U}38 In totaal vormen deze bestemmingen het bedrag van ƒ6.400.000,Een korte toelichting op deze voorstellen is wellicht nuttig. Voorstel no. 1 Verplaatsing van het terrein van kermis-exploitanten achten wij zonder meer noodzakelijk. De mogelijkheid tot inrichting van het nieuwe terrein is nu reëel aanwezig, te meer nu blijkt dat in het beleidsplan de hoogte van de aanvankelijk bestemde stelpost ontoereikend is. Bovendien steunt het voorstel op een reeds genomen besluit tot verplaatsing. Voorstel no. 2. De fractie is zich bewust van de noodzakelijke verbeteringen in en aan de Har monie. In het voorstel zal voor de ontbrekende acht ton in het beleidsplan compensatie gevonden kunnen worden, indien de lasten uit het eerste voorstel wegvallen. De noodzakelijk gebleken ge- faseeide uitvoering van verbeteringen vindt eveneens steun in een eerder genomen raadsbesluit, daar bij uitgaande van de veronderstelling dat de noodzakelijke technische verbeteringen in het totaal van de investeringen zouden zijn meegenomen. Voorstel no. 3. De tunnels hebben onze bijzondere aandacht. Niet alleen nu, maar ook reeds in het begin van de jaren zeventig, toen de nu in één verband opgenomen fracties afzonderlijk in de raad optraden, is dit naar voren gekomen. Wij zijn dan ook van mening dat het voorgestelde bedrag de verkeerssituatie dient en als zodanig als verantwoord mag worden verondersteld. Voorstel no. 4. Het voorstel, dat energiebesparende maatregelen beoogt, zou afgeleid kunnen worden van de extra bijdrage van het Electriciteitsbedrijf in de te bestemmen saldi. Dit feit zou uit een oogpunt van redelijkheid en billijkheid zeer wel te verdedigen zijn en krijgt o.i. in het voorstel nog meer inhoud op grond van de in de raad vrijwel algemeen heersende opvatting omtrent de nood zaak van en het streven naar besparingen op energiegebied. Onlangs heeft de raad daar nog blijk van gegeven bij de behandeling van het voorstel inzake stadsverwarming in Camminghaburen. Bo vendien hebben zowel Frigas als de afdeling E.B.O., zoals uit de ambtelijke stukken bleek, een aantal naar onze mening waardevolle suggesties gedaan. Om een paar voorbeelden te noemen: iso latie van gemeentegebouwen en verbetering van de openbare verlichting door toepassing van stroom- besparende lampen. Voorstel no. 5. De overschotten bieden verder een unieke gelegenheid om een lang gekoesterde wens van o.m. het wijkcomité Achter de Hoven-Vegelin en de wijkvereniging Huizum-west inzake een wijkaccommodatie in vervulling te doen gaan. Bij aanvaarding van het voorstel valt er weinig tijd te verliezen voor wat betreft Het Knooppunt, omdat dit gebouw inmiddels te koop is aangeboden. Overigens leeft er sterke twijfel m.b.t. de vraag of een half miljoen voor beide gebouwen voldoende zal zijn. Voorstel no. 6. Vervroegde afschrijving is doorgaans het middel om overschotten weg te werken. Dit middel schept uiteraard ruimte in de begroting en in het beleidsplan voor de lasten van toekom stige bestedingen. Omgekeerd geven de specifieke bestedingen binnen het raam van begrotingsover schotten eveneens lucht aan de budgettaire positie van de gemeente. De vraag of onder alle omstan digheden van dit middel gebruik moet worden gemaakt, lijkt mij arbitrair. Bij wijze van sluitpost stellen wij dan ook voor om 1 .000.000,vervroegd af te schrijven. Voorstel no. 7. Het voorstel betreft de aanleg van een manege. In principe staan wij achter een dergelijke voorziening, die wellicht de mogelijkheid inhoudt dat o.m. ook invalide burgers revali derend en zinvol bezig kunnen zijn. Uit de formulering van het voorstel blijkt echter wel het voor behoud t.a.v. de exploitatiemogelijkheden. Dit voorbehoud is gemaakt omdat op dit moment elk zicht hierop ontbreekt. Tot slot nog een opmerking over het denksportcentrum. Onze fractie staat positief tegenover een accommodatie voor deze sport. In de gegeven omstandigheden zouden wij het college echter in over weging willen geven dit punt op te nemen in de aangekondigde accommodatienota. Wellicht is de ze hint overbodig, doch een voorziening voor deze vorm van sport is reeds eerder ter sprake gekomen bij de behandeling van het voorstel tot herinrichting van de synagoge. De heer Bijkersma: Bij de mogelijkheid van besteding van een zo groot bedrag als thans in de raadsbrief is gesteld kom je gemakkelijk in de verleiding om dit geld aan te wenden voor allerlei plezierige zaken. Het lijkt mijn fractie van gezond verstand getuigen indien de raad zich mede laat leiden door de elementaire bestedingsprincipes met een priori te its volgorde van noodzakelijk, via nuttig en gewenst tot aangenaam. Hiernaast dienen wij er naar onze mening rekening mee te houden dat zowel op korte als lange termijn kan worden geprofiteerd van het beschikbare geld. Van zelfsprekend is het dat het te besteden bedrag aangewend moet worden in een zo breed mogelijk draagvlak. Het door het college in de raadsbrief aangeduide bood een ruime keuze. Toch ontbrak er naar onze mening een mogelijkheid tot besteding die zijn nut kan afwerpen, zowel op korte ter mijn als op lange termijn. Het is duidelijk dat de prognose op het gebied van de werkloosheid zeer somber is. Het college heeft dit ook gesteld bij de aanbieding van de begroting van dit jaar. Steeds weer komen er sugges ties om extra activiteiten te richten op het verkrijgen van vestigingen van bedrijven en instellingen in onze gemeente. De activiteiten van het college daaromtrent zijn bekend, doch ook uw tijd en uw mogelijkheden zijn beperkt. Een nog meer en uitgebreider stimulerend acquisitiebeleid zou volgens ons een bijdrage kunnen leveren tot het terugdringen der werkloosheid hier in deze stad. Het is mis schien een van de weinige middelen waarover een gemeenteraad beschikt om mee te doen aan de be strijding der werkloosheid. Wellicht zou een daartoe gesticht fonds de desbetreffende wethouder en het college mogelijkheden geven, waardoor er meer en uitgebreider aandacht kan worden besteed aan de verkoop van Leeuwarden. De kost zou in zo'n geval voor de baat uit gaan. Naar onze mening zou een bedrag van 500.000,aan zo'n fonds moeten worden besteed, dat wij voorlopig de naam Acquisitiefonds Leeuwarden zouden willen geven. Hoewel wij de detaillering van de te ondernemen activiteiten graag willen overlaten aan de desbetreffende wethouder, zou een goede promotiefilm omtrent Leeuwarden zeker op zijn plaats zijn in het kader van dit acquisitiebeleid. Wellicht kan een commissie van advies uit brede laag de activiteiten helpen ondersteunen. Vervolgens zou mijn fractie graag de volgende bestedingen verwerkelijkt willen zien, waarbij wij ook duidelijk rekening willen houden met de te scheppen werkgelegenheid. Na opsomming van die bestedingswensen, wil ik graag dieper op de motiveringen daarvan ingaan. Aan het inrichten van het terrein voor kermis-exploitanten zouden wij 1.000.000,willen besteden Manege, 500.000, Wijkactiviteiten, 500.000, Energiebesparende maatregelen, ƒ900.000, Renovatie van de Harmonie, 1 .500.000, Stadsvernieuwing, 1.500.000, Acquisitiefonds, 500.000, Omtrent elke van deze suggesties zullen wij een motie indienen. De motivering waarom wij graag zouden zien dat 1 .000.000,zou gaan naar het inrichten van het terrein voor kermis-exploitanten is de volgende: Ik dacht dat dit een reële uitvoering is van een proces waar wij al lang mee bezig zijn. Nu bestaat de kans om deze zaak goed van de grond te doen komen en daarom is dat miljoen zeker op zijn plaats, ook gezien de toekomst. Naar ik heb begrepen heeft het punt van de manege bij geen van de vorige sprekers enige twij fel opgeroepen. Ook wij vinden dat de Stichting Manege Leeuwarden zou moeten kunnen overgaan tot het inrichten van een manege. De heer Buising heeft reeds gezegd dat het van uitermate groot belang is dat ook de gehandicapte mens van die manege kan blijven profiteren. Het is een uitsteken de suggestie. Vooral gehandicapte kinderen ondervinden veel plezier in het paardrijden en als bij de verschaffing van de gelden aan deze manege meegenomen zou kunnen worden dat er rekening moet worden gehouden met het paardrijden voor gehandicapte mensen, dan zouden wij dit zeer toejuichen. Wij willen dit graag in de plannen omtrent dit punt meenemen. De wijkaccommodaties. Nu de kans aanwezig is om op dit ogenblik deze twee wijkgebouwen te kopen, moeten wij dit onmiddellijk doen. Wie weet is de kans verkeken, als er mee gewacht wordt. Energiebesparende middelen. De heer Visser heeft enkele mogelijkheden opgenoemd. Ik zou dit verder graag aan het college over willen laten, omdat het natuurlijk een veelomvattend gebied is. Dat wij iets aan energiebesparende maatregelen zullen moeten doen, blijkt wel uit de alarmerende berichten die ons van alle zijden bereiken. Als het inderdaad alarmerende berichten zijn, maar daar wil ik dan wel van uitgaan. Fonds voor de Stadsvernieuwing. Dit is een fonds dat toch ook onze warme belangstelling heeft, al mag het dan niet altijd zo lijken. De stadsvernieuwing is immers een wens van de bewoners van deze stad, er moet iets aan gedaan worden en wij willen gaarne onze medewerking verlenen aan een dergelijk fonds. Tenslotte nog iets over de renovatie van de Harmonie. De heer Buising heeft gezegd dat wat zijn fractie betreft de Harmonie niet zo snel aan renovatie toe is, maar dat wij de accommodatie nota dïenomtrent moeten afwachten. Het is meer en meer de gewoonte geworden dat congressen van partijen en van belangengroeperingen zich over meer dan twee dagen uitstrekken. Deze congressen vragen om een accommodatie bij de vergaderruimte waarin zij hun leden goed kunnen ontvangen om zo hun vergaderingen goed tot hun recht te kunnen laten komen. Het is de laatste jaren niet zoveel voorgekomen dat grote partijen en belangenverenigingen hun schreden naar Leeuwarden hebben ge richt. Naar mijn mening zouden die partijen en groeperingen, wanneer wij een Harmonie zouden kunnen tonen die de toets der kritiek en de eisen des tijds kan weerstaan ook wat vergadertechniek

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1978 | | pagina 20