16
sitten gean moat. Ik sit sels yn dy kommisje en as it nedich is dan bin ik ré en bisprek dit wer, mar
foar my hoecht it net. (De hear Ten Hoeve: Dat tocht ik al.) Moai, dan fait dat dizkear net of.
Wy moatte goed witte hwer't wy it oer hawwe. As ik goed ynljochte bin, dan is dizze hiele saek
folslein trochnaem yn de Forkearskommisje. Yn dizze kommisje sitte neffens my de minsken dy't dizze
alhiel net maklike saek bioardiele kinne. Mei alle achtinge foar de leden dy't mei my yn de Kommisje
RO sitte, wy hawwe der wol oan. Wy kinne wol sizze dat it der en der wolris net goed komme kin, mar
wy hawwe de parkeerkelder op dat plak tocht en wy wisten dat de romte foar goede forkearsoplossingen
tige biheind wie. Wy hawwe de Forkearskommisje foar ditsoarte fan problemen ynsteld. It kolleezje
hat dizze kommisje rieplachte en komt dernei mei in utwurke foarstel. Ik freegje my dan of oft wy op'e
nij bigjinne moatte. Ik haw dér tige greate biswieren tsjin. De parkearkelder soe fan't hjerst iepene
wurde. Wy hawwe der faker as ien kear by it kolleezje op oanstien dat it derfoar soargje moast dat de
omjowing binnen dy termyn klear kaem. Nou stiet alles op papier en nou wurdt men bang fan it eigen
wurk. It moat net maller wurde. De deskundige lju hawwe advys ütbrocht en dan bin ik as leek net ré
om to sizzen dat it net goed komt. (De heer Van der Wal: Wat doet u dan in deze raad?) Ik haw it oer
dit punt. As de Forkearskommisje, mei de forkearsgroep, mei de polysje, mei de lju dy't altiten advys
ütbringe oer mooglike forkearsoplossingen, advys utbringt oer sa'n slim punt, dan wit Pyt van der Wal
krekt noe t it moat mar ik w|t dat net. Dêrfoar hawwe wy nou ienris deskundige kommisjes en dy advi-
searje üs. As wy dan sizze dat hwat de Forkearskommisje seit net goed is en dat de Kommisje RO der
mar oer to set moat, dan kinne wy better ophalde mei de hiele hannel, hwant dan komt der nea wer
hwat klear.
Ik haw by de bihanneling fan it projekt lewal myn soarch utsprutsen oer it protte straten dat der
yn e neisimmer barre moat. Om dy reden hat myn fraksje tsjin it plan west om de lus lewal doe al yn
to stellen. Wy witte allegearre dat straten net in maklik fak is. Der is doe sein dat it allegearre wol
slagje soe. Ik woe dêrom fan it kolleezje hearre oft it nou noch fan bitinken is dat it wol slagje sil.
As it sa weze soe dat men by de ütfiering fan de wurksumheden yn tiidneed komt hwertroch men sizze
moatte sil dat inkele dingen net op'e tiid ré komme, dan hoecht dat gjin ramp to wezen. Mefrou Bran
denburg hat ek al sein dat de yngong en utgong fan de parkearkelder en de oan- en óffierwegen wol
brukt wurde kinne sunder dat bygelyks it plein seis oant op de leste fjouwerkante meter bistraet is.
Ik soe wol mei klam de oandacht fan it kolleezje freegje wolle foar it folgjende. It is al gau no-
vimber en desimber, in wichtige tiid foar de winkelstan. Komme der swierrichheden mei it bestraten
en mei de hiele opset fan de omjowing fan de parkearkelder, bipraet dit dan efkes mei de winkelstan
dy'i dêr sit. De hinder foar dizze groep yn üs maetskippij kin dan sa lyts mooglik makke wurde.
De heer Schaafsma: Als men mevrouw Brandenburg haar lüstje van kanttekeningen hoort opnoemen
en als men in de raadsbrief leest dat de Commissie RO is gehoord, dan vraagt men zich af wat dit dan
verder te betekenen heeft. Als dit inderdaad betekent dat er een besloten zitting is geweest om een soort
brainstorming te houden, dan kan ik mij voorstellen dat dergelijke detailzaken in feite pas nu hier van
avond aan de orde komen. Het gaat naar mijn mening geheel om zaken die opgelost hadden kunnen wor
den, als de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en de Verkeerscommissie eventueel samen om de
tafel hadden gezeten. Deze zaken waren dan in de notulen vastgelegd geweest en dan hadden wij met
een geweten wat er aan de hand was. Wij hadden dan ook geweten waarom hetgeen mevrouw Branden
burg beweert al of niet kon en waarom een garage aan het Zaailand via de parkeergarage eerst entree
geld betaalt om zijn tweedehands auto's te kunnen afvoeren. Dit zijn allemaal zaken waarvan ik zeg
dat ze best even doorgekauwd hadden kunnen worden. Als wij hierover blijven hakketakken, dan
krijgen wij per fietspad en per blok van het Zaailand de gele en rode keien op tafel en dat lijkt mij
helemaal niet nodig.
Het college kan naar mijn mening kort zijn en de zaak nog eens op korte termijn doorpraten. Een
en ander kan dan over drie weken op de agenda voor de raadsvergadering worden gezet. Wij weten dan
waarover wij praten en voorkomen daarmee onverkwikkelijke wel les-nietes-spelletjes van raadsleden
onderling, terwijl het in feite gaat om dingen die in de commissie moeten worden uitgepraat.
Mevrouw De Jong: Ik wil mij volledig aansluiten bij de woorden van mevrouw Brandenburg en de
heer Van der Wal Ik wil ook het verzoek ondersteunen om deze raadsbrief terug te nemen.
De heer Knol: In net verleden hebben wij hier in deze raad weieens een kredietaanvraag gehad
voor 25.000,voor het bestekklaar maken van de parkeergarage. De voorzitter heeft toen zelf na
drukkelijk verklaard dat alle kosten, die voortvloeien uit de stichting van de parkeergarage, zullen wor
den verrekend met de Stichting Parkeergarages. Als men dan de raadsbrief leest waarin staat dat er 2,8 mil
17
joen gulden moet worden geïnvesteerd in de omgeving van de garage, dan vraagt men zich af welke
kosten en investeringen nu rechtstreeks en direct voortvloeien uit de stichting van de parkeergarage.
Worden die ook verrekend? Er zijn twee redenen voor deze vraag. De eerste reden is dat men uit be
drijfseconomische overwegingen wel moet weten wat de exploitatie van die garage is. Dit moet name
lijk, in verband met de garantstelling. De tweede reden is van fiscaal-technische aard. Als de gemeen
te een gulden investeert op dit gebied, dan kan de garage volstaan met 59 cent. Ook op grond hier
van wil ik het verzoek ondersteunen om een en ander nog eens in ogenschouw te nemen.
De Voorzitter: Ik stel voor de vergadering te schorsen voor een koffiepauze. Het Seniorenconvent
vraag ik bijeen te komen in de Nieuwe Zaal. Direct daarna kan het college bijeenkomen in de Ver-
trekkamer.
De Voorzitter schorst, om 21 10 uur, de vergadering voor de pauze.
De Voorzitter heropent, om 21.45 uur, de vergadering.
De Voorzitter: Tijdens de pauze heeft het college zich beraden op de consequenties van eventueel
uitstellen van de beslissing over de reconstructie van het Wilhelminaplein en omgeving. Ons grote pro
bleem is dat wij ons zorgen maken over het feit dat wij straks een parkeergarage klaar hebben, waar
wij niet in en uit kunnen. Er moet namelijk meer gebeuren dan verschillende raadsleden zich op dit
moment realiseren. Wij zijn tot de conclusie gekomen om, in de hoop dat wij de verdere uitvoering
toch rond krijgen, nu de discussie niet voort te zetten. Het punt wordt dan op de agenda van de eerst
volgende vergadering van de Commissie RO gezet. Deze vergadering vindt op zeer korte termijn plaats.
Volgens de normale procedure komt deze raadsbrief dan aan de orde. De Commissie RO kan daar dan het
zijne over zeggen. Wij zijn van plan de leden van de Verkeerscommissie t de deskundigen - daarbij uit
te nodigen, opdat zij kunnen horen wat er gezegd wordt. Vrij snel na deze vergadering van de Com
missie RO zullen wij de Verkeerscommissie vragen zich te beraden op de opmerkingen die in de Com
missie RO zijn gemaakt. Deze raadsbrief komt dan, eventueel met een aanvulling, in de volgende
raadsvergadering weer aan de orde. Op dat moment zal per se een beslissing moeten worden genomen.
Misschien zullen wij wat de voorbereiding betreft al eerder iets moeten doen, maar wij denken een
en ander op de manier zoals ik zonet heb geschetst toch voor elkaar te kunnen krijgen. Kunt u hier
mee, na de discussie die wij hebben gehad, instemmen?
De Raad stemt hiermee in.
Punten 17 t.e.m. 21 (bijlagen nos. 349 374 358 370 en 372).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 22 (bijlage no. 367).
De heer Ten Hoeve: Mijn fractie heeft het wel waf moeilijk met dit preadvies over het verzoek om
voorlopig niet over te gaan tot afsluiting van de Peperstraat voor autoverkeer. Het eerste deel van de
raadsbrief is duidelijk. U zegt: De raad heeft uitvoerig over het Verkeersstructuurplan gesproken, er
is veel inspraak geweest, wij willen niet tornen aan de beslissing van de raad. Wat ons betreft had er
dan een punt kunnen staan, of nog een zin: De Peperstraat wordt binnenkort afgesloten. Ik heb intus
sen gemerkt dat het CDA het helemaal met mijn standpunt eens is: democratisch genomen beslissingen
moeten snel worden uitgevoerd.
Ik kom nu even op het tweede deel van de raadsbrief. In tegenstelling tot het eerste deel wordt
hierin gezegd - tenminste zo komt het over - dat er een nieuwe situatie is, dat er een nieuwe planning
is, dat een en ander opnieuw in discussie komt en dat de volgorde opnieuw wordt bepaald. Daaruit zou
men kunnen opmaken dat het nog wel lang kan duren en dat er afstel of mogelijk zelfs uitstel kan ko
men. Wij vinden dat deze suggestie weggenomen moet worden. Overigens zou ik willen opmerken dat
volgens de planning, die wij als raad met betrekking tot de binnenstad hebben vastgesteld, de Peper
straat een jaar geleden al afgesloten had moeten worden. In dit verband zou ik graag willen weten wat
de planning, waarover wij uitvoerig hebben gesproken en waarin veel manuren zitten, op het moment
nog waard is.
De hear Miedema: De hear Ten Hoeve hat it my maklik makke, hwant hy hat al sein hwat ik sizze
soe. Wy binne gjin greate foarstanners fan it ofsluten fan de Piperstrjitte, dat is bikend Wy binne lyk-