- 24 - voorstel doe. Ik zal het ook nooit meer doen, tenzij van tevoren heel duidelijk blijkt dat u het er allen mee eens bent. Wel trek ik soms op voorhand de conclusie dat er geen tweede instantie hoeft te komen en als niemand daar bezwaar tegen maakt, dan handelen wij ook op die wijze. Zo werkt dat en ik ben van mening dat deze benadering weliswaar niet de instemming van ieder raadslid maar dan toch de instemming van de meeste raadsleden heeft. Ik geloof ook niet dat het zo'n slechte zaak is, want, zolang wij niet vaker hoeven te vergaderen dan eens in de drie weken, moet men hier de mogelijkheid hebben om zich uit te praten. De Tweede Kamer had geen keus meer: men vergadert daar bijna iedere dag, bij ons ligt dit echter anders. Men zou erop moeten kunnen vertrouwen dat de raadsleden zich tot het redelijk noodzakelijke beperken in hun betogen. Vaak merkt de spreker aan de raadsleden wel dat hij wat erg lang aan het woord is, doordat men in de zaal bij voorbeeld begint te fluisteren of heen en weer te draaien. Ik doe hiermee overigens niet de suggestie dat men in het vervolg wat harder moet fluisteren, maar op zich werkt het nog niet eens zo gek. Vervolgens iets over de volgorde van de punten op de agenda voor de raadsvergadering. Er zijn bijna geen criteria op te stellen voor de volgorde van de agendapunten. In het verleden is in de raad het punt aan de orde geweest - het is eveneens in het Seniorenconvent besproken - dat belangrijke agendapunten, waarvan wij weten dat er grote belangstel ling voor is, vooraan op de agenda worden gezet. Een enkele keer, als men merkt dat er voor een bepaald onderwerp veel belangstellende mensen op de publieke tribune zitten, wordt het betreffende agendapunt naar vo ren gehaald. Ik wil een en ander nog weieens met het Seniorenconvent door nemen; wellicht moeten nog meer dan tevoren gebeurde belangrijke punten naar voren worden gehaald. Een winstpunt van de huidige opzet van de agen da is dat men de hamerstukken in een razend tempo in het begin van de vergadering afwerkt. Ik meen echter dat wij de laatste tijd in toenemende mate op een redelijk tijdstip, in ieder geval voor half twaalf, de meer belangrijke punten van de agenda hebben kunnen afhandelen, doordat deze punten vooraan op de agenda waren geplaatst. Praktischer dan het opstel len van criteria, lijkt mij mijn toezegging om dit onderwerp nog eens in het Seniorenconvent ter sprake te brengen om te bekijken of wij niet nog iets meer met de punten van de agenda kunnen schuiven. Ik zal nu ingaan op de kwestie van de fractie—assistentenEen en ander hangt samen met de vraag in hoeverre individuele raadsleden en raadsfracties advies en bijstand van ambtenaren kunnen krijgen. Dit is een uitermate moeilijk punt, niet alleen in Leeuwarden. De redenen daar - 25 - van zijn niet zozeer principieel als wel praktisch van aard. Ik heb al eerder in deze raad gezegd welk een grote worsteling het in dit grote apparaat is om de prioriteiten op de juiste wijze vast te stellen, niet tegenstaande de grote omvang van het apparaat. Er wordt iedere week ver gaderd, waarbij de prioriteiten kunnen worden vastgesteld. In de prak tijk is het uitermate moeilijk wanneer, los van b. en w., ambtenaren ook andere opdrachten krijgen of wanneer b. en w. dinsdags in de bepaling van prioriteiten ook zouden moeten bepalen voor welk raadslid c.q. welke raadsfractie eerst nota's moeten worden gemaakt of onderzoeken moeten worden ingesteld. Ik heb het hier niet over adviezen. Ik heb de indruk dat, als raadsleden bij een ambtenaar binnenstappen of hem opbellen om informatie, in heel veel gevallen deze informatie op praktische wijze wordt verschaft. Wat niet magnifiek loopt, is het laten opstellen van rapporten of het doen verrichten van studies. Als iemand moeilijkheden ondervindt bij het vragen om advies, dan kan ik maar één ding zeggen, namelijk dat het betreffende raadslid dan de gemeentesecretaris maar moet opbellen. Ik weet dat raadsleden vaak even bellen met een ambtenaar om inlichtingen te vragen over een bepaald onderwerp of te vragen naar een bepaald document. De machine moet op deze wijze kunnen draaien. Als daarmee echt problemen zijn en als u van mening bent dat u onheus wordt behandeld, dan moet u de gemeentesecretaris opbellen. Een en ander moet dan tot een oplossing kunnen komen. (Mevrouw Brandenburg-Sjoerdsma: Is het niet beter voor het onderscheid om te zeggen dat het geen adviezen zijn maar inlichtingen?) Ik ben het zonder meer met u eens. Ik heb het oog op inlichtingen die de raad graag wil hebben. Als advies wordt ge vraagd, dan moet er inderdaad werk worden verricht. Op grond van het voorgaande komt men als vanzelf op het onderwerp fractie-assistenten. Het is aan de raad om te beoordelen of men over wil gaan tot het aanstellen van deze assistenten of niet. Het is de fractie die de prioriteiten bepaalt. De fractie kan hoogstens onderling ruzie krijgen, maar dat gaat buiten het college om. De fractie kan bepalen welk onderwerp nader uitgezocht moet worden en waarover men rapporten wil heb ben. De leden van de Tweede Kamer hebben wel assistenten. Fractie-assis tenten moeten natuurlijk wel een behoorlijke entree in het ambtelijk ap paraat hebben, anders werkt het niet. Als men niet al te vervelende men sen als fractie-assistent aanstelt, dan lukt dat wel. Ik geef toe dat er ook niet al te vervelende ambtenaren moeten zitten, maar als men van beide kanten van goede wil is, dan loopt het in de praktijk wel. (De heer Van den Eist: Hetzelfde type mensen als raadsleden dus.) Ik heb niet de indruk dat raadsleden als fractie-assistent solliciteren, dus dat as pect kunnen wij buiten beschouwing laten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1980 | | pagina 13