22
Wat mij betreft mag men, om het vrachtverkeer de mogelijkheid te bieden bij de verschillende bedrij
ven in de wijk Achter de Hoven te komen, de Verkorteweg voor dit verkeer gebruiken. Dit betekent
dat iemand, die toch de sluiproute wil gebruiken, een eindje door Achter de Hoven - via de Verkorte
weg - moet rijden om dan pas in de Maria Louisastraat te komen. Als men dat met een grote vrachtwa
gen één keer heeft gedaan, is het ook voorgoed afgelopen, want men komt leuk in de klem te zitten.
De rondweg is dan in het vervolg echt te verkiezen. Zo'n oplossing, die ik als leek voordraag, voor
komt dat de Maria Louisastraat wordt opgezadeld met het verkeer dat eerst via de Emmakade-zuidzijde
ging. Men kan elk bedrijf in de wijk met vrachtwagens bereiken, omdat de Kanaalstraat en de rest van
Achter de Hoven weer voor het vrachtverkeer is opengesteld. Er is echter niemand zo gek dat hij met
een grote vrachtwagen vanaf de Willem Lodewijkstraat probeert van de sluiproute, die ik heb genoemd,
gebruik te maken. Hij komt namelijk met een leuke S-bocht te zitten - Achter de Hoven-Verkorte Weg-
Maria Louisastraat - en dat doet men maar één keer. Als in de Verkorteweg toevallig een behoorlijk aan
tal personenauto's geparkeerd staat, dan kiest men die route nooit meer.
Ik dacht niet dat de bewoners van de Emmakade-zuidzijde overvragen. Zij vragen alleen maar om
het behoud van nun woning door de Emmakade-zuidzijde voor vrachtverkeer van oost naar west af te
sluiten. Men is bescheiden, men vraagt helemaal niet om de personenauto's ook nog te weren. Ook
daarvan rijden er namelijk nog zo'n dikke 200 door deze straat. Men wil het zware verkeer kwijt en
het lijkt mij voor het behoud van de woningen en de kademuren aan te bevelen dat men iets positiever
reageert dan in punt c van de raadsbrief gebeurt.
De Voorzitter: Kan de raad ermee instemmen dat wethouder Rijpma dit nog eens in de Verkeerscom-
missie bespreekt en dat wij er vandaag geen beslissing over nemen maar zo mogelijk de volgende ver
gadering maar maximaal de daaropvolgende vergadering de raad nader rapporteren? Dit kan nog eens
uitvoerig worden besproken in de Verkeerscommissie, waarbij rekening wordt gehouden met opmerkin
gen vanuit de raad. Dit lijkt mij de verstandigste handelwijze.
De Raad stemt hiermee in.
Punt 26 (bijlage no. 373).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 27 (bijlage no. 369).
De heer De Jong: In december 1977 verklaarde de raad zich in principe bereid mee te werken
aan de vorming van een districtsgezondheidsdienst voor de Regio Leeuwarden, waarbij uitgegaan
werd van een minimumpakket van taken. Dit minimumpakket - als het zo nog mag heten - vinden wij
omschreven in punt IV van het besluit. Dat is dus duidelijk. Onder II, sub a, wordt de raad echter ge
vraagd om in te stemmen met het instellen van een districtsgezondheidsdienst voor de Regio Friesland-
Noord, onder de voorwaarde dat het huidige personeel ten minste tegen hetzelfde salaris en zo moge
lijk in dezelfde functie in dienst wordt genomen. In de raadsbrief staat het iets minder duidelijk: "Het
is denkbaar dat het huidige personeel (voorlopig) in dienst blijft van deze gemeente en gedetacheerd
wordt bij de regio." Wij willen hierover graag nader worden ingelicht.
Onder punt II, sub b, van het besluit worden taken genoemd die de districtsgezondheidsdienst voor
ons tot het overeengekomen bedrag moet verrichten. Anders gezegd, sommige van onze taken, die wij
goed onder de knie hebben, laten wij straks door derden uitvoeren. Voor die taken moeten wij dan be
talen. Waarom nu toch deze omweg? Waarom nu toch deze tussenfase? Is dit voorstel niet iets meer dan
de principe-uitspraak van december 1977? Wij gingen toen uit van een minimum takenpakket.
De Regio Friesland-Noord zal zich straks gaan bemoeien met de sociaal-maatschappelijke advise
ring met betrekking tot de huisvestingsproblematiek van bejaarden in Leeuwarden. In sub b.2 van punt
II staat dit duidelijk aangegeven. Onder sub 3 van dat zelfde punt wordt als taak voor de districtsge
zondheidsdienst de begeleidingscommissie opname bejaarden genoemd. Hebben wij dan een begelei
dingscommissie voor bejaarden? Naar mijn mening kennen alleen de buitengemeenten zo'n commissie.
Hier in Leeuwarden hadden wij een centrale commissie opnamebeleid bejaarden, die wij hebben omge
doopt in een Commissie intramurale zorg. Deze commissie zal straks een sectie worden van de Stichting
Bejaardenwerk Leeuwarden. Een en ander is voor ons tamelijk ondoorzichtig. Wij hebben net een SBL
opgericht, die eigenlijk nog moet gaan functioneren. Er wordt aan gedacht om de SBL drie secties te
geven: extramurale zorg, intramurale zorg en huisvesting bejaarden. In dit kader bevreemdt het ons
dat de Öejaardenraad niet over deze materie is gehoord. Mogelijk geven de reacties van de zijde van
het college ons meer duidelijkheid in deze. Indien nodig kom ik er in tweede instantie op terug.
23
De heer De Pree (weth.): Naar mijn mening is er niets veranderd ten opzichte van enkele maanden
of nog langer geleden. Dit in tegenstelling tot wat ik uit de woorden van de heer De Jong meen te mo
gen opmerken. Het enige dat is veranderd, is dat een en ander meer is geconcretiseerd.
De heer De Jong vraagt of het personeel van de DGD nu in dienst van de Regio Friesland-Noord
of in dienst van de GGD komt. De opzet was om het personeel van de DGD in dienst te laten komen
van de Regio Friesland-Noord. In de raadsbrief staan de zinsneden "het is denkbaar" en "voorlopig".
Deze omschrijving is vooral ingegeven door het probleem dat de kans bestaat dat niet voor 1 januari
1980 het in dienst van de regio treden geëffectueerd is. Er moeten nog vele besprekingen plaatsvinden
en regelingen worden getroffen. Zou dit pas enige tijd na 1 januari 1980 lukken, dan kan er een gat
vallen. Dit zou kunnen worden opgevuld door het personeel van de DGD in dienst van de GGD te la
ten treden. Overigens is de hele kwestie rond de indienstneming en de rechtspositie onderwerp van be
sprekingen, zoals wij dat in onze gemeente gewend zijn ten aanzien van ons eigen personeel. Deze be
sprekingen vinden plaats met de betreffende bonden. Tot dusver is er wel een bijeenkomst van ons ei
gen personeel geweest. Daarbij is de stand van zaken tot op dat moment volledig uiteengezet. Verdere
besprekingen vinden plaats volgens de gebruikelijke procedures.
De heer De Jong vraagt nog hoe het precies met het takenpakket zit. De redenering is dat wij uit
gaan van het takenpakket van de GGD, zoals met name vanuit deze raad is gesteld. Via een lange weg
van gesprekken en onderhandelingen met de diverse gemeenten van de regio was de oorspronkelijke op
zet dat men als regiogemeente een beperkt takenpakket kon afnemen. Een andere gemeente zou dan
weer een meer uitgebreider takenpakket van de DGD kunnen afnemen. Het gevolg daarvan zou zijn
dat een en ander zeer ingewikkeld werd. Men moest dan immers per onderdeel van het takenpakket en
per verrichting door middel van tijdschrijven tot een tariefstelling voor de regiogemeenten komen. Men
is daarna overeengekomen om de twaalf taken, die u in het besluit bij deze raadsbrief vindt, als het
takenpakket van de DGD te beschouwen. Dit takenpakket geldt voor iedere gemeente, zodat men - ge
lijke monniken, gelijke kappen - een tarief in rekening kan brengen dat is gebaseerd op het inwoner
aantal van een gemeente. De gemeente Leeuwarden heeft daarbij echter gesteld dat het takenpakket,
zoals dat voor de hele regio geldt, minder is dan het takenpakket van de GGD van de gemeente Leeu
warden. De taken van onze GGD, die de DGD niet heeft, vindt u in punt II.b van het besluit. Omdat
de raad heeft gezegd dat men er qua dienstverlening niet op achteruit wilde gaan, dat de DGD deze
taken dan zou moeten doen en bovendien dat dit de gemeente Leeuwarden niet meer zou mogen kosten
dan wat de GGD gekost zou hebben, is een bedrag berekend dat boven de contributie betaald zal wor
den voor taken die de DGD specifiek voor Leeuwarden zal verrichten. Mochten wij in de toekomst nog
nieuwe taken ontdekken, waarvan wij het zinvol vinden dat die door de DGD in Leeuwarden worden
verricht, dan moet daarvoor op basis van kostprijs worden bijbetaald, zoals u in punt ll.c ziet aange
geven. Dit geldt natuurlijk voor alle gemeenten. Zo is de rubricering van de takenpakketten tot stand
gekomen
De heer De Jong vond een en ander vrij ondoorzichtig. Het is niet ondoorzichtig, maar het is wel
ingewikkeld. Men start namelijk niet vanuit een blanco situatie. Men zit met verschillende wensen van
gemeenten van de regio, met wensen van de gemeente Leeuwarden en met een bestaande GGD. Dit
moet dan allemaal toegroeien naar een nieuwe zetting, wat de ingewikkeldheid heeft veroorzaakt.
De heer De Jong vroeg zich verder af of wij wel een begeleidingscommissie opname bejaarden heb
ben. Ik neem aan dat wethouder De Vries deze vraag kan beantwoorden.
De heer De Vries (weth.): De heer De Jong heeft gelijk als hij zegt dat het de bedoeling is dat de
Stichting Bejaardenwerk Leeuwarden de algehele coördinatie van het bejaardenwerk in onze gemeente
zal verzorgen. Men is bezig een en ander geleidelijk aan uit te bouwen. Dit kan niet van vandaag op
morgen worden gerealiseerd, maar het perspectief is dat de SBL alle werkzaamheden, die betrekking
hebben op het afwerken van de indicatie, binnen haar werksfeer krijgt. Wij hebben een overgangssitua
tie gecreëerd, in die zin dat de begeleidingscommissie opname bejaarden - ook wel de commissie-Fon-
gers genoemd; de heer Fongers is directeur van het tehuis aan de Troelstraweg - voorshands als begelei
dingscommissie binnen de DGD blijft fungeren. Over niet te lange tijd vindt een afwikkeling plaats van
personele unies, die er nu nog liggen tussen de secretaris van de Indicatiecommissie en de functionaris
die deze begeleidingszaken voorbewerktDe huidige functionaris gaat namelijk binnenkort met pensioen
en dan is het wel degelijk de bedoeling dat een en ander in zijn geheel overgaat naar de SBL. Deze
stichting zal daartoe dan ook geëquipeerd moeten worden. Overigens ontstaat dan een situatie die bin
nen de gehele regio gelijk wordt behandeld. De districtsgezondheidsdienst verzorgt de indicaties, die
alle terechtkomen op een centrale plaats in iedere gemeente. Deze gemeente moet dan zelf ervoor zor
gen dat zo'n indicatie ook wordt geëffectueerd. Deze indicatie kan betrekking hebben op opname in
een verzorgingstehuis of op extramurale hulp. Al deze dingen moeten vanuit één gecoördineerde situatie