22 gedacht - dat er in het kader van de ISR meer geld komt voor welzijnsactiviteiten, bij voorbeeld op sociaal-cultureel gebied. Nog niet alle benodigde gegevens zijn aanwezig, met name waar het de aanwijzingsgebieden betreft. Er wordt echter aan gewerkt en zeker op het moment dat de aanwijzings- gebieden worden omgezet in uitvoeringsplannen zullen alle gegevens waar het ministerie om vraagt voor handen zijn. Het is dus wel een probleem, zoals ook in de raadsbrief staat, maar naar mijn idee is het geen onoverkomelijk probleem. De heer Buising: Zowel wat de financiële perspectieven als de beoordeling van de plannen betreft, gaat het centralisme nog verder dan waar ik in eerste instantie al bang voor was. De wethouder heeft dit duidelijk laten uitkomen. Volgens de wethouder zal echter de beoordeling van de plannen voortaan in het openbaar gebeuren en was het voorheen een vorm van "kamertjeszonde", die overigens niet bij machte is bij mij welke prikkeling dan ook te veroorzaken. Ik kan het wel eens zijn met wat de wethouder heeft gezegd over de vraag in welk kader de extra werkzaamheden, die uit deze operatie voortvloeien, zullen moeten worden verricht. Het is een kwes tie van en-en en daar zijn wij het mee eens. De wethouder heeft daarbij ook een planning op vrij lan ge termijn genoemd. Wij zijn natuurlijk wel van plan een en ander in de gaten te houden en er, wan neer dat nodig mocht zijn, commentaar op te leveren. Vervolgens de woonerven. Wij zijn het eens met wat hierover in de raadsbrief staat en met name met datgene wat de wethouder hierover heeft gezegd. Wij zijn van mening dat de motie van PAL als zodanig te stringent is. Wanneer die motie zou kunnen worden omgebogen tot de vraag of er een on derzoek kan komen naar de mogelijkheid waar in Schil-Oost woonerven kunnen worden aangelegd, dan is die motie eventueel voor ons wel aanvaardbaar. Op het moment is de motie voor ons echter on aanvaardbaar. Dan nog iets over de veranderingen aan de woningen - wij hebben het weer over Schil-Oost - bui ten het casco; extramurale verbouwingen, zal ik maar zeggen. Wij zijn het met de raadsbrief eens dat dergelijke veranderingen eigenlijk niet zouden moeten plaatsvinden. Wij moeten ons, vooral ook om aan de eisen die gesteld worden te voldoen, beperken tot verbouwingen die niet verder gaan dan het huis zelf. Om die reden zijn wij dan ook tegen de suggesties die daarover door de raad zijn ge maakt. Dan blijft nog over de problematiek van de Rengerslaan en de Goudenregenstraat. Toen indertijd het bestemmingsplan Camstraburen werd aangenomen, is er onder andere ook besloten om aan de Ren gerslaan niet een zodanige ontsluitingsfunctie te geven dat men vanuit achterliggende wijken via de Rengerslaan naar de binnenstad zou kunnen komen. Daarmee hebben wij ons toen akkoord verklaard en daarna zijn er helemaal geen redenen ontstaan om daarvan af te stappen. Dat betekent dus dat wij niet achter het verlangen van de mensen uit de Goudenregenstraat kunnen staan. Ik teken daarbij ech ter wel aan dat de wethouder heeft gezegd dat eventuele besluiten over profilering en indeling nog helemaal niet bindend zijn. Zo heb ik het tenminste genoteerd. Omdat dat dus zo is, kunnen wij ons op dit moment enige vrijheid over dit specifieke punt voorbehouden. Wij vinden, met de wethouder, de motie van PAL dan ook te prematuur. De hear Miedema: Der lizze twa moasjes. De iene giet oer de "woonerven". De wethalder hat sein dat it oanlizzen fan "woonerven" djur is, mar dat probearre wurde sil se op inkele plakken to réali- searjen. Dy tasizzing is üs genoch. Wy halde wol fan in "erf" en wol fan wenjen, mar in "woonerf" hoecht om üs net. Dan is der in moasje oer de Goudenregenstrjitte. It is sa dat it undersyk, it fêststellen fan de of- mjittingen en de echte plannemakkerij noch bigjinne moatte. Om it amtlik apparaet op dit momint to binen oan dizze moasje, soe nei myn idé in kwealike saek wêze. Yn earste ynstansje hawwe wy by it neijer ütwurkjen fan dizze plannen oandacht frege foar forskil lende saken, binammen hwat de ludsoer- lêst oanbilanget. Ik nim oan dat it kolleezje hjir rekken mei haldf en oars bringe wy it harren skieik wolris wer yn it sin. Dizze moasje giet üs lykwols fierstento fier. Wy sille dus tsjin beide moasjes stimme. Der is in hiele protte sein wurden, mar ik sil net oeral op yngean. De hiele problematyk fan de renovaesje splitst him yn wezen yn twa sektoren. len sektor hawwe wy joun by de kop mei de Ynterim- Saldoregeling. Dêrnjonken fait de renovaesje fan de wenningen, dat is eins in forhael apart. De meas- te soarch moat neffens my op dit momint ütgean nei de sektor fan de renovaesje fan de wenningen sec. De wethalder hat üs ynformaesje jown oer de problemen sa't dy yn inkele wiken fan Ljouwert spylje. Us fraksje hat ek noch frege nei Blok Read. Mei it each op tastimmingen fan it ministearje skine der noch problemen to wezen oer de bergingen. Sa lang dy problemen net oplost binne, kin men net eksak- te plannen meitsje, om't men net wit hwat wol en hwat net akseptabel is. It soe to fier gean om joun op de hiele problematyk fan de forbetteringskosten yn to gean. Hokker 23 kosten binne to oanfurdzjen en kin der op biknibbele wurde sadat der dochs in wenning oerbliuwt dy't 25 jier de namme wenning drage kin? Earne leit dochs in brekpuntAs men almar mear sakket, dan is it gjin renovaesje mear, mar wurdt der fan in aid hus in oar aid hus makke. Dat moat net barre. Ik soe it kolleezje ütnoegje wol Ie om yn it oanbiedingsbrief by de bigreating eksakt op dizze problematyk yn to gean, sa mooglik mei sifermateriaelEk it kolleezje hat dan hwat mear sicht op de ütfiering, op hwat de minister bitelje wol en op hwat kin en hwat net kin. Wy kinne dan by dy gelegenheit oer dit punt fan de renovaesje diskussiearje. (De Foarsitter: Jo bidoele in aparte nota?) Nei goed gebruk wur de der yn it oanbiedingsbrief forskillende Onderwerpen bihannele. Guon wurde mei twa rigels ofdien en der binne ek guon dêr't jimme hwat wiidweidiger op yngeane. (De Foarsitter: Ik wol der noch even tusken komme. Wy binne al mei it oanbiedingsbrief oan'e gong. Wy witte nou al dat wy net oan jou forsyk foldwaen kinne. It idé moat nou net untstean dat wy üs net oan üs ofspraek halde. Jou suggestje fyn ik tige forstannich en ik soe foarstelle wolle dat wy der binnen in ridlike tiid op werom komme.) As ik dan ek noch de tasizzing krij dat it dit jier wurdt, dan gean ik hjir graech mei akkoart. (De Foarsitter: Dat fyn ik ridlik. It moat yn elts gefal kinne dat wy dit jier noch hwat op papier sette.) Klear. De heer De Beer: Een paar korte opmerkingen. Wij zullen de motie van PAL over de woonerven niet steunen, gezien de opmerkingen van de wethouder. De motie van PAL over de Goudenregenstraat zullen wij ook niet steunen. Wel hoop ik dat er, wanneer wij toekomen aan de uitvoering van deze plannen, een goed overleg zal zijn met de bewonersorganisaties, maar daar twijfel ik verder niet aan. Ik heb nog één vraag. Wanneer komt het definitieve plan voor de zuidelijke toegang bij het Hoek- sterend boven tafel? Kan de wethouder daar iets meer informatie over geven? Wij weten daar totaal niets van. Hoe ver is het met die plannen en wanneer kunnen wij die hier verwachten? De heer Van der Wal: Eerst iets over de door ons ingediende moties. De achterliggende zorg van de Goudenregenstraat-motie - om het zo maar even uit te drukken - was dat het profiel van de weg in het ontwerpbestemmingsplan Oldegalileën vast lag. Zo is het ontwerp. Uit de woorden van de wet houder meen ik te kunnen opmaken dat dit als een eerste studie kan worden beschouwd en dat er nog detailleringen, in overleg met de bewoners, komen. Aan deze woorden wil ik de wethouder wel hou den. Voor ons is het wel een hard punt - de bewoners hebben dit ondertussen ook begrepen - dat de bomen en de voortuinen niet worden aangetast. Tegen de tijd dat een en ander in de raad terugkomt, zal dat standpunt wel niet veranderd zijn, neem ik aan. (De Voorzitter: U trekt uw motie in, mijnheer Van der Wal?) Na de toezegging van de wethouder dat er overleg mogelijk is, ook met de bewoners, houd ik mijn motie vast. Een en ander komt in de commissies wel weer aan de orde. (De Voorzitter: Uw motie is dus nu ingetrokken?) Ja, ik trek mijn motie nu in en kom er later wel weer op terug. Dan de motie over de woonerven. De wethouder zegt dat niet moet worden uitgesloten dat er er gens eens woonerven komen. Dat is nu juist de praktijk van de laatste jaren in Leeuwarden, het wordt niet uitgesloten maar het komt er ook nooit van. Leeuwarden is zowat de enige plaats waar geen woon erven gerealiseerd worden. (De hear Miedema: Dan hawwe wy dochs hwat.) Wat dat betreft is Leeuwar den ook uniek. Keer op keer blijkt echter dat de bewoners en de bevolking daar wel degelijk anders over denken. Deze motie wil dan ook bereiken dat de bewijsvoering in feite omgedraaid wordt en dat in verkeersluwe gebieden uitgegaan dient te worden van de woonerfstatus, hetgeen geregeld wordt via het Verkeersreglement en in overleg met de bewoners. De reactie van de Partij van de Arbeid verbaast mij echter in zeer hoge mate. De motie is erg voorzichtig opgesteld. Er staat namelijk: ernaar ge streefd dient te worden de verkeersluwe woongebieden de status van woonerf te geven. Dat noemt de PvdA dan te stringent. De motie zou zo veranderd moeten worden dat er een onderzoek moet komen naar de mogelijkheden. Ik neem dan het recente verkiezingsprogramma van de PvdA en dan lees ik op pagina 6 onder J (De Voorzitter: Dat hebt u zeker altijd onder uw hoofdkussen liggen.) (Gelach) Nee, dat ligt in de kast. Als wij een verkiezingsprogramma uitbrengen, dan nemen wij dat ook serieus. Van serieuze politieke partijen verwachten wij ook dat zij hun eigen verkiezingsprogramma serieus ne men. Op pagina 6 onder J van het verkiezingsprogramma van de PvdA staat: "Doorgaand verkeer in ty pische woonstraten moet worden tegengegaan. Als de bevolking daarmee instemt, dient tot inrichting van woonerven te worden overgegaan." Helemaal niets over onderzoeken naar mogelijkheden, nee, "als de bevolking het wil" dient tot inrichting van woonerven te worden overgegaan. (De heer Buising: Ik wil even interrumperen. Het is zo dat collega Geerts enige tijd geleden op een soortgelijke reactie van de heer Van der Wal heeft gereageerd met de opmerking dat wij aan PAL geen verantwoording van ons verkiezingsprogramma schuldig zijn. Ik heb er behoefte aan om dat nog even te herhalen. Misschien kan het de heer Van der Wal ertoe bewegen om wat meer binnen de proporties van de discussie te blij ven.) De raad is een politiek orgaan, waar met beloftes aan kiezers wordt gewerkt. (De heer Ten Brug (weth.): Dat heeft toch niets met uw moties uit te staan?) Ik dien mijn eigen moties in, zonder naar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1979 | | pagina 12