21
De heer De Jong: Naar aanleiding van de motie van de VVD over het openstellen voor het verkeer
in zuid-noordrichting van de Eerste Kanaalsbrug, wil ik het volgende opmerken. Een nieuw facet met
betrekking tot deze zaak vormt de aan te leggen brug over het Nieuwe Kanaal bij de Alma Tadema-
straat. Wij hebben dan dus drie voetbruggen: eentje bij de Emmakade, de Eerste Kanaalsbrug wordt een
voetbrug en er komt nog een nieuwe voetbrug bij het Blokhuisplein. Naar aanleiding hiervan en naar
aanleiding van het feit dat de afstand van de Oranjewijk naar de binnenstad per auto zo'n mijl op zeven
wordt, zal een gedeelte van onze fractie voor de motie van de VVD stemmen.
De heer Ten Hoeve: Ik wil nog één opmerking maken. Mijn moties slaan op model V en daar gaat
het over personenautoverkeer en dus niet over de busroute. Het instellen van eenrichtingsverkeer in de
Coopmansstraat slaat dus niet op de busroute. Die gaat in het voorstel gewoon door de Coopmansstraat
en het Cambuursterpad. Dit wilde ik voor alle duidelijkheid nog even opmerken.
De Voorzitter: Als 'straks die lus ter sprake komt, dan is dat met uitzondering van de busroute.
Ik stel voor nu de moties af te handelen. Ik breng allereerst de motie van de heer Van der Wal en
mevrouw De Jong in stemming. In het kort komt deze motie erop neer dat structuurmodel IV wordt aan
vaard als basis voor de ontwikkeling van de verkeersstructuur voor de zgn. Schil-Oost. Dit betreft dus
het eenrichtingscircuit.
De motie van de heer Van der Wal en mevrouw De Jong wordt bij handopsteken verworpen met 33
tegen 3 stemmen.
De Voorzitter: Ik neem aan dat ik de motie van de heren Miedema en De Jong, waarin staat dat de
De Ruyterweg van Cambuursterpad tot Insulindestraat blijft functioneren als eenrichtingsverkeer, kan
passeren, omdat deze motie is opgenomen in een volgende motie. (De hear Miedema: Akkoart.) Deze
motie hoeft dus niet in stemming te komen. Ik breng nu dan de motie van de heer Ten Hoeve en mevrouw
Brandenburg in stemming. Deze motie luidt:
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag, 21 april 1980, besluit het
verkeersstructuurplan Schil-Oost als volgt te wijzigen:
de voorgestelde knip in de De Ruyterweg wordt vervangen door een knip in de Pasteurweg ten noor
den van het kruispunt Pasteurweg-Schapestraat-Reinier de Graafstraat.
Wethouder Rijpma heeft al gezegd dat b. en w. niet al te veel moeite met deze motie hebben. Ik vind
het echter juist om het oordeel van de raad te vragen.
De motie van de heer Ten Hoeve en mevrouw Brandenburg—Sjoerdsma wordt met algemene stemmen
aangenomen.
De Voorzitter: Dan zijn wij toe aan de motie van de heer Ten Hoeve, waarin staat:
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag, 21 april 1980, besluit het
verkeersstructuurplan Schil-Oost als volgt te wijzigen:
op de route De Ruyterweg-Coopmansstraat-Cambuurplein-Insulindestraat wordt eenrichtingsverkeer
ingesteld volgens model V."
De heer Ten Hoeve voegde daar zonet aan toe dat een en ander niet geldt voor de busroute. Open
baar vervoer en fietsverkeer blijven buiten beschouwing. Bij aanvaarding van de vorige motie hebben
wij hier dus geen problemen mee.
De motie van de heer Ten Hoeve en mevrouw Brandenburg—Sjoerdsma wordt met algemene stemmen
aangenomen.
De Voorzitter: Ik breng nu in stemming de motie van de heer De Beer en mevrouw Waalkens over de
kwestie van het Vrijheidsplein. Het advies van b. en w. is om deze motie niet te aanvaarden.
De motie van de heer De Beer en mevrouw Waalkens wordt bij handopsteken verworpen met 32 te
gen 4 stemmen
De Voorzitter: Vervolgens de motie van de heer Van der Wal en mevrouw De Jong over de kwestie
van de aansluiting van de Coopmansstraat op de rondweg op de plaats van de huidige Marathonstraat,
echter met uitzondering van het langzaam verkeer en het openbaar vervoer.
De motie van de heer Van der Wal en mevrouw De Jong wordt bij handopsteken verworpen met 33
tegen 3 stemmen.
De Voorzitter: Dan hebben wij de motie van de heer De Beer en mevrouw Waalkens om de Eerste
Kanaalsbrug in zuid-noordrichting open te stellen voor autoverkeer. B. en w. zijn van mening dat hier
door een zeer belangrijke sluiproute wordt gecreëerd en ontraden op grond daarvan deze motie.
De motie van de heer De Beer en mevrouw Waalkens wordt bij handopsteken verworpen met 27 te
gen 9 stemmen
De Voorzitter: Een volgende motie van de heer De Beer en mevrouw Waalkens stelt dat niet eerder
tot afsluiting van de Emmakade-zuidzijde moet worden overgegaan voordat de verbinding Willem Lode-
wijkstraat-Zuiderplein is verbeterd. Het college ontraadt deze motie. Wel hebben wij gezegd dat dit
niet nu hoeft te gebeuren maar moet worden gekoppeld aan de realisering van de Kanaalweg. Met die
toezegging, die bij deze is gegeven, ontraden wij deze motie.
De motie van de heer De Beer en mevrouw Waalkens wordt bij handopsteken verworpen met 32 te
gen 4 stemmen
De Voorzitter: Dan ligt nu voor de motie van de heer Miedema en de heer De Jong om de tunnel
tussen Emmaplein en Verstolkstraat niet aan te leggen. Wij zijn dus van mening dat dit besluit nu niet
zou moeten worden genomen en dat de raad dit in ieder geval zou moeten uitstellen totdat het plan Ve-
gelin in de raad komt.
De motie van de heer Miedema en de heer De Jong wordt bij handopsteken verworpen met 19 tegen
17 stemmen.
De Voorzitter: De motie van de heer Miedema en de heer De Jong over het niet wijzigen van het
profiel van de Van Leeuwenhoekstraat hebben wij overgenomen, want niemand stelt een wijziging van
het profiel voor.
Tot slot heb ik hier nog een motie van de heer Ten Hoeve en mevrouw Brandenburg. Deze motie
luidt:
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag, 21 april 1980, besluit het
verkeersstructuurplan Schil-Oost als volgt te wijzigen:
het fijnmazig structuurmodel (fig. 15) wordt, met inachtneming van de aangebrachte wijzigingen,
het eindmodel
Uit de discussies heb ik begrepen dat niemand op zich moeite heeft met deze motie. Ik stel voor deze
motie te koppelen aan het door b. en w. voorgestelde besluit. Het besluit luidt dan als volgt. Punt
I van het besluit wordt gehandhaafd. In punt II komt te staan: "(besluit) structuurmodel I (fig. 15) uit het
bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte rapport "Verkeersstructuur Schil-Oost dd. septem
ber 1979" met inachtneming van de aanvaarde respectievelijk overgenomen moties te aanvaarden als
eindmodel van de verkeersstructuur voor het gebied.Met deze aanvulling breng ik dan nu het voor
stel van b. en w. in stemming. De motie van de heer Ten Hoeve is dan middels de wijziging hierin op
genomen
Het mondeling door de voorzitter aangevulde voorstel van b. en w. wordt met algemene stemmen
aangenomen met inachtneming van de toezeggingen van het college.
Punt 10 (bijlage no. 172).
De heer Bijkersma: Consumentenvoorlichting is een zaak die iedereen aangaat. Op de eerste blad
zijde van de raadsbrief schrijft u: "Voor wat betreft de premiekoopwoningen wordt er dan vanuit gegaan
dat, indien 3 maanden na het starten van de verkoopactie geen redelijk aantal kopers zal zijn gevon-