24 Punt 20(bijlage no. 46). De hear Miedema: Ik bin tige bliid dat der yn dizze gemeente in bidriuw is dat ta gelegenheit fan in jubileum in byld oanbiedt foar it opkreazjen fan us stêd. len fan de leden fan us ried hat it dan oer it ynstellen fan in bylderoute. Nou, der komme stees mear mooglikhedenIk sprek nei't ik oannim foar de hiele ried as ik it kolleezje freegje om üt namme fan de ried tank to sizzen oan de Rabo-bank foar dizze skinking. De heer Ten Hoeve: De heer Miedema heeft ook uitdrukkelijk namens onze fractie gesproken. Ook wij zijn dankbaar voor dit geschenk. Zoals in de stukken staat, is een geschenk van 25.000,-- niet niks. Wij praten hier weieens over geringere bedragen. Eén opmerking nog, de reden waarom ik nu het woord heb gevraagd. Het functioneren en de uit gangspunten van de Commissie Monumentale Kunst worden hoe langer hoe onduidelijker. Er is al eens gezegd dat de verslagen en de criteria, op grond waarvan deze commissie handelt, ter inzage zullen worden gelegd. Die liggen echter niet ter inzage, men heeft er geen kijk op. Het lijkt misschien een beetje een gemene opmerking, maar over de dingen die wij krijgen zeggen wij niets, maar moeten wij zelf eens iets maken, nou, dan hebben wij de commissie nog om alles tegen te houden! De Voorzitter: Eerst even iets over de opmerking van de heer Miedema, waarbij ook de heer Ten Hoeve zich aansloot. Wij zullen onze dank graag overbrengen aan betrokkene, die dit geschenk aan biedt. Wij zullen ons verder nog buigen over de vraag van de heer Ten Hoeve. Hij zegt dat hij nooit stukken van de commissie ziet. De methode is dat de verslagen van alle commissies voor de raad ter inzage worden gelegd. Het zou kunnen zijn dat de betreffende commissie geen verslagen maakt. Ik moet u eerlijk zeggen dat ook ik in geen tijden een verslag heb gezien. Wij zullen dit toch eens na der bekijken, want wij zullen die verslagen ook eens moeten zien. De belangen lopen dus een beetje parallel. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 21 (bijlage no. 43). De heer Van den Eist: Hoewel het onze indruk is dat wij hier over niet al te lange tijd nog weer uitvoerig over de vraag stadsverwarming ja of nee van gedachten kunnen wisselen, wil ik toch namens de fractie een aantal dingen naar voren brengen. Wij gaan graag akkoord met het voorstel van het college. Er wordt in feite gevraagd om in te stemmen met een nadere uitwerking. Toch een paar woor den over het nu voorliggende, dat weliswaar nader moet worden onderzocht. Naar mijn mening zijn er een aantal essentiële verschillen met het voorstel over stadsverwarming van nu al weer bijna twee jaar geleden. In de eerste plaats kan er min of meer sprake zijn van het gebruikmaken van alternatieve energie. Het is in ieder geval zodanig alternatief dat de warmte die nu door de schoorsteen verdwijnt, zal worden aangewend om daarmee een aantal woningen en moge lijkerwijs een aantal bedrijven van warmte te voorzien. In de tweede plaats is een vrij essentieel verschil met het vorige concept-plan de mate waarin de gemeente eventueel zeggenschap krijgt en handelingsvrijheid kan houden of krijgen. Dit deed zich in het voorgaande geval niet voor. Wanneer het college, als de meerderheid van de raad ermee instemt, toch dingen nader moet onderzoeken, wil ik vragen om ook de volgende zaken te bekijken. Allereerst wil ik wijzen op de samenhang tussen of de afstemming op het tempo van de voorgenomen woningbouw in Camminghabu- ren met de planning van de capaciteit van het verwarmingssysteem. Een ander punt dat ik in de aandacht van het college wil aanbevelen, is dat het systeem even tueel open wordt gehouden dan wel dat het onderzoek naar de aanleg van het systeem zodanig wordt opgezet dat eventueel met overtollige warmte zittende bedrijven op het systeem kunnen toeleveren. Een vrij technische zaak is de gevoeligheidsanalyse, waarop ik wil ingaan. Het lijkt mij goed bij de bepaling van de vraag of het risico van de gemeente al of niet onaanvaardbaar hoog zou moeten worden en op welke termijn zo'n plan rendabel moet worden geacht ook de prijs van gas en olie te be trekken. Een apart punt is nog de eventuele invoering van volcontinu draaien, ook in het weekeinde, van de vuilverbrandingsinstallatie. Ik noem dit punt vanwege de sociale implicaties die dit heeft. In de ter inzage gelegde stukken die in de commissie zijn behandeld, wordt uitgegaan van het stilliggen van de vuilverbrandingsinstallatie in het weekeinde. Mij dunkt dat het de moeite waard is om te be kijken wat het voor de capaciteit van met name ook de bij te plaatsen hulpverwarmingseenheden in de wijk betekent wanneer men volcontinu zou gaan draaien. Ik doel dan met name op de sociale im plicaties. Een ander punt, dat naar ons gevoel nog een rol zou kunnen spelen bij de gevoeligheidsanalyse, is de prijs van de warmte. Dit klinkt misschien wat merkwaardig. De warmte gaat nu de schoorsteen uit en doet dus geen prijs, zou men kunnen zeggen. Het hangt nog even af van de beheersvorm, maar 'op het moment dat een vuilverbrandingseenheid aan een ander instituut warmte levert, wordt het niet onwaarschijnlijk dat die warmte een prijs zal doen, al was het alleen maar in de vorm van investe ringen om de warmte naar het te verwarmen bedrijf te leiden. Een punt dat nader aandacht behoeft, is de beheersvorm. In dat kader wil ik de opmerking plaat sen dat het op wat langere termijn niet onwaarschijnlijk moet worden geacht dat het opnieuw in wer king brengen van een gemeentelijk energiedistributiebedrijf interessant lijkt te worden. Wij zien aan de ene kant bij alternatieve vormen van energie een trek in de richting van grootschaligheid, aan de andere kant zijn er tendenzen - ik dacht dat wij hier met één daarvan hebben te maken - die erop wijzen dat kleinschaligheid, zeker in distributieve zin, interessant wordt. Ik denk dat in de analyse ook moet worden meegenomen wat een en ander betekent in onze relatie met Frigas en wat de even tuele consequenties zijn in termen van winst-vermogen. Wat betreft de garantie van vuiltoevoer lijkt het mij, gelet op de planning die provinciaal voor ligt, we! mogelijk om bij de provincie een garantie te krijgen voor het eventueel dwingend leveren van vuil door gemeenten aan door de provincie aan te wijzen vuilverwerkingseenheden. Een klein puntje dat ik ook nog in uw aandacht wil aanbevelen, is dat eens nader moet worden bekeken wat de ervaringen van de consumenten zijn met betrekking tot het electrisch koken. Tenslotte wil ik de aanbeveling doen snel en zakelijk te werken. Gaarne vóór de zomer een en ander in de commissie en zo mogelijk in de raad. De hear Miedema: In part fan myn fraksje is foar dit utstel en it oare part is der net op tsjin. Dat is net presys itselde. De tastan yn Nederlan is op it stuit sa dat men gewoan net tsjin wêze kin op elk réeel foarstel om to kommen ta energybisparring. Dat in part fan myn fraksje der net op tsjin is, haldt yn dat dit part de réaliteit fan dit foarstel even minder heech oanslacht as de lju dy't utbun- dich foar binne. De bislissing oer dit foarstel kin pas nommen wurde op it momint dat men sekerheit hat oer de foldwaende oanfier fan hussmoargens. Der moat neffens it riedsbrief in fordubeling fan it oanbod komme. Dy sekerheit moat der nei myn bitinken wêze, ear't wy réeel op dizze saken yngean kinne. It riedsbrief jowt oan dat medio 1981 dy garansje jown würde kin. Soks haldt dan noch net yn dat dit ek draeije kin. De buitengemeenten hawwe faeks to meitsjen mei langrinnende kontrakten, dêr't men net samar foar wei kin. It is in lange wei foar't dizze wizigingen réalisearre binne. Ik bin op it stuit wol binijd nei de tiid dy't wy noch hawwe. Miskien kin de wethalder fan Romtlike Oarde- ring hjirop yngean. Wy sille yn it twadde part fan Camminghabuorren dochs bouwe moatte. Ik tocht dat it ein 1981 wie, mar de wethalder wit dat fansels better. Op dat momint sil it grounwurk, lyk as leidingen, klear wêze moatte. It is foar my de fraech oft it noch in réele mooglikheit is om dat op elkoar of to stimmen. It greatste part fan myn fraksje stiet op it stanpunt dat us wenningbouprogramma op gjin inkele wize yn gefaer komme mei. In fortraging, nei alle meiwurking en tasizzingen dy't wy fan it ryk krigen hawwe op dit mêd, kinne wy us net permittearje. Us wenningproduksje mei hjir net troch stagnearje. It iennichste dat yn dit riedsbrief sein wurdt oer de planning is dat der medio 1981 yn prinsipe in bislissing mooglik is oer al of net foldwaende hussmoargens en oer al of net foldwaende meiwurking fan butengemeenten. As men dan praet oer in forheging fan fyftich persint fan de oanfier, dan moat der smoargens fan in hiel great part fan Fryslan nei Ljouwert ta. Dizze operaesje is net in lytsenien. Ik bin binijd nei de réaksje fan de wethalder fan Romtlike Oardering oer it tiidskema dat hy yn'e holle hat. Op hokker momint moat men, om de wenningbouproduksje net yn gefaer to bringen, de hyt- wetterleiding of de gasleiding bigjinne del to lizzen? As men op'e nij foar dizze bislissing delset wurdt, dan seit men dat dit fuortkomt üt it hiele un- dersyk nei bisuniging. Men kin jin dan de fraech stelle oft men troch it jild hjirfoar op in oare manear to bruken bisuniging, al is it net likefolle, krije kin. Ik tink bygelyks oan in noch bettere oanpak fan de isolaesje fan wenningen en gebouwen. Dêr moat nei myn bitinken hiel hwat ütkomme kinne, mar ik kin it net oersjen. Lyk as de hear Van den Eist fyn ik ek dat der in undersyk komme moat nei it gebrukerseffekt en it geriif fan de gebrukers as men yn de keuken net mear ierdgas hat. Men leveret dan hwat yn en dat hoecht op himsels gjin probleem to wêzen as it nedich is, mar ik bin fan bitinken dat de oerheit, as

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1980 | | pagina 13