21 wel te worden aangegeven dat vrachtverkeer aan het einde van de Maria Louisastraat niet linksaf mag rijden, om het rijden in een fuik te voorkomen; de heer Janssen heeft dit zojuist ook al genoemd. Zou het derhalve voor alle duidelijkheid niet wenselijk zijn om deze straat toch ook af te sluiten voor het vrachtverkeer? Als het effect daardoor vrijwel hetzelfde zal zijn, komt het alleen de duidelijk heid ten goede. Het onder c gestelde, namelijk dat door de nieuwe maatregelen op het Zuiderplein het vracht verkeer nu eerder een keus zal maken voor het volgen van de rondweg, achten wij een juiste veron derstelling. Dit echter in tegenstelling tot de bewoners van de Oranjewijk, die een extra toename verwachten Wij onderschrijven ook uw plan om, als onverhoopt mocht blijken dat toch veel vrachtverkeer gebruik blijft maken van de route via Achter de Hoven, alsnog tot afsluiting van de Willem Lodewi jk- straat over te gaan. Een vraag blijft dan wel welke maatstaf wij daarbij toepassen. Ik moet wel zeg gen dat de brief van de Oranjewijk slaat op de wijziging van de voorrangsregeling op het Zuiderplein, maar 's avonds en 's nachts heeft dat geen enkele uitwerking. Daarom wil ik de vraag van de heer De Beer onderschrijven, namelijk welke maatstaf daar wordt toegepast. De gewijzigde voorrangsregeling op het Zuiderplein dient op korte termijn beter en duidelijker te worden aangegeven. Hier mag beslist bij de verkeersdeelnemers geen misverstand optreden. Deze maatregelen dienen derhalve op korte termijn te worden getroffen. Wij rekenen bij voorbaat op uw toezegging in deze. Het laat zich aanzien dat het fietsverkeer richting oost-west het niet gemakkelijker krijgt op het Zuiderplein. Wij zullen deze wijziging daarom kritisch blijven volgen, want het langzame verkeer zal vooral op de spitsuren wel duidelijk moeten kunnen blijven doorstromen. Wij hopen dat het bu reau DHV op redelijke termijn haar advies betreffende de verkeersafwikkeling op het Zuiderplein kan indienen, doch dan moeten wij nog op uitvoering daarvan wachten, alvorens op dit plein betere ver keersbewegingen vooral ook voor het langzaam verkeer zullen worden gerealiseerd. In dit verband lijkt het ons dienstig om te overwegen de geplande fiets- en voetbrug over de Zui dergracht naar het Blokhuisplein een hoge prioriteit te geven, waardoor veel langzaam verkeer een alternatieve route kan worden geboden; deze opmerking heeft de heer Janssen ook gemaakt. Wij wil len graag van het college vernemen of dit mogelijk is. Afgezien van alle verkeersbewegingen, willen wij ons scharen achter de wens van de bewoners van Achter de Hoven en de Oranjewijk dat het wegdek aldaar wordt geasfalteerd, waardoor mogelijk een aansluiting kan worden verkregen met het wegdek van de Willem Lodewijkstraat en het Zuider plein. Mogelijk kan worden bekeken of dit op korte termijn is te realiseren. De heer Van der Wal: Na de voorgaande sprekers hoef ik misschien niet meer zo uitvoerig te zijn. Met de punten a en b van de raadsbrief kan mijn fractie instemmen. Met punt c is dit eigenlijk niet het geval. Zoals door de vorige sprekers ook al is opgemerkt, ontbreekt het aan criteria op basis waar van beoordeeld moet worden of over een maand of wat toch tot afsluiting van de Willem Lodewi jkstraat kan worden besloten. De bewoners hebben bij brief van 23 januari duidelijk aangegeven waarom het naar hun mening nu moet. Ook het college sluit die mogelijkheid niet uit, want het zegt dat deze maatregel eventueel later nog kan worden getroffen. Het college voert als reden voor een niet nu af sluiten voor vrachtverkeer van de Willem Lodewijkstraat aan het afwachten van het effect van de ver keersmaatregelen op het Zuiderplein. Dit effect treedt, zoals ook de bewoners schrijven, hoogstens in de spitsuren op, maar niet in de nachtelijke uren en andere uren buiten het spitsuur. Daardoor blij ven veel argumenten van de bewoners, die zij in de brief hebben genoemd, staan. Uit die brief heeft de heer De Jong opgemaakt dat de straat Achter de Hoven zo nodig moet worden geasfalteerd, maar ik begrijp niet dat dit moet. Dit zou immers meteen hetzelfde bezwaar opleveren als bij de Willem Lodewijkstraat: een mooi geasfalteerde weg waar andere auto's dan vrachtauto's harder gaan rijden. Dat lijkt mij ook niet in het voordeel van de fietsende schoolgaande kinderen. Vijf jaar geleden heb ik ook al eens voorgesteld om de fietsbrug naar het Blokhuisplein aan te leggen. Ik ben al blij te horen dat daarop nu ook vanuit de grote fracties wordt aangedrongen. Ik sluit mij daar dus bij aan. Wij hebben een voorstelletje gemaakt. "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 28 januari 1980, draagt het college van b. en w. op zodanige maatregelen te treffen dat het inrijden van de Willem Lodewijkstraat vanaf de rondweg verboden wordt voor vrachtverkeer, met uitzondering van bestemmingsverkeer. De motie is ondertekend door mevrouw Van der Werf en door mij. Mevrouw De Jong: Ik kan het kort houden. Ik kan mij volledig aansluiten bij de woorden van de heer Van der Wal. Ik zal de ingediende motie van harte ondersteunen. De heer Rijpma (weth.)Een aantal punten. Ik dacht dat degenen, die op de Maria Louisastraat hebben gewezen, gelijk hebben. Ik zal het in ieder geval afchecken. Wanneer het overbodig is, om dat mensen iets over het hoofd hebben gezien, dan merken wij dat wel. Zoals ik er op dit moment te genover sta, dacht ik dat een waarschuwingsbord zinvol was. De fietsers, die vanuit het oosten vanaf de Zuidergrachtswal komen, hebben het moeilijker. Dat constateer ik dagelijks. Ik constateer ook dagelijks dat meer fietsers die vanaf het zuiden de binnen stad in willen, aanzienlijk gemakkelijker de binnenstad binnen kunnen gaan dan tot dusver het geval is geweest. Tegenover één fietser die ongemak ondervindt, als ik het zo mag zeggen, staan twee, mis schien wel drie, die het gemakkelijker hebben. Ofschoon wij in het leven wel graag iedereen ten dienste zouden willen staan, lukt dat niet altijd. Daarom ben ik altijd blij dat een maatregel, die men neemt voor het een, ook nog gunstig blijkt te zijn voor het ander, zij het dan niet zo volledig als wij wel hadden gewild. Door de directeur van Openbare Werken is machtiging gevraagd voor het uitwerken van de fietsbrug. Er bestaat alle gelegenheid om er nog eens bij de directeur op aan te dringen om dit werk enige prio- iteit te geven. Ik druk mij dan voorzichtig uit. Verschillende mensen zijn in staat, ook ondergete- :ende, om die prioriteit te stellen. Wat de maatstaf en criteria ten opzichte van de verkeerstellingen in de Willem Lodewijkstraat ietreft, het volgende. Er zullen inderdaad wel enige criteria moeten komen. Ik stel voor om aan de /erkeerstechnische Commissie te vragen om daarover een idee te lanceren. In de Verkeerscommissie ;unnen wij dan de eerstvolgende keer bekijken of dit een zinnige aanpak is. Op die wijze kan inhoud morden gegeven aan het voorstel van b. en w., opdat wij, als het onverhoopt mocht tegenvallen, met edenen omkleed weten waarom wij die straat willen afsluiten. Ik moet dit er wel bij zeggen. Als men het vrachtverkeer niet meer op de Emmakade-noordzijde en op de Emmakade-zuidzijde wil en tevens een belemmering gaat aanbrengen bij de Willem Lodewijkstraat, dan verschuift men natuurlijk het probleem van de ene straat en de ene buurt naar de andere. Daarom staan wij ook aarzelend tegen over een afsluiting van de Willem Lodewijkstraat. Het betekent dat er op een gegeven moment maar weinig routes meer overblijven waar het vrachtverkeer zich kan afwikkelen. Ik dacht dus dat het zin vol was om eerst te kijken hoe een en ander zich daar ontwikkelt. Ik ben het ermee eens dat de gewijzigde voorrangsregeling bij het Zuiderplein duidelijker moet worden aangegeven. De dienst is het er ook mee eens. Tot dusver heeft vorst en ander onwerkbaar weer verhinderd dat de bestrating op die plaats werd opgenomen en dat de haaietanden en alles wat daar aan voorzieningen bijhoort zijn aangebracht. Wel is even vóór de voorrangsborden een vrij groot bord opgehangen met de aanwijzing "voorrangsregeling gewijzigd". Men heeft dus wel zijn best ge daan om geen misverstand over de regeling te laten bestaan. Ik moet constateren dat op het ogenblik de aarzelingen, na de aarzelingen van de eerste paar dagen, aanzienlijk minder zijn: men weet het Op dit moment wel. Alleen, de brutalen hebben de halve wereld en de brutalen hebben soms ook het hele kruispunt. Op zich heb ik geen problemen met het asfalteren van Achter de Hoven. Net zoals de heer Van der Wal zegt, het straatdek wordt er weer wat effener door en dat is een nadeel. Aan de andere kant is door de mensen die in de genoemde straat wonen al bij herhaling bij mij aangeklopt om te vragen of alsjeblieft, als er dan niet alleen vrachtauto's maar ook ander verkeer langs moet, dit ene stukje weg ook kan worden geasfalteerd. De huisjes die men bewoont, hebben een heel slechte fundering en de auto's rijden tot dicht bij de gevels. De bewoners zeggen: doe ons een plezier en stop er asfalt Op. Ik dacht dat wij in de Commissie voor Openbare Werken nog eens konden bekijken of dit toch niet een zinnige oplossing is, om in ieder geval de overlast van het totale verkeer - bussen en alles wat er langs rijdt - door wat asfalt weg te nemen. De heer Janssen: De wethouder heeft toegezegd dat de aan te leggen criteria in de volgende ver gadering van de Verkeerscommissie zullen komen. Ik neem aan dat dit iets te vlug is, want deze ver gadering is volgende week al. Ik weet niet of de Verkeerstechnische Commissie intussen bij elkaar komt. Als deze commissie een en ander eerst nog moet opstellen, dan lijkt mij dat wat te vlug te moeten gaan. (De heer Rijpma (weth.): Dan betreft het de daaropvolgende vergaderingen.) Vervolgens iets over de motie die PAL heeft ingediend. Ik heb in eerste instantie al gezegd dat wij op dit moment als fractie graag de gevolgen van de verkeersmaatregelen willen afwachten. Wij hebben dan ook geen behoefte om op dit moment al de Willem Lodewijkstraat af te sluiten. Wij heb ben er alle vertrouwen in dat het goede maatregelen zullen zijn en dat het vrachtverkeer zich nu dus

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1980 | | pagina 11