16 daar niet mee akkoord. Misschien kom ik hiertoe met een motie, maar een en ander laat ik afhangen van het antwoord van de wethouder op mijn vraag. Ik zal nu ingaan op de samenvatting, voorstellen en verdere procedure zoals die op bladzijde 27 van de nota worden beschreven. Wij juichen uitbreiding van de taak van de commissie toe. Overigens had de huidige Bouwverordening deze mogelijkheid reeds. Naar mijn mening bleef er dus gewoon een gedeelte van de taak van de commissie liggen. Naast het zo vroeg mogelijk inschakelen van de com missie, zoals ik zojuist heb bepleit, zou het zinvol zijn om naast de schetsplannen van bij voorbeeld de woonomgeving ook de uitwerking van de civieltechnische werken en de profileringen door de com missie te laten beoordelen. Op dit ogenblik krijgt men alleen de schetsplannen ter beoordeling. Onder punt b stelt u voor de vergaderingen van de commissie niet openbaar te maken, omdat daar aan praktische bezwaren kleven. Wel wordt voorgesteld om (soms) inzage te geven in de uitgebrachte adviezen. Mijn fractie hecht veel waarde aan de openbaarheid van de commissievergaderingen en stelt daarom dat zowel inzage moet worden gegeven als openbaarheid van vergadering moet worden toege past. Indien de commissie in principe openbaar vergadert, zal onzes inziens het beeld van het wel standsadvies naar buiten toe verbeteren. Wij vinden dat het hier om een aangelegenheid gaat die voor de burger van een zodanig algemeen belang is dat wij het welstandstoezicht uit de sfeer van geheimzin nigheid, waarin een en ander zich voor de burger lijkt af te spelen, moeten halen. Wij zijn het met het college eens dat er praktische bezwaren tegen openbaarheid kunnen zijn. Wij gaan er daarom van uit dat de commissie in principe openbaar vergadert en dat de verordening mede door de commissie zo wordt opgesteld dat de commissie, indien er werkelijk gegronde bezwaren tegen openbaarheid zijn, in besloten zitting kan vergaderen. Wij komen hiertoe met de volgende motie: "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op maandag 12 mei 1980, besluit, gelezen de voorstellen in de Nota inzake het welstandstoezicht der gemeente Leeuwarden, gezien de landelijke ontwikkelingen in dezen, gezien ook de diverse reacties vóór principiële openbaarheid en de pogingen om het welstandstoezicht uit de thans bestaande sfeer van ge heimzinnigheid te halen, de vergaderingen van de welstandscommissie in principe openbaar te doen zijn. In de samenvatting op bladzijde 27 van de nota wordt onder f nog gesproken over de samenstelling van de commissie. Wij hebben het volgende voorstel omtrent de samenstelling. Ten hoogste drie archi tecten, een stedebouwkundige, een deskundige op het gebied van monumenten, twee burgers - te den ken valt aan iemand uit de stichting Moderne Architectuur Friesland - en verder een persoon die wordt voorgedragen door de VAC. Het ware zeer toe te juichen als er van de voorgestelde commissie leden één was van een andere kunne dan de thans zittende leden. Dit is dan weliswaar iets nieuws, maar het wordt zo langzamerhand wel eens tijd. Welke visie heeft het college op de vraag wie de bur gers voordraagt? Ik heb zopas al de stichting Moderne Architectuur Friesland genoemd. Aan welke groep denkt het college? Ik ga vervolgens over naar bladzijde 22 van de nota, hoofdstuk 3.10, ambtelijke ondersteuning. Onderaan deze bladzijde wordt gesteld dat de directeur Bouw- en Woningtoezicht evenals zijn colle ga Stedebouw/Bouwkunde zullen worden toegevoegd als adviserende leden van de Commissie welstands- zorg. Ik weet niet wat dit inhoudt. Als men lid van de commissie is, heeft men stemrecht. Als bedoeld wordt dat een adviserend lid ook stemrecht krijgt, dan zijn wij daar niet voor, omdat de commissie dan erg ambtelijk wordt. De secretaris is bij voorbeeld ook al een ambtenaar. Ergens anders wordt ook ge zegd dat de directeur Bouw- en Woningtoezicht en de directeur Stedebouw/Bouwkunde adviseurs zul len zijn. Nu er echter "adviserend lid" staat, wil ik hierover graag opheldering hebben. Eventueel komen wij er wel weer op terug, misschien met een motie, maar ik zal eerst het antwoord afwachten. Wij hechten verder grote waarde aan de op te stellen maatstaven. Wij denken daarbij onder an dere aan de inbreng van het beleid. Wij vragen ons af hoe dit zal worden doorgespeeld naar de com missie. Wij stellen ons voor dat een van de criteria voor toetsing en zeker niet de onbelangrijkste de uitspraken van het beleid dient te zijn. Hoe denkt u dit door te spelen? Kunt u nu al zeggen dat dit een van de toetsingscriteria zal zijn? Indertijd heb ik wel opgemerkt dat eigenlijk ook zou moeten worden getoetst aan het structuurplan voor de binnenstad. Ik heb nu echter ook het oog op eventuele andere beleidsuitspraken. Een organisatie kan nog zo mooi zijn en het is een prachtige nota, maar het geheel valt of staat met de mensen die het werk doen. Ook hier zal veel afhangen van de intentie van de leden van de commissie. Nadat het college antwoord op de gestelde vragen heeft gegeven, zien wij de verordening tege moet. Wij zullen deze te zijner tijd op zijn merites beoordelen. Wij kunnen dan zien in hoeverre het college tegemoet komt aan de vragen die ik heb gesteld. Een van de leden van mijn. fractie was van 17 plan tegen deze nota te stemmen, omdat hij er te veel bezwaren in ziet. Dit fractielid is echter niet aanwezig, dus dat scheelt weer een tegenstem. De hear Miedema: Yn it foarste plak ós tank foar dizze nota. Wy fine it in knap stik wurk. Wy fine It in goed ding dat it wolstanstasicht mear yn de rjochting fan de wolstanssoarch giet, sa't it yn de nota forwurde is. Wy steane der ek efter. Mefrou Visscher hat it hawn oer it op'e tiid ynskeakeljen fan de kommisje en oer de wurking fan de subkommisjes. Wy hawwe mei dat leste gjin problemen, mar wol binne wy der hwat bang foar dat sokke subkommisjes fortraegjend wurkje si lie. Der sil yn de praktyk blike moatte hoe't it giet, mar wol soe ik it kolleezje yn omtinken jaen wolle om dy tiidsfaktor goed yn'e gaten to haiden, hwant dat soe wolris in forfelende bykomstichheit wurde kin- ne. len fan de wizigingen wol dat de kommisje in eigen siktariaet kriget, in eigen siktaris. Wy toch ten dat it in goed ding wie om soks to dwaen. It kin ynhalde dat alles better taret wurdt en dat de komtnisjeleden mear bystan hawwe. Dat liket in greate forbettering. Wy soene wol omtinken freegje wolle foar de to bineamen siktaris. Ik wol net sizze dat it in architekt wêze moat, mar it moat wol in man fan frij heech nivo wêze, sadat hy yn dit ramt goed funksionearje kin. By de bineamingspro- seduere soe men der neffens my omtinken oan jaen moatte. It moat in hiel bitufte man wêze, as hy funk sionearje wol op in wize sa't dat fan him forwachte wurdt. Dan de gearstalling fan de kommisje. Foarsteld wurdt om der in VAC-lid yn to bineamen. Ik haw de VAC altiten bisjoen as in tige nuttige ynstelling, dy't mear tinkt oan de yndieling fan de gebouwen. Dat is yn wêzen hwat oars as wolstan. It hie my wolkom west as it kolleezje, om de VAC mear stipe to jaen, mooglike bouwers de forplichting oplein hie om de plannen by de VAC yn to leverjen. De VAC hat nou jierren funksionearre en krijt mar inkele plannen per jier ta bioardieling, om't de op- drachtjowers sizze dat soks wer tiid kostet en dat hja it dêrom mar net dogge. It kolleezje hat nou keazen foar de oplossing om de VAC yn de Kommisje wolstanssoarch to setten. Sa wol men de VAC in frij great foech taspylje. Ik leau, der binne lju dy't it net mei my iens binne, oan it praten yn de seal to hearren. Dat jowt neat, mar dat hear ik dan aenst wol. Wy hawwe gjin swierrichheden mei it foor stel fan it kolleezje, mar de oare oplossing hie miskien better west. Hwat de oansluting fan de kommisje by de provinsiale klub oanbilanget binne wy it mei it yn de nota forwurde stanpunt iens. Dan bliuwt noch oer it yn it iepenbier forgaderjen fan de kommisje. Me frou Visscher komt ót namme fan de Partij fan de Arbeid mei in moasje, en dêr stiet yn: .in prin cipe openbaar te doen zijn As dy moasje oannommen wurdt en de kommisje kin dat prinsipe seis ynfolje, dan is it net sa slim. Ik bin lykwols bang dat dat net de bidoeling is. Nou wurde yn de kom misje fakentiids plannen dy't noch yn in ier stadium binne bihannele. As dit goed funksionearje sil, dan moat der ek in iepen petear wêze oer de forskillende aspekten dêrfan, lykas de wurkwize en de architektuer. Ik fyn it hwat nuodlik as soks allegearre yn it iepenbier bart. Ik bin bang dat dit de wurkwize fan de kommisje net to'n goede komt. As der oer nije plannen foar oanklaeijing fan buerten praet wurdt, dan is dat minder slim. Ik wol net de iepenbierheit tsjingean, mar ik leau dochs dat wy by it iepenbier forgaderjen yn it each halde moatte dat bipaelde bilangen fan undernimmers skea dien wurde kinne. Wy moatte op dit stik fan saken tige hoeden wêze. In neijere fordódliking oer dat "in principe openbaar" soe my wolkom wêze. "In principe openbaar" haldt foar my yn dat bipaelde aspek ten fan dit wurk net iepenbier makke wurde, hwant oars koe dat "in principe" forfalle. Ik bin tige bi- nijd to hearren hwerom't de PvdA dizze wurdkar brukt. Wy binne fan bitilnken dat de kommisje net yn it iepenbier forgaderje moat, mar dat der nei ofrin fan de gearkomste wol in motivearring jown wurde moat hwerom't der in ofwizing komt. Men hat dan in bipaelde foarm fan iepenbierens, mar men kin yn it iepenbier neffens my net iepenhertich mei elkoar diskussiearje. Foar it goed funksionearjen fan diz ze kommisje liket ós dit in tige wichtich punt. De heer De Beer: Alvorens in te gaan op enkele punten van deze nota, wil ik mijn waardering uit spreken voor de duidelijkheid en de goede leesbaarheid ervan. Gezien de adviezen zijn ook wij van mening dat plannen in een vroegtijdig stadium, dus in de fase van het ontwikkelen van de schetsplan nen, aan de welstandsadviescommissie moeten worden voorgelegd. Wij hebben ook onze problemen met het in het openbaar vergaderen van deze commissie, maar wij zijn wel van mening dat de verga deringen in principe openbaar moeten zijn. Wel voegen wij daar meteen aan toe dat wij graag een uitzondering willen maken voor die gevallen waarin dit inderdaad op praktische bezwaren stuit. Deze gevallen zullen dus nader moeten worden omschreven. Wij ondersteunen derhalve wat dit betreft de motie van de PvdA, wij wachten nu nog wel even op de woorden die daar principieel aan ten grond slag liggen. Wij zeggen dus: openbaar vergaderen, akkoord, maar hoe wil men aangeven welke geval len daar niet toe behoren? Dat is ons probleem. (Mevrouw Visscher—Bouwer: Dat moet in de verordening worden geregeld.) Akkoord.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1980 | | pagina 9