$3J
Dit ligt in wezen anders met de inrichting van het terrein voor de kermis-exploitanten in Huizum
Dorp. Immers, het terrein aan de Bleekerstraat heeft een definitieve bestemming gekregen, hetgeen
inhoudt dat het een uitgemaakte zaak is dat de kermis-exploitanten daar niet kunnen blijven. Naar
wij allen hopen zal het terrein voor de universitaire vestiging binnen afzienbare tijd inderdaad aan
zijn bestemming komen te voldoen en wij kunnen ons verenigen met uw opmerking over de omvang
van de stelpost voor civiel-technische werken. Onze fractie suggereert, zoals ik zei, een bedrag
van 500.000,voor dit doel.
Wat betreft de verbouw van de panden aan de Schoolstraat is onze fractie akkoord met een be
steding van 500.000, Hiervoor geldt eigenlijk een redenering vanuit het negatieve, n.l. dat het
niet mogelijk is om t.a.v. de plaats van vestiging van Hippo een redelijk alternatief aan te wijzen.
Anderzijds is onze fractie zeker gevoelig voor de argumenten van de contactgroep uit de bewoners
en tot op zekere hoogte ook voor die van de Raja, maar deze heeft zich in haar brief van 20 april j.l.
in wezen alleen uitgesproken tegen de gevolgde procedure. Onze fractie staat dan wel op het stand
punt dat bij verdere uitwerking van de plannen tot verbouw van de betreffende panden zowel de
bewonerscontactgroep als ook de Raja een zeer behoorlijke mate van inspraak dienen te hebben.
Het voorstel tot een bijdrage in de aanlegkosten van een manege stuit bij onze fractie niet op
bezwaren. Integendeel, wij voelen er voor om het verzoek ten bedrage van 500.000,-- te honore
ren, omdat dit het mogelijk zal maken dat het paardrijden door gehandicapten ook in de toekomst
ongestoord voortgang zal vinden. Dit is ons belangrijkste argument, hoewel wij ons ook kunnen voor
stellen dat er, door deze manege juist in het gebied Rengerspark te realiseren, een waardevolle im
puls kan worden gegeven aan het reilen en zeilen van de Kinderboerderij.
Over het aanleggen van tunnels onder de rondweg is de raadsbrief wat ons betreft te weinig con
creet. Omdat dit een zeer belangrijke zaak is, is onze fractie van mening dat op grond van de ge
noemde kostenraming voor één tunnel een bedrag van 1 miljoen voor dit doel dient te worden bestemd
Wat betreft de ijshal kan op dit moment worden volstaan met de opmerking dat, nu punt 21 van
de agenda is afgevoerd, in het kader van een nieuw voorstel aan de raad over een eventuele com
binatie van evenementenhal en ijshal kan worden gediscussieerd. Ik wacht met belangstelling het
antwoord af op de vraag die ook door de heer Miedema is gesteld, n.l. wanneer het college met
het nieuwe voorstel in de raad komt.
Het punt van de energie is ook langdurig onderwerp van gesprek in onze fractie geweest. Wij
achten het inderdaad van groot belang om maatregelen te treffen die van reële betekenis voor de
energiebesparing kunnen zijn. Wij zijn echter met het college van mening dat het erg moeilijk is
om een exact bedrag te bepalen. Immers, wat willen wij precies? Willen wij, om maar eens iets te
noemen, de gemeentelijke schoolgebouwen van isolatie voorzien? Zou in het stadhuis dubbele be
glazing aangebracht kunnen worden? Zouden wij maatregelen willen nemen die het isoleren van wo
ningen - al dan niet nieuwe woningen - stimuleren? Inderdaad, het is erg moeilijk om concrete en
reële punten te noemen. Daarom willen wij de suggestie doen om 500.000,te storten in een
fonds waaruit onderzoek kan worden bekostigd naar de mogelijkheid tot realiseren van maatregelen
op dit gebied. Het bedrag dat ik zoëven suggereerde is naar de mening van onze fractie op zich
wel voldoende, omdat een desbetreffende studie voor een groot deel zou kunnen bestaan uit een
verzamelen van materiaal dat bij deskundige instellingen in den lande en bij andere gemeenten
voorhanden is. Er is al wel zoveel bekend over bij voorbeeld isolatie in diverse vormen, dat het
ons volkomen onnodig lijkt om daar zelf weer nieuwe research naar te laten doen.
Als ik mij even tot bijlage no. 147 beperk, blijft als laatste punt de stadsvernieuwing over.
Onze fractie is het van harte eens met de eerste zin over dit punt in de raadsbrief. Wij zijn daar
om van mening dat hier concreet een bedrag behoort te worden genoemd. Er bestaat in onze fractie
de vrees dat het de komende jaren erg moeilijk zal worden om de diverse projecten financieel van
de grond te helpen. Wij zijn wat dit betreft m.n. huiverig voor het kabinetsbeleid. Om een enigs
zins reële financiële basis voor toekomstige stadsvernieuwing te hebben, lijkt onze fractie een
storting van 2.000.000,in het Fonds voor de Stadsvernieuwing redelijk.
In mijn betoog ben ik al eens vaker overgewipt van bijlage no. 14/ naar bijlage no. 188. In
die bijlage vind ik dan mijn laatste concrete punt, n.l. de eventuele aankoop van Het Knooppunt
en van het Groene Kruisgebouw aan de Van Ostadestraat. Deze beide punten zijn in zoverre hard
te noemen dat wij, als wij het willen, het nu moeten doen omdat de gebouwen nu te koop staan.
Zowel het C.O.L., het wijkcomité Achter de Hoven-Vegelin samen met de speeltuinvereniging en
de wijk Huizum-west hebben naar de mening van onze fractie zodanig deugdelijke argumenten voor
de aankoop van deze beide gebouwen dat wij er voorstanders van zijn deze aankoop mogelijk te ma
ken. Wij kunnen uiteraard moeilijk beoordelen of de 500.000, die hef college de raad in over
weging geeft voldoende zullen zijn, maar wij gaan met dit bedrag voorshands wel akkoord.
Wanneer ik nu nog even resumeer en de bedragen optel, dan kom ik op een bedrag van 5.500.000,
voor de financiering van diverse projecten, waarvan onze fractie het om verschillende redenen nood
zakelijk vindt dat het gebeurt uit het bedrag van 6.400.000,dat nu ter beschikking staat.
Een bedrag van 900.000,blijft dan nog over. Wij zouden dit niet aan eventuele projecten
willen besteden, maar het in reserve willen houden voor vervroegde afschrijving. Het is n.l. de
vraag of in de toekomst de financiële positie van de gemeenten zo florissant zal blijven als zij nu is.
Hef lijkt verstandig om er nu reeds voor te zorgen dat er een appeltje voor de dorst aanwezig is. Hier
mee wilde ik mijn eerste instantie besluiten.
De heer Visser: Van geheel andere aard dan het herstel van het verstoord begrotingsevenwicht
- deze raad heeft er enige ervaring in - is de besteding van overschotten op de rekeningen van vroe
gere dienstjaren. De meevallers, overwegend van incidentele aard t.e.m. het dienstjaar 1976 ten be
drage van ƒ6.000.000,hebben reecs aanleiding gegeven om een bijdrage te storten in het Uni
versiteitsfonds en een bijdrage te verlenen in de bouwkosten van de parkeerkelder. De resterende
ruimte van ƒ4.500.000,vermeerderd met de meevaller van 1 .900.000,extra uit het Electri-
cifeitsbedrijf biedt onze gemeente thans de mogelijkheid op basis van een bestedingsplan te beschik
ken over een totale ruimte van ƒ6.400.000,In de raadsbrief no. 147 geeft het college de aanwij
zing dat ten laste van dit bedrag zowel eenmalige als meerjarige uitgaven kunnen worden gedaan.
Eenmalige uitgaven sluiten op zich jaarlijks terugkerende lasten uit. Zodra in bepaalde gevallen de
resultaten van exploitatie een subsidieaanvraag bij de overheid ten gevolge hebben, gaat het een
malig karakter van de uitgaaf echter verloren om plaats te maken voor uitgaven van meerjarige aard.
Een zelfde verschijnsel is zeer wel denkbaar bij uitgaven in de sfeer van investeringen, in welk ge
val het meerjarig karakter onaangetast blijft doch enkel sprake is van verzwaring van lasten door
toekenning van subsidie. Het zijn deze overwegingen die een belangrijke rol hebben gespeeld in het
beraad van de fractie over de keuze van besteding van de beschikbare gelden. In afwijking van de
normale gang van zaken heeft het college de raad een aantal suggesties gedaan i.p.v. concrete voor
stellen, die dus thans van de raad worden verwacht. Daar de mogelijkheden tot besteding schier onbe
perkt lijken te zijn, heeft de fractie een bestedingsplan gemaakt dat ter wille van de procedure in
de vorm van afzonderlijke voorstellen wordt aangeboden. Vooraf wijs ik er op dat het karakter van
een voorstel tweeledig moet worden opgevat. Enerzijds betreft het een zestal voorstellen waaraan
geen voorwaarden worden verbonden. Anderzijds is er het voorstel dat reservering beoogt op grond
van o.i. noodzakelijk geacht onderzoek naar de exploitatiemogelijkheden en overeenkomt met onze
visie op een mogelijke aantasting van het karakter van eenmalige uitgaven zoals eerder uiteengezet.
Na afweging van de suggesties van het college en de suggesties van de fractie zelf zijn wij tot de
volgende voorstellen gekomen:
Voorstel no. 1
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 17 mei 1978, besluit van de sal
di van vroegere dienstjaren 1 .000.000,te bestemmen voor de inrichting van het terrein voor ker
mis-exploitanten in Huizum-Dorp."
Voorstel no. 2.
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 17 mei 1978, besluit 1 .500.000,
te bestemmen voor renovatie van de Harmonie."
Voorstel no. 3.
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 17 mei 1978, besluit 900.000,
te bestemmen voor aanleg van tunnels onder de rondweg."
Voorstel no. 4.
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 17 mei 1978, besluit 1 .000.000,
te bestemmen voor energiebesparende maatregelen."
Voorstel no. 5.
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 17 mei 1978, besluit 500.000,
te bestemmen voor de aankoop van het gebouw Het Knooppunt en het voormalige Groene Kruisgebouw
in de Van Ostadestraat."
Voorstel no. 6.
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 17 mei 1978, besluit 1.000.000,
te bestemmen voor vervroegde afschrijving op investeringen."
Voorstel no. 7.
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 17 mei 1978, besluit van de saldi
van vroegere dienstjaren en afhankelijk van de resultaten van een onderzoek naar de financiële con
sequenties m.b.t. de exploitatie in principe 500.000,te bestemmen voor een bijdrage ineens in de
aanlegkosten van een manege."