8 desstraat voldoende bereikbaar volgens de plannen zoals ze nu liggen, ook als wij de wijzigingen erin betrekken. Onze fractie stelt zich op het standpunt dat de Egelantierstraat in de toekomst geen bereik baarheidsroute van Camminghaburen voor de binnenstad mag zijn; daarin verschillen wij niet met het rapport. Zonet heb ik al iets gezegd over de situatie op de Groningerstraatweg. Op het moment is de situa tie daar al bijzonder gevaarlijk. Het verkeer moet zich in de verkeersstroom op die straat invoegen. Daarbij komt nog dat wij een beslissing hebben genomen over de Goudenregenstraat. Mijn fractie is van mening dat de Veestraat, het Groningerplein, de Auke Stellingwerfstraat en de Schapestraat wel van de Groningerstraatweg moeten worden afgesloten. Een ander punt is dat het rapport - overigens uitstekend opgesteld - eerst een fijnmazig model en daarna een grofmazig model behandelt. Het fijnmazig model past op het grofmazig model. Mijn fractie vindt het fijn om dit te weten, het is mooi voor de toekomst. Wij willen echter geen onzekerheid in de wijk hebben, maar nu vaststellen dat het fijnmazig model het eindmodel voor deze wijk is. Ik heb daar over een motie gemaakt, die mede ondertekend is door mevrouw Brandenburg. Vervolgens het punt van de brug over het Nieuwe Kanaal. Mijn fractie is voor die brug. Wij willen wel dat het een beweegbare brug wordt. Ergens in het rapport wordt een bepaalde hoogte van de brug genoemd, waardoor een soort heuvellandschap zou ontstaan. Dit kan naar mijn mening worden ontze nuwd door het feit dat een beweegbare brug op hetzelfde niveau kan liggen als de andere bruggen in dit gebied. De aan te leggen brug hoeft dus niet de hoogte in. Er gaan enkele ligplaatsen verloren. Wij vinden dat er in de stad voor deze plaatsen een alternatief is. Overigens zullen wij in de toekomst nog verder praten over woonschepen in de grachten. Ook de Eerste Kanaalsbrug wordt een beweegbare brug en het gedeelte Zuidergracht moet in de toekomst dus een aanlegplaats voor boten kunnen zijn. Het ar gument dat er, door het aanleggen van een beweegbare brug, ligplaatsen verloren gaan, kan voor die plaats inderdaad gelden, maar wij vinden dat er op andere plaatsen een mogelijkheid is om dit verlies te compenseren. Overigens zeggen wij wel dat deze brug voor ons geen prioriteit heeft in het geheel. Op lossingen voor fietsverkeer bij het Zuiderplein en de gevangenis liggen bij ons hoger in de markt dan deze brug. Met de brug is de tunnel onder de spoorbaan door annex. Mijn fractie zegt dat het kiezen voor de brug niet automatisch betekent dat gekozen wordt voor de tunnel. Er zijn veel verbindingen. Wij willen op dit moment niet zeggen dat de tunnel er niet moet komen, al kennen wij overigens wel alle bezwaren die aan de tunnel verbonden zijn. Wij vragen het college zo snel mogelijk met een notitie te komen, liefst over drie of zes weken, waarin dit punt besproken wordt. Ik dacht dat deze termijn van drie of zes weken genoemd moest worden, omdat een beslissing hierover sterk inspeelt op de wijze waarop de Vege- linwijk verder zal moeten worden ontwikkeld. Wanneer wij niet kiezen voor de tunnel, dan heeft die beslissing duidelijk consequenties voor de planvoorbereiding in dat gebied. Bij sommige mensen is er in die zin een misverstand ontstaan dat verondersteld wordt dat alleen op de wegen, die op de kaarten zijn getekend, auto's mogen komen. Het lijkt mij goed om hier duidelijk te stellen dat alle wegen in dit gebied voor autoverkeer en ander verkeer bereikbaar blijven. Soms moet er weliswaar door een knip in de weg worden omgereden, maar de wegen in het gebied blijven als zo danig functioneren. Wij willen niet met de uitvoering van maatregelen wachten tot het Vrijheidsplein klaar is. Naar ons gevoel zou dit te lang duren. Wel wil ik graag van de wethouder vernemen wanneer hij denkt dat die zaak kan worden gerealiseerd. Vervolgens het punt van het verkeer door de Maria Louisastraat. Kort geleden hebben wij in deze raad gediscussieerd over de Emmakade, waarbij de vraag aan de orde kwam of er al dan niet vrachtver keer in die straat moest worden toegestaan. Wij hebben daarover een beslissing genomen. Ook toen al is de problematiek van het eerste gedeelte van Achter de Hoven naar voren gekomen. Het gaat daarbij in wezen om dezelfde problematiek als bij de Maria Louisastraat. De projectgroep heeft gelijk als wordt gezegd dat het in de toekomstige situatie niet aantrekkelijk is om van de Maria Louisastraat gebruik te maken. Dat ligt nu nog anders. Er is ons toegezegd dat in verband met Achter de Hoven een onderzoek zou worden ingesteld met betrekking tot de vraag of zich daar inderdaad stagnaties in het verkeer als opstoppingen en dergelijke voordoen. Kan bij dat onderzoek ook de Maria Louisastraat worden betrok ken? Een groot gedeelte van de discussie over de Schil-Oost heeft zich toegespitst op het noordelijk deel van dit gebied. Over het zuidelijk deel is weinig gesproken. Pas op het laatste ogenblik zijn brieven over dit deel binnengekomen. Een reëel punt lijkt mij de ontsluiting van de Oranjewijk: hoe kom je op de rondweg? Het lijkt mij wenselijk om daar zo snel mogelijk verkeerslichten te plaatsen. Is daartoe een mogelijkheid aanwezig? Ook op het laatste ogenblik hebben wij nog brieven gekregen over de aan sluiting van de Kanaalweg-Willem Lodewi jkstraat en over de vraag wanneer de Emmakade moet worden afgesloten. Ik dacht dat wij hier op het moment aan voorbij moesten gaan. Wij moeten vanavond een structuur vaststellen, maar het is wel degelijk van belang om, wanneer deze zaak gaat spelen, een fa sering aan te geven met betrekking tot de volgorde waarin wij de zaken willen aansluiten. Hoewel wij de brieven voor zover wij ze op tijd kregen allemaal hebben bestudeerd, moet ik zeggen dat het onmogelijk is om op alle in de - pakken - brieven genoemde aspecten in te gaan. De hoofdpun ten zijn volgens mij nu genoemd. Tot slot wil ik nog zeggen dat wij niet te somber moeten zijn. Bij de vaststelling van het verkeers- structuurplan voor de binnenstad hebben heel veel mensen "gehuild" over de sombere uitkomsten van het plan. Na invoering van het plan blijkt dat een en ander eigenlijk geruisloos is verlopen. Het is tenslot te ook nog zo dat dit verkeersstructuurplan voor de Schil-Oost geen grote infrastructurele werken in houdt. Wanneer er op een bepaald punt echt problemen komen, dan moet het mogelijk zijn terug te koppelen en een beslissing terug te draaien. De hear Miedema: Ik soe my oanslute wolle by it bigjin fan it bitooch fan de hear Ten Hoeve, der't hy it hie oer de ynspraek. Ik leau net dat it sin hat en werhelje hwat hy sein hat mei oare wurden. Ik wie it folslein mei him iens. Ek de ein fan syn forhael, as hy seit dat ien en oar yn de praktyk wol mei- falle sil, wol ik graech underskriuwe. Tusken it bigjin en de ein fan syn forhael lizze inkele forskillen. Ik wol net alles yn'e breedte ütmjitte, wy hawwe hjiroer faker as ien kear praet. Ik soe inkele knelpun ten neame wolle en us réaksje dêrop jaen. It ütgongspunt fan it hiele Forkearsstruktuer- en Utwurkingsplan hat altiten west: minder oerlêst fan it forkear. Tsjin dy eftergroun hawwe wy dit plan ek bioardiele. As wy dat dogge, dan hawwe wy ien- nich bitrouwen dat dit goed komt, alhoewol't der dan wol inkele oanpassingen barre si lie moatte. Fier der is it sa dat myn fraksje him yn haedlinen oanslute kin by it foarstel fan it kolleezje. Dit foorstel hat op de sketsen foar in systeem fan ienrjochtingsforkear - dizze sketsen hawwe wy yn de leste gearkomste fan de Kommisje RO krigen - foar dat men op mear plakken yn en üt de wyk komme kin. Men kin hwat it noardlik part fan it gebiet oanbilanget by it model dat ienrjochtingsforkear hawwe wol allinne by it Cambuersterpaed en by de Coopmansstrjitte üt de wyk komme. De Van Leeuwenhoekstrjitte en de Robert Kochstrjitte geane ticht en dat fine wy net in goed ding. Der komme ommers mear omrydbiwegingen en dus hat men mear oerlêst fan itselde forkear. Myn fraksje stiet dêrom yn haedsaken efter it kolleezje- foarstel Ik kom dan op ien fan de biswieren dy't ik tsjin de opmerkingen fan de hear Ten Hoeve haw. Syn ütstel wie, as ik it goed bigrepen haw, in knip by de Reinier de Graafstrjitte, wylst it noardlik part fan dat gebiet ienrjochtingsforkear hawwe moatte soe. (De hear Ten Hoeve: Dat hawwe jo dan net goed bi grepen.) Dan kinne wy der aenst faeks wol op werom komme. Wy binne it yn haedsaek wol iens mei it foarstel fan it kolleezje, mar dochs hawwe wy oer inkele punten noch hwat twifels. Ik wol it earst hawwe oer de Van Leeuwenhoekstrjitte, dêr't ek de hear Ten Hoeve op yngien is. Dizze strjitte is eins de iennichste oan- en offierwei nei de Grinzerstrjitwei foar dit gebiet. It soe kinne dat hjirtroch nochal hwat forkear oanlutsen wurdt. Nou kin men troch it nimmen fan maetregels yn sa'n strjitte dat bifoarderje. Ik soe my foarstelle kinne dat men, as men alles troch- rekkenet, seit dat der faeks mar in stikje fan it trottoir en fan de tunen of moat sadat der in moai soad forkear troch kin. Ik leau net dat soks de bidoeling is. Sjoen üs ütgongspunt - in rêstige wenwyk en sa min mooglik oerlêst fan it forkear - sizze wy dat wy it folslein iens binne mei forkear yn twa rjochtingen troch dizze strjitte, mar dat wy oan de oare kant ek net de minsken, dy't der net perfoarst hoege to wê- zen en dy't lans it Cambuersterpaed, de Coopmansstrjitte en de Tsjerk Hiddesstrjitte de wyk üt kinne, oanmoedigje moatte om troch de Van Leeuwenhoekstrjitte to riden. Op dat punt soenen wy miskien in natuerlike barrière meitsje wolle en soenen wy oan it kolleezjefoarstel tafoegje wolle dat it profyl fan de Van Leeuwenhoekstrjitte net wizige wurde mei. Dizze strjitte wurdt dan net in racebaen, de autori- der underfynt dan dat twa rigen parkearde auto's en in SRV-wein yn it midden fan de strjitte swierrich- heden opleverje en sil de oare kant wol opsykje. Om it wengeniet en it wenpeil yn dizze strjitte sa goed mooglik to halden, soenen wy dit graech fêstlizze wolle. As men soks fêstlizze wol, dan moat men in foarstel meitsje. Dat hawwe wy ek dien. "De ried fan de gemeente Ljouwert, byien op 21 april 1980, bihanneljend agendapunt 17, bylage 183, bislüt dat it profyl fan de Van Leeuwenhoekstrjitte net wizige wurde mei foar, by of nei ütfiering fan dit riedsbislüt. In wichtiger punt yn ditgehiel is de ofsluting fan in part fan de De Ruyterwei. Yn de gearkomsten fan de Kommisje foar de romtlike oardering en de harksittingen is wiidweidich oer dizze saek praet

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1980 | | pagina 5