28 és
te nemen. !n het verleden zijn gesprekken gevoerd met de eigenaren van een aantal begraafplaatsen.
Uit deze gesprekken is gebleken dat de huidige eigenaar van de roomskatholieke begraafplaats niet
in staat is om het in de toekomst financieel rond te krijgen dat deze voor Leeuwarden toch kwetsbare
plaats op een adequate wijze wordt onderhouden. Vooral omdat het zo'n kwetsbare plaats is bij de
entree van Leeuwarden hebben wij onder bepaalde voorwaarden, net zoals wij het destijds met Hui-
zum hebben gedaan, gesteld dat wij wel met hen wilden praten om te zien of wij het eens konden wor
den. De raad zal uiteindelijk moeten beslissen of een eventueel voorstel dat uit dit gesprek voortvloeit
doorgaat. De toezegging die b. en w. hebben gedaan is ook niet een andere dan dat wij bereid zijn
met hen te onderhandelen. In het verleden zijn er ook gesprekken over de joodse begraafplaats gevoerd.
Wij hebben die niet overgenomen maar wij betalen wel 8.550,per jaar aan de eigenaren om deze
begraafplaats redelijk intact te houden. Zij kunnen dat namelijk ook niet meer doen. In dat kader
moet u dit bekijken. Ik wil wel zeggen dat wij als een van de voorwaarden hebben gesteld dat wij
menen dat zij de begraafplaats moeten sluiten. Dat is een heel moeilijk punt. Wij hebben aarze
ling of de gemeente zou moeten opdraaien voor het sluiten van de begraafplaats. Wij hebben dat in
1970 meegemaakt met de begraafplaats aan de Spanjaardslaan. Het geeft toch grote spanningen en
wij zijn van mening dat men dat in ieder geval eerst zelf moet oplossen voordat wij bereid zijn om
bij de raad met een voorstel te komen. De onderhandelingen zijn al jaren gaande en wellicht komen
wij binnen afzienbare tijd met een voorstel bij u. De raad zal dan moeten beslissen of hij de voorwaar
den waar wij mee komen aanvaardbaar vindt om financiële offers te brengen. (Mevrouw Visscher—Bou
wer: Dan krijgen wij dit punt dus wel terug.) Inderdaad.
G. Verkeer en vervoer.
Punten 154 t.e.m. 161.
De heer Janssen: Naar aanleiding van-vraag 158 zegt u toe om in de eerste helft v.an 1979 met
het fietspadenplan in de raad te komen. In voorgaande vragen hebt u ook zo ongeveer acht keer toe
gezegd om de eerste helft van 1979 ergens mee in de raad te komen. Ik vrees dat wij op deze manier
met onze raadsvergaderingen sterk in tijdnood komen. Het feit dat u alles naar de eerste helft van
1979 geschoven heeft, lijkt mij namelijk wel wat optimistisch. Ik zou echter toch wel graag willen
dat de behandeling van het fietspadenplan grote urgentie krijgt, want er is grote behoefte aan.
De heer Van der Wal: Vraag 159 gaat over het betrekken van belanghebbenden bij het opstellen
van het fietspadenplan, althans de discussie daarover. U antwoordt daarop: "Dit plan is een nadere
uitwerking van de door de raad vastgestelde fietspadenstructuur. Om deze reden achten wij het niet
nodig alsnog met de bevolking overleg te plegen over het totale fietspadenplan." Met betrekking tot
het fietsverkeer is er echter een specifieke landelijke organisatie die ook een afdeling in Leeuwarden
heeft, namelijk de E.N.W.B. Deze mensen hebben wel degelijk heel goede ideeën en leveren ook een
goede inbreng, terwijl ze ook heel wat ervaring hebben. Deze vraag was er eigenlijk op gericht om
ook dat soort organisaties - Bescherm het kind, Stop de kindermoord enz. - de gelegenheid te geven
om hun jarenlang vergaarde kennis wat deze materie betreft in te brengen. Zo was deze vraag bedoeld
en ik kan mij niet voorstellen dat het college daar geen prijs op stelt. Ik zou u dan ook willen vragen
om hier alsnog een regeling voor te treffen.
Op het fietspadenplan zelf ga ik nu niet in. Wel ga ik nog even in op vraag 161waarin staat:
"ls het mogelijk, vooruitlopend op het fietspadenplan, de grootste knelpunten voor fietsers alvast
aan te pakkenU antwoordt daarop: "De borden "Eenrichtingsverkeer uitgezonderd (bromfiet
sers" zijn overal geplaatst waar dit mogelijk is." Nou, dan is er waarschijnlijk niet zoveel mogelijk,
want ik kan u heel wat plaatsen opnoemen waar het volgens mij best mogelijk is, bij voorbeeld Bolle-
manssteeg, Rui terkwartier, Groentemarkt-westzijde, Weaze (een paar stukken), LombardsteegDat
zijn allemaal fietsroutes die pas onlangs zijn afgesloten. Ik heb al eens vaker in de Commissie Ruim
telijke Ordening gezegd dat ik, als ik fietsend vanaf het zuiden via de spoorlijn het stadhuis moet
bereiken en niet in overtreding wil zijn, de halve binnenstad om moet rijden. Als wij voor het auto
verkeer maatregelen gaan treffen, dan is er altijd de grootste zorg bij het apparaat om dat zo goed
mogelijk te doen. Als er echter een parkeerbunker voor die auto's wordt gebouwd, dan worden zonder
enig overleg de Lombardsteeg en het Rui terskwartier afgesloten. Het staat daar altijd hartstikke vol
auto's en als je als fietser toevallig een parkeerwachter tegenkomt, dan word je van je fiets gezet.
Ik vind dat er door de dienst aan dit soort dingen niet de nodige zorg wordt besteed. Ik denk dan met
name aan Openbare Werken die dit soort maatregelen uitvoert. Men komt kennelijk niet op het idee
dat dat allemaal problemen oplevert. Was het niet een goed idee geweest om, nu de Sint Jacobsstraat
nog voor autoverkeer open is en fietsers er vanaf de zuidzijde niet in mogen rijden, het hele kleine
voetgangersgebiedje tussen Herenwaltje en Lange Pijp zolang open te stellen voor fietsers? Dat scheelt
een heel stuk. Ik merk keer op keer dat men met dat soort problemen - het zijn maar heel kleine pro
bleempjes, maar al met al leveren ze nogal wat frustraties op als je in de stad fietst - geen rekening
houdt. Zo zijn er nog heel wat plaatsen waar het eenrichtingsverkeer niet goed geregeld is. Er zijn heel
goede borden in het verkeersreglement, namelijk "verboden voor auto's en motoren" of meer algemeen
gesteld "verboden voor motorvoertuigen". Wat voor verbodsborden plaatst de gemeente echter? Borden
die inhouden "verboden voor alles" en dan zet men er later onder "behalve voor fietsers". Nou, dat
is "maf". Waarom zet je er niet gewoon een bord "verboden voor motorvoertuigen" neer, dan ben je
er af, dan hoef je er geen extra bordjes onder te plaatsen. Bij een van de voorgaande punten heeft
de wethouder gezegd dat men erop gespitst is dat het goed lopen en fietsen in de stad moet zijn. Nou,
daar merk ik eerlijk gezegd betrekkelijk weinig van. Neem nu bij voorbeeld het rechtsafslaan bij ver
keerslichteninstallaties. Daar wordt nu al twee of drie jaar op gestudeerd, zoiets simpels. Nu heb ik
ondertussen gemerkt dat het interim-pakkethoofd van de V.P.R.O., mr. Onno van der Panne, zijn in
trek heeft genomen in de nieuwe burelen van R.O.V. Vandaar dat dit soort simpele dingen waarschijn
lijk steeds niet door het apparaat komen. Ik zou echter willen vragen om die man weer te ontslaan,
want een en ander levert alleen maar vertragingen op. Juist omdat het om dit soort heel eenvoudige,
simpele dingen gaat. (De heer Ten Brug (weth.): Het blijft simpel.) Waarom zou je het moeilijk maken
als het simpel kan. Twee jaar studeren over rechtsafslaan bij verkeerslichteninstallaties, terwijl hier
mee elders in het land al heel veel ervaring is opgedaan, lijkt mij gewoon rijkelijk lang. Regel dit
even soepel, zou ik zeggen. (De Voorzitter: Dat is een goede suggestie.)
De heer Geerts: Ik heb even een opmerking die niet specifiek bij een vraag hoort; het betreft een
kleine ergernis. Wij praten met elkaar steeds over het bevorderen van het fietsverkeer. Als je echter in
deze tijd wilt fietsen, dan constateer je dat er alleen voor auto's wordt schoongemaakt en sneeuwge-
ruimd en dat je als fietser altijd in de ellende zit. Ik zou dan ook willen voorstellen dat er ook in de
ze tijd eens aan de fietser wordt gedacht, want het is een doffe ellende.
De heer Ten Hoeve: Ik zou iets willen zeggen over punt 1 54 dat gaat over het uitvoeren door mid
del van borden en eenvoudige civieltechnische werken van een aantal delen van plannen die wij heb
ben aangenomen. Ik moet zeggen dat ik teleurgesteld ben over het antwoord. Vijf jaar geleden is hef
Structuurplan voor de Binnenstad aangenomen. Toen al is er een motie ingediend met deze strekking.
Er kan gezegd worden dat er van die motie in vijf jaar tijd niets uitgevoerd is. Het Verkeersstructuur-
plan is in de raad geweest, er is een motie ingediend, er is een toezegging gekomen van het colle
ge dat eind 1978 de plannen gereed zouden zijn en dat er snel met de uitvoering begonnen zou kun
nen worden. Nu is het weer verschoven naar begin 1979. Intussen lees je dan in de notulen dat de lus
Eewal - een van de dingen die mogelijk snel gerealiseerd zou kunnen worden - nog verder weg is ge
schoven en pas eind 1979 uitgevoerd zal kunnen worden. Dan is er nog een ergernis. Wij hebben het
al vaker gehad over de lus Turfmarkt, die er al lang was door de verbouwing van het Fries Musseum.
Deze kwestie is door de Verkeerscommissie en waarschijnlijk ook door het college van b. en w. terug
genomen, terwijl er al een duidelijke gewenning was opgetreden en de situatie heel gemakkelijk zo
had kunnen blijven. En wat moet je nou, nog een motie indienen? Er is al twee keer een motie inge
diend, daar wordt niet naar geluisterd. Ik vind dat wij goede plannen hebben vastgesteld. Wanneer
het echter aan de uitvoering toe is, dan lijkt het wel of wij er bang voor zijn. Je zou bijna met een
variant op hef Friese spreekwoord kunnen zeggen: "Ljouwert is altyd swier, mar keallet nea." Het
duurt allemaal ontzettend lang en ik zou wel willen dat deze zaken, waar geen onteigening of zo
aan vastzit,' eens wat sneller aangepakt worden. (De heer Van der Wal: Ik kan mij daar volledig bij
aansluiten
De heer Rijpma (weth.): Het fietspadenplan waar de heer Janssen over spreekt zal, als er geen
kink in de kabel komt, op 5 februari in de Commissie Ruimtelijke Ordening aan de orde worden ge
steld en daarna zijn weg door de procedures moeten vinden. Ik dacht dat dan ook in de commissie aan
de orde zou kunnen komen of het nog gewenst is om meer inspraak te verlenen dan in ons antwoord is
aangegeven. Ik zou met allen, die daar op aangedrongen hebben, willen dat wij nu niet meer in pro
cedures verzeilen, ook niet in inspraakprocedures, maar dat wij nu tot uitvoering over kunnen gaan.
Er wordt op het ogenblik door de dienst hard gewerkt om de zaak rond te krijgen. Ook voor wat be
treft de invoering van lussen, voor zover mogelijk zonder ingrijpende zaken, liggen de nodige ont
werpen klaar. Een ervan is besproken in de Verkeerscommissie. In die commissie zijn nog een aantal
moeilijke punten aangesneden die om een oplossing vragen. Dat betekent dat het niet een zaak is van