-
27/
alleen maar borden plaatsen. Wij hebben op het ogenblik in de stad heel moeilijke verkeerssituaties,
die wij in de loop van dit jaar doeltreffend te lijf moeten gaan. Er is vanmiddag nog weer een gesprek
geweest over hoe je bepaalde knelpunten moet aanpakken. Ik hoop dat aan het eind van dit jaar toch
duidelijk wordt wat wij met zijn allen willen en kunnen. (De heer Van der Wal: .Is er ook een financi
eel overzicht bij het fietspadenplan, hoeveel het gaat kosten?) U krijgt het op 5 februari en dan be
hoort alles er bij te zitten. Wat er niet bij zit en er alsnog bij moet, zal er dan nog bij gemaakt moe
ten worden.
De Voorzitter: Misschien kan wethouder Eijgelaar nog even antwoord geven aan de heer Geerts.
De heer Geerts wil graag een toezegging dat niet alleen op autowegen wordt gestrooid, maar dat de
dienst ook de fietspaden zodanig onderhoudt dat men daarop kan fietsen.
De heer Eijgelaar (weth.): Het betreft natuurlijk niet alleen de fietspaden, maar ook de binnen
wegen. Wij komen wat dit betreft met het grote probleem te zitten dat wij èn met mensen èn met ma
teriaal in de moeilijkheden komen. Het is namelijk zo dat ook de gewone huisvuilophaaldienst door
moet gaan. Dezelfde mensen die deze wagens bemannen moeten ook het strooiwerk en het opruimwerk
doen. Daar ligt het grote probleem. Op deze mensen wordt de laatste weken herhaaldelijk een beroep
gedaan. De mensen moeten veel overwerken en het is bijna niet mogelijk om meer te doen dan er op
dit moment gedaan wordt. Ik zal deze kwestie echter op heel korte termijn met de directeur van de
Dienst Openbare Werken opnemen om te zien wat er nog gedaan kan worden.
De heer Geerts: Het is dus een kwestie van keuze. Ik zou willen voorstellen dat u eens een andere
keuze maakte dan u nu maakt. Als je de keuze hebt om iets schoon te maken, begin dan eens met de
fietspaden. Als wij met elkaar zeggen dat wij het fietsverkeer willen bevorderen en wij maken het de
fietser onmogelijk om
De Voorzitter: Mag ik nog even een ander punt noemen. Er zijn ook andere urgenties die wij moe
ten incalculeren. Dat is bij voorbeeld het openbaar vervoer. Het is een algemene eis dat wij grote
voorrang geven aan die plaatsen waarlangs het openbaar vervoer zich moet verplaatsen. Een tweede
punt waar wij niet aan voorbij mogen en kunnen gaan wordt gevormd door die wegen waar vrij veel
auto's langs moeten. Als daar niets aan gebeurt, dan zijn de daaraan verbonden risico's onverantwoord.
Met inachtneming daarvan - de heer Eijgelaar zegt toe dat hij dit met de directeur Openbare Werken
zal opnemen - zal bekeken worden of ook niet meer aan de fietspaden kan worden gedaan. (De heer
Van der Wal: ils het ook niet een goed idee om de mensen van de Plantsoenendienst of de Dienst voor
Sport en Recreatie dit werk te laten uitvoeren? Ik kan mij niet voorstellen dat zij in zulke sneeuw
buien hun gewone werk kunnen uitvoeren. Zij hebben veel klein materieel dat daarvoor ingezet kan
worden.) Dat is ook een suggestie die de wethouder in het gesprek mee kan nemen.
De heer Van der Wal: Ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn vraag over het rechtsafslaan
van het fietsverkeer en over het plaatsen van borden, wat op zich niet zoveel met het fietspadenplan
maar meer met de situatie van dit ogenblik heeft te maken. Het gaat mij om de aandacht die daaraan
wordt geschonken, zeker wanneer er wegen of pleinen worden afgesloten.
De heer Muller: Ik weet dat deze vraag vorig jaar ook weieens is gesteld. De vraag is regelmatig
aan de orde geweest. Men vindt het nogal bezwaarlijk om de rechtsafslag voor de fietsers toe te staan
als het kruispunt daar niet op is ingericht. Als de kruispunten er wel op ingericht zijn, dan gebeurt
het ook. Het is gebeurd bij de Heliconweg en bij de Wollegaast. Om dit ook door te gaan voeren op
punten, waar men met een andere kruispuntoplossing te maken heeft, daar heeft de Verkeerstechnische
Commissie nogal bezwaren tegen.
De heer Van der Wal: Ik geloof dat de Verkeerstechnische Commissie bijna overal moeilijkheden
mee heeft, maar het gaat meestal om zeer simpele dingen die in andere steden wel kunnen. Uit de
statistieken blijkt dat er helemaal geen extra gevaarlijke situaties worden opgeroepen. De Verkeers
technische Commissie kan wel de optimale veiligheid willen, dat is haar goed recht, maar de stad
moet ook een beetje te befietsen blijven. Op het ogenblik kun je nauwelijks het stadhuis via een kor
te route bereiken, nu Openbare Werken straten afsluit. Ik heb het idee dat men denkt dat de fietsers
zich wel redden. Zij redden zich ook wel, maar wel door overtredingen te maken met het risico van
een bekeuring.
■■■- 22c
De Voorzitter: Ik stel voor dat mijnheer Muller aan de Verkeerstechnische Commissie vraagt om
nog een keer aan deze suggesties van u aandacht te schenken. Als dat gebeurt, komt het zo in de
Verkeerscommissie. Daar zit de wethouder bij en het krijgt dan in ieder geval aandacht.
De heer Rijpma (weth.): Ik wil er nog één opmerking over maken. Op het ogenblik hebben wij een
kleine afdeling en die afdeling is erop gespitst om te zorgen dat het rijwielenplan en alles wat daar
bij hoort - het lussensysteem en alle verkeersmaatregelen die daarbij betrokken zijn - gereedkomt en
er geen vertraging meer optreedt. Dat is de eerste prioriteit die op dit moment wordt gesteld. (De heer
Van der Wal: Dat is de beleidskant, maar de mensen die verkeersborden aan de muur schroeven zijn
toch niet bezig met het ontwerpen van een fietspadenplan?)
De Voorzitter: De heer Muller zal in de Verkeerstechnische Commissie vragen om uw suggesties
aan de orde te stellen.
Punten 162 t.e.m. 167.
De heer Janssen: Vraag 164. Kunt u ook aangeven wanneer de metingen in het in het antwoord
genoemde gebied zijn afgelopen? Het is in de genoemde straten ontzettend druk en ik ben van mening
dat op korte termijn het sluipverkeer uit deze straten moet worden geweerd.
De heer Van der Wal: Bij vraag 163 zou ik willen zeggen: Daar heeft men weer zoiets. Overal in
den lande verschijnen woonerven en wij studeren nog steeds. Ik haak hierbij aan op wat Johan Schagen
zonet over Heechterp zei, wat naar mijn mening ook in zijn algemeenheid geldt. Je kunt het zo raar
niet bedenken of overal in Nederland zijn woonerven en onze ambtenaren studeren er alleen maar op.
Dat is erg nuttig maar het kost wel veel tijd. Waarom maken wij niet eens wat meer gebruik van erva
ringen elders? Waarom doen wij dit soort dingen gewoon niet? ledereen in de gemeenteraad wil woon
erven, maar het gebeurt niet: men is aan het studeren. Zo raken wij ontzettend veel tijd kwijt als wij
maar door blijven studeren. Maak de woonerven gewoon.
Mevrouw De Jong: Ik wilde even inhaken op vraag 162. Ik ben erg blij dat u wilt nagaan in hoe
verre deze regeling kan worden verruimd. Bij deze wilde ik u nog meedelen dat de gehandicapte zich
door deze nieuwe regeling extra beperkt voelt. Ik vraag u met klem om goed naar de verruiming van
deze regeling te kijken.
De heer Rijpma (weth.): Misschien kan de heer Muller iets over het onderzoek zeggen. Is daar iets
over bekend?
De heer Muller: Het wordt weer een herhaling van wat zonet al is gezegd over de capaciteit van
de afdeling. Met betrekking tot het sluipverkeer staan nog een drie, vier wijken op het programma.
De afdeling bestaat maar uit drie mensen. Het zal zijn tijd moeten hebben voor hier verdere uitwerking
aan kan worden gegeven. Men kan dit jammer vinden, maar het is werkelijk niet anders.
De Voorzitter: Ik neem aan dat u ermee instemt om de koffie hier rond te laten brengen ter wille
van de tijd.
Punten 168 t.e.m. 170.
De heer De Jong: In het antwoord van vraag 169 zegt de Fram te hopen dat medio 1979 gebruik
kan worden gemaakt van kleinere bussen. Het antwoord dateert van 5 december. Kunnen er al exacter
mededelingen worden gedaan over het gebruik van kleinere bussen? Misschien kunt u nu de bevestiging
van de hoop geven.
Mevrouw De Jong: Ik wilde eveneens inhaken op vraag 169. Is het ook bekend in hoeverre deze
kleinere bussen zijn ingespeeld op invaliden? Welke voorzieningen zijn er voor hen getroffen?
De heer Rijpma (weth.): Ik heb geen nadere gegevens of aan het leveringscontract kan worden
voldaan, misschien heeft de voorzitter deze gegevens.
De Voorzitter: Er moeten nog wat formele dingen worden geregeld. De beslissing is gevallen, zoals
u weet, dus dat is geen probleem meer. Ik kan tot mijn spijt ook niet zeggen wanneer de Fram hiermee