doen als er iets gebeurt. De wethouder heeft het door derden laten uitzoeken en hij vond wat, maar
een vondst doet het soms wel en soms niet. Ik hoop dat hij in deze opmerking aanleiding vindt er
eens wat meer op te studeren.
De Voorzitter: Dat zal de wethouder graag doen en wat de heer Singelsma zei wordt ook nog
nagegaan. Als de noodzaak aanwezig is de door hem voorgestelde woorden in te voegen neem ik
aan dat u er mee instemt dat dat alsnog gebeurt.
De Raad stemt hiermee in.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punten 17 t.e.m. 23 (bijlagen nos. 134, 150, 141, 142, 130, 127 en 153).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 24 (bijlage no. 156).
De heer Bijkersma: In het stuk staat dat de Coöperatieve Condensfabriek het stukje grond om niet
afstaat. Ik wil graag mijn waardering voor deze medewerking uitspreken. Er zijn vanavond al compli
menten uitgedeeld aan andere inwoners van onze stad en ik meen dat een compliment aan de
Coöperatieve Condensfabriek ook op zijn plaats is.
De hear Singelsma: De gemeente jowt ek in stikje groun "om niet" yn gebruk. Moat der net in
termyn by of in bipaeling dat, as dit saekje wer werom draeid wurdt, men dit stikje groun wer werom
easket of sa? Of is dat boun oan it gebou, sa lang as dat funksionearret?
De heer De Vries (weth.): Wij sluiten ons graag aan bij de waardering die de heer Bijkersma
heeft uitgesproken.
De heer Singelsma kan ik zeggen dat deze kwestie inderdaad is gebonden aan de bestaansduur
van dit gebouw sec. In een contract tussen de C.C.F. en de stichting zal een en ander nader moeten
worden uitgewerkt.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 26 (bijlage no. 125).
De heer Ten Hoeve: Ik wil enkele korte opmerkingen over dit bestemmingsplan maken. Wij hebben
vanavond met betrekking tot Huizum-Bornia al lang gepraat over procedurekwesties en ook bij dit
plan speelt een procedurekwestie een rol. Ook hierbij is wel duidelijk geworden dat het zonder in
spraak niet kan. Ik meen dat bij de behandeling van het plan Nijlan daaruit al lering is getrokken.
Overigens wil ik nog opmerken dat wij bij het behandelen van plannen in onze stad een duidelijk
onderscheid moeten maken tussen oude en nieuwe wijken. Gezien de prioriteiten die wij leggen
bij de oude wijken, menen wij dat in de nieuwe wijken het karakter van de bestemmingsplannen
conserverend moet zijn.
Door de gesprekken die toch op gang zijn gekomen zijn een heleboel onduidelijkheden voor de
mensen in de wijk duidelijker geworden. De standpunten zijn dichter bij elkaar gekomen en veel
bezwaren zijn in het plan verwerkt. Op andere punten is niet helemaal tegemoet gekomen aan wat
de wijk wenste, maar in de raadsbrief is duidelijk gesteld dat pas van de mogelijkheden die het be
stemmingsplan biedt gebruik zal worden gemaakt wanneer dat werkelijk nodig is. Voor dit punt geldt
zeker ook dat het opnieuw in de raad moet komen. Bijvoorbeeld het maken van een keuze tussen
groen en parkeren kan niet buiten de raad om gebeuren en die keuze zal pas na een grondige af
weging worden gemaakt.
Wij hebben vanavond lang over een tunnel gesproken en ook bij dit plan is daarvan sprake. In
ieder geval zijn in dit plan de mogelijkheden ingebouwd dat er een tunnel wordt aangelegd, al
wordt nu niet voorgesteld daartoe inderdaad over te gaan. Ik kan het daarmee eens zijn, want er
is vanavond al verschillende keren opgemerkt dat aanstonds het verkeersplan ter beoordeling wordt
voorgelegd. In het verkeersplan dat wij nu hebben staat niets over tunnels en ik wil u dan ook met
nadruk verzoeken in de raadsbrief bij het verkeers- en vervoersplan een stuk te wijden aan de tun-
23
nelproblematiek, waarbij dan duidelijk moet worden aangegeven op welke plaatsen tunnels wense
lijk zijn en in welke volgorde zij eventueel moeten worden aangelegd.
Wij zijn het eens met uw keuze voor het wijkgebouw.
Tenslotte wil ik nog een enigszins algemene opmerking over de exploitatie maken. Als er door
toevallige omstandigheden, in Bilgaard of bijvoorbeeld in Goutum, voordelen in de exploitatie op
treden behoeft het geld dat op die exploitatie wordt gewonnen niet per se in die wijk te worden ge
bruikt. Wat dat betreft herhaal ik een van mijn eerder gemaakte opmerkingen, namelijk dat wij dui
delijk de prioriteit bij de oude wijken leggen, waar nog heel veel voorzieningen ontbreken. Vaak
is het erg wenselijk geld dat op bepaalde bestemmingsplannen wordt overgehouden op die manier
te gebruiken.
De heer De Jong: Ik wil mij aansluiten bij de woorden die de heer Ten Hoeve sprak, want inder
daad heeft de inspraakprocedure bij de start van dit plan enigszins te wensen overgelaten. In de stuk
ken staat dat de Commissie Ruimtelijke Ordening hierover is gehoord, maar ik meen dat een en ander
bij de andere plannen die wij in voorbereiding hebben op een andere wijze is geregeld. Wel wil ik
een compliment maken voor de informatie-avonden die in Bilgaard zijn gehouden. Er zijn twee in
formatie-avonden gehouden waarbij ook duidelijke informatie is verstrekt, naar aanleiding waarvan
diverse bezwaarschriften zijn ingekomen. Ik moet u zeggen dat de bezwaarschriften stuk voor stuk
heel duidelijk zijn behandeld. Vele bezwaren zijn op een juiste wijze met argumenten weerlegd en
andere zijn als suggesties in het plan verwerkt. Kortom, wij hebben toch waardering voor de wijze
waarop het plan in behandeling is genomen, waardoor wij nu tot vaststelling van het plan kunnen
overgaan
De heer De Beer: Ik wil van onze kant een tweetal opmerkingen maken, waarvan één uiteraard
betrekking heeft op de tunnel. Ook in dit geval zijn wij van mening dat wij moeten wachten op een
totaaloverzicht van wat er gaat gebeuren. Wij zullen dus tot na 29 mei met een beslissing moeten
wachten.
Wat betreft de plaats van het wijkcentrum zijn wij er van overtuigd dat de door u aangewezen
plaats tegenover garage Nagelhout op het parkeerterrein inderdaad gunstiger is dan de plaats die
vanuit de wijk is voorgesteld.
De heer P.D. van der Wal: Ik kan voor een overgroot deel meegaan met de opmerkingen die al
door de heer Ten Hoeve zijn gemaakt.
Wel wil ik nog even ingaan op het conserverende karakter op grond waarvan de dienst het aan
vankelijk niet nodig vond de volledige inspraakprocedure te volgen. Het gevolg daarvan is geweest
dat er op zeer korte termijn, halsoverkop, toch nog informatie-avonden zijn gehouden. Het was voor
mij onmogelijk die bij te wonen, want zij werden op zeer korte termijn gepland en mijn avonden
waren al vol. Toen ik om kwart voor tien aankwam om het staartje nog mee te maken, bleek de bij
eenkomst al afgelopen te zijn. Overigens is het conserverend karakter van het plan natuurlijk zeer
relatief, want enerzijds brengt de dienst er wel parkeergelegenheid in in verband met de toekomsti
ge ontwikkelingen, maar anderzijds wijst men op het conserverende karakter van het plan als er over
woonerven wordt gepraat. Ik vind dan ook dat er niet helemaal consequent conserverend is opgetre
den.
Wat de tunnel betreft is tijdens de hearings al gezegd dat wij een fiets-uitvoeringsplan missen
bij de verkeersstukken die wij nu hebben. Wij zijn er met een ploegje erg hard mee bezig om er in
ieder geval voor te zorgen dat een fiets-uitvoerings- en faseringsplan hopelijk een week of drie
voor de behandeling in de raad aanwezig zal zijn.
Ik wil ook nog iets zeggen over de exploitatie. Een van de bezwaren is dat er geen inzage is
gegeven in het exploitatie-overzicht van het plan en de uitkomst daarvan. B. en w. zeggen daar
van: "Voor alle duidelijkheid zij hier gesteld, dat indien een exploitatiegebied een voordelig sal
do te zien geeft dit niet zonder meer tot gevolg heeft, dat in de binnen dit exploitatiegebied ge
legen wijk voorzieningen worden getroffen" enz. In het algemeen kan ik het er wel mee eens zijn
dat dit gebeurt als bijvoorbeeld door inflatie en snel stijgende grondprijzen voordeeltjes worden
behaald, maar in het plan Bilgaard zijn, nadat het was vastgesteld, nog vier flats van 12-hoog
aan de Dammelaan ingebracht, die een zwaardere verkeers- c.q. parkeerbelasting in dat gebied
hebben gebracht en de groenoppervlakte hebben verminderd. Op bladzijde 7 wordt als bezwaar
aangevoerd: het ontbreken van snelheidsverlagende verkeersvoorzieningen. Dit ligt een beetje in
dezelfde sfeer als het aanleggen van extra parkeerplaatsen. B. en w. zeggen daarvan: "Realisatie
daarvan hangt af van de financiële mogelijkheden." Ik vind dat toch wel een beetje een gemakkelijke