Leer
school verlaten. U weet hoe moeilijk het is om nieuwbouw voor elkaar te krijgen, maar ik hoop dat
wij de Vijverschool op niet al te lange termijn in gebruik zullen kunnen nemen. Zoals het nu lijkt
zal het noodzakelijk zijn zowel de Bonifatiusschool als het pand van Eisma ook dan nog te gebruiken.
De heer Heidinga zegt dat wij in dat gymnastieklokaal hebben gei'nvesteerdDat is natuurlijk waar,
maar wat de financiële kant betreft komt dat via de huurvergoeding die wij van het rijk krijgen wel
terug, financieel lijden wij dus geen schade. Je moet het zo zien dat het hier om een school gaat die
nu voor een ander type school gebruikt zal worden; dat is wel eens eerder gebeurd. Het gymnasliek-
lokaal aan de Keizersgracht wordt b.v. ook gebruikt als werkruimte voor de akademie. Zoals ik al zei,
voor deze school is nu eenmaal enorm veel ruimte nodig. Wij hebben niet rechtstreeks aangestuurd
op deze oplossing; door deze oplossing moeten er weer andere voorzieningen worden getroffen. De
ene school die gebruik maakt van het gymnastieklokaal kan in de Willem Lodewijkschool terecht. Wij
zoeken voor het jongerencentrum 't Vliet - men wist dat hef maar om een tijdelijk gebruik ging - nog
een oplossing; ik denk wel dat die te vinden zal zijn in de naaste omgeving. Dit gymnastieklokaal
- dat is ook het oordeel van de inspectie - kunnen wij in deze totale schoolvoorziening niet missen,
want zonder het gymnastieklokaal is de hele aantrekkelijkheid van de verhuizing er af.
De heer Heidinga: Hef antwoord van de wethouder bevredigt mij niet. Ik vind dat hij te gemakke
lijk heen loopt over het feit dat wij helemaal geen overschot aan gymnastieklokalen hebben, wij moe
ten daar altijd bijzonder zorgvuldig mee omspringen om te zorgen dat iedereen "syn gerak" krijgt.
Nog niet eens zo lang geleden hebben wij een overzicht gehad van het aantal gymnastieklokalen en
het gebruik daarvan. Daaruit bleek dat wij aan de krappe kant zitten. Ik vind dus dat de wethouder
te gemakkelijk heen loopt over het feit dat hier een gymnastieklokaal aan zijn bestemming wordt ont-i
trokken. Nu zegt hij wel dat de investering terug komt, maar die investering is gepleegd t.b.v. de
lichamelijke opvoeding. (De heer Ten Brug (weth.): De investering is gepleegd t.b.v. een lagere school
en er komt nu beroepsonderwijs in de school; dat maakt niets uit.) Vergis ik mij als ik zeg dat ik in
het rijksscholenplan gelezen heb dat in 1978 het eerste geld voor het stichten van een nieuwe school
voor beeldend kunstonderwijs is toegewezen? (De heer Ten Brug (weth.): Ja, u vergist zich.) Weet
u dat zeker? (De heer Ten Brug (weth.): Ja. Ik wilde wel dat u gelijk had.) Ik meende werkelijk dat
het er in stond. (De heer Ten Brug (weth.): Die school is niet eens aangevraagd. Het is een avondschool
en daarvoor geven ze geen geld.) Ik zal hef morgen direct nazien. (Gelach)
De heer Ten Brug (weth.): De Akademie voor Beeldend Kunstonderwijs kan niet op dat scholen
plan staan omdat het een avondschool is die daar niet onder valt. Bovendien is er geen nieuwbouw
aangevraagd, want wij zijn altijd bezig met tijdelijke voorzieningen. Het zou kunnen zijn dat op
het scholenplan de Akademie voor Expressie en Kommunikatie staat. Het gaat bij dit scholenplan
niet om een bouwplan maar om een bekostigingsplan. (De heer Heidinga: Ja, dat bedoel ik, daarvoor
wordt in 1978 het eerste geld beschikbaar gesteld.) Ja, voor de exploitatie, maar niet voor een ge
bouw. Nu nog even het gymnastieklokaal. U hebt in de stukken kunnen lezen dat er maar twee gebrui
kers waren. Dat er een grote druk zou zijn is dus pertinent niet waar; dat is ook wel logisch want de
grootste druk treedt natuurlijk daar op waar de meeste mensen wonen. Dit is niet een lokaal met afme
tingen die men heden ten dage graag ziet, deze school is in het begin van de 30-er jaren gebouwd en