- 26 - U kunt de fractie-assistent opdragen waaraan hij moet beginnen, wanneer hij het klaar moet hebben en al dergelijke dingen meer. Nog maals, de raad moet zelf uitmaken of gekozen moet worden voor het aan stellen van fractie-assistenten. Dan komt de kwestie van betalen. Ook dit aspect is aan de raad. U mag deze assistenten betalen van de ver goeding, die u als raadslid ontvangt. De raad heeft echter ook de be voegdheid om in de begroting een post uit te trekken, met criteria, voor het betalen van de fractie-assistenten. Er is geen wet die dit verbiedt; het is aan de raad zelf om de prioriteiten te stellen. Gede puteerde staten kunnen tegen een dergelijk besluit alleen maar bezwaar maken, wanneer het financiële belang van de gemeente gevaar loopt. Ik neem niet aan dat u zulke grote vergoedingen en zoveel fractie-assisten ten aanstelt dat dit een argument voor GS zou zijn om bezwaar te maken. De vraag of deze assistenten fulltime of parttime werken, is aan de fractie om te beoordelen. De assistenten moeten ook niet een ambtelijke status hebben, want als de fractie morgen bij voorbeeld niet meer be staat, dan zouden wij gedwongen zijn de assistenten aan andere fracties toe te wijzen. Het lijkt mij daarom beter dat de fracties zelf hun as sistenten aanwijzen, dan kan men, zoals in de Tweede Kamer ook gebeurt, rekening houden met de politieke instelling van de assistent. Als men het over fractie—assistenten heeft, dan vormt dit aspect een probleem. Ambtenaren behoren zich neutraal tot redelijk neutraal op te stellen. (Gelach) Fractie-assistenten hoeven dat helemaal niet te doen. Zij kun nen rustig "op de barricaden". Wat de assistenten doen, is voor de ver antwoordelijkheid van de fractie, ook als zij iets "naar buiten" doen. Kamerleden hebben bij voorbeeld studenten als parttime assistent. Som mige Kamerleden hebben samen iemand aangesteld tot hun assistent. Een fractie-assistent wil uiteraard wel graag een redelijk dak, een werkge ver, hebben. Het kan zijn dat zo'n assistent een fractie een te wankele werkgever vindt. Ik zou mij een assistent kunnen voorstellen die zo denkt Deze kwestie moet men naar mijn mening binnen de betreffende politieke partij oplossen. Alle politieke partijen hebben wetenschappelijke bureaus Langs die weg moet men proberen een dienstverband te creëren, in die zin dat een assistent wel werk voor de fractie verricht, maar in dienstver band is bij het wetenschappelijk bureau. Hiermee moet de raad zich niet bemoeien, b. en w. hebben hier niets over te vertellen, de fractie kan dit helemaal zelf regelen. De verhoudingen zouden in dit geval ook zuiver blijven, want fractie-assistenten hebben een verantwoordelijkheid tegen over de raadsfractie. Zij krijgen ook hun opdrachten van de raadsfractie. De kwestie van prioriteiten stellen kan dan ook geen rol spelen, want dat maakt ieder zelf uit. - 27 - De heer Van den Eist heeft verwezen naar artikel 108 van de Ge meentewet, toen hij vroeg of deze assistenten een ambtelijke functie kunnen hebben. Ik heb de indruk dat dit zou worden afgewezen. IJ herin nert zich misschien de problematiek in Amsterdam rond het aanstellen van politieke assistenten van wethouders. Het verzoek daartoe is afge wezen. Als politieke assistenten voor de fracties zouden worden aange wezen, dan moet u er naar mijn mening rekening mee houden dat een ver zoek daartoe zal worden afgewezen. Voor zover wij weten is hierover echter geen jurisprudentie. De heer Van den Eist heeft ook een adviescommissie voor de stads vernieuwing genoemd. Als ik hem goed heb begrepen, dan heeft hij uit de nota opgemaakt dat zo'n commissie een erg passief clubje zou worden. (De heer Van den Eist; Die indruk kwam uit de taakstelling naar voren.) Dat was dan uw interpretatie. Het ligt naar mijn mening echter straks aan deze commissie zelf of men de dingen op zich af laat komen of dat men ook zelf bepaalde dingen aanpakt. De commissie krijgt wel een be paalde taak, maar die lijkt mij althans in dit rapport zodanig omschre ven dat de commissie zich wezenlijk waar kan maken. Dat is ook wel de bedoeling, laten wij vooropstellen dat de commissie zich moet waar ma ken. Het ligt aan de mensen die zitting hebben in de commissie. Het klinkt misschien wat hard, maar het is wel zo. Ik meen dat de heer Van den Eist verder de suggestie deed van een soortgelijke commissie, een begeleidingscommissievoor de binnenstad in verband met de aanwijzing tot beschermd stadsgezicht. (De heer Van den Eist: Het hoeft niet een soortgelijke commissie te zijn, als er maar een begeleidingscommissie komt.) Dit is nog niet aan de orde ge weest. Dit punt kan niettemin onder ogen worden gezien. Ik denk dan meer in de richting van een adviescommissie of een commissie van advies en bijstand aan b. en w. Als blijkt dat dit zinvol is, dan moet het on der ogen worden gezien; zo handelen wij altijd wat het instellen van commissies betreft. Het is nog niet aan de orde geweest, maar dat be tekent niet dat het uitgesloten zou moeten zijn. Een en ander moet straks op zijn eigen merites worden bekeken. Een probleem, dat door diverse sprekers is aangesneden, is het volgende. Het gaat hierbij om de plaats van de leden van de projectgroep. In de Commissie Een goede raad is hier ook diepgaand over gesproken. hebt ondertussen een brief gekregen van de directie van de DSO. In die brief hebt u kunnen lezen dat de directie op bepaalde onderdelen toch wel een andere benadering heeft dan het college. Dat is hun goed recht. Wij hebben gemeend dat de verkozen werkwijze toch de beste is. Deze

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1980 | | pagina 14