16 sitten gean moat. Ik sit sels yn dy kommisje en as it nedich is dan bin ik ré en bisprek dit wer, mar foar my hoecht it net. (De hear Ten Hoeve: Dat tocht ik al.) Moai, dan fait dat dizkear net of. Wy moatte goed witte hwer't wy it oer hawwe. As ik goed ynljochte bin, dan is dizze hiele saek folslein trochnaem yn de Forkearskommisje. Yn dizze kommisje sitte neffens my de minsken dy't dizze alhiel net maklike saek bioardiele kinne. Mei alle achtinge foar de leden dy't mei my yn de Kommisje RO sitte, wy hawwe der wol oan. Wy kinne wol sizze dat it der en der wolris net goed komme kin, mar wy hawwe de parkeerkelder op dat plak tocht en wy wisten dat de romte foar goede forkearsoplossingen tige biheind wie. Wy hawwe de Forkearskommisje foar ditsoarte fan problemen ynsteld. It kolleezje hat dizze kommisje rieplachte en komt dernei mei in utwurke foarstel. Ik freegje my dan of oft wy op'e nij bigjinne moatte. Ik haw dér tige greate biswieren tsjin. De parkearkelder soe fan't hjerst iepene wurde. Wy hawwe der faker as ien kear by it kolleezje op oanstien dat it derfoar soargje moast dat de omjowing binnen dy termyn klear kaem. Nou stiet alles op papier en nou wurdt men bang fan it eigen wurk. It moat net maller wurde. De deskundige lju hawwe advys ütbrocht en dan bin ik as leek net ré om to sizzen dat it net goed komt. (De heer Van der Wal: Wat doet u dan in deze raad?) Ik haw it oer dit punt. As de Forkearskommisje, mei de forkearsgroep, mei de polysje, mei de lju dy't altiten advys ütbringe oer mooglike forkearsoplossingen, advys utbringt oer sa'n slim punt, dan wit Pyt van der Wal krekt noe t it moat mar ik w|t dat net. Dêrfoar hawwe wy nou ienris deskundige kommisjes en dy advi- searje üs. As wy dan sizze dat hwat de Forkearskommisje seit net goed is en dat de Kommisje RO der mar oer to set moat, dan kinne wy better ophalde mei de hiele hannel, hwant dan komt der nea wer hwat klear. Ik haw by de bihanneling fan it projekt lewal myn soarch utsprutsen oer it protte straten dat der yn e neisimmer barre moat. Om dy reden hat myn fraksje tsjin it plan west om de lus lewal doe al yn to stellen. Wy witte allegearre dat straten net in maklik fak is. Der is doe sein dat it allegearre wol slagje soe. Ik woe dêrom fan it kolleezje hearre oft it nou noch fan bitinken is dat it wol slagje sil. As it sa weze soe dat men by de ütfiering fan de wurksumheden yn tiidneed komt hwertroch men sizze moatte sil dat inkele dingen net op'e tiid ré komme, dan hoecht dat gjin ramp to wezen. Mefrou Bran denburg hat ek al sein dat de yngong en utgong fan de parkearkelder en de oan- en óffierwegen wol brukt wurde kinne sunder dat bygelyks it plein seis oant op de leste fjouwerkante meter bistraet is. Ik soe wol mei klam de oandacht fan it kolleezje freegje wolle foar it folgjende. It is al gau no- vimber en desimber, in wichtige tiid foar de winkelstan. Komme der swierrichheden mei it bestraten en mei de hiele opset fan de omjowing fan de parkearkelder, bipraet dit dan efkes mei de winkelstan dy'i dêr sit. De hinder foar dizze groep yn üs maetskippij kin dan sa lyts mooglik makke wurde. De heer Schaafsma: Als men mevrouw Brandenburg haar lüstje van kanttekeningen hoort opnoemen en als men in de raadsbrief leest dat de Commissie RO is gehoord, dan vraagt men zich af wat dit dan verder te betekenen heeft. Als dit inderdaad betekent dat er een besloten zitting is geweest om een soort brainstorming te houden, dan kan ik mij voorstellen dat dergelijke detailzaken in feite pas nu hier van avond aan de orde komen. Het gaat naar mijn mening geheel om zaken die opgelost hadden kunnen wor den, als de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en de Verkeerscommissie eventueel samen om de tafel hadden gezeten. Deze zaken waren dan in de notulen vastgelegd geweest en dan hadden wij met een geweten wat er aan de hand was. Wij hadden dan ook geweten waarom hetgeen mevrouw Branden burg beweert al of niet kon en waarom een garage aan het Zaailand via de parkeergarage eerst entree geld betaalt om zijn tweedehands auto's te kunnen afvoeren. Dit zijn allemaal zaken waarvan ik zeg dat ze best even doorgekauwd hadden kunnen worden. Als wij hierover blijven hakketakken, dan krijgen wij per fietspad en per blok van het Zaailand de gele en rode keien op tafel en dat lijkt mij helemaal niet nodig. Het college kan naar mijn mening kort zijn en de zaak nog eens op korte termijn doorpraten. Een en ander kan dan over drie weken op de agenda voor de raadsvergadering worden gezet. Wij weten dan waarover wij praten en voorkomen daarmee onverkwikkelijke wel les-nietes-spelletjes van raadsleden onderling, terwijl het in feite gaat om dingen die in de commissie moeten worden uitgepraat. Mevrouw De Jong: Ik wil mij volledig aansluiten bij de woorden van mevrouw Brandenburg en de heer Van der Wal Ik wil ook het verzoek ondersteunen om deze raadsbrief terug te nemen. De heer Knol: In net verleden hebben wij hier in deze raad weieens een kredietaanvraag gehad voor 25.000,voor het bestekklaar maken van de parkeergarage. De voorzitter heeft toen zelf na drukkelijk verklaard dat alle kosten, die voortvloeien uit de stichting van de parkeergarage, zullen wor den verrekend met de Stichting Parkeergarages. Als men dan de raadsbrief leest waarin staat dat er 2,8 mil 17 joen gulden moet worden geïnvesteerd in de omgeving van de garage, dan vraagt men zich af welke kosten en investeringen nu rechtstreeks en direct voortvloeien uit de stichting van de parkeergarage. Worden die ook verrekend? Er zijn twee redenen voor deze vraag. De eerste reden is dat men uit be drijfseconomische overwegingen wel moet weten wat de exploitatie van die garage is. Dit moet name lijk, in verband met de garantstelling. De tweede reden is van fiscaal-technische aard. Als de gemeen te een gulden investeert op dit gebied, dan kan de garage volstaan met 59 cent. Ook op grond hier van wil ik het verzoek ondersteunen om een en ander nog eens in ogenschouw te nemen. De Voorzitter: Ik stel voor de vergadering te schorsen voor een koffiepauze. Het Seniorenconvent vraag ik bijeen te komen in de Nieuwe Zaal. Direct daarna kan het college bijeenkomen in de Ver- trekkamer. De Voorzitter schorst, om 21 10 uur, de vergadering voor de pauze. De Voorzitter heropent, om 21.45 uur, de vergadering. De Voorzitter: Tijdens de pauze heeft het college zich beraden op de consequenties van eventueel uitstellen van de beslissing over de reconstructie van het Wilhelminaplein en omgeving. Ons grote pro bleem is dat wij ons zorgen maken over het feit dat wij straks een parkeergarage klaar hebben, waar wij niet in en uit kunnen. Er moet namelijk meer gebeuren dan verschillende raadsleden zich op dit moment realiseren. Wij zijn tot de conclusie gekomen om, in de hoop dat wij de verdere uitvoering toch rond krijgen, nu de discussie niet voort te zetten. Het punt wordt dan op de agenda van de eerst volgende vergadering van de Commissie RO gezet. Deze vergadering vindt op zeer korte termijn plaats. Volgens de normale procedure komt deze raadsbrief dan aan de orde. De Commissie RO kan daar dan het zijne over zeggen. Wij zijn van plan de leden van de Verkeerscommissie t de deskundigen - daarbij uit te nodigen, opdat zij kunnen horen wat er gezegd wordt. Vrij snel na deze vergadering van de Com missie RO zullen wij de Verkeerscommissie vragen zich te beraden op de opmerkingen die in de Com missie RO zijn gemaakt. Deze raadsbrief komt dan, eventueel met een aanvulling, in de volgende raadsvergadering weer aan de orde. Op dat moment zal per se een beslissing moeten worden genomen. Misschien zullen wij wat de voorbereiding betreft al eerder iets moeten doen, maar wij denken een en ander op de manier zoals ik zonet heb geschetst toch voor elkaar te kunnen krijgen. Kunt u hier mee, na de discussie die wij hebben gehad, instemmen? De Raad stemt hiermee in. Punten 17 t.e.m. 21 (bijlagen nos. 349 374 358 370 en 372). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 22 (bijlage no. 367). De heer Ten Hoeve: Mijn fractie heeft het wel waf moeilijk met dit preadvies over het verzoek om voorlopig niet over te gaan tot afsluiting van de Peperstraat voor autoverkeer. Het eerste deel van de raadsbrief is duidelijk. U zegt: De raad heeft uitvoerig over het Verkeersstructuurplan gesproken, er is veel inspraak geweest, wij willen niet tornen aan de beslissing van de raad. Wat ons betreft had er dan een punt kunnen staan, of nog een zin: De Peperstraat wordt binnenkort afgesloten. Ik heb intus sen gemerkt dat het CDA het helemaal met mijn standpunt eens is: democratisch genomen beslissingen moeten snel worden uitgevoerd. Ik kom nu even op het tweede deel van de raadsbrief. In tegenstelling tot het eerste deel wordt hierin gezegd - tenminste zo komt het over - dat er een nieuwe situatie is, dat er een nieuwe planning is, dat een en ander opnieuw in discussie komt en dat de volgorde opnieuw wordt bepaald. Daaruit zou men kunnen opmaken dat het nog wel lang kan duren en dat er afstel of mogelijk zelfs uitstel kan ko men. Wij vinden dat deze suggestie weggenomen moet worden. Overigens zou ik willen opmerken dat volgens de planning, die wij als raad met betrekking tot de binnenstad hebben vastgesteld, de Peper straat een jaar geleden al afgesloten had moeten worden. In dit verband zou ik graag willen weten wat de planning, waarover wij uitvoerig hebben gesproken en waarin veel manuren zitten, op het moment nog waard is. De hear Miedema: De hear Ten Hoeve hat it my maklik makke, hwant hy hat al sein hwat ik sizze soe. Wy binne gjin greate foarstanners fan it ofsluten fan de Piperstrjitte, dat is bikend Wy binne lyk-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1979 | | pagina 9