6
verleden zijn gedaan. Nader overleg met de buurt over de speelplaats op de plaats waar nu de villa
achtige woningen in het bestemmingsplan zijn geprojecteerd, moet mogelijk zijn. Aan het Leechpaed
vervalt dan een stuk volkstuin. Een volkstuin zou dan ook op de vrijkomende grond gerealiseerd moe
ten worden. Als de motie wordt aangenomen, zou ik u willen verzoeken een en ander met het dorp te
overleggen
Dan nog iets over de financiële haalbaarheid, waarover ook de heer De Jong heeft gesproken.
Over deze financiële haalbaarheid wordt onduidelijk en zeer summier gesproken op bladzijde 13 van
het bestemmingsplan. Voor zover ik het kan bekijken, vervallen de opbrengsten, althans de opbrengst
van gemiddeld 80,per m2. Er komt eventueel wel een opbrengst voor de woningwetkavels voor
terug. Tevens staat er dat de kosten voor het bouwrijpmaken in dit geval veel en veel minder zullen
zijn dan bij de aanleg van de weg en de tien kavels voor villabouw het geval zou zijn geweest. De
financiële haalbaarheid lijkt mij dan ook niet onoverkomelijk. Bovendien kan een en ander, na aan
vaarding van de motie, in de Commissie Grondbedrijf worden overlegd. Zoals gezegd, men zou, in
plaats van zes, acht of negen woningen kunnen realiseren, als dat de financiële haalbaarheid van het
plan ten goede zou komen. Ik zie daar tenminste geen stedebouwkundige bezwaren in.
Mevrouw De Jong: Ik heb de motie mede-ondertekend, dus ik kan mij in hoofdzaak aansluiten bij
hetgeen door de heer Buising is gezegd.
Nog even iets over de jachthaven. Ik ben van mening dat de jachthaven wel op de door u ge
plande plaats moet komen. Ik ben ook volledig akkoord met het aantal ligplaatsen, namelijk 20.
Naar mijn mening zal de verkeersoverlast, als de jachthaven een dergelijke grootte krijgt, wel mee
vallen.
Ik wil de woorden van de heer Van der Wal met betrekking tot de kleine woningen onderstrepen.
Ook ik sta kleine woningen en niet specifiek bejaardenwoningen voor. Wat mij betreft mogen er wel
een paar meer van dit soort woningen worden gebouwd, als dat de financiële haalbaarheid wat gemak
kelijker maakt.
Dan het speelterrein. Mijn partij gaat ervan uit dat dit toch een van de laatste dingen moet zijn
waarop beknibbeld moet worden. Er ligt een plan van de bewoners. Zij stellen voor op die plaats een
speelterrein van een bepaalde grootte te realiseren. Ik zou met dit voorstel van harte willen instemmen
De heer Rijpma (weth.): Er is over Snakkerburen en over plannen voor Snakkerburen al sinds jaar
en dag gesproken en gediscussieerd. Naar mijn mening hoef ik hierover geen beschouwingen meer te
houden, leder heeft datgene gezegd wat hij meende te moeten zeggen. Ik zal derhalve mijn reactie
beperken tot de motie en de ingediende wensen.
Als de motie, zoals die is ingediend, wordt aanvaard, dan ontvalt de grondslag aan het bestem
mingsplan. Wij moeten er dan van uitgaan dat er een nieuw bestemmingsplan wordt ontwikkeld. Im
mers, de toelichting die in dit bestemmingsplan wordt gegeven, is dan in geen enkel opzicht meer re
levant voor het bestemmingsplan dat er zou moeten komen. Het bestemmingsplan dat gemaakt moet
worden lijkt in geen enkel opzicht meer op het bestemmingsplan dat ter visie heeft gelegen. Ook om
die reden verdient het mijns inziens aanbeveling om de procedure weer van begin af aan te starten.
Bovendien is het zo dat de economische haalbaarheid ten volle aan het plan is ontvallen. De motie
spreekt over het bouwen van zes kleine woningen; meer staat er niet. Wanneer deze woningen in de
woningwetsfeer gebouwd worden, betekent dit dat voor zes kleine woningen de maximale opbrengst
zes maal 10.000,zal zijn, dus rond de 60.000, Dat is een heel ander bedrag dan zou gel
den voor de tien woningen, zoals die in het bestemmingsplan stonden. Voor die 60.000,kan ze
ker niet meer worden gerealiseerd dan een aanpassing van het gedeelte weg en de aankoop van het
stuk tuingrond dat voor de woningen benodigd is. Dit betekent dat alle andere voorzieningen waarover
de raad spreekt - speelterrein, fietspad, wandelpad of wat men ook maar wil - niet uit de opbrengst
van het bestemmingsplan gehaald kunnen worden. Deze voorzieningen moeten dus uit de algemene
middelen worden gerealiseerd. Dat kan uiteraard, maar het betekent wel dat de raad die prioriteit
moet stellen. Een bestemmingsplan aanvaarden zonder de zekerheid dat er ook een reëel gehalte
aan zit, is een onmogelijke zaak. Dat kan een raad niet willen. Wanneer de wensen die op tafel
liggen gerealiseerd worden, dan moet het hiervoor benodigde geld uit de algemene middelen komen.
Dit geldt dan voor fietspaden, een voetpad, een speelterrein en een pad langs de Dokkumer Ee op
het terrein dat wij niet in eigendom hebben en waar wij dus ook geen recht op kunnen laten gelden.
De gronden voor dat pad zullen wij moeten verwerven. Wanneer deze aanbevelingen worden gevolgd,
dan betekent dit dat er een tekort op het plan ontstaat, dat ik op dit moment grofweg schat in de orde
van grootte van twee tot vier ton. Die prioriteit zult u moeten leggen ten opzichte van andere acti
viteiten die u in de stad wilt realiseren. Wanneer de motie wordt aanvaard, dan zijn de hierin ge
noemde zaken aanbevelingen en komt het bestemmingsplan opnieuw in procedure.
7
ledereen is het erover eens dat de jachthaven moet blijven bestaan. Het verkeer dat de jacht
haven wil bereiken moet door het dorp over het bestaande pad. Ik weet niet of dat een overwegend
bezwaar is. Een en ander is ter beoordeling van de raad en eventueel van de bewoners die daarop
bij het ter visie liggen van het nieuwe plan mogen terugkomen.
Ik kan nog wel meer dingen zeggen, maar ik dacht dat hetgeen ik nu gezegd heb de essentie van
de zaak is.
De heer Geerts: Na hetgeen in eerste instantie door de raadsleden is gezegd en na de beantwoor
ding van het college, heeft mijn fractie behoefte aan intern beraad over deze zaak. Ik wil u verzoe
ken ons daartoe in de gelegenheid te stellen.
De Voorzitter: Ik stel voor dat wij eerst nog wat punten afhandelen, want anders krijgen wij twee
pauzes. Wij kunnen beter één wat langere pauze houden. Ik constateer dat de raad hiermee instemt.
Punten 10 en 11 (bijlagen nos. 118 en 104).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 12 (bijlage no. 96).
Mevrouw De Jong: Het plan van de bewoners over de herinrichting van de Pottenbakkersplaats in
het gebied Achter de Grote Kerk gaat in eerste instantie uit van speel voorzieningen voor kinderen.
Ik ben voor dit plan van de bewoners en wens te worden geacht tegen het voorstel van het college te
hebben gestemd.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat mevrouw
J. de Jong wenst te worden geacht tegen te hebben gestemd.
Punten 13 t.e.m. 16 (bijlagen nos. 107 95, 116 en 103).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 17 (bijlage no. 114)
De heer Van der Wal: Wij zijn voor het uittrekken van het krediet ten behoeve van de verbouwing
van het pand Van Ostadestraat 29 tot wijkaccommodatie. Wij hebben echter uit kringen die zich met
de plannenmakerij voor Huizum-West bemoeien gehoord dat dit pand nog altijd voorkomt op de lijst
van te saneren panden. Ik neem aan dat met het aanvaarden van dit raadsvoorstel dit pand automatisch
van de saneringslijst wordt afgevoerd. Anders wordt het natuurlijk een erg onrendabele investering.
De heer Rijpma (weth.)Er is een structuurplan voor Huizum-West. Op dat structuurplan is dit ge
bouw inderdaad weggedacht als een toekomstige mogelijkheid voor andersoortige voorzieningen. Bin
nenkort krijgt de raad dit voorstel verder uitgewerkt, waarna men de consequenties van dit besluit even
tueel kan omzetten in een verandering van dat structuurmodel. (De heer Van der Wal: Die consequen
ties zijn dus wel duidelijk.) (De Voorzitter: Dat moet u dus even onthouden.)
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punten 18 en 19 (bijlagen nos. 120 en 110).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 20 (bijlage no. 108).
Mevrouw Otsen: Wij achten het een prima zaak dat er een aanvullend subsidie wordt verleend
voor de VOS- en Bijspijkercursussen. Gezien de uitspraken die de wethouder voor Welzijnszaken on
langs heeft gedaan tijdens een openbare bijeenkomst in Bilgaard, namelijk dat in het welzijnswerk prio
riteiten dienen te worden gelegd bij emancipatie en educatie, is het voor de hand liggend dat ons dit
voorstel tot een aanvullend subsidie wordt gedaan. Nogmaals, wij onderschrijven dit van harte.