doen als er iets gebeurt. De wethouder heeft het door derden laten uitzoeken en hij vond wat, maar een vondst doet het soms wel en soms niet. Ik hoop dat hij in deze opmerking aanleiding vindt er eens wat meer op te studeren. De Voorzitter: Dat zal de wethouder graag doen en wat de heer Singelsma zei wordt ook nog nagegaan. Als de noodzaak aanwezig is de door hem voorgestelde woorden in te voegen neem ik aan dat u er mee instemt dat dat alsnog gebeurt. De Raad stemt hiermee in. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punten 17 t.e.m. 23 (bijlagen nos. 134, 150, 141, 142, 130, 127 en 153). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 24 (bijlage no. 156). De heer Bijkersma: In het stuk staat dat de Coöperatieve Condensfabriek het stukje grond om niet afstaat. Ik wil graag mijn waardering voor deze medewerking uitspreken. Er zijn vanavond al compli menten uitgedeeld aan andere inwoners van onze stad en ik meen dat een compliment aan de Coöperatieve Condensfabriek ook op zijn plaats is. De hear Singelsma: De gemeente jowt ek in stikje groun "om niet" yn gebruk. Moat der net in termyn by of in bipaeling dat, as dit saekje wer werom draeid wurdt, men dit stikje groun wer werom easket of sa? Of is dat boun oan it gebou, sa lang as dat funksionearret? De heer De Vries (weth.): Wij sluiten ons graag aan bij de waardering die de heer Bijkersma heeft uitgesproken. De heer Singelsma kan ik zeggen dat deze kwestie inderdaad is gebonden aan de bestaansduur van dit gebouw sec. In een contract tussen de C.C.F. en de stichting zal een en ander nader moeten worden uitgewerkt. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 26 (bijlage no. 125). De heer Ten Hoeve: Ik wil enkele korte opmerkingen over dit bestemmingsplan maken. Wij hebben vanavond met betrekking tot Huizum-Bornia al lang gepraat over procedurekwesties en ook bij dit plan speelt een procedurekwestie een rol. Ook hierbij is wel duidelijk geworden dat het zonder in spraak niet kan. Ik meen dat bij de behandeling van het plan Nijlan daaruit al lering is getrokken. Overigens wil ik nog opmerken dat wij bij het behandelen van plannen in onze stad een duidelijk onderscheid moeten maken tussen oude en nieuwe wijken. Gezien de prioriteiten die wij leggen bij de oude wijken, menen wij dat in de nieuwe wijken het karakter van de bestemmingsplannen conserverend moet zijn. Door de gesprekken die toch op gang zijn gekomen zijn een heleboel onduidelijkheden voor de mensen in de wijk duidelijker geworden. De standpunten zijn dichter bij elkaar gekomen en veel bezwaren zijn in het plan verwerkt. Op andere punten is niet helemaal tegemoet gekomen aan wat de wijk wenste, maar in de raadsbrief is duidelijk gesteld dat pas van de mogelijkheden die het be stemmingsplan biedt gebruik zal worden gemaakt wanneer dat werkelijk nodig is. Voor dit punt geldt zeker ook dat het opnieuw in de raad moet komen. Bijvoorbeeld het maken van een keuze tussen groen en parkeren kan niet buiten de raad om gebeuren en die keuze zal pas na een grondige af weging worden gemaakt. Wij hebben vanavond lang over een tunnel gesproken en ook bij dit plan is daarvan sprake. In ieder geval zijn in dit plan de mogelijkheden ingebouwd dat er een tunnel wordt aangelegd, al wordt nu niet voorgesteld daartoe inderdaad over te gaan. Ik kan het daarmee eens zijn, want er is vanavond al verschillende keren opgemerkt dat aanstonds het verkeersplan ter beoordeling wordt voorgelegd. In het verkeersplan dat wij nu hebben staat niets over tunnels en ik wil u dan ook met nadruk verzoeken in de raadsbrief bij het verkeers- en vervoersplan een stuk te wijden aan de tun- 23 nelproblematiek, waarbij dan duidelijk moet worden aangegeven op welke plaatsen tunnels wense lijk zijn en in welke volgorde zij eventueel moeten worden aangelegd. Wij zijn het eens met uw keuze voor het wijkgebouw. Tenslotte wil ik nog een enigszins algemene opmerking over de exploitatie maken. Als er door toevallige omstandigheden, in Bilgaard of bijvoorbeeld in Goutum, voordelen in de exploitatie op treden behoeft het geld dat op die exploitatie wordt gewonnen niet per se in die wijk te worden ge bruikt. Wat dat betreft herhaal ik een van mijn eerder gemaakte opmerkingen, namelijk dat wij dui delijk de prioriteit bij de oude wijken leggen, waar nog heel veel voorzieningen ontbreken. Vaak is het erg wenselijk geld dat op bepaalde bestemmingsplannen wordt overgehouden op die manier te gebruiken. De heer De Jong: Ik wil mij aansluiten bij de woorden die de heer Ten Hoeve sprak, want inder daad heeft de inspraakprocedure bij de start van dit plan enigszins te wensen overgelaten. In de stuk ken staat dat de Commissie Ruimtelijke Ordening hierover is gehoord, maar ik meen dat een en ander bij de andere plannen die wij in voorbereiding hebben op een andere wijze is geregeld. Wel wil ik een compliment maken voor de informatie-avonden die in Bilgaard zijn gehouden. Er zijn twee in formatie-avonden gehouden waarbij ook duidelijke informatie is verstrekt, naar aanleiding waarvan diverse bezwaarschriften zijn ingekomen. Ik moet u zeggen dat de bezwaarschriften stuk voor stuk heel duidelijk zijn behandeld. Vele bezwaren zijn op een juiste wijze met argumenten weerlegd en andere zijn als suggesties in het plan verwerkt. Kortom, wij hebben toch waardering voor de wijze waarop het plan in behandeling is genomen, waardoor wij nu tot vaststelling van het plan kunnen overgaan De heer De Beer: Ik wil van onze kant een tweetal opmerkingen maken, waarvan één uiteraard betrekking heeft op de tunnel. Ook in dit geval zijn wij van mening dat wij moeten wachten op een totaaloverzicht van wat er gaat gebeuren. Wij zullen dus tot na 29 mei met een beslissing moeten wachten. Wat betreft de plaats van het wijkcentrum zijn wij er van overtuigd dat de door u aangewezen plaats tegenover garage Nagelhout op het parkeerterrein inderdaad gunstiger is dan de plaats die vanuit de wijk is voorgesteld. De heer P.D. van der Wal: Ik kan voor een overgroot deel meegaan met de opmerkingen die al door de heer Ten Hoeve zijn gemaakt. Wel wil ik nog even ingaan op het conserverende karakter op grond waarvan de dienst het aan vankelijk niet nodig vond de volledige inspraakprocedure te volgen. Het gevolg daarvan is geweest dat er op zeer korte termijn, halsoverkop, toch nog informatie-avonden zijn gehouden. Het was voor mij onmogelijk die bij te wonen, want zij werden op zeer korte termijn gepland en mijn avonden waren al vol. Toen ik om kwart voor tien aankwam om het staartje nog mee te maken, bleek de bij eenkomst al afgelopen te zijn. Overigens is het conserverend karakter van het plan natuurlijk zeer relatief, want enerzijds brengt de dienst er wel parkeergelegenheid in in verband met de toekomsti ge ontwikkelingen, maar anderzijds wijst men op het conserverende karakter van het plan als er over woonerven wordt gepraat. Ik vind dan ook dat er niet helemaal consequent conserverend is opgetre den. Wat de tunnel betreft is tijdens de hearings al gezegd dat wij een fiets-uitvoeringsplan missen bij de verkeersstukken die wij nu hebben. Wij zijn er met een ploegje erg hard mee bezig om er in ieder geval voor te zorgen dat een fiets-uitvoerings- en faseringsplan hopelijk een week of drie voor de behandeling in de raad aanwezig zal zijn. Ik wil ook nog iets zeggen over de exploitatie. Een van de bezwaren is dat er geen inzage is gegeven in het exploitatie-overzicht van het plan en de uitkomst daarvan. B. en w. zeggen daar van: "Voor alle duidelijkheid zij hier gesteld, dat indien een exploitatiegebied een voordelig sal do te zien geeft dit niet zonder meer tot gevolg heeft, dat in de binnen dit exploitatiegebied ge legen wijk voorzieningen worden getroffen" enz. In het algemeen kan ik het er wel mee eens zijn dat dit gebeurt als bijvoorbeeld door inflatie en snel stijgende grondprijzen voordeeltjes worden behaald, maar in het plan Bilgaard zijn, nadat het was vastgesteld, nog vier flats van 12-hoog aan de Dammelaan ingebracht, die een zwaardere verkeers- c.q. parkeerbelasting in dat gebied hebben gebracht en de groenoppervlakte hebben verminderd. Op bladzijde 7 wordt als bezwaar aangevoerd: het ontbreken van snelheidsverlagende verkeersvoorzieningen. Dit ligt een beetje in dezelfde sfeer als het aanleggen van extra parkeerplaatsen. B. en w. zeggen daarvan: "Realisatie daarvan hangt af van de financiële mogelijkheden." Ik vind dat toch wel een beetje een gemakkelijke

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1978 | | pagina 12