18
Wij zijn het eens met de opmerkingen van de wethouder over de Eerste Kanaalsbrug. Ik heb wel iets
op te merken over de Emmakade en de hele kwestie van de Willem Lodewijkstraat. Nogmaals, wij zijn
bezig met het vaststellen van de verkeersstructuur. Daarover is geen meningsverschil. Het andere punt
is een kwestie van fasering. Wij verwachten daarover voorstellen.
Het is natuurlijk een onmogelijke zaak om te zeggen dat pas tot uitvoering mag worden overgegaan
wanneer voor het Vrijheidsplein een oplossing is gevonden. In de wijk gebeuren er dan heel vervelende
dingen; zolang kunnen wij niet wachten.
De motie van PAL loopt gedeeltelijk parallel met een motie van onze kant. Wij kunnen niet ak
koord gaan met het punt Tjerk Hiddesstraat en Camminghastraat. Wij vinden dat op geen enkele manier
de Camminghastraat de functie kan dragen die in dat model aan die straat is toegedacht.
Verder nog een opmerking over de slinger. In het verleden is hierover uitvoerig gesproken. In de
eerste plaats zijn verkeerskundige argumenten naar voren gekomen. Wij kiezen, laat ik daarover ook
duidelijk zijn, in principe voor de bajonet-kruising. Er is ons indertijd duidelijk gemaakt dat een bajo
net op die plaats niet kon. Een ander punt was dat wij een logisch verloop van het fietspad vanuit Cam-
minghaburen wilden hebben. Een tijd geleden is al de uitspraak gevallen dat het plan Metamorfose is
afgestemd op deze slinger.
De motie over het fijnmazig model is overgenomen en dus trek ik die in. (De heer Ten Brug (weth.):
Dan is er niets meer.) (De Voorzitter: Dat zou ik net zeggen. Trek de motie maar niet in. Ik kom straks
wel met een conclusie. Handhaaf de motie nog maar even, dat is verstandiger.) Ik dacht dat het auto
matisch een collegevoorstel was geworden. (De Voorzitter: Zo snel gaan dat soort dingen ook weer niet.)
De hear Miedema: De kwestje fan de Van Leeuwenhoekstrjitte is klear. De De Ruyterwei bliuwt ie
pen en dat wie us doel. Hwat de tunnel oanbilanget bliuwe wy fan miening dat it in goed ding wêze soe
as wy hjoed as ried in bislissing namen. Dan kinne de forkearsdeskundigen en de tsjinst harren biriede
oer de fraech hokker gefolgen dit hawwe sil foar de Vegelinwyk. As wy de bislissing ütstelle, dan kom-
me wy neftens my yn tiidneed. Wy hawwe in moasje yntsjinne. Wy bliuwe der foar dat der joun in bi
slissing fait.
De hear Ten Hoeve seit dan dat ik in pear wiken forlyn yn de Kommisje RO noch foar in tunnel wie
en nou, nou't der hwat ynspraek is, tsjin bin. Dat is de helte fan it forhael. De hear Miedema operear-
ret yn de Kommisje RO üt namme fan syn fraksje, mar nei dy tiid wurdt ien en oar yn de fraksje bisprut-
sen. It is by üs sa dat fraksje-oerliz sin hat. (Laitsjen) Sadwaende is it stanpunt fan de fraksje op dit
stuit dat de tunnel der net komme moat en der komme wy dan ek foar ut.
Dan sitte wy noch mei de moasjes fan PAL. Wy hawwe der gjin bihoefte oan. Oan de earste twa
moasjes fan de VVD hawwe wy ek gjin bihoefte. Wy hawwe it noch hwat swier mei de Earste Kanaels-
brêge. Nou sjit myn unthald tokoart en ik haw to min stikken by my, mar der hat yndertiid yn it haed-
forkearsstruktuerplan in untwerp west dat de Nieuweweg op seker momint ofsluten wurde soe foar it for-
kearNou even in tuskenfraech. Sit dat der noch yn? Wurdt dizze wei ea nochris ofsluten foar it for-
kear? (De heer Rijpma (weth.): Nee. Er komt eenrichtingsverkeer vanaf de Wirdumerdijk naar de par
keergarage.) Fanof de Wurdumerdyk nei de Twibaksmerke? (De heer Rijpma (weth.): Ja.) Dan binne wy
akkoart mei it utstel.
De heer De Beer: Ik zal ook even de moties nalopen. (De Voorzitter: Even voor de goede orde: het
blijkt natuurlijk straks wel bij de stemmingen hoe men over de moties denkt. Ik zeg dit alleen maar even
in verband met de tijd.) Akkoord. (Gelach)
De heer Schaafsma: Ik zal het dus niet over de moties hebben, want het blijkt wel uit de stemmingen
hoe wij daarover denken. Kennelijk komt de voorzitter pas op dit idee als de beurt aan de kleinere
fracties is. De grotere fracties mogen zich blijkbaar wei helemaal uitspreken.
Ik begrijp niet dat men zomaar over het Vrijheidsplein "heenwandelt". Dat kan namelijk na half
vier niet. (Gelach) Of het is je laatste wandeling.Wat ons bezielt om dit soort opstoppingen te koes
teren en te praten over allerlei detailzaken van knippen op plaatsen waar één keer in het half uur een
auto passeert, snap ik niet. Ik vind dat Vrijheidsplein wel essentieel. Kennelijk kan in een stad als
Groningen dit soort zaken wel worden opgelost. Daar is een Europaplein in het oosten van de stad, waar
de zaak ook in de soep liep omdat men in de binnenstad zoveel moest regelen. In Groningen heeft men
in ieder geval zijn verstand gebruikt, want na een half jaar staat daar een stel verkeerslichten. En dat
werkt. Men staat er wel een hele tijd en de auto stinkt wel een hele tijd rustig voor zich heen, maar
het werkt. Bij het Vrijheidsplein werkt niets op het laatst, want iedereen loopt dat plein op en de hele
zaak raakt in de soep. Ik vraag mij dan af waarom op dat plein geen verkeerslichten kunnen komen. Het
lijkt mij eerlijk gezegd ook een drogreden dat men, als men in de wijk de zaak maar afsluit, een vlotter
19
verloop van het verkeer op zo'n Vrijheidsplein krijgt. Ik denk dat het verkeer op het Vrijheidsplein wel
een soepeler verloop krijgt wanneer men er verkeerslichten aanbrengt. Ik durf het woord voorrangsplein
hier niet te noemen, hoewel deze oplossing onder andere in Zaandam en in Venlo wel wordt toegepast;
daar functioneert het wel. Naar mijn mening is het Vrijheidsplein daar te klein voor en is het ook wat
onwennig voor het verkeer hier in het Noorden. Toch moeten wij naar mijn mening overwegen om voor
het Vrijheidsplein, voor het ooit zijn definitieve vorm krijgt, in ieder geval een oplossing te vinden. Is
het misschien mogelijk dat wij er met het aanbrengen van verkeerslichten uit zijn? Als wij toch in het
oosten van de stad bezig zijn met profielen en met verkeerslichten, waarom kan het dan wel groot
scheeps worden aangepakt bij de Julianastraat, maar niet bij het Vrijheidsplein? Daar hoeft het niet
grootscheeps maar kan het in ieder geval wel effectiever.
De Voorzitter: Bedankt voor deze informatie. Overigens wil ik niet dat men de indruk krijgt dat de
kleinere fracties niet mogen uitspreken. Ik verwees alleen naar de lange agenda. Wij moeten nog veel
dingen afhandelen. Er is bij herhaling in deze raad gezegd dat men wat korter moest praten en niet als
maar in herhaling moest treden. Daarom heb ik mijn opmerking gemaakt. Ik wist eerst ook niet wat men
wilde gaan zeggen.
De heer Van der Wal: Om aan te sluiten bij de opmerkingen over het Vrijheidsplein het volgende.
Ik zou er wel voor zijn om het Vrijheidsplein zo snel mogelijk aan te pakken via misschien een tussen
oplossing, maar ik wil dit niet koppelen aan de interne wijkontsluiting van de Schil-Oost. Dan krijgt
men net zo'n toestand als bij de maatregelen in de binnenstad, die jarenlang zijn opgehouden door de
parkeergarage.
De motie van de VVD, waarin wordt verzocht de Emmakade pas af te sluiten als de verbinding Wil
lem Lodewijkstraat-Zuiderplein is verbeterd, is in feite al achterhaald, gezien de mededeling van de
wethouder. De fiets-voetgangersbrug over het Nieuwe Kanaal moet er volgens ons wel komen. Wij zijn
dus tegen de betreffende motie.
Wat onze eigen moties betreft blijf ik model IV een betere oplossing vinden. De wethouder erkent
ook dat het past binnen het hoofdmodel I. De heer Ten Hoeve zei daarop dat het invoeren van eenrich
tingsverkeer in de Tjerk Hiddesstraat en de Camminghastraat niet geschikt was voor die straten. Ik vraag
mij af of het Cambuursterpad dan wel een autoverbinding in twee richtingen kan verdragen, plus een
busroute, plus een hoofdfietsroute. Juist om het Cambuursterpad wat te verlichten, blijven wij op het
standpunt staan dat een eenrichtingscircuit door de Tjerk Hiddesstraat en de Camminghastraat best tot de
mogelijkheden behoort. Dit is trouwens ook erkend door de afdeling verkeer van de DSO. Eenrichtings
verkeer in de Robert Kochstraat en de Van Leeuwenhoekstraat lijkt ons ook een betere oplossing dan de
knip. Wij handhaven de betreffende motie. In tweede instantie zijn wij dan wel voor de oplossing van
de PvdA die door b. en w. is overgenomen.
Vervolgens de slinger. Wij hebben het uitvoerig over de verkeerskundige reden daarvan gehad. Bij
mij wil het er niet in waarom, als men een veel drukkere Kanaalstraat via een bajonet-aansluiting op de
rondweg aansluit met daaraan gekoppeld het Vliet en de Willem Lodewi jkstraat, buurtontsluitingswegen
als de Egelantierstraat en de Coopmansstraat dan niet met een bajonet kunnen worden aangesloten op de
rondweg. De moeilijkheden die zich daarbij voordoen, kunnen best worden opgelost, zo heb ik van des
kundigen begrepen. Het logisch verloop van het fietspad blijft gehandhaafd bij uitvoering van de motie,
want daarin staat "een en ander met uitzondering van het langzaam verkeer en het openbaar vervoer".
Het valt mij wel op dat nu dan verkeerstechnische argumenten zonder meer de oorzaak ervan kunnen
zijn om toch maar kleine en relatief goedkope woningen af te breken. Alle mooie woorden van de
PvdA-fractie komen hiermee wel in een wrang licht te staan.
Wij blijven voor de tunnel. Sommige moties zijn overgenomen en er is nog een motie die overbodig
is verklaard. Daar zijn wij ook voor.
Mevrouw De Jong: Ik blijf ook achter model IV staan. In tweede instantie steun ik ook de motie van
de PvdA. De motie van het CDA over het niet aanleggen van de tunnel kan ik steunen. Ik ben ook van
mening dat hierover vanavond moet worden beslist. Ik ben tegen de motie van de VVD, die de uitvoe
ring van de verkeersmaatregelen in Schil-Oost wil koppelen aan een oplossing voor het Vrijheidsplein.
Ik kan mij vinden in de woorden van de heer Van der Wal en de heer Schaafsma dat zo snel mogelijk
een oplossing moet worden gevonden voor het Vrijheidsplein. Ik dacht dat het aanbrengen van verkeers
lichten een goede tussenoplossing was. Een en ander moet echter worden losgekoppeld van de verkeers
maatregelen voor de Schil-Oost.