8 genheid in dit dichtbebouwde woongebied met straatjes zonder trottoirs, stenen muurtjes om de kleine, vaak goed verzorgde tuintjes en veelal kleine huizen en verscheidene middenstandsbedrijven. Wel is al heel spoedig boven water gekomen dat men zo weinig mogelijk afbraak van woningen wenste en dat men de oplossing meer zag in een kleine aanpassing van de woonomgeving, een woonerffunctie van verschil lende straten en het wegsaneren van enkele hinderlijke bedrijven. Al Ie nadruk viel later op de Hollan- derwijk en omgeving en de Simon de Vliegerstraat. Daar ontstonden toen zeer actieve wijkcomité's die ook de raadsfracties uitnodigden voor informatie. Wij hebben ook verschillende keren van deze uitnodi gingen gebruik gemaakt. Wij hebben steeds op prettige wijze informatie gekregen, maar het heeft ons wel verbaasd dat wij voor de laatste bijeenkomst niet meer werden uitgenodigd. Toch onze volle bewondering voor al het werk dat de wijkbewoners hebben verzet. Met her conserverende karakrer van de structuur voor de gebieden 11lil en een deel van IV kunnen wij instemmen, al geloven wij niet dat alleen aanpassing van de profielen van de straten op den duur vol doende parkeerplaatsen zal opleveren; daarover hebben wij wel onze twijfels. Dan de Hol landerwijk. Met de bespreking van het voorstel van b. en w. hebben wij het wel wat moei lijk gehad, want wij vonden het een teleurstellende ontwikkeling dat deze oude wijk met 177 woningen uit 1915 voor zulke grote bedragen gerenoveerd zal worden. Als men dit berekent, zal er een zeer groot bedrag aan deze renovatie besteed worden. Natuurlijk zien ook wij de aardige gevels en de dakvormen, het leuke metselwerk boven de ramen en de gebogen straatwanden. Wij lezen echter ook over de slechte staat van vloeren, muren en daken, over de weinig isolerende wanden en over het niet voldoen aan woon- technische normen. Wij betwijfelen dan ook of de huur die na renovatie betaald zal moeten worden voor de huidige bewoners nog wel aantrekkelijk is. Ook betwijfelen wij of er na de huidige woongeneratie over pakweg tien of vijftien jaar nog wel voldoende bewoners voor deze oude buurt gevonden zullen kun nen worden. Zal er door het gereedkomen van Camminghaburen - omstreeks 1985 - niet een doorstroming op gong komen, zodat er in Schil-oost, in het Nijlan, in Bilgaard, in de Vogelwijk en in het Aldlan voor deze categorie mensen riantere, betere en ook betaalbare woningen vrij komen? Bovendien zouden wij de voorkeur geven aan meer ruimte voor kantoren en instellingen zo dicht bij de binnenstad en in aan sluiting op de N.S.-terreinen. Steeds weer horen wij de wethouders spreken over de behoefte aan terrei nen voor het bouwen van kantoren voor dienstverlenende instellingen. Daarin zouden arbeidsplaatsen voor de bewoners van deze gemeente en tevens voor de bewoners van omliggende dorpen gevonden kunnen worden. Ik haal een artikeltje van de heer Kingma in de Leeuwarder Courant van 2 februari aan waar hij schrijft over de kwetsbare positie van de gemeente Leeuwarden. Kwetsbaar niet alleen door de slechte verbindingen naar het zuiden maar ook doordat de gemeente, zoals de heer Kingma schrijft, niet alert genoeg zou zijn met het aanbod van terreinen. Wij hebben ons dan ook afgevraagd of het niet verstandi ger was om deze geschikte vestigingsplaatsen in petto te houden en ons niet door renovatie van deze wo ningen voor 25 jaar vast te leggen. Niettemin bestaat ook onze fractie uit praktische mensen en wij me nen niet dat wij steun in deze raad zullen krijgen voor een voorstel om de wijk te saneren. Wij menen dan ook dat wij toch wel met de renovatie zullen moeten instemmen. Wel waren wij van mening dat wij de bedenkingen die wij hebben desalniettemin moesten uitspreken. Als er dan wordt gerenoveerd, zouden wij willen aandringen op goed overleg met de bewoners van deze woningen en met de woningcorporatie die het beheer over deze woningen heeft en tevens op snelheid. Dan komen wij bij het Triool. Uit een oogpunt van volkshuisvestingsbeleid menen wij dat deze klei ne, ten dele rug-aan-rug gebouwde woningen uit een tijd toen men deze bouwwijze toepaste slechts tij delijk in stand gehouden zullen moeten worden. Nu is er behoefte aan deze woningen, nu is er voor een- en tweepersoonshuishoudingen grote behoefte aan deze goedkope koopwoningen - een reden om die in stand te houden -, maar ik zou er wel op willen aandringen om alvast te bekijken hoe men dit kleine ge bied op den duur zal moeten saneren. Ik kom bij het moeilijkste punt en dat is de Simon de Vliegerstraat. Deze straat is al enige keren in deze raad aan de orde geweest. Momenteel ligt van het Ingenieursbureau Het Noorden een onderzoek en een begroting van de renovatiekosten voor ons en wij lezen daarin dat de gemiddelde kosten per woning 63.000,bedragen. Wij menen dat deze kosten van renovatie veel te hoog zijn en dat de huur die dan opgebracht zal moeten worden voor de huidige bewoners zeker niet haalbaar is. Weliswaar zien wij dat de aannemer die door de bewoners is gevraagd op een iets lager bedrag uitkomt - op onze tafel ligt een brief die daarop betrekking heeft -, maar wij menen dat het verschil niet zo groot zal zijn wanneer de honoraria en de aanleg van centrale verwarming er nog in worden betrokken. Wij hebben overwogen of men dan nog iets anders zou kunnen doen, nl. instandhouding van deze woningen zonder renovatie. Dat is ook nog een theoretische mogelijkheid. Toch lijkt ons dat niet gewenst omdat de toestand van het on derhoud van de woningen zeer veel te wensen overlaat en omdat er voor de aangrenzende nauwe straten ook ruimte gemaakt zal moeten worden voor parkeer-, groen- of speelvoorzieningen. Wij zouden dan ook kunnen instemmen met afbraak, mits er voor de bewoners die dit wensen een nieuwe woning op de Hol 9 landerhof gereed zal zijn op het moment dat de woningen worden afgebroken. Wij komen daarmee sterk in de richting van het C.D.A. Wij zijn van mening dat er voor de mensen van de Simon de Vliegerstraat die graag in Huizum-west willen blijven wonen en die gehecht zijn aan dit gebied - de woonsfeer daar is goed - een mogelijkheid zou moeten zijn om direct naar een nieuwe woning te verhuizen. Wij zouden dan ook met de afbraak willen wachten tot de nieuwe woningen gereed zijn. Daarom zouden wij ook met een woonbestemming van de Hollanderhof kunnen instemmen, want ik moet u zeggen dat wij anders de voorkeur zouden hebben gegeven - u raadt het waarschijnlijk al - aan kantoorbestemming. Vervolgens de meest noordelijk gelegen gedeelten die tegen het emplacement van de Nederlandse Spoorwegen aan liggen en die ook eigendom van de N.S. zijn. Wij stemmen in met een bestemming voor kantorenbouw en bijzondere bebouwing in overleg met de Nederlandse Spoorwegen, mits er een zuide lijke toegang tot het station en voldoende parkeerruimte voor de reizigers in dat gebied komt. Tenslotte de woningen ten noorden van de Van Loonstraat. Wij menen dat deze woningen, zolang er geen andere terreinbehoeften zijn, kunnen blijven staan. In principe zouden wij daar echter graag ook een kantoorbestemming op leggen. Wij raden dan ook aan om die tien woningen niet te renoveren. De heer P.D. van der Wal: In grote lijnen kan ik wel instemmen met het rapport Huizum-west. Even af gezien van de Hollanderwijk en de Simon de Vliegerstraat, zijn er in eerste instantie inderdaad weinig reacties vanuit de wijk gekomen. Dat is ook niet verwonderlijk. Op zich is het een goede woonwijk, er zijn relatief weinig problemen. Goed, de straten raken enigszins vol met geparkeerde auto's, er zou meer groenvoorziening in de straten aangebracht kunnen worden, maar die problemen worden in het structuur rapport gesignaleerd. Er worden ook oplossingen voor aangedragen, b.v. door scholen af te breken die overbodig zijn geworden, bedrijven die storend werken weg te halen en op de plaatsen die zo vrij komen parkeerplaatsen en speelvoorzieningen aan te leggen. Een dergelijk beleid heeft onze instemming. Dan de drie hete hangijzers. Ik begin bij het lauwste hangijzer, het Triool. Het rapport stelt voor dit gebied een conserverende bestemming voor. Dat wil overigens niet zeggen dat je dit gebied dan maar aan zijn lot moet overlaten. Onlangs zijn de woningen aangesloten op de riolering. In tegenstelling tot de heer Miedema heb ik, wanneer ik in die buurt kom, niet de indruk dat in deze buurt een verpauperings proces aan de gang is, integendeel. (De heer Miedema: Dat heb ik ook niet gezegd.) Nou, dan neem ik mijn opmerking wel voor eigen rekening. Ik denk dat er op het ogenblik in deze buurt een positieve ont wikkeling aan de gang is. Ik ben er dan ook niet zo bang voor dat die conserverende bestemming zal be tekenen dat het woonklimaat achteruit zal gaan. In ieder geval moet de gemeente - en ook de raadsle den zelf - daar goed op letten. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor de bewoners. Dan de Hollanderwijk. In tegenstelling tot de V.V.D. - een kleine misrekening van de heer Miede ma, die dacht dat iedereen voor renovatie zou zijn - juichen wij renovatie toe. (De hear Miedema: :Dat binne se dochs ek? Dou moast better Idsterje.) Omdat de V.V.D. met haar vijfmansfractie niet tegen de meerderheid op kan, maar men had liever kantoren! Dat is duidelijk gezegd. (De hear Miedema: Ik haw sein dat hja der foar stimme soenen en dat dogge hja ek.) Mijn fractie juicht de renovatie van de Hol landerwijk meer dan toe. Het is inderdaad een karakteristieke wijk die het renoveren meer dan waard is. Het is ook een knap resultaat van de acties van de bewoners die daarmee, al ver voordat de gemeente er maar aan dacht om de plannenmakers op die wijk los te laten, zijn gestart. Ook dat hebben zij met hun acties veroorzaakt. Het heeft evenwel lang geduurd en het is daarom zaak om snel met de renovatie te starten. Er zijn moeilijkheden - dat weten wij allemaal - met de huidige eigenaresse van het complex, de Woningvereniging Leeuwarden. Deze woningvereniging voelt zich niet erg in staat om de renovatie uit te voeren en men vraagt zich ook af of renovatie wel de beste oplossing is. Wel legt men zich neer bij een eventueel positief besluit van de gemeenteraad, maar men staat niet te trappelen om die renovatie uit te voeren. Om wat druk achter een snelle renovatie te zetten, heb ik een motie gemaakt die als volgt luidt: ,|De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 16 mei 1978, behandelende het structuurrapport Huizum-west, van harte instemmende met het daarin opgenomen voorstel tot renovatie van de Hollanderwijk, draagt het college van b. en w. op al die maatregelen te treffen die noodzakelijk zijn om binnen de termijn van één jaar afgeronde uitvoeringsplannen en geldmiddelen beschikbaar te heb ben voor dit renovatieproject, een en ander in nauwe samenwerking met het buurtcomité Hollanderwijk en de huidige of toekomstige eigenaresse van dit complex woningen." De motie is mede-ondertekend door de heer Singelsma. Ik maak nu even een sprongetje naar de Simon de Vliegerstraat door in te gaan op de redenatie die de vorige spreekster namens de V.V.D. heeft gehouden. Zij heeft gezegd dat het eigenlijk maar beter is, gezien de nieuwbouw in Camminghaburen, dat er een doorstroming op gang komt en dat Camminghabu ren - ik citeer haar woorden nu vrij - voor een groot gedeelte gevuld zal worden door mensen uit de flats van Bilgaard, Heechterp en Lekkumerend. Deze flats zullen leeg komen te staan en moeten dus opgevuld

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1978 | | pagina 5