- 26 -
U kunt de fractie-assistent opdragen waaraan hij moet beginnen,
wanneer hij het klaar moet hebben en al dergelijke dingen meer. Nog
maals, de raad moet zelf uitmaken of gekozen moet worden voor het aan
stellen van fractie-assistenten. Dan komt de kwestie van betalen. Ook
dit aspect is aan de raad. U mag deze assistenten betalen van de ver
goeding, die u als raadslid ontvangt. De raad heeft echter ook de be
voegdheid om in de begroting een post uit te trekken, met criteria,
voor het betalen van de fractie-assistenten. Er is geen wet die dit
verbiedt; het is aan de raad zelf om de prioriteiten te stellen. Gede
puteerde staten kunnen tegen een dergelijk besluit alleen maar bezwaar
maken, wanneer het financiële belang van de gemeente gevaar loopt. Ik
neem niet aan dat u zulke grote vergoedingen en zoveel fractie-assisten
ten aanstelt dat dit een argument voor GS zou zijn om bezwaar te maken.
De vraag of deze assistenten fulltime of parttime werken, is aan de
fractie om te beoordelen. De assistenten moeten ook niet een ambtelijke
status hebben, want als de fractie morgen bij voorbeeld niet meer be
staat, dan zouden wij gedwongen zijn de assistenten aan andere fracties
toe te wijzen. Het lijkt mij daarom beter dat de fracties zelf hun as
sistenten aanwijzen, dan kan men, zoals in de Tweede Kamer ook gebeurt,
rekening houden met de politieke instelling van de assistent. Als men
het over fractie—assistenten heeft, dan vormt dit aspect een probleem.
Ambtenaren behoren zich neutraal tot redelijk neutraal op te stellen.
(Gelach) Fractie-assistenten hoeven dat helemaal niet te doen. Zij kun
nen rustig "op de barricaden". Wat de assistenten doen, is voor de ver
antwoordelijkheid van de fractie, ook als zij iets "naar buiten" doen.
Kamerleden hebben bij voorbeeld studenten als parttime assistent. Som
mige Kamerleden hebben samen iemand aangesteld tot hun assistent. Een
fractie-assistent wil uiteraard wel graag een redelijk dak, een werkge
ver, hebben. Het kan zijn dat zo'n assistent een fractie een te wankele
werkgever vindt. Ik zou mij een assistent kunnen voorstellen die zo denkt
Deze kwestie moet men naar mijn mening binnen de betreffende politieke
partij oplossen. Alle politieke partijen hebben wetenschappelijke bureaus
Langs die weg moet men proberen een dienstverband te creëren, in die zin
dat een assistent wel werk voor de fractie verricht, maar in dienstver
band is bij het wetenschappelijk bureau. Hiermee moet de raad zich niet
bemoeien, b. en w. hebben hier niets over te vertellen, de fractie kan
dit helemaal zelf regelen. De verhoudingen zouden in dit geval ook zuiver
blijven, want fractie-assistenten hebben een verantwoordelijkheid tegen
over de raadsfractie. Zij krijgen ook hun opdrachten van de raadsfractie.
De kwestie van prioriteiten stellen kan dan ook geen rol spelen, want
dat maakt ieder zelf uit.
- 27 -
De heer Van den Eist heeft verwezen naar artikel 108 van de Ge
meentewet, toen hij vroeg of deze assistenten een ambtelijke functie
kunnen hebben. Ik heb de indruk dat dit zou worden afgewezen. IJ herin
nert zich misschien de problematiek in Amsterdam rond het aanstellen
van politieke assistenten van wethouders. Het verzoek daartoe is afge
wezen. Als politieke assistenten voor de fracties zouden worden aange
wezen, dan moet u er naar mijn mening rekening mee houden dat een ver
zoek daartoe zal worden afgewezen. Voor zover wij weten is hierover
echter geen jurisprudentie.
De heer Van den Eist heeft ook een adviescommissie voor de stads
vernieuwing genoemd. Als ik hem goed heb begrepen, dan heeft hij uit
de nota opgemaakt dat zo'n commissie een erg passief clubje zou worden.
(De heer Van den Eist; Die indruk kwam uit de taakstelling naar voren.)
Dat was dan uw interpretatie. Het ligt naar mijn mening echter straks
aan deze commissie zelf of men de dingen op zich af laat komen of dat
men ook zelf bepaalde dingen aanpakt. De commissie krijgt wel een be
paalde taak, maar die lijkt mij althans in dit rapport zodanig omschre
ven dat de commissie zich wezenlijk waar kan maken. Dat is ook wel de
bedoeling, laten wij vooropstellen dat de commissie zich moet waar ma
ken. Het ligt aan de mensen die zitting hebben in de commissie. Het
klinkt misschien wat hard, maar het is wel zo.
Ik meen dat de heer Van den Eist verder de suggestie deed van een
soortgelijke commissie, een begeleidingscommissievoor de binnenstad
in verband met de aanwijzing tot beschermd stadsgezicht. (De heer Van
den Eist: Het hoeft niet een soortgelijke commissie te zijn, als er
maar een begeleidingscommissie komt.) Dit is nog niet aan de orde ge
weest. Dit punt kan niettemin onder ogen worden gezien. Ik denk dan
meer in de richting van een adviescommissie of een commissie van advies
en bijstand aan b. en w. Als blijkt dat dit zinvol is, dan moet het on
der ogen worden gezien; zo handelen wij altijd wat het instellen van
commissies betreft. Het is nog niet aan de orde geweest, maar dat be
tekent niet dat het uitgesloten zou moeten zijn. Een en ander moet
straks op zijn eigen merites worden bekeken.
Een probleem, dat door diverse sprekers is aangesneden, is het
volgende. Het gaat hierbij om de plaats van de leden van de projectgroep.
In de Commissie Een goede raad is hier ook diepgaand over gesproken.
hebt ondertussen een brief gekregen van de directie van de DSO. In die
brief hebt u kunnen lezen dat de directie op bepaalde onderdelen toch
wel een andere benadering heeft dan het college. Dat is hun goed recht.
Wij hebben gemeend dat de verkozen werkwijze toch de beste is. Deze