^34 goeding heeft ontvangen voor de levering van electriciteit. De bindende uitspraak is in feite een er kenning van de bezwaren van de gemeente tegen het vage beeld in het verleden van de relatie met de produktiekosten en de distributiekosten. Voor het tijdvak 1975-1977 is deze relatie bindend ver klaard en het voorstel in het arbitraal vonnis om deze kostenrelatie te betrekken in de besprekingen tussen provincie en gemeente over de inkoopprijs ingaande 1978, achten wij van wezenlijk belang. In de toekomst kunnen zo op basis van de grondslag voor de bindende uitspraak en aan de hand van duidelijker uitgangspunten de onderhandelingen vlotter verlopen dan in het verleden het geval is ge weest. De resultaten van het inmiddels geopende overleg wachten wij dan ook met belangstelling af. Verder wil de fractie zijn instemming betuigen met de gemotiveerde opstelling van het college in deze omstreden zaak. Bij het volgende agendapunt komen wij terug op de bestemming van het gel delijk resultaat van de arbitrage. De heer Eijgelaar (weth.): Uiteraard zijn wij ook erg blij met het resultaat van de arbitrage. Met de heer Visser hoop ik dat wij snel tot een afspraak met het P.E.B. kunnen komen om over de te vol gen procedure bij het vaststellen van het inkooptarief voor de komende periode overeenstemming te bereiken. Zo kunnen wij voor de toekomst gevrijwaard worden van vervelende situaties zoals wij die in de afgelopen jaren enkele malen hebben gehad. Wij kunnen voor de toekomst dus een tarief krij gen dat geen aanleiding meer geeft tot misverstanden, waardoor arbitrage overbodig zal zijn. De heer Knol: Ik kan mij wel aansluiten bij hetgeen de heer Visser heeft gezegd. Ik zit echter nog met een vraag. Het voordeel is eerst berekend op 2,4 miljoen, later werd dit teruggebracht tot 1 ,9 miljoen. Vorige week las ik in de krant dat het P.E.B. rekent op een tegenval Ier van 1,3 miljoen gulden, uit hoofde van dit arbitragegeschil. Mijn vraag is nu: Moeten wij nog rekening houden met 6 ton minder of blijft dit bedrag keihard overeind staan? De Voorzitter: Het bedrag blijft keihard overeind staan. Hoe het P.E.B. het heeft gedaan, zou u het P.E.B. moeten vragen. De heer Eijgelaar (weth.): Het P.E.B. zal er waarschijnlijk wel rekening mee hebben gehouden dat het niet het volle tarief dat de gemeente Leeuwarden in rekening is gesteld zou binnenkrijgen. Het P.E.B. heeft zelf met een lager bedrag rekening gehouden en daaruit is die 1,9 miljoen te ver klaren. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 34a (bijlagen nos. 147 en 188). De Voorzitter: U hebt een voorstel m.b.t. dit punt gekregen. Ondertussen is er ook een aantal brie ven binnengekomen van verschillende instanties en organisaties. Ik hoef die niet te noemen, want die zijn reeds aan de raadsleden toegezonden. Ik stel voor deze brieven mede in de discussie te betrek ken. Voor de goede orde zou ik nu willen verklaren waarom wij het punt 21dat handelt over de eve nementenhal, van de agenda wilden afvoeren. Bij dit voorstel komt ook aan de orde de problematiek van de ijshal. Nadat wij de raadsbrief die u heeft bereikt al hadden verzonden is in discussies ge bleken dat een van de mogelijkheden - misschien de meest voor de hand liggende mogelijkheid - is dat de ijshal, als wij zullen besluiten tot de bouw van zo'n hal, wordt gekoppeld aan de evenemen tenhal. Dit moet in zijn totaliteit bekeken worden, want het heeft consequenties. Die beslissing zou het college, samen met dit punt, aan de raad willen voorleggen. Indien er van de ijshal niets te recht mocht komen, blijft het nu voorliggende voorstel zonder meer gehandhaafd. Dit is dus de ver klaring dat wij de behandeling van het punt over de evenementenhal even opzij hebben gelegd in afwachting van de discussies die u straks gaat voeren. (De heer Buising: Hoe lang duurt het voor het eventueel gecombineerde voorstel in de raad komt?) Het lijkt mij het beste dat u die vraag straks in de discussie naar voren brengt, dan krijgt u het antwoord daarop bij de behandeling van dit punt. Anders lopen wij vooruit op de discussies. (De hear Miedema: Ik soe in andert krije op myn fraech oft it uitstel net mear as seis wiken duorret. Ik haw dat nyskes frege en doe seinen jo dat ik in andert krije soe op myn fraech by de bihanneling fan punt 34. Der sit ik noch op to wachtsjen.) Jo wol Ie dat andert fuortendaliks hawwe? Ik bigryp jou Ongeduld wol, mar it liket my gewoan forstannich ta dat it kolleezje it andert jowt neidat wy sa ris heard hawwe hoe't de diskusje oer de iishal for- rint. It andert komt gegarandeard wilens dizze diskusje. Voor de goede gang van zaken zou ik u het volgende voorstel willen doen. Het college heeft niet een concreet voorstel gedaan, maar een aantal mogelijkheden aangedragen voor een mogelijke bestemming van het totaalbedrag van 6,4 miljoen gulden. Er zijn intussen ook andere voorstellen ge daan, u hebt de stukken daarvan gekregen. Ik weet niet of er vanuit de raad nog andere suggesties zullen komen, dat moet afgewacht worden. Daarom stel ik voor als volgt te handelen. Na de eerste ronde, waarin wij horen hoe de raad over de suggesties van het college en van anderen denkt aange vuld met eventuele suggesties vanuit de raad zelf, zou het college een voorstel wilien doen van be handeling van volgorde. Gelet op de discussie zou het college een volgorde willen bepalen die steunt op de zienswijze van de raad. De punten waarvan wij de indruk hebben dat die het meest bij de raad leven, komen het hoogst op het lijstje re staan. Nadat wij deze lijst hebben opgesteld leggen wij die aan u voor en zal er allereerst een discussie komen over de vraag of de raad het met de volgorde eens is. De raad krijgt zo de gelegenheid om voorstellen te doen m.b.t. tot de volgorde. Die voorstellen worden dan in stemming gebracht, waarbij het voorstel van het college gehandhaafd blijft indien een dergelijk voorstel niet de meerderheid van stemmen haalt. Wanneer wij de volgorde definitief hebben vastgesteld, gaan wij dit rijtje af tot wij de 6,4 miljoen gulden hebben bereikt. Dan is de pot op, wat er dan eventueel nog verder op het lijstje staar vervalt, want het geld is op. Dit lijkt ons de meest logische volgorde. Kan de raad met de procedure instemmen? Er is niemand op tegen? Goed, dan openen wij de eerste ronde. (De hear Miedema: Noch ien opmerking oer de pro- seduere. Jo folgje dan it kolleezjefoarstel. Op hokker bledside stiet it foorstel fan it kolleezje?) Né, it giet allinne om de folchoarder. It giet net om it foorstel as sadanich, mar om de folchoarder. Dêr- nei bislist de ried hwat der mei dy punten barre sil, der kinne best punten offalle. Jo folgje allinne mar it foorstel fan it kolleezje yn de folchoarder fan bihanneling, oars neat. Akkoord? Goed, wie start? De heer Buising: Ten aanzien van de besteding van saldi van vroegere dienstjaren leven er in onze fractie een aantal gedachten en suggesties die èn principieel èn praktisch hier en daar afwij ken van hetgeen het college in de raadsbrieven 147 en 188 voorstelt. Om de discussies zo eenvoudig en zo duidelijk mogelijk te houden, zou ik op dit moment een motie willen aankondigen, waarin het totaal-pakket van onze wensen met daarbij de bedragen die wij ons voorstellen te besteden worden genoemd. Daarna zou ik willen overgaan tot het onderbouwen en beargumenteren van het in deze motie gestelde. De motie luidt: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 17 mei 1978, besluit naar aan leiding van het agendapunt 34a (bijlagen nos. 147 en 188) het in deze bijlagen genoemde totaalbe drag van 6,4 miljoen gulden, zijnde de saldi van vroegere dienstjaren, als volgt te doen besteden: 1voor het inrichten van het terrein voor kermis-exploitanten in Huizum-Dorp, 500.000, 2. voor de verbouw van de panden aan de Schoolstraat t.b.v. het jeugdcentrum Hippopotamus, 500.000,—; 3. voor een bijdrage a fonds perdu in de aanlegkosten van een manege, 500.000, 4. voor de aanleg van tunnels onder de rondweg, 1 .000.000, 5. voor het vormen van een fonds waaruit maatregelen ter besparing van energie kunnen worden ge stimuleerd, 500.000, 6. voor het versterken van het Fonds Stadsvernieuwing, ƒ2.000.000, 7. voor het aankopen van de gebouwen Het Knooppunt en het Groene Kruisgebouw aan de Van Ostade- straat, 500.000, 8. voor het reserveren t.b.v. eventueel noodzakelijke vervroegde afschrijvingen in de toekomst, 900.000,--." Om nu maar met het belangrijkste te beginnen, de grootste meerderheid van onze fractie is het niet eens met het voorstel van het college om 2,3 miljoen gulden te besteden aan de renovatie van de Harmonie. Het argument voor dit standpunt ligt in net feit dat er m.b.t. de Harmonie niet gespro ken kan worden van een absoluut onwerkbare situatie. Een betere luchtbehandeling en het opknappen en aanpassen van de bovenverdieping en van het Theater aan het Water mogen dan op zichzelf aan trekkelijke gedachten zijn, het is niet zo dat de zaak, als dit nu niet gebeurt, over een jaar of over enige jaren niet meer zal kunnen draaien. Wij menen daarom dat dit punt op dit moment niet urgent is en dat het daarom beter kan wachten totdat in het kader van de accommodatienota, die de raad binnen afzienbare tijd zal bereiken, een standpunt over deze zaak kan worden ingenomen. Overigens bevat het beleidsplan voor 1978 altijd nog het bedrag van 800.000,Men zou, indien men wil, kunnen bekijken wat er met dit bedrag mogelijk is t.a.v. de verbetering van de luchtbehandeling in het complex die toch in wezen de aanleiding en in ieder geval het startpunt is geweest voor het ont wikkelen van de renovatieplannen zoals die nu worden voorgesteld.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1978 | | pagina 18