10. Onteigenen van percelen, gelegen in het bestemmingsplan Transvaalwijk (bijlage no. 7). 11 Voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening ten behoeve van een partiële herziening van het bestemmingsplan Recreatiegebied Nijian (bijlage no. 3). 1 2. Gemeenschappelijke regeling centrale post ambulancevervoer (bijlage no. 6). 13. Renovatie Harmonie (bijlage no. 23). 14. Verkoop van het perceel met opstal Kamp 21 te Wirdum (bijlage no. 26). 15. Preadvies brieven van de heer G. Nieuwenhuis en mevrouw E. Smit-Boeke over eventuele ver koop pand Westerplantage 34 (bijlage no. 25). 16. Beschikbaar stellen van een krediet voor de aanleg van een c.v.-installatie in de aangepaste gemeentewoningen Aert van der Neerstraat 68, Jan Lievensstraat 11 2 en 114 (bijlage no. 22). 17. Beschikbaar stellen aanvullend krediet voor de verbetering van zeven gemeentepanden aan de Spanjaardsstraat (bijlage no. 20). 18. Beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet voor het doen ontwerpen van een nieuw kan toor voor het Gemeentelijk Woningbedrijf (bijlage no. 5). 18a. Beschikbaar stellen krediet ten behoeve van verbouw perceel voor de huisvesting van de Stich ting Blijf van m'n Lijf (bijlage no. 27). 19. Verzoeken om medewerking van enkele besturen van bijzondere scholen voor kleuteronderwijs en gewoon lager onderwijs voor het treffen van voorzieningen resp. het aanschaffen van mate rialen (bijlage no. 2). 20. Wijzigen Verordening op de heffing en invordering van leges (bijlage no. 12). 21 Voorlopig vaststellen van de gemeenterekening en de rekeningen van de takken van dienst over het dienstjaar 1 976 (bijlage no. 19). 22. Treffen van voorzieningen in de parkeergarage onder het Wilhelminaplein ten behoeve van een schuilgelegenheid (bijlage no. 1 5). 23. Wijziging Drank- en Horecaverordening (bijlage no. 21). 24. Wijzigen van de gemeentebegroting en van de begrotingen van het Woningbedrijf en de Dienst Stadsontwikkeling voor het dienstjaar 1978 (bijlage no. 24). 25. Ontslag van het hoofd van de Telemannschool II (g.l.o.) (bijlage no. 9). 26. a. Benoemen van een lid Raad voor Jeugdaangelegenheden (bijlage no. 10); b. benoemen van een lid in de regioraad en de Commissie voor Regio-aangelegenheden; aan wijzing van de voorzitter van de Commissie voor Regio-aangelegenheden (bijlage no. 14); c. benoemen van een lid en een plaatsvervangend lid van het bestuur van de Stichting Labora torium voorde Volksgezondheid in Friesland (bijlage no. 18). De Voorzitter: Allereerst heet ik u heel hartelijk welkom op deze vergadering. Evenals in de voorgaande jaren wil ik bij het begin van deze eerste vergadering van de raad in het nieuwe jaar enige woorden tot u richten. Het is net als in een gezin, in een familie- of vriendenkring, waar men bij de jaarwisseling vaak een blik werpt op het jaar dat is afgesloten en tevens een aantal hoopvolle verwachtingen uitspreekt voor het jaar waaraan wordt begonnen. In het jaar 1978 hebben in de gemeente Leeuwarden een aantal gebeurtenissen plaatsgehad die zeker het vermelden waard zijn. Nadat ruim vier jaar geleden het Structuurplan voor de Binnenstad zijn beslag kreeg, heeft de raad het afgelopen jaar - namelijk op 29 en 30 mei - een volgende be 3 leidsbeslissing genomen, die grote invloed zal hebben op de verdere gang van zaken; ik doel hier op het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan. Misschien is een dergelijke beslissing weinig spectaculair, maar deze zal mede bepalend zijn voor de verdere ontwikkelingen van onze stad. Vermeldenswaard en naar mijn mening ook van essentiële betekenis is de regeringsbeslissing om het wegvak Dronrijp- Midlum als autosnelweg te realiseren. Met de uitvoering is inmiddels gestart en dat werk zal in 1981/ 982 zijn voltooid. Ook met de realisatie van het wegvak Boksum-Marssum zal nu spoedig worden be gonnen. De oosttangent zal in 1981 voor het verkeer kunnen worden opengesteld. Dit zijn werken die van belang zijn voor de verbetering van de infrastructuur van provincie en hoofdstad beide. Thans wordt gewerkt aan de plannen voor de zuidtangent en het verkrijgen van de nodige subsidies voor dat project. Dat zal nog een moeizame weg zijn. Het gaat om een bedrag van ruim 40 miljoen gulden voor het eerste (westelijke) gedeelte. Graag wil ik in het kader van de ruimtelijke ontwikkeling in onze gemeente het feit noemen dat op 16 augustus 1 978 de eerste paal werd geslagen voor de woningbouw in Camminghaburen. De eerste I bewoners worden daar dit jaar verwacht. Helaas zijn wij te laat met de start van de woningbouw in I dat gebied. Daardoor beweegt de nieuwbouw van woningen zich een aantal jaren op een te laag ni- I veau, namelijk in 1977 en helaas ook nog in 1978. Het lijkt al bijna onontkoombaar dat dit probleem I zich over enkele jaren wederom zal voordoen. Reeds eerder heb ik erop gewezen dat aanwijzing van I de volgende bouwlocatie nog vóór 1 september 1978 zou moeten worden gedaan om een volgende stag- I natie te voorkomen. Helaas is dat niet gelukt. Het industriegebied Hemrik is gelukkig zo tijdig gereed gekomen, dat reeds met de verkoop van I industrieterrein - tot dusverre 17 ha - kon worden gestart en zich op dat gebied geen stagnatie heeft I voorgedaan. Voor een verdere 18 ha zijn opties verleend en aanvragen ingediend. Aan het verder I bouwrijp maken van dit gebied wordt gewerkt, zodat aangenomen mag worden dat ook de komende jaren hier geen stagnatie zal behoeven op te treden. De Kroon heeft, behoudens enkele bepalingen in de voorschriften, in december 1978 goedkeuring I verleend aan het bestemmingsplan Camstraburen-NoordDe drie hoger onderwijsinstellingen hopen in j de loop van 1979 een definitief ontwerp voor het gebouw van deze instellingen gereed te hebben. Met de bouw zou dan in 1980 kunnen worden begonnen. De huisvesting van die onderwijsinstellingen I zal dus nog een aantal jaren de nodige zorgen baren, vooral ook omdat erop wordt aangedrongen de I Beurs vrij te maken voor de Openbare Bibliotheek. De realisatie van een wandelgebied in de binnenstad is in 1978 begonnen en zal dit jaar worden voortgezet. Het scheppen van meer en betere mogelijkheden voor voetgangers en fietsers komt op 1 gang, helaas misschien langzamer dan velen graag zouden zien. Een en ander moet zich voltrekken I met een goed regime van parkeervoorzieningen en verkeersregels. In die samenhang is de start van de bouw van een parkeergarage onder het Wilhelminaplein eveneens een belangrijk evenement. Het ge- 1 bruik van particuliere auto's neemt echter - vooral in deze provincie waar een achterstand bestaat - de eerste jaren nog aanmerkelijk toe. Daarom mogen wij ons geen enkele illusie maken dat het par- Jlkeerprobleem met de bouw van de parkeerkelder onder het Wilhelminaplein zal zijn opgelost. De par- jjkeerbehoefte neemt sneller toe dan de extra ruimte welke die kelder biedt. Daar komt dan nog bij dat j wij delen van de binnenstad autovrij willen maken. Verdere bouw van parkeergarages zal dan ook noodzakelijk zijn en vrij zeker op relatief korte termijn. In het afgelopen jaar zijn ook duidelijk stappen gezet op de moeizame en moeilijke weg van de stadsvernieuwing. Al wordt daarover - niet alleen in deze stad - vaak en veel kritiek gehoord, zij die de ogen de kost willen geven, kunnen zien dat wij in Leeuwarden niet stil zitten. Op dat gebied zal evenwel nog veel werk verzet moeten worden. Wat essentieel is, er zal heel veel geld mee ge moeid zijn. Wij hebben in het beleidsplan aangegeven dat de gemeente zelf in de komende vijftien jaar een bedrag van circa 100 miljoen gulden aan die problematiek zou kunnen besteden. Als wij in zo'n tijdsbestek wezenlijke inhoud aan de stadsvernieuwing willen geven, zal het rijk een nog groter bedrag voor dat doel in Leeuwarden moeten bijdragen, bij voorbeeld door het van toepassing verkla ren van de ïnterim-saldoregeling. Daartoe is helaas tot dusverre nog niet overgegaan. Zeer recente lijk heeft de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening de Tweede Kamer meegedeeld, dat met ingang van 1979 zes gemeenten zullen worden toegevoegd aan het thans reeds aangewezen aantal interim-saldoregeling-gemeenten. Gelet op de gesprekken die wij hebben gevoerd, mag wor den verwacht dat Leeuwarden tot die zes gemeenten zal behoren. Bij het immense probleem van de stadsvernieuwing zullen wij ons overigens bewust moeten zijn dat beperkingen in tempo en wellicht ook in omvang onontkoombaar zijn. Het trekken van duidelijke lijnen en het stellen van prioriteiten is dan ook erg belangrijk. Het spook van onvoldoende werkgelegenheid blijft dreigen en zoals de ontwikkelingen nu worden ingeschat, zal dit probleem zich nog heviger manifesteren dan thans reeds het geval is. Reeds enige ja-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1979 | | pagina 2