21 De heer De Jong: Naar aanleiding van de motie van de VVD over het openstellen voor het verkeer in zuid-noordrichting van de Eerste Kanaalsbrug, wil ik het volgende opmerken. Een nieuw facet met betrekking tot deze zaak vormt de aan te leggen brug over het Nieuwe Kanaal bij de Alma Tadema- straat. Wij hebben dan dus drie voetbruggen: eentje bij de Emmakade, de Eerste Kanaalsbrug wordt een voetbrug en er komt nog een nieuwe voetbrug bij het Blokhuisplein. Naar aanleiding hiervan en naar aanleiding van het feit dat de afstand van de Oranjewijk naar de binnenstad per auto zo'n mijl op zeven wordt, zal een gedeelte van onze fractie voor de motie van de VVD stemmen. De heer Ten Hoeve: Ik wil nog één opmerking maken. Mijn moties slaan op model V en daar gaat het over personenautoverkeer en dus niet over de busroute. Het instellen van eenrichtingsverkeer in de Coopmansstraat slaat dus niet op de busroute. Die gaat in het voorstel gewoon door de Coopmansstraat en het Cambuursterpad. Dit wilde ik voor alle duidelijkheid nog even opmerken. De Voorzitter: Als 'straks die lus ter sprake komt, dan is dat met uitzondering van de busroute. Ik stel voor nu de moties af te handelen. Ik breng allereerst de motie van de heer Van der Wal en mevrouw De Jong in stemming. In het kort komt deze motie erop neer dat structuurmodel IV wordt aan vaard als basis voor de ontwikkeling van de verkeersstructuur voor de zgn. Schil-Oost. Dit betreft dus het eenrichtingscircuit. De motie van de heer Van der Wal en mevrouw De Jong wordt bij handopsteken verworpen met 33 tegen 3 stemmen. De Voorzitter: Ik neem aan dat ik de motie van de heren Miedema en De Jong, waarin staat dat de De Ruyterweg van Cambuursterpad tot Insulindestraat blijft functioneren als eenrichtingsverkeer, kan passeren, omdat deze motie is opgenomen in een volgende motie. (De hear Miedema: Akkoart.) Deze motie hoeft dus niet in stemming te komen. Ik breng nu dan de motie van de heer Ten Hoeve en mevrouw Brandenburg in stemming. Deze motie luidt: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag, 21 april 1980, besluit het verkeersstructuurplan Schil-Oost als volgt te wijzigen: de voorgestelde knip in de De Ruyterweg wordt vervangen door een knip in de Pasteurweg ten noor den van het kruispunt Pasteurweg-Schapestraat-Reinier de Graafstraat. Wethouder Rijpma heeft al gezegd dat b. en w. niet al te veel moeite met deze motie hebben. Ik vind het echter juist om het oordeel van de raad te vragen. De motie van de heer Ten Hoeve en mevrouw Brandenburg—Sjoerdsma wordt met algemene stemmen aangenomen. De Voorzitter: Dan zijn wij toe aan de motie van de heer Ten Hoeve, waarin staat: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag, 21 april 1980, besluit het verkeersstructuurplan Schil-Oost als volgt te wijzigen: op de route De Ruyterweg-Coopmansstraat-Cambuurplein-Insulindestraat wordt eenrichtingsverkeer ingesteld volgens model V." De heer Ten Hoeve voegde daar zonet aan toe dat een en ander niet geldt voor de busroute. Open baar vervoer en fietsverkeer blijven buiten beschouwing. Bij aanvaarding van de vorige motie hebben wij hier dus geen problemen mee. De motie van de heer Ten Hoeve en mevrouw Brandenburg—Sjoerdsma wordt met algemene stemmen aangenomen. De Voorzitter: Ik breng nu in stemming de motie van de heer De Beer en mevrouw Waalkens over de kwestie van het Vrijheidsplein. Het advies van b. en w. is om deze motie niet te aanvaarden. De motie van de heer De Beer en mevrouw Waalkens wordt bij handopsteken verworpen met 32 te gen 4 stemmen De Voorzitter: Vervolgens de motie van de heer Van der Wal en mevrouw De Jong over de kwestie van de aansluiting van de Coopmansstraat op de rondweg op de plaats van de huidige Marathonstraat, echter met uitzondering van het langzaam verkeer en het openbaar vervoer. De motie van de heer Van der Wal en mevrouw De Jong wordt bij handopsteken verworpen met 33 tegen 3 stemmen. De Voorzitter: Dan hebben wij de motie van de heer De Beer en mevrouw Waalkens om de Eerste Kanaalsbrug in zuid-noordrichting open te stellen voor autoverkeer. B. en w. zijn van mening dat hier door een zeer belangrijke sluiproute wordt gecreëerd en ontraden op grond daarvan deze motie. De motie van de heer De Beer en mevrouw Waalkens wordt bij handopsteken verworpen met 27 te gen 9 stemmen De Voorzitter: Een volgende motie van de heer De Beer en mevrouw Waalkens stelt dat niet eerder tot afsluiting van de Emmakade-zuidzijde moet worden overgegaan voordat de verbinding Willem Lode- wijkstraat-Zuiderplein is verbeterd. Het college ontraadt deze motie. Wel hebben wij gezegd dat dit niet nu hoeft te gebeuren maar moet worden gekoppeld aan de realisering van de Kanaalweg. Met die toezegging, die bij deze is gegeven, ontraden wij deze motie. De motie van de heer De Beer en mevrouw Waalkens wordt bij handopsteken verworpen met 32 te gen 4 stemmen De Voorzitter: Dan ligt nu voor de motie van de heer Miedema en de heer De Jong om de tunnel tussen Emmaplein en Verstolkstraat niet aan te leggen. Wij zijn dus van mening dat dit besluit nu niet zou moeten worden genomen en dat de raad dit in ieder geval zou moeten uitstellen totdat het plan Ve- gelin in de raad komt. De motie van de heer Miedema en de heer De Jong wordt bij handopsteken verworpen met 19 tegen 17 stemmen. De Voorzitter: De motie van de heer Miedema en de heer De Jong over het niet wijzigen van het profiel van de Van Leeuwenhoekstraat hebben wij overgenomen, want niemand stelt een wijziging van het profiel voor. Tot slot heb ik hier nog een motie van de heer Ten Hoeve en mevrouw Brandenburg. Deze motie luidt: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag, 21 april 1980, besluit het verkeersstructuurplan Schil-Oost als volgt te wijzigen: het fijnmazig structuurmodel (fig. 15) wordt, met inachtneming van de aangebrachte wijzigingen, het eindmodel Uit de discussies heb ik begrepen dat niemand op zich moeite heeft met deze motie. Ik stel voor deze motie te koppelen aan het door b. en w. voorgestelde besluit. Het besluit luidt dan als volgt. Punt I van het besluit wordt gehandhaafd. In punt II komt te staan: "(besluit) structuurmodel I (fig. 15) uit het bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte rapport "Verkeersstructuur Schil-Oost dd. septem ber 1979" met inachtneming van de aanvaarde respectievelijk overgenomen moties te aanvaarden als eindmodel van de verkeersstructuur voor het gebied.Met deze aanvulling breng ik dan nu het voor stel van b. en w. in stemming. De motie van de heer Ten Hoeve is dan middels de wijziging hierin op genomen Het mondeling door de voorzitter aangevulde voorstel van b. en w. wordt met algemene stemmen aangenomen met inachtneming van de toezeggingen van het college. Punt 10 (bijlage no. 172). De heer Bijkersma: Consumentenvoorlichting is een zaak die iedereen aangaat. Op de eerste blad zijde van de raadsbrief schrijft u: "Voor wat betreft de premiekoopwoningen wordt er dan vanuit gegaan dat, indien 3 maanden na het starten van de verkoopactie geen redelijk aantal kopers zal zijn gevon-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1980 | | pagina 11