18 Wij zijn het eens met de opmerkingen van de wethouder over de Eerste Kanaalsbrug. Ik heb wel iets op te merken over de Emmakade en de hele kwestie van de Willem Lodewijkstraat. Nogmaals, wij zijn bezig met het vaststellen van de verkeersstructuur. Daarover is geen meningsverschil. Het andere punt is een kwestie van fasering. Wij verwachten daarover voorstellen. Het is natuurlijk een onmogelijke zaak om te zeggen dat pas tot uitvoering mag worden overgegaan wanneer voor het Vrijheidsplein een oplossing is gevonden. In de wijk gebeuren er dan heel vervelende dingen; zolang kunnen wij niet wachten. De motie van PAL loopt gedeeltelijk parallel met een motie van onze kant. Wij kunnen niet ak koord gaan met het punt Tjerk Hiddesstraat en Camminghastraat. Wij vinden dat op geen enkele manier de Camminghastraat de functie kan dragen die in dat model aan die straat is toegedacht. Verder nog een opmerking over de slinger. In het verleden is hierover uitvoerig gesproken. In de eerste plaats zijn verkeerskundige argumenten naar voren gekomen. Wij kiezen, laat ik daarover ook duidelijk zijn, in principe voor de bajonet-kruising. Er is ons indertijd duidelijk gemaakt dat een bajo net op die plaats niet kon. Een ander punt was dat wij een logisch verloop van het fietspad vanuit Cam- minghaburen wilden hebben. Een tijd geleden is al de uitspraak gevallen dat het plan Metamorfose is afgestemd op deze slinger. De motie over het fijnmazig model is overgenomen en dus trek ik die in. (De heer Ten Brug (weth.): Dan is er niets meer.) (De Voorzitter: Dat zou ik net zeggen. Trek de motie maar niet in. Ik kom straks wel met een conclusie. Handhaaf de motie nog maar even, dat is verstandiger.) Ik dacht dat het auto matisch een collegevoorstel was geworden. (De Voorzitter: Zo snel gaan dat soort dingen ook weer niet.) De hear Miedema: De kwestje fan de Van Leeuwenhoekstrjitte is klear. De De Ruyterwei bliuwt ie pen en dat wie us doel. Hwat de tunnel oanbilanget bliuwe wy fan miening dat it in goed ding wêze soe as wy hjoed as ried in bislissing namen. Dan kinne de forkearsdeskundigen en de tsjinst harren biriede oer de fraech hokker gefolgen dit hawwe sil foar de Vegelinwyk. As wy de bislissing ütstelle, dan kom- me wy neftens my yn tiidneed. Wy hawwe in moasje yntsjinne. Wy bliuwe der foar dat der joun in bi slissing fait. De hear Ten Hoeve seit dan dat ik in pear wiken forlyn yn de Kommisje RO noch foar in tunnel wie en nou, nou't der hwat ynspraek is, tsjin bin. Dat is de helte fan it forhael. De hear Miedema operear- ret yn de Kommisje RO üt namme fan syn fraksje, mar nei dy tiid wurdt ien en oar yn de fraksje bisprut- sen. It is by üs sa dat fraksje-oerliz sin hat. (Laitsjen) Sadwaende is it stanpunt fan de fraksje op dit stuit dat de tunnel der net komme moat en der komme wy dan ek foar ut. Dan sitte wy noch mei de moasjes fan PAL. Wy hawwe der gjin bihoefte oan. Oan de earste twa moasjes fan de VVD hawwe wy ek gjin bihoefte. Wy hawwe it noch hwat swier mei de Earste Kanaels- brêge. Nou sjit myn unthald tokoart en ik haw to min stikken by my, mar der hat yndertiid yn it haed- forkearsstruktuerplan in untwerp west dat de Nieuweweg op seker momint ofsluten wurde soe foar it for- kearNou even in tuskenfraech. Sit dat der noch yn? Wurdt dizze wei ea nochris ofsluten foar it for- kear? (De heer Rijpma (weth.): Nee. Er komt eenrichtingsverkeer vanaf de Wirdumerdijk naar de par keergarage.) Fanof de Wurdumerdyk nei de Twibaksmerke? (De heer Rijpma (weth.): Ja.) Dan binne wy akkoart mei it utstel. De heer De Beer: Ik zal ook even de moties nalopen. (De Voorzitter: Even voor de goede orde: het blijkt natuurlijk straks wel bij de stemmingen hoe men over de moties denkt. Ik zeg dit alleen maar even in verband met de tijd.) Akkoord. (Gelach) De heer Schaafsma: Ik zal het dus niet over de moties hebben, want het blijkt wel uit de stemmingen hoe wij daarover denken. Kennelijk komt de voorzitter pas op dit idee als de beurt aan de kleinere fracties is. De grotere fracties mogen zich blijkbaar wei helemaal uitspreken. Ik begrijp niet dat men zomaar over het Vrijheidsplein "heenwandelt". Dat kan namelijk na half vier niet. (Gelach) Of het is je laatste wandeling.Wat ons bezielt om dit soort opstoppingen te koes teren en te praten over allerlei detailzaken van knippen op plaatsen waar één keer in het half uur een auto passeert, snap ik niet. Ik vind dat Vrijheidsplein wel essentieel. Kennelijk kan in een stad als Groningen dit soort zaken wel worden opgelost. Daar is een Europaplein in het oosten van de stad, waar de zaak ook in de soep liep omdat men in de binnenstad zoveel moest regelen. In Groningen heeft men in ieder geval zijn verstand gebruikt, want na een half jaar staat daar een stel verkeerslichten. En dat werkt. Men staat er wel een hele tijd en de auto stinkt wel een hele tijd rustig voor zich heen, maar het werkt. Bij het Vrijheidsplein werkt niets op het laatst, want iedereen loopt dat plein op en de hele zaak raakt in de soep. Ik vraag mij dan af waarom op dat plein geen verkeerslichten kunnen komen. Het lijkt mij eerlijk gezegd ook een drogreden dat men, als men in de wijk de zaak maar afsluit, een vlotter 19 verloop van het verkeer op zo'n Vrijheidsplein krijgt. Ik denk dat het verkeer op het Vrijheidsplein wel een soepeler verloop krijgt wanneer men er verkeerslichten aanbrengt. Ik durf het woord voorrangsplein hier niet te noemen, hoewel deze oplossing onder andere in Zaandam en in Venlo wel wordt toegepast; daar functioneert het wel. Naar mijn mening is het Vrijheidsplein daar te klein voor en is het ook wat onwennig voor het verkeer hier in het Noorden. Toch moeten wij naar mijn mening overwegen om voor het Vrijheidsplein, voor het ooit zijn definitieve vorm krijgt, in ieder geval een oplossing te vinden. Is het misschien mogelijk dat wij er met het aanbrengen van verkeerslichten uit zijn? Als wij toch in het oosten van de stad bezig zijn met profielen en met verkeerslichten, waarom kan het dan wel groot scheeps worden aangepakt bij de Julianastraat, maar niet bij het Vrijheidsplein? Daar hoeft het niet grootscheeps maar kan het in ieder geval wel effectiever. De Voorzitter: Bedankt voor deze informatie. Overigens wil ik niet dat men de indruk krijgt dat de kleinere fracties niet mogen uitspreken. Ik verwees alleen naar de lange agenda. Wij moeten nog veel dingen afhandelen. Er is bij herhaling in deze raad gezegd dat men wat korter moest praten en niet als maar in herhaling moest treden. Daarom heb ik mijn opmerking gemaakt. Ik wist eerst ook niet wat men wilde gaan zeggen. De heer Van der Wal: Om aan te sluiten bij de opmerkingen over het Vrijheidsplein het volgende. Ik zou er wel voor zijn om het Vrijheidsplein zo snel mogelijk aan te pakken via misschien een tussen oplossing, maar ik wil dit niet koppelen aan de interne wijkontsluiting van de Schil-Oost. Dan krijgt men net zo'n toestand als bij de maatregelen in de binnenstad, die jarenlang zijn opgehouden door de parkeergarage. De motie van de VVD, waarin wordt verzocht de Emmakade pas af te sluiten als de verbinding Wil lem Lodewijkstraat-Zuiderplein is verbeterd, is in feite al achterhaald, gezien de mededeling van de wethouder. De fiets-voetgangersbrug over het Nieuwe Kanaal moet er volgens ons wel komen. Wij zijn dus tegen de betreffende motie. Wat onze eigen moties betreft blijf ik model IV een betere oplossing vinden. De wethouder erkent ook dat het past binnen het hoofdmodel I. De heer Ten Hoeve zei daarop dat het invoeren van eenrich tingsverkeer in de Tjerk Hiddesstraat en de Camminghastraat niet geschikt was voor die straten. Ik vraag mij af of het Cambuursterpad dan wel een autoverbinding in twee richtingen kan verdragen, plus een busroute, plus een hoofdfietsroute. Juist om het Cambuursterpad wat te verlichten, blijven wij op het standpunt staan dat een eenrichtingscircuit door de Tjerk Hiddesstraat en de Camminghastraat best tot de mogelijkheden behoort. Dit is trouwens ook erkend door de afdeling verkeer van de DSO. Eenrichtings verkeer in de Robert Kochstraat en de Van Leeuwenhoekstraat lijkt ons ook een betere oplossing dan de knip. Wij handhaven de betreffende motie. In tweede instantie zijn wij dan wel voor de oplossing van de PvdA die door b. en w. is overgenomen. Vervolgens de slinger. Wij hebben het uitvoerig over de verkeerskundige reden daarvan gehad. Bij mij wil het er niet in waarom, als men een veel drukkere Kanaalstraat via een bajonet-aansluiting op de rondweg aansluit met daaraan gekoppeld het Vliet en de Willem Lodewi jkstraat, buurtontsluitingswegen als de Egelantierstraat en de Coopmansstraat dan niet met een bajonet kunnen worden aangesloten op de rondweg. De moeilijkheden die zich daarbij voordoen, kunnen best worden opgelost, zo heb ik van des kundigen begrepen. Het logisch verloop van het fietspad blijft gehandhaafd bij uitvoering van de motie, want daarin staat "een en ander met uitzondering van het langzaam verkeer en het openbaar vervoer". Het valt mij wel op dat nu dan verkeerstechnische argumenten zonder meer de oorzaak ervan kunnen zijn om toch maar kleine en relatief goedkope woningen af te breken. Alle mooie woorden van de PvdA-fractie komen hiermee wel in een wrang licht te staan. Wij blijven voor de tunnel. Sommige moties zijn overgenomen en er is nog een motie die overbodig is verklaard. Daar zijn wij ook voor. Mevrouw De Jong: Ik blijf ook achter model IV staan. In tweede instantie steun ik ook de motie van de PvdA. De motie van het CDA over het niet aanleggen van de tunnel kan ik steunen. Ik ben ook van mening dat hierover vanavond moet worden beslist. Ik ben tegen de motie van de VVD, die de uitvoe ring van de verkeersmaatregelen in Schil-Oost wil koppelen aan een oplossing voor het Vrijheidsplein. Ik kan mij vinden in de woorden van de heer Van der Wal en de heer Schaafsma dat zo snel mogelijk een oplossing moet worden gevonden voor het Vrijheidsplein. Ik dacht dat het aanbrengen van verkeers lichten een goede tussenoplossing was. Een en ander moet echter worden losgekoppeld van de verkeers maatregelen voor de Schil-Oost.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1980 | | pagina 10