10 worden met de bewoners van deze oude buurten die daar bepaald niet om hebben gevraagd. Ik hoef u niet te vertellen dat Axies deze redeneertrant volledig afwijst. Wij hechten grote waarde aan de mening van de bewoners. Als er één ding vaststaat - je hoeft maar een keer door de Simon de Vliegerstraat te fietsen om dat te zien - dan is het dat de bewoners renovatie van de bestaande bebouwing wensen. Zij hebben zich daar ook enorm voor ingezet, niet alleen met spandoeken en affiches die huis aan huis hangen, neen, zij hebben ook alternatieve plannen ingediend. Deze plannen zouden volgens b. en w. niet kloppen, om dat het architectenhonorarium niet volgens de richtlijnen van de B.N.A. is berekend en er b.v. niet re kening is gehouden met centrale verwarming. Ik vraag mij in dit verband af sinds wanneer centrale ver warming in een gerenoveerd huis een „must" is. Half Leeuwarden heeft gewoon een gaskachel met schoor steen. Waarom zou ie renovatie van oude oanden mede laten afhangen van het al of niet aanleggen van centrale verwarming? De bewoners vragen er kennelijk zelf niet eens om. De gemeente heeft ongeveer een jaar geleden deze woningen aangekocht voor een behoorlijk hoog bedrag. Nu blijken deze woningen volgens de rapporten een behoorlijk achterstallig onderhoud te hebben. Men zou kunnen zeggen dat de gemeente een veel te hoge prijs voor deze woningen heeft betaald. De gemeente heeft ook verzuimd de verplichtingen uit de Woningwet te hanteren om een verscherpt aanschrijvingsbeleid t.o.v. de eigenaar van deze woningen te voeren. Een aanschrijvingsbeleid houdt in dat b. en w. een eigenaar van een wo ning kunnen verplichten om bepaald onderhoud uit te voeren. Nu lees je b.v. in het programma van de P.v.d.A. dat er een verscherpt aanschrijvingsbeleid moet komen. Toen wij dat jaren geleden al keer op keer aan de orde stelden, kwam er geen respons. Wat blijkt nu? Nu gaan de bewoners uiteindelijk op draaien voor het achterwege blijven van deze gemeentelijke verplichting. Nu moet de volledige boek waarde van het plan, de aankoopwaarde, meegenomen worden in de renovatiekosten. Wij zijn daar te gen. Wij vinden dat je dit beleid niet op de bewoners van de Simon de Vliegerstraat mag afwentelen. Dan komt de vraag: Waar moet het miljoen - want op dat bedrag komt het neer - dan vandaan komen? Nu, uit de algemene middelen. Dan moet je zeggen uit welk onderdeel daarvan. Nu, uit de prioriteitenstel ling. Een van de laatste punten van de agenda voor vanavond gaat over de bijstelling van het beleids plan. Daar staat bij voorbeeld twee ton voor een parkeergarage, nl. de parkeerbunker op het Wilhelmi- naplein, in. De P.v.d.A. wilde eerst deze garage niet, maar stemde er later toch mee in. Je zou kunnen zeggen dat je die twee ton niet de grond instopt op jaarbasis, maar dat je een ton daarvan stopt in de re novatie van de Simon de Vliegerstraat. Het zijn politieke keuzes die je kunt maken. Wij hebben ons in derdaad ook voor die keus gesteld en wij kiezen dan heel duidelijk voor het mogelijk maken van een re novatie in de Simon de Vliegerstraat en tegen het stoppen van geld in b.v. een parkeerbunker. Ik heb daartoe een motie gemaakt. Het is trouwens wel eigenaardig dat je m.n. vanuit de P.v.d.A.-fractie, wan neer het goed uitkomt, hoort verkondigen dat deze partij zo'n grote waarde hecht aan de mening van de bewoners. Dit wordt keer op keer verkondigd. Het is nu dan wel eigenaardig, nu het de P.v.d.A.-fractie kennelijk niet goed uitkomt, dat er met geen woord over het standpunt van de bewoners wordt gerept. (De heer Ten Brug (weth.): Je moet je tot de voorzitter wenden.) De voorzitter weet wel dat alles via hem gaat. Ik zal de motie even oplezen. „De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 16 mei 1978, overwegende dat het wenselijk is voor het gebied Huizum-west een structuurplan vast te stellen, kennis genomen hebbende van het standpunt van de betrokken wijk- en bewonersorganisaties uit bovengenoemd gebied en met name van uit de Simon de Vliegerstraat, van oordeel zijnde dat het standpunt van deze wijk- en bewonersorgani saties als meest direct bij de problematiek betrokkenen van grote invloed dient te zijn op de besluitvor ming hieromtrent, gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 mei 1978 (bijlage no. 175), besluit: I. het rapport Huizum-west te aanvaarden als basis voor de stedebouwkundige ontwikkeling van het ge lijknamige plangebied, met dien verstande dat a. de woonbebouwing ter weerszijden van de Simon de Vliegerstraat te doen renoveren op basis van de door het betreffende bewonerscomité ingediende planopzet, waarbij slechts een zodanig gedeel te van de huidige boekwaarde van het complex woningen zal worden ingecalculeerd dat de huur prijs na renovatie de 275,per maand niet te boven zal gaan; b. de Simon de Vliegerstraat tegelijk met de renovatie te doer inrichten als woonerf; c. de Hollanderhof aan te wijzen als groen- en speelgebied; II. het onder I bedoelde gebied aan te wijzen als stadsvernieuwingsgebied en zorg te dragen voor aan melding hiervan bij de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening." Ook deze motie is mede-ondertekend door de heer Singelsma. Dan kom ik nog op een paar kleine puntjes. Ik ben tegen het doortrekken van de d'Hondecoeterstraat naar de Wijnhornsterstraat op de manier zoals in het structuurplan staat aangegeven. Dit zou betekenen dat er een vrij drukke verkeersweg tussen het speel- en groengebied en de Hollanderwijk zou komen. Het autoverkeer kan best om de Hollanderwijk heen geleid worden. Ik wilde er bij het college op aandringen 11 snel in overleg te treden met de N.S. - ik ben het dus eens met de motie die door de C.D.A.-fractie is ingediend - om een zuidelijke ingang tot het station te creëren. Daarbij moeter ook op worden aange drongen dat deze ingang gecombineerd wordt met een route voor het langzaam verkeer. Of dit nu onder gronds, bovengronds of gelijkvloers gerealiseerd moet worden laat mij op dit moment koud, als er maar een zuidelijke ingang tot het station komt. Dit zou betekenen dat de Hollanderwijk maar ook het gehele achterliggende gebied van Huizum-west een ontzettend snelle en comfortabele toegang tot het station krijgt. Daardoor wordt de irritatie dat je voor een gesloten spoorwegovergang moet wachten en je trein ziet wegrijden - dat is dan wel het ergste geval - voorkomen. Bovendien levert deze toegang een bijdra ge tot het bevorderen van het langzaam verkeer en wordt misschien een stukje autoverkeer voorkomen. De hear Singelsma: Der waerd hjir efter my al de opmerking makke: Jo koenen wol by Axies yn de klub sitte. (De heer Ten Brug (weth.): F.N.Paxies.) Hy seit ek hwat. (Laitsjen) Der waerd efteroan sein: Jo steane seker ek „pal" foar de biwenners. Ja, ik hechtsje greate wearde oan de ynspraek fan de minsken seis. Dat is in dtgongspunt dat fan aids by Os libbef en dat ik ek yn in biweging lyk as Axies werom fyn. As wy it oer de takomst fan it plangebiet Huzum-west hawwe, dan is it binammen it dielgebiet Simon de Vliegerstrjitte dat it hjitte hangizer is. Foar de Hollanderwyk skynt de bui foar it greatste part oerdreaun to wezen, mar oer de Simon de Vliegerstrjitte hawwe de projektgroep en it kolleezje it fonnis dtsprutsen. Dat fonnis is slope, of, mei in stedhuswurd, amovearje; it komt lykwols op itselde del. It seit himsels dat de biwenners it kolleezje dit net yn tank ofnommen hawwe. Men wit fansels net hwat it kolleezje by ein- bisldt wol mei dy frijkommende groun yn de Simon de Vliegerstrjitte. It klinkt wol oannimlik as men seit dat der to wille fan de Hollanderwyk grien en parkeargelegenheit komme moat. Sapas hat de fraksjefoar- sitter fan it C.D.A. sein: Der is de romte en as de renovaesje fan de Hollanderwyk slagje wol dan moatte dizze driuwende problemen oplost wurde. Dérfoar is de frijkommende groun yn de Simon de Vliegerstrjit te nedich. Erchtinkende lju - ik rekkenje mysels der ek ta - sizze dat it in och sa gunstich parkearplak is foar de kantoarlju dy't strak de kantoaren bifolkje sille dy't oan de sddkant fan it stasjon projektearre wurde moatte. Dat stiet fansels net yn it riedsbrief, mar ik tink by sokke dingen altiten: Jo moatte net leze hwat yn it brief stiet, mar hwat tusken de rigels yn sriet. Fan prof. Oud is it bikende sechje: Jo moat te de oerheit biskógje as jou greatste fijan. Sa sjoch ik it net hielendal, mar dit sechje fan de fortsjint- wurdiger fan de V.V.D. ut syn memoires is my altiten by bleaun. Yn it rapport fan it Yngenieursburo It Noarden stiet ek dat dit buro dtrekkene hat dat de opknapkos- ten mear as 63.000,de went binne. In getal dat boppe de rjochtlinen leit dy't it ministearje steld hat. Nou moat ik der by sizze dat wy ds eins yn de grinsgebieten fan dy foarskriften biwege. De biwen ners hawwe seis in oannimmer yn de earm naem. Dat stiet yn harren to priizgjen hwant it bitsjut in aktyf dïelnimmen oan de demokrasy. Dizze oannimmer is op in bidrach kommen dat trochstrings wol in sawn tu- zen goune under it bidrach dat it buro It Noarden opjown hat leit. As bistjurder soe men dan graech wit te wolle hwer't dat forskil nou dt fuort komt. De oannimmer, Jorritsma dt Boalsert - der meije hjir ek wol nammen neamd wurde -, seit seis dat de honoraria fan de architekt en de sintrale fcrwaerming der net by rekkene binne. Ik freegje my of oft dat mei. (De hear Miedema: Dy architekt sunder honorarium wurkje l'tte? Né, dat mei net.) Sjoch, it is in buro dat alles yn eigen bihear dtfiert. Hja hawwe der bougear- komsten dêr't alle ófdielingen fan dy oannimmersmaetskippij yn sitte. Dy sille dat honorarium miskien ek ik wit it net krekt, mar litte wy yn elts gefal sizze (De hear Miedema: Dat is in opmer- king, dy doocht net.) Hwat docht it ear my sear! Ik nim oan dat der ek in fiif of seis persint oan honora- riumkosten by moatte, hwant dat hinget fan de greatte fan it projekt of. Der binne bipaelde rigels foar. It is natuerlik in bytsje praet oan de kant, mar it giet der om dat it bidrach dat dy oannimmer neamd hat under it bidrach dat it buro It Noarden neamd hat leit. Men soe freegje wolle: Hwer komt dat wei? Ik kin nou ek net sizze dat it Yngenieursburo It Noarden my sa sympathyk is. It buro weeft de saek direkt of. Dit docht my tinken oan in aid skoalmaster by hwa't ik it fak leard haw, dy sei: Gjin geëamel, jonge, master hat altiten gelyk. Sa'n spultsje is it hjir ek: it yngenieursburo hat gelyk. De biwennersorganisaes- je hat op'e nij bisocht mei dat buro yn kontakt to kommen, uvd. oer it feit - ik neam it allinne mar as in lyts foarbyld - oft de brus perfoarst op souder moast en hwerom dy net under koe. Nou, dat wie dan in - foarskrift fan hegerhan. It docht bliken dat dat hielendal gjin foarskrift fan hegerhan is. It is likemin in foarskrift fan hegerhan dat der yn sa'n hus in sintrale forwaerming wêze moat. Soks is mar in lyts foarfal- tsje, mar it docht bliken dat de dingen dy't it Yngenieursburo It Noarden seit net unfeilber binne. For ts jïn*wurdigers fan de biwennersorganisaesje hawwe in reiske nei Drachten makke en hawwe der de wen- ten bisjoen dy't dyselds oannimmer Jtfierd hat. De kosten fan ay wenten wienen 48.000,en gjin sint mear. In biwiis dat dy oannimmer wol rekkenje koe. It kolleezje seit wol to biseffen dat it ófbrekken fan de wenten oan de Simon de Vliegerstrjitte sosiale problemen mei bringt. Dan stiet der in moaije sin yn it riedsbrief, hoe doarf men it eins to skriuwen: De biwenners soenen mooglik in went krije kinne yn wiken der yn de buert. Dat is allegearre hwat dizenich fansels, sa yn'e trant fan: alles wurdt better, der moat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1978 | | pagina 6