standpunt was.) Ik heb net gezegd - daar is geen reactie op gekomen - dat wij het oude voorstel in stemming brengen, want er moet duidelijkheid komen. Er wordt nu alleen een onderzoek gedaan naar de vestiging van een openbare lagere school. Ik stel voor de discussies te beëindigen, want de zaak is heel duidelijk. In het oorspronkelijke voorstel moet echter wel tweemaal het woord "verpleeghuis" worden geschrapt. Het oorspronkelijke, gewijzigde, voorstel van b. en w. wordt bij handopsteken aangenomen met 22 tegen 15 stemmen. Punt 14 (bijlage no. 437). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 15 (bijlage no. 396). De Voorzitter: Wij moeten nu uitsluitend stemmen over de motie waarover in de vorige vergade ring de stemmen staakten. Het voorstel als zodanig is reeds door de raad afgehandeld. De motie heeft betrekking op een onderdeel dat los van het voorstel kan staan. De motie van de heer Ten Hoeve en mevrouw Visscher-Bouwer wordt bij handopsteken verworpen met 19 tegen 18 stemmen. De Voorzitter: Ik stel voor de volgorde van behandeling wat betreft de punten 16 en 17 om te draaien, want in punt 17 staat iets dat verwijst naar punt 16. Het is dan enigszins onlogisch om eerst punt 16 te behandelen. Punt 17 (bijlage no. 420). De heer Schagen: Dit raadsvoorstel is op 27 september van het vorig jaar in de Commissie voor Openbare Werken aan de orde geweest. In deze vergadering is door een ambtenaar de toezegging gedaan om overleg te plegen met de wijk over de aanleg van deze asfaltbanen in de wijk Schierin- gen. Van ambtelijke zijde en ook van de zijde van het wijkcomité is mij verzekerd dat dit overleg nooit heeft plaatsgevonden. Ik vind dit eigenlijk wel een kwalijke zaak, niet alleen ten opzichte van de commissie maar ook ten opzichte van het wijkcomité. Aan het asfalteren zitten hier en daar immers kleine haken en ogen, o.a. met betrekking tot parkeerhavens. Afgezien daarvan, de bedoe ling van dit voorstel is om het lijnennet van lijn 3 in de wijk Schieringen te asfalteren. Wie schetst echter ieders verbazing als ook een stuk Schieringerweg tussen Plataanstraat en Esdoornstraat als te asfalteren wordt aangeduid. Dit weggedeelte valt helemaal niet in het buslijnennet. Ik zou daarvan graag een bevestiging van de wethouder willen krijgen. Ook van de zijde van de Fram kon men mij verzekeren dat men in de toekomst geen plannen had om daar ooit een buslijn te laten lopen. Ik stel dan ook voor dat de wethouder, wanneer hij bevestigend antwoordt, de Schieringerweg gewoon uit het voorstel vandaan haalt, anders dien ik een motie daaromtrent in. De heer Rijpma (weth.): Om bij het laatste te beginnen, wij zijn nog steeds bezig om uitvoering te geven aan het besluit van de raad om de buslijnen wat te wijzigen. Een van de onderdelen is het wijzigen van naar ik meen nog twee buslijnen, waarvan één lijn langs genoemde route loopt. Dit be tekent dat na het realiseren van de verbreding van de JeIsumerstraat het buslijntraject loopt zoals in deze raadsbrief wordt aangegeven. De ambtenaar die belast is met de voorlichting vanuit de stedebouwkundige optiek heeft nog geen contact opgenomen met de bewonersorganisaties en met de woningbouwcorporaties. Ik vind dat op zich niet zo erg. Het is een beslissing van de raad geweest om een asfaIteringsprogramma uit te voe ren op die trajecten waar de bus rijdt. Ik vind het wel juist en noodzakelijk dat met de betrokken or ganisaties gesproken wordt over de wijze van uitvoering, de beperking van de overlast en alles wat daarbij hoort. Het is geen reconstructie van de straat, er worden geen parkeerhavens aangelegd, het gaat uitsluitend om het vervangen van plaveisel door asfaltbeton. Daartoe is door de raad al in een eerder stadium besloten. Ik neem aan dat in ieder geval tijdig, nog voor de werkzaamheden beginnen, iedereen in de wijk op de hoogte gesteld zal worden van de veranderingen en van de wijze van uit voering, opdat rekening kan worden gehouden met overlast die altijd gepaard gaat met zulke werk zaamheden 9 De heer Schagen: Ik heb de indruk dat de wethouder mij verkeerd heeft begrepen. Ik had het niet over de Jelsumerstraat maar over de wijk Schieringen. Ik zie niet direct in wat de Jelsumerstraat van doen heeft met de asfaltering van een buslijn via de Schieringerweg. Daarom wil ik mijn vraag nog eens herhalen. Buslijn 3 loopt door Zuid-Schieringen. Ik denk niet dat dit veel heeft uit te staan met de Jelsumerstraat. In dit raadsvoorstel lopen de buslijnen verkeerd: er is één weg te veel in gepland. Ik vraag alleen aan de wethouder om die weg eruit te halen, meer niet. Omdat het echter mijn tweede instantie is, zou ik mijn motie toch maar willen indienen, want de voorzitter zal mij waarschijnlijk geen derde instantie toestaan. De Voorzitter: Als u meent dat het antwoord van de wethouder dat hij in tweede instantie zal ge ven onvoldoende is, dan krijgt u alsnog de gelegenheid om uw motie in te dienen. De heer Van der Wal: Kennelijk alles liever dan een motie, zelfs een derde instantie. Ik heb de kaart er even bij gepakt, maar nu begrijp ik het weer niet. Esdoornstraat, dan een stuk Schieringer weg, dan een heel klein stukje Plataanstraat en dan een stukje Dennenstraat. Ik begrijp overigens niet waarom dit stukje Dennenstraat in de lijn is opgenomen. Waarom trek je de buslijn niet gewoon rechtdoor naar de Schieringerweg? Zo wordt de Dennenstraat een asfaltbaan bespaard die ook voor ander verkeer overlast veroorzaakt. Bovendien maakt een en ander de aanleg van woonerven onmo gelijk. Ik wil de vraag van Johan Schagen ondersteunen. Waarom is er niet tijdig en vooraf overleg met de wijk gevoerd? Het is hier in de raad ook bekend dat de wijk al een tijdlang probeert om woon erven van de grond te krijgen. Dit voorstel zou daar dus strijdig mee kunnen zijn. Achteraf, als het krediet al besteed is, komt er natuurlijk niets meer van. De heer Rijpma (weth.): De buslijnen zijn nog niet geheel aangepast aan de situatie volgens het plan voor dit vervoersbedrijf. Er moeten dus nog wat aanpassingen plaatsvinden. Ik citeer even uit het hoofd, maar voor zover mij op dit moment voor ogen staat is het zo dat in het Bilgaard en in de wijk Schieringen-Heechterp er nog beperkte aanpassingen moeten plaatsvinden die pas gerealiseerd kunnen worden als de Jelsumerstraat die tijdwinst geeft die nodig is om iets meer van de wijk mee te nemen dan op dit moment het geval is. Ik wil wel toezeggen dat het, mocht ik in mijn verbeeldings kracht op dit moment tekortschieten of te ver gaan, geen probleem is om in de Commissie Openbare Werken mogelijkerwijs een correctie aan te brengen. Ik heb echter niet het gevoel dat dit nodig zal zijn. (De heer Schagen: Dit gebeurt als blijkt dat de buslijn niet helemaal loopt zoals is aangegeven.) Het is de bedoeling dat alleen die straten worden geasfalteerd waarlangs werkelijk een buslijn loopt of gaat lopen na de laatste wijziging die nog noodzakelijk is. De Voorzitter: Bent u tevreden met dit antwoord, mijnheer Schagen? (De heer Schagen: Ja.) Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de toezeg ging van de wethouder. Punten 16 en 18 (bijlagen nos. 421 en 410). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 19 (bijlage no. 422). Mevrouw Visscher—Bouwer: Bij de stukken die ter inzage lagen las ik dat er vraag naar een terrein daar was. Aan die vraag kon niet worden voldaan, omdat het terrein niet bouwrijp was. Ik lees dan verder dat door stagnering in de planvoorbereiding aan de vraag naar deze bouwterreinen niet kan worden voldaan. Indien mogelijk wil ik graag weten waardoor deze vertraging is ontstaan. Kan de dienst het niet aan? De heer Rijpma (weth.): Door enige contactstoornissen - u moet dit niet interpreteren op een wijze die niet juist is - is het verloop van deze geschiedenis wat trager dan juist ware geweest. Wij probe ren nu door een noodgreep de zaak weer correct te krijgen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1978 | | pagina 5