\2-Sfe
\3S?
0
De Voorzitter: Wij voeren altijd gesprekken die de raadsuitspraken als achtergrond hebben. Stelt
u zich eens voor dat er iets aan de orde komt waardoor men op een raadsuitspraak terug zou moeten
komen. Wij zullen er dan vast en zeker mee in de raad moeten komen, want wij kunnen niet op een
raadsuitspraak terugkomen, dat kan alleen de raad zelf doen. Wij onderhandelen altijd met de be
slissingen van de raad als achtergrond. (De heer Ten Hoeve: Ik wacht met belangstelling.)
Punten 105 t.e.m. 107.
De hear Miedema: Fraech 107, it winkelsintrum yn Aldlan-east. It untwerp wurdt ütwurke. Is der
ek in termyn oan to jaen hwat it oerliz mei de gadingmakkers oanbilanget? Dizze wyk is nou al in
pear jier biwenne en der is altyd tasein wurden dat der noch in winkelsintrum komt. Forskate biwen-
ners hawwe us al frege oft dat sintrum der nou hast ek ris komt. Der is gjin inkele foarsjenning. Ik wit
net hwat ik de lju sizze moat. As jo sizze dat der oan wurke wurdt, dan seit men dat dat al twa jier
lang bart. Is der ek iennich I jochtpuntsje foar dizze minsken?
De heer Rijpma (weth.): Op basis van de schets die kortelings in de Commissie Ruimtelijke Orde
ning is besproken, is opnieuw contact opgenomen met de firma Matser. De heer Van der Wal, hoofd
directeur van de D.S.O., deelt mij mede dat hij morgen een telefonisch gesprek heeft voor, naar ik
aanneem, het maken van nadere afspraken. Wij nemen aan dat het nu op korte termijn duidelijk is of
deze ontwikkelaar er in Aldlan-oost wel of niet brood in ziet. (De hear Miedema: Miskien kin der in
iere meidieling oer it resultaet dêrfan yn de Kommisje Romtlike Oardering komme, dan witte wy it.)
Jo kinne dit by eltse rounfraech freegje.
Punten 108 t.e.m. 112.
De heer Janssen: Vraag 109. In het antwoord op deze vraag schrijft u onder sub b dat de Fram de
eerste buslijn mag beginnen zodra deelgebied I is bewoond. Ik zou graag twee dingen van u willen
weten. Moet het deelgebied I geheel bewoond zijn of kan de Fram al eerder beginnen? Verder zou
ik van u willen weten van wie de toestemming moet komen dat de Fram daar daadwerkelijk met een
buslijn mag beginnen.
De heer De Jong: Ik heb ook een vraag over punt 109. In het antwoord staat onder sub a dat het
plan bestekklaar is, onder sub b dat de technische voorzieningen zijn getroffen, onder sub c dat een
(beperkte) voorziening voor buurtwerk in de school is opgenomen en onder sub d dat het overleg over
de (nood)winkelvoorzieningen binnenkort start. Betekent dit niet dat wij met het overleg dat in sub
d wordt bedoeld veel te laat zijn?
De heer De Beer: Vraag 108. Uw antwoord op de vraag of wij nog binnen het tijdschema zitten,
vermeldt dat één projectontwikkelaar er nog steeds niet in is geslaagd te starten. U beraadt zich over
het nemen van stappen. Lijkt het u niet verstandiger om een termijn te stellen, opdat wij eventueel
met andere bouwers in contact kunnen treden? Dit blijft natuurlijk een slepende kwestie, want deze
bouwer zit ook in fase II.
De hear Miedema: Ik woe it ek hawwe oer fraech 108. De hear De Beer seit dat der in termyn
steld wurde moat om underhannelingen mei oaren iepenje to kinnen. As riedskommisje binne wy by
de seleksje fan de projektuntwikkelders bilutsen west. Der binne frij pittige petearen fierd. Dizze
minsken wienen der och sa fan oertsjuge dat hja, sadré't hja de kans krigen, bigjinne soenen to bou
wen. Der kaem tasizzing op tasizzing. Op fragen fan riedsieden oft hja it allegearre wol wier meitsje
koenen, seinen hja dat dat gjin punt wie. Nou moat der hwat barre en nou binne hja der net. Ik leau
net dat wy in oarenien nimme moatte, wy moatte dizze lju op harren wurden pakke. Wy moatte siz
ze: Jimme soenen dit dwcen. Hokker mooglikheden hawwe wy, hoe lizze de kontrakten? Wy kinne
wol sizze dat wy in oaren nimme, mar de konstruksje fan de Ontwikkeling fan Camminghabuorren is sa:
as dizze man nei hus giet en dus syn plannen meinimt, dan binne wy twa jier efter. Soks kinne wy
net oanfurdzje. Dizze man hat tasein dat hy bouwe soe, dan sil hy ek bouwe.
De heer Janssen: Ik ben tot de ontdekking gekomen dat ik vergeten ben een vraag over punt 112
te stellen. In het antwoord bij deze vraag zegt u dat de plantgaten met rioolslib worden gevuld, waar
bij de planten beter zijn aangeslagen. Mijn vraag is: Is alle rioolslib voor deze wijze van beplanten
geschikt? Als wij als gemeente over voldoende slib beschikken om deze methode bij alle bestemmings
plannen toe te passen, dan lijkt mij dat een goed iets.
i Tl fM
De heer Van der Wal: Ik weet niet welk nummer de vraag heeft waarover ik een opmerking wil
maken, maar het gaat wel over Camminghaburen, namelijk de jongerenhuisvesting. In de deelplannen
I en II zit dit onderwerp niet, maar zit het dan wel in de deelplannen III en IV? Zo ja, in welke ma
te? Als het niet in deze deelplannen zit, komt het dan wel in fase II aan de orde? Ik bedoel de jong-
gerenhuisvesting of een- en tweepersoonshuishoudingen.
De heer Knol: Vraag 108. In het antwoord schrijft u dat de ontwikkeling van deelgebied III een
halfjaar achterloopt op de huidige planning. Met betrekking tot deelgebied IV zijn geen afwijkingen
te melden. In deelgebied III worden veel woningwetwoningen gebouwd en dat zal eveneens in deel
gebied IV het geval zijn. Betekent dit dat, als de tijdsverschillen zo blijven zoals ze hier gesigna
leerd zijn, op een bepaald moment veel woningwetwoningen tegelijk op de markt komen? Ik vrees
dat de belanghebbenden de uitvoering van deelplan IV wat zullen traineren om toch deze grote hoe
veelheid woningen niet in één keer op de markt te krijgen. Deelt u deze mening?
De heer Rijpma (weth.): Ik constateer wel dat sommigen beter zelf het antwoord op hun vragen
kunnen geven.
Er is een vraag gesteld over punt 109, sub d. Wij hebben de toestemming nodig van het Ministe
rie van Verkeer en Waterstaat, want dat ministerie subsidieert alle kosten die verbonden zijn aan de
exploitatie van een buslijn. Aan de vergoeding voor de exploitatie zijn stringente voorwaarden ver
bonden. Deze voorwaarden zijn zelfs zo stringent dat de gemeente niet eens één cent meer aan deze
buslijn mag uitgeven. De gemeente mag dus ook niet met eigen middelen vooruitlopen op het tot stand
brengen van een buslijn naar Camminghaburen. Het antwoord is ingegeven door een indicatie die wij
van de Rijksverkeersinspectie hebben gekregen. Deze Rijksverkeersinspectie heeft het toezicht op de
manier waarop de busexploitatie in de gemeenten functioneert. Wanneer dit gebied voor de helft be
bouwd zou zijn, dan neem ik aan dat het trekken zal worden om op dat moment al een buslijn in te
stellen. Een harde voorwaarde zou wel eens kunnen zijn dat er 300 woningen gereed moeten zijn.
Vervolgens sub d van vraag 109, de voorzieningen in het centrum. Een aantal maanden geleden
is een nota gereed gekomen die een procedure aanbeval voor het tot stand komen van het centrumge
bied. Deze nota is in de Commissie Ruimtelijke Ordening en in de Commissie voor het Grondbedrijf
besproken en is aanleiding geweest tot nieuw beraad. Dit beraad is inmiddels zo ver gevorderd dat
op basis van de discussies die er geweest zijn een nieuwe nota gereed is. Deze nota is bedoeld om op
12 maart in de raad behandeld te worden. Dit betekent dus dat de commissies die hiervoor relevant
zijn de nota zeer binnenkort zullen krijgen.
De beslissing over wat wij moeten doen met de ontwikkelaars van bouwprojecten in Cammingha
buren die moeilijkheden maken, zal zeer binnenkort moeten vallen, naar mijn gevoel in ieder geval
deze maand. (De heer Knol: Kunt u dat juridisch ook waar maken?) De juridische mogelijkheden zijn
niet zodanig dat die in alle situaties voorzien. Er zit geen boetebeding in het contract. Wel wordt
daarin de mogelijkheid geopend om, wanneer de bouw niet na een bepaalde periode is voltooid, de
grond weer terug te nemen zonder enige vergoeding aan de betrokken maatschappij. De raad heeft
een beslissing genomen. Op basis daarvan moet notarieel een overdrachtsacte worden gepasseerd. De
hier bedoelde acte moest twee maanden na goedkeuring door gedeputeerde staten verleden zijn. Voor
zover ik op dit moment weet is die periode verstreken en is het contract dus niet tot stand gekomen.
Ik interpreteer dit zoals een leek het interpreteert, maar naar mijn gevoel is het mogelijk om morgen
te zeggen: Wij maken er bij deze maatschappij geen woord meer over vuil. Dat betekent dat er een
nieuw bouwplan ontwikkeld moet worden met een nieuwe ondernemer. Daarvoor zullen ook alle pro
cedures die gangbaar zijn doorlopen moeten worden. Met die betrokken ontwikkelaar zullen wij even
eens tot overeenstemming moeten komen. Er zouden weieens voorwaarden bij kunnen zijn die voor de
raad nu niet direct zo aantrekkelijk zijn. Als dit contract niet tot stand komt, dan is het niet een
voudig om op korte termijn de voortzetting van dit project te verwezenlijken. Daarom zullen wij pro
beren in deze maand nog tot overeenstemming te komen, als het enigszins lukt. Dit zal echter wel
gebeuren op basis van de uitgangspunten die door de raad zijn geformuleerd. Het zou dan kunnen zijn
dat het mogelijk is om met geringe aanpassingen in het contract toch tot overeenstemming te komen,
maar aanpassingen in het contract regarderen deze raad. Aanpassingen die met de een worden getrof
fen, in die zin dat hij er minder slecht of beter voor komt te zitten, hebben uiteraard repercussies
voor alle contracten die nog onderweg zijn. Het is dus geen eenvoudige zaak en wij zullen moeten
proberen om in de gesprekken op basis van de uitgangspunten, zoals de raad die neergelegd heeft in
de overeenkomst, te kijken of wij er toch nog uit kunnen komen. Anders zal men de zaak via b. en w.
aan de raad moeten voorleggen. (De heer De Beer: Dit houdt dus in dat wij bij de plenaire zitting
hierover meer informatie kunnen krijgen, want u zegt dat u het deze maand wilt afronden.) U krijgt