14
ting een weidelijk gebied zal doorsnijden. Is het dan mogelijk om de aansluiting verder weg te ver
leggen en langs het kanaal te laten lopen? Deze aansluiting moet dan wel bij de spoorbrug over het
water gaan, zodat het gebied niet doormidden wordt gesneden.
Een opmerking die mij toch van het hart moet, is de volgende. Wij hebben het plan zo vastge
steld dat er een uitloper naar het industrieterrein komt maar dat er eigenlijk geen verbinding wordt
gerealiseerd. Ik blijf het nog steeds jammer vinden dat wij er niet in zijn geslaagd om een goede op
lossing te vinden waarbij ook de weg van Marssum wordt verbonden met de nieuwe brug over het ka
naal. Daarmee zouden wij immers kunnen bewerkstelligen dat het verkeer dat anders de noordelijke
route zou kiezen nu langs de zuidkant zou kunnen worden geleid. In het geheel van het industrieter
rein zijn er weinig mogelijkheden. Er treden dan moeilijkheden met bij voorbeeld de spoorlijn op.
Wat de aansluiting betreft moet wel worden gekeken naar de functie van de Marshallweg. Wan
neer de bedoelde aansluiting wordt gerealiseerd is er alle kans dat met name het vrachtverkeer regel
recht de binnenstad in rijdt en terechtkomt op het terrein voor het station. In dat gebied kunnen wij
beter niet nog meer verkeer hebben. Het college stelt voor om wel het Oostergoplein te herzien maar
dat bij de ontwikkeling van de plannen voor de Oostergoweg te doen. Vanuit mijn fractie komt dan
duidelijk de vraag naar voren of dit niet eerder kan en moet worden gedaan. Wanneer de tweede brug
wordt aangelegd, dan moet er sowieso al een reconstructie van het Oostergoplein plaatsvinden. Wij
vragen ons dan af of niet meteen de bedoelde bajonetaansluiting - misschien nog zonder de aftakking
naar de stad - gerealiseerd moet worden. Wij staan dan niet twee keer voor het punt dat er plannen
moeten worden gemaakt en dat er geld uitgegeven moet worden.
Er wordt in het voorstel ook gesproken over een beplanting. Ik vind wel dat wij daar heel erg
voorzichtig mee moeten zijn. In het voorstel is sprake van struikbeplanting, maar een struik kan 60 cm
hoog worden maar ook wel een paar meter. Wij hebben hier te maken met een landschappelijk gezien
open gebied, het Zwettegebied, en ik dacht niet dat in een dergelijk landschap een groot scherm
langs een weg past. Dit gebied moet naar mijn mening open blijven.
Een ander punt is nog de status van de weg na de aanleg ervan. Het college zegt al dat met het
gemeentebestuur van Menaldumadeel overleg gepleegd zal worden over de vraag welk deel van de
netto investering voor hun rekening komt. Impliceert dit ook dat dat deel van de weg overgedragen
wordt aan de gemeente Menaldumadeel of is er een mogelijkheid dat deze weg, dus ook het deel dat
dan voor rekening van de gemeente Leeuwarden zou komen, een provinciale status krijgt?
Wij zijn gelukkig met het vrijliggend fietspad langs de Boksumerdijk. Het is natuurlijk wel zaak
dat erop moet worden gelet dat deze fietsroute een goede en veilige verbinding met de binnenstad
krijgt.
Tenslotte zou ik nog het volgende willen vragen. In de raadsbrief is het college nog wat vaag
over de termijn. Kunnen daar concretere antwoorden op worden gegeven? In verband daarmee zou
ik willen weten of het ook nodig is om toch te komen tot het opstellen van een onteigeningsplan.
De hear Miedema: As jo in dyk oanlizze wolle, dan sille jo earst de groun sjen moatte to krijen.
Dat is dudlik. It is my bikend dat de groun by Boksum dy't nedich wie foar de wurken fan de dyk nei
Boa I serf by Rykswettersteat bidarre is. De boer dy't dêr syn Ian hie is dêrfoar nei de polder tein. In
part fan dy groun hat men brukt foar de oanliz fan de wei nei Boalsert. Ik haw it idé dat der noch in
grounpot oanwêzich is dy't tsjinje kin foar in ütroal fan dizze groun. Ik soe it kolleezje dan ek yn
omtinken jaen wolle om de groun dy't yn de gemeente Menameradiel leit troch de provinsje oan-
skaffe to litten, dan kinne wy dy fan de provinsje oernimme. Ik leau dat de provinsje op dit mêd
mear mooglikheden hat en tominsten hawwe moat as wy hawwe kinne.
Ik bin it mei de hear Ten Hoeve iens dat hy him offreget hoe't it mei it sluipforkear troch Goutum
komt. Dat is net allinne in kwestje fan it sluipforkear. De hear Heere hat ut namme fan de fraksje by
de bihanneling fan it Forkearsstruktuer- en Utwurkingsplan oanstien op in folsleine oanliz fan de süd-
fangint. Wy hawwe dan in frije route buten de biboude kom foar gefaerlike stoffen en foar swier for-
kear dat eins net troch de sted kin. As dit réalisearre wurde sil, dan moat de twadde fase tusken ryks-
wei 32 en Drachtsterwei oanlein wurde. Myn fraksje stiet der by it kolleezje iige op oan om dy twadde
fase sa gau mooglik yn to tsjinjen.
Op de tekening is in streek oanjown dy't yndikatyf is bidoeld. De oansluting fan rykswei 32 nei
de Drachtsterwei sil under de brêge troch. Der stiet sa'n stippellyntsje nei it kanael ta. It soe üs tige
wolkom wêze as dat streekje gjin wurklikheit wurdt, hwant neffens üs komt dizze dyk dan fierstento
ticht by de bibouwing fan it Nijlan to lizzen. Dizze dyk moat by it krüspunt by Goutum oer de dyk
hinne gean en syn forfolch fine nei de Drachtsterbrêge ta. Wy moatte net by de Van Harinxmabrêge
tsjin it kanael oan komme mei dizze dyk, dat is fierstento ticht by de bibouwing. Yn de Kommisje
R.O. haw ik pleite foar in Ontwikkeling fan it Eastergoplein tagelyk mei dizze plannen. De wethalder
15
hat my dat doe min ofte mear tasein. Nou stiet yn de stikken dat dit plein tagelyk mei de Eastergowei
untwikkele wurde sil. Tsjin dy oplossing haw ik gjin biswier, as dy Ontwikkeling op in earder tiidstip
klear is as itjinge my tasein wie.
De heer Bijkersma: Bezint eer ge begint, dat is een motto dat bij iedere raadsbrief in ogenschouw
moet worden genomen. Het is ook een gezegde waarvan de inhoud vanavond weer van toepassing is.
Het behoeft geen nader betoog dat mijn fractie in principe positief tegenover regelingen en uitvoe
ringen staat die ten doel hebben het verkeer soepeler en beter te doen verlopen. In dat licht bezien
spreekt het doel van het voorstel ons wel aan. Wij zijn echter met een aantal deeloplossingen niet
gelukkig. Het college stelt nu wel dat de zuidtangent een onderdeel van het Verkeersstructuur- en
Uitwerkingsplan is, maar dit behoeft naar onze mening geen reden te zijn om bij de uitwerking van
deelplannen geen veranderingen aan te dragen. Dit zeker indien blijkt dat de voorstellen fricties en
onvolkomenheden voor nu en voor de toekomst vertonen. Het gezegde van de betrokken wethouder in
de vergadering van de Commissie Openbare Werken van 3 oktober jIwaarbij hij stelde dat de weg
in het Verkeersstructuurplan nu eenmaal zo is vastgelegd en dat daarom niet steeds een discussie moet
worden geopend, spreekt ons dan ook niet aan. Ik heb ook begrepen dat u het eigenlijk met ons eens
bent. U hebt namelijk nu ook veranderingen aangedragen ten aanzien van de oorspronkelijke weg en
de ontsluiting van de industrieterreinen. Ook u bent er derhalve voor dat er toch wijzigingen worden
aangedragen.
Nu het plan zelf. Het westelijk gedeelte langs het Boksumer Zool geeft ons weinig moeite, al
was een meer gerichte aansluiting op de weg naar Bolsward ons liever geweest. Maar ook wij onder
kennen de problematiek met het bedrijf Cuperus. Vervolgens moet voor de aansluiting met het indus
trieterrein gekozen worden tussen de oostelijke en de westelijke oplossing. De daadwerkelijke aan
sluiting voor wat betreft het industrieterrein via de westelijke oplossing is ook naar onze mening een
betere. Wij hadden evenwel graag gezien dat het verkeersbureau DHV hier een visie had gegeven
met cijfermateriaal erbij, zoals zij dit ook bij de oostelijke ontsluiting hebben gedaan. Bovendien
had bij de aanbevolen oplossing toch beter gesteld moeten worden op welke wijze het sluipverkeer
van vrachtwagens door het Nijlan geweerd zal worden. De kans dat dit sluipverkeer zich inderdaad
zal voordoen is natuurlijk wel groot. Dit voor wat betreft de westelijke oplossing voor de zuidfangent.
Het college houdt vervolgens vast aan de globale ligging van de weg naar het aansluitpunt bij
Goutum aan de Wergeasterdyk. Gezien de afstand ten opzichte van de wijk Nijlan wil ik u slechts
wijzen op de problematiek die wij in Camminghaburen hebben gesignaleerd met betrekking tot de
geluidshinder. Hoe verder van Nijlan af, hoe beter, zou ik zeggen. Het aansluitpunt bij Goutum
geeft ons reden tot bezwaar. Het college heeft in zijn raadsbrief wel wat simpel vastgehouden aan
de gedachte dat de zuidtangent een stadsautoweg is. Op dezelfde bladzijde signaleert u evenwel dat
het doorgaande verkeer in de toekomst niet langs de noordzijde maar langs de zuidzijde zal gaan. Al
leen al die opmerking had toch een rood licht moeten doen branden. Het wordt naar onze mening snel
ler een drukkere weg dan wij nu denken. De uitbouw tot een tweebaansweg - dit is duidelijk overwo
gen - zal dan niet lang op zich laten wachten.
Verder zijn wij van mening dat het aansluitpunt op rijksweg 32 een problematiek op zichzelf
zal worden. Drie verkeersobstakels - aansluitpunt zuidtangent, brug over het Van Harinxmakanaal
en het Oostergoplein - op slechts enkele honderden meters afstand na elkaar vragen om problemen.
Reeds nu staan de automobilisten op een drukke weg tot halverwege de Werpsterhoek te toeteren.
Daarnaast behoeft men er echt geen futuroloog voor te zijn om reeds nu te voorzien dat de huidige
plaats van aansluiting geen ruimte geeft voor een goed en overzichtelijk kruispunt.
Dan zijn wij voorts nog van mening dat de verdere uitwerking van het tracé-gedeelte naar de
Drachtsterweg nu niet onbesproken mag blijven, gesteld dat dit mede afhankelijk zal zijn van de
keuze van de bouwlocatie na Camminghaburen. Wij zijn van mening dat u, als u nu kiest voor de
aansluiting zoals die getekend is bij Goutum, reeds een keuze hebt gemaakt voor de volgende bouw
locatie, namelijk Hempens. Wij kunnen ons namelijk niet voorstellen dat u een stadsautoweg met uit
bouw naar een tweebaansweg door een woonwijk van de toekomst zult laten lopen. Daarbij heb ik de
overtuiging dat de bewoners van het huidige Goutum een dergelijke afscheiding van de stad niet zul
len gedogen. Onze beslissingen van nu werken ook door in de toekomst. Dan doet een opmerking van
de vertegenwoordiger van de P.v.d.A. in de Commissie Openbare Werken wel erg wrang aan als hij
stelt dat de toekomstige bewoner zelf zijn problemen zal moeten oplossen. Ik ben ervan overtuigd dat
er nog wel een aantal bezwaren zijn op te noemen. Ik wil het wat de bezwaren betreft hier echter
bij laten.
Resumerend, de nieuw gekozen oplossing geeft te weinig zekerheid omtrent de geluidswering in
de wijk Nijlan. Ten tweede, aansluiting op rijksweg 32 geeft geen ruimte voor een goede oplossing