32 Punt 53 (bijlage no. 284). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 54 (bijlage no. 291). Mevrouw Visscher-Bouwer: Een grote meerderheid van mijn fractie is het eens met het voorstel van het college om onderhandelingen te openen met de Bouwonderneming Noord-Nederland over het huren van kantoorruimte in het nieuw te bouwen complex op het terrein Sint Jacobsstraat-hoek Gouverneurs plein. Dit in verband met het op korte termijn te verwachten tekort aan kantooroppervlakte voor enke le secretarie-afdelingen. Wij zien deze oplossing voor de knelpunten als een tijdelijke zaak, zolang op de plaats van de Hofschool en de St. Anthonyschool de nieuwbouwplannen ten behoeve van de se cretarie niet zijn gerealiseerd. Zodra er door de raad een beslissing is genomen over het gebruik van de kazerne, lijkt ons dat het moment om met elkaar van gedachten te wisselen over de toekomstige ver wachte knelpunten. Er kan dan worden bekeken welke verschuivingen er plaats moeten vinden en of het mogelijk is om alle secretarie-afdelingen rond het stadhuis te blijven huisvesten. Het lijkt ons niet juist om hier nu over te discussiëren. Wij willen dus eerst de ontwikkelingen rond de kazerne afwach ten. In het verleden hebben wij ervoor gekozen om het bestuurscentrum in en rondom het stadhuis te huisvesten. Wij moeten ons echter te zijner tijd beraden op de vraag of dit standpunt voor alle afde lingen kan worden gehandhaafd. Zo niet, hoe willen wij dan verder? Vervolgens een vraag over de financiën. In de raadsbrief wordt een huurprijs voor de kantoorruim te genoemd. Achter dat bedrag staat "excl. btw". Naar onze mening is over het huren van onroerend goed geen btw verschuldigd. Waarom toch deze opmerking? De hear Miedema: Noch net sa lang forlyn is der faker as ien kear praet wurden oer de hüsfêsting fan us gemeentlike hüshalding. Der is al ris earder praet oer in lokaesje earne oars yn de stêd. It gie dan om in kantoar buten it sintrum. Op dat momint koene wy it Hof krije. Nijbou oan de oare kant fan it Hofplein is nou net mooglik. It kolleezje stelt ut it nij to bouwen kantoargebou oan de St. Ja- biksstrjitte foarlopich to hieren. It wichtichste derby is dat it bist jurssintrum op it Hofplein bliuwe kin. Myn fraksje fynt dat in goede saek en dêrom geane wy fan herte akkoart mei dit riedsbrief. Ien opmerking üt it riedsbrief soe ik in fraechteken by sette wol Ie. In argumint - al is it net in wichtich argumint - is dat de fraksjes tige forlegen sitte om romte. Der stiet: een ruimte is voor iedere fractie zeer gewenst, zo niet noodzakelijk." Net alle fraksjes hawwe harren yn dy sin ütsprut- senit is yn elts gefal net de miening fan alle fraksjes. Ik leau net dat dit argumint in groun foarmje moat hwerop't wy dizze hannel dogge. Fierderop yn it riedsbrief stiet it argumint fan de birekkening fan it takomstich tokoart oan romte. De sifers dy't der neamd wurde, binne foar üs oertsjugjend genoch. Om twa dingen geane wy dus akkoart mei dizze transaksje, nammentlik dat it bist jurssintrum byien hal den wurde kin en dat de ütwreiding fan it sintrum romte freget. Wy winskje it kolleezje goede under- hannelingen ta. De heer Van der Wal: Er is ruimtegebrek bij het bestuurscentrum en een oplossing wordt gezocht in het complex dat aan de St. Jacobsstraat wordt gebouwd. Mij breken hierbij, vooral wat het huurbedrag betreft, alle klompen. Indertijd hebben wij de grond verkocht op basis van calculaties, die keer op keer hier in de raad naar voren werden gebracht en die voor kantooroppervlakte uitgingen van een prijs van 130,— per vierkante meter. Aanvankelijk was er maar 200 m2, dat bleek uiteindelijk 1 .500 m2 te zijn, maar enfin, dat interesseerde de raad allemaal niks. Een eenvoudig rekensommetje leert dat wij deze ruimte gaan huren voor 200,-- per vierkante meter. Ik reken de btw er gemakshalve maar niet bij, dat kan alleen maar tegenvallen wat de prijs betreft. Ik denk dan: waar ben je als gemeente mee bezig? Eerst wordt de grond voor een prikje verkocht en vervolgens wordt de te bouwen kantoor ruimte weer gehuurd voor een prijs op basis van eerder genoemde calculaties die bijna 50% hoger is dan de prijs die voor de grond is vastgesteld. Op die manier hadden wij beter zelf een project uit de grond kunnen stampen. Waarschijnlijk waren wij dan goedkoper uit geweest. Ik begrijp helemaal niets van het zakelijk inzicht dat achter deze transacties zou moeten zitten. Wij zijn uiteraard tegen een dergelijke huurprijs voor kantooroppervlak in het te bouwen complex aan de St. Jacobsstraat. Het col lege pretendeert altijd dat het zo op de centen past. Ik vraag dan hoe dit met elkaar te rijmen valt. ik kan het in ieder geval niet met elkaar rijmen. Wij zijn het overigens op zich wel eens met de nota. Ik heb nog wel een ander vraagje. Het "hok", waarin de telefonistes zaten, was aan de kleine kant en bovendien regende men eruit, omdat het daar lekte. De telefonistes zitten nu in het archief. Ook die ruimte is niet bepaald bevorderlijk voor het werkklimaat. Aan welke definitieve oplossing wordt 33 gedacht, opdat ook onze telefonistes in een redelijke en bereikbare werkruimte komen te zitten? Ik heb hierover niets in de nota kunnen vinden. Mevrouw De Jong: Ik onderschrijf het uitgangspunt dat het bestuurscentrum zo lang mogelijk in de directe omgeving van het stadhuis gehuisvest moet worden. Uit de huisvestingsnota is duidelijk geble ken dat wij te kampen hebben met een ruimtetekort, dat in de komende jaren alleen maar nijpender kan worden. Nu doet zich de kans voor voorlopig in de nodige ruimte voor het bestuurscentrum te voor zien door het huren van het kantorencomplex, dat aan de St. Jacobsstraat wordt gerealiseerd. Het valt mij wel op dat de zachte prijs, waarvoor de gemeente indertijd de grond heeft verkocht, niet terug is te vinden in de gevraagde huurprijs. Zachtmoedig voorbeeld doet blijkbaar niet altijd zachtmoedig volgen. Gezien het feit dat het huren van dit complex de enige mogelijkheid lijkt om op korte termijn in de ruimtebehoefte te voorzien, kan ik met het voorstel instemmen. Wel wil ook ik nog opmerken dat het in de raadsbrief aangevoerde mede-argument van fractieruimtes naar mijn gevoel een te zwaar ac cent heeft gekregen. De heer Ten Hoeve: Ik spreek namens een klein deel van de fractie, dat het beslist niet eens is met deze raadsbrief. Dit deel van de fractie zegt ook niet dat ten koste van alles het gehele bestuurscen trum in het centrum van de stad moet blijven. Langzamerhand is de situatie zo dat dit bestuurscentrum en nog een ander bestuurscentrum zo'n groot oppervlak van de binnenstad in beslag gaan nemen dat er voor andere functies nauwelijks ruimte overblijft. Wat dat betreft hebben wij grote bezwaren tegen die verdere uitbreiding. De heer Van der Wal heeft gesproken over de huisvesting van kantoren in het complex aan de St. Jacobsstraat en daarbij cijfers aangehaald. Ik zou in dit verband willen zeggen dat naar mijn mening de hele benadering op een amateuristische wijze heeft plaatsgevonden. Eerst gaan wij als gemeente grond kopen om daar de uitbreiding van het stadhuis op te vestigen, daarna gaan wij de grond voor een zacht prijsje verkopen en uiteindelijk huren wij kantoorruimte voor een hoge prijs terug. Ik vind het een zeer onduidelijk beleid dat op dit terrein wordt gevoerd. Het argument dat na vijf jaren kan wor den bekeken hoe de situatie dan moet zijn, gaat natuurlijk niet op. Als persoonlijke opmerking wil ik dan nog zeggen dat bij de discussie over de kazerne een van mijn redenen om voor aankoop daarvan te stemmen is geweest dat daardoor het gebouw van de DSO vrij zou komen. Daardoor waren ook moge lijkheden om delen van de secretarie te verplaatsen aanwezig. Over vijf jaar hebben wij die mogelijk heden natuurlijk niet meer, want dan is die ruimte opgevuld. Het nemen van de onderhavige beslissing is gewoon het uitstellen van het nemen van een goede beslissing. De Voorzitter: Ik heb begrepen dat de meeste leden van de raad het wel eens zijn met het voorstel. Naar aanleiding van een opmerking van mevrouw Visscher wil ik meedelen dat het huren van dit kan toorpand door ons inderdaad wordt gezien als een tijdelijke zaak, zoals ook in de raadsbrief staat. Ik bevestig dit dus nog eens. Het tijdelijke aspect hiervan zal samenhangen met het tempo waarin wij de plannen realiseren om nabij het stadhuis, op de plaats van de Hofschool en de St. Anthonyschool, nog iets te doen. Dat is ook ons uitgangspunt en dus zijn wij het daar op dit moment over eens. Ik meen dat de heer Ten Hoeve in zoverre iets geruster kan zijn dat wij duidelijk de mening heb ben uitgesproken dat het van belang is dat het bestuurscentrum, de secretarie, bij elkaar blijft. De heer Ten Hoeve zou uit het feit dat wij onze voorkeur hiervoor hebben uitgesproken echter kunnen af leiden dat wij zeker niet het standpunt huldigen dat de hele secretarie te allen tijde en ten koste van alles in en rond het stadhuis gehuisvest moet blijven. Er kan een ontwikkeling komen waarbij dit on verstandig zou zijn. Ik wil u wel zeggen dat wij, als dit beeld zich zou voordoen, de indruk hebben dat er stellig afdelingen van de secretarie zijn die uit de behuizing van de secretarie groeien en net als diensten een grote zelfstandigheid zullen krijgen. Op dat moment zou het minder bezwaarlijk kun nen zijn als deze afdelingen niet in en rond het stadhuis gehuisvest zijn. Dit valt nu echter nog niet te overzien. Wij geven nu duidelijk de voorkeur aan huisvesting in en rond het stadhuis, maar u vindt nergens in de raadsbrief het standpunt als zouden wij ten koste van alles hiernaar streven. Het is een kwestie van afwegen. Mevrouw Visscher heeft een vraag gesteld over de btw. Wij zijn er van uitgegaan dat het hier om een bedrijfsmatige verhuring gaat waarvoor btw zou zijn verschuldigd. Wij zullen deze kwestie nog nader bekijken. Als dit niet het geval is, dan hoeft er geen btw betaald te worden en dat maakt een en ander alleen maar goedkoper. (De heer Knol: Dan wordt het weer duurder.) In de raadsbrief staat "exclusief btw". Ik bedoel te zeggen dat het alleen maar meevalt als er geen btw is verschuldigd, zo als mevrouw Visscher opmerkte. Twee leden van de raad hebben een opmerking gemaakt over de benodigde ruimte voor raadsfrac-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1979 | | pagina 17