18
Punt 12 (bijlage no. 233).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 13 (bijlage no. 214)
De heer Buising: De PvdA-fractie is het eens met uw voorstel de minister te verzoeken de binnen
stad aan te wijzen tot stadsvernieuwingsgebied. Ook uw voornemen om voor de binnenstad-Oost als
eerste het uitvoeringsplan aan de raad voor te leggen heeft onze instemming, hoewel sommige leden
van onze fractie van mening zijn dat voor andere plaatsen in de binnenstad de noodzaak om tot snelle
uitvoering te komen wellicht groter is. Men denkt dan bij voorbeeld aan het gebied rondom de Grote
Kerk en het gebied - let op wat ik zeg - Schoolstraat.
Er is inhoudelijk niet zoveel te zeggen over de raadsbrief en over de nota, althans niet wat de
binnenstad betreft. Zoals u zelf al schrijft en zoals ook in de Commissie RO werd opgemerkt, kondigt
de nota niet eén nieuw beleid aan. Hij rubriceert en herformuleert de beslissingen die in een eerder
stadium door de raad ten aanzien van de binnenstad zijn genomen en zet ze, als ik het zo mag zeg
gen, in het kader van de actualiteit. Dit is overigens gebeurd op een heldere en aantrekkelijke ma
nier en dat stellen wij zeer op prijs.
Dat het basis-rioleringsplan veel extra geld zal moeten kosten vanwege de eisen die door de pro
vinciale overheid aan dit plan worden gesteld, is een zaak die wij zeer betreuren. De wethouder gaf
in de Commissie RO als antwoord op desbetreffende vragen echter geen enkele ruimte, zodat ik aan
neem dat wij dit wel zo zullen moeten nemen als het is.
Het spanningsveld tussen de ISR en de Kaderwet specifiek welzijn wordt opgevuld door onze ac
commodatienota. Aan deze nota wordt dus voordat hij in de raad wordt behandeld al een functie toe
gedacht. Vlugger kan het niet, zou je zeggen, alhoewel, denkende aan die zelfde accommodatienota,
het is altijd maar net hoe je het bekijkt. Nu ik het toch over nota's heb, onze fractie acht het een
ding van belang dat er behalve de Nota volkshuisvesting ook nog eentje komt voor de stadsvernieuwing,
omdat het daardoor bij voorbeeld mogelijk wordt het beleid op langere termijn te sturen en bij te stel
len, als dat om welke reden dan ook nodig mocht blijken. Wij vinden deze nota's vooral van belang
omdat een flexibel beleidsinstrument zonder meer nodig is voor al die jaren waarover de operatie stads
vernieuwing zich zal uitstrekken, althans, dat hopen wij. Het verschijnen van deze nota's ontlast de
raad bovendien van de taak om nu uitgebreid in te gaan op de details van de nota die vanavond aan
de orde is, al stellen sommige leden van onze fractie het op prijs dat ik u laat weten dat ze van me
ning zijn dat bij voorbeeld de functie wonen er hier en daar wel wat bekaaid afkomt. Tevens zijn zij
van mening dat er wat sommige verkeersoplossingen betreft ook nog weieens nader gepraat zal moeten
worden. Overigens kunnen deze dingen natuurlijk ook aan de orde komen bij de behandeling van de
diverse uitvoeringsplannen.
Wij zijn het met u eens wanneer u stelt dat wij voor wat betreft het terrein van het huis van be
waring voorlopig nog maar moeten vasthouden aan de gedachte bestemming.
Met de aanwijzing tot beschermd stadsgezicht is het maar onzeker gesteld. Hoewel in de nota
meer dan eens de spoedige aanwijzing wordt aangekondigd, wordt er op bladzijde 116 toch een reser
ve ingebouwd. Terecht vind ik, maar het is wel een bewijs voor de onzekerheid die het geheel toch
kenmerkt. Onzekerheid ten aanzien van de goedkeuring van de plannen, onzekerheid ook ten aanzien
van de toekenning van de middelen. Dit geldt voor het geheel van de stadsvernieuwing, dus niet al
leen voor de binnenstad. In de Commissie RO heb ik al gezegd dat ik persoonlijk nogal pessimistisch
ben over met name de financiële vooruitzichten. Dat zit hem dan niet in mijn sombere natuur, zoals
sommigen in de commissie meenden. Als men nagaat dat het Ministerie van Volksgezondheid en Milieu
hygiëne slechts jaarlijkse subsidies toekent, dat reeds toegezegde subsidies niet afkomen, dat verder
Verkeer en Waterstaat niet over voldoende middelen beschikt om de aanvragen te honoreren, dat bo
vendien niet bekend is wat er bij voorbeeld in 1981 en volgende jaren aan extra bezuinigingen zal ge
beuren, dan is er natuurlijk wat meer aan de hand dan alleen maar een gebrekkige coördinatie van beleid
tussen de verschillende ministeries. Onze fractie is er nogal bang voor dat er in andere stadsdelen wei
eens een fatale achterstand zou kunnen ontstaan.
Als er overigens inderdaad sprake zal blijken te zijn van een planning als waarover u op bladzijde
3 van de raadsbrief schrijft, waarbij er vanuit wordt gegaan dat er op meerdere plaatsen in de stad te
gelijk activiteiten worden ontplooid, en als er bovendien, zoals de wethouder in de commissie meen
de te mogen veronderstellen, een ander systeem van toedeling van de middelen aan de gemeente komt,
namelijk via het Gemeentefonds waardoor de gemeenten zelf de prioriteiten kunnen bepalen, dan wil
ik nog wijzen op de bezorgdheid die er bij onze fractie leeft ten aanzien van bij voorbeeld Achter de
19
Hoven/VegeIin. Hierop ben ik vorig jaar op 25 juni al uitgebreid ingegaan, zodat ik nu kan volstaan
met het te noemen; wij zijn het echter niet vergeten.
Ik heb mijn bijdrage aan de discussie opzettelijk wat globaal gehouden. Onze fractie is namelijk
van mening dat dit in dit stadium van de ontwikkelingen het meest logische is.
De heer De Jong: Graag wil ik beginnen namens mijn fractie waardering uit te spreken voor het
goede en heldere rapport dat over dit onderwerp is verschenen. Alles is weer eens op een rijtje gezet,
kortom, alle waardering hiervoor. Met voldoening stellen wij vast dat u wat betreft stadsvernieuwing
voor de historische binnenstad hebt gekozen. Er zijn diverse ontwerpplannen voor de binnenstad in
voorbereiding. Uw voorstel om de gebieden Bonifatiuskerk/Turfmarkt en Blokhuisplein als eerste tot
stadsvernieuwingsgebieden aan te wijzen, lijkt ons een goede zaak. De ontwikkelingen die zich hier
kunnen voordoen, dienen op korte termijn te worden vastgesteld. Bovendien zijn deze twee ontwerp
plannen reeds in de inspraakprocedure geweest. Door een wijziging van de grenzen, kunnen de wal-
muren van Voorstreek en Weaze worden meegenomen, hetgeen ons eveneens een gunstige zaak lijkt.
Wij hopen dat u erin zult slagen de woonfunctie daadwerkelijk inhoud te geven; dit zal het meest klem
mende aspect zijn van dit stadsvernieuwingsplan. Qua monumenten zijn wij het met u eens dat het drin
gend gewenst is de aanwijzing tot beschermd stadsgezicht met spoed af te ronden. Voor realisatie van
een buurthuis denkt u aan een oppervlakte van bruto 90 m2, netto 60 m2. Als wij weten wat men in
een buurthuis zoal doet en als wij kijken naar andere buurthuizen, dan moet ik u toch in overweging
geven uit te kijken naar een andere plaats dan wel te komen tot meer vierkante meters. Tegenwoordig
is 60 m2 de oppervlakte waar één ambtenaar met bureau en andere zaken zit. Het is dan toch wel een
zielige ontwikkeling als een buurthuis van 60 m2 netto de woonfunctie moet stimuleren. (De Voorzitter:
Wat voor ambtenaar is dat?) (Gelach) Laat ik die ambtenaar dan maar niet noemen. Wij weten echter
dat in de kantorennota voor één man een bruto-oppervlakte wordt gerekend van 60 m2. (De Voorzitter:
Ik heb even aan de deskundigen gevraagd hoe dit zit, maar het is 25 m2; dat staat in de nota.) Ik zal
de nota erop naslaan. Ik blijf echter van mening dat 60 m2 voor een buurthuis te weinig is. (Gelach)
Als wij de ontwerpwet stadsvernieuwing die nu op stapel staat bij deze plannen willen betrekken,
dan vragen wij ons af of dit reeds consequenties heeft voor de twee genoemde uitvoeringsplannen. Zo
nodig betekent een en ander wel een wijziging voor de tweede fase.
De heer Schaafsma: Ik kan heel kort zijn. Onze ruimtelijke ordening-expert ligt plat, maar ik wil
toch namens mijn fractie duidelijk naar voren laten komen dat de uitvoering van de nota's alle waar
dering heeft.
Eén kleinigheid waarover wij hebben gesproken betreft het huis van bewaring. Wij zijn het met
u eens dat de bestemming van het terrein van het huis van bewaring moet worden gehandhaafd. Het
is tenslotte zo dat er wel ruimte voor het rijk komt om een huis van bewaring te bouwen. Door de Rijks
gebouwendienst wordt in dit geval toch wel het midden en de beide einden gevraagd. Het terrein kan
inderdaad economischer worden gebruikt dan op het ogenblik het geval is. Ik ben wel van mening
dat wij het poortgebouw best kunnen bewaren.
Ik ben bang dat de aanwijzing tot stadsvernieuwingsgebied is opgehangen aan het rioleringsplan.
Als daarvoor geen subsidie komt, dan zit de zaak naar mijn idee voorlopig klem. Dan is elke mooie
nota schitterend, maar zal er met vertraging - om het zo maar te zeggen - aan de binnenstad kunnen
worden gewerkt. Gezien de ontwikkeling van de laatste jaren zou dat erg zonde zijn; dat wil ik toch
ook wel even kwijt. Als ik tien jaar raadslidmaatschap overzie - ik ben op het ogenblik met de laatste
maanden bezig en kom in het stadium van de nostalgie -, dan kom ik tot de ontdekking dat er in die
tien jaar in Leeuwarden verrekt veel gebeurd is op een vierkante kilometer.
De heer Van der Wal: Ook mijn fractie wil zijn waardering uitspreken voor de ISR-rapporten voor
de binnenstad. Het is over het algemeen een goede en duidelijke vertaling van het structuurplan, hoe
wel wij het - dat zal wel bekend zijn - niet op alle punten met de nota eens zijn. Wij zijn blij met
de verbeterde presentatie van de plannen. Het is zelfs zo dat de binnenstadsgraffiti nu al is doorge
drongen tot de omslagen van de gemeentelijke rapporten. Dat belooft wat! Toch zit er ook een andere
kant aan deze mooie presentatie, hij is namelijk slecht te wijzigen of aan te passen. En hier en daar
is dat naar onze mening toch wel nodig.
Wij zijn het uiteraard eens met het aanwijzen van de binnenstad tot ISR-gebied. Ik kom dan met
een bij de prioriteit van de ISR-gebieden en de niet-ISR-gebieden. De raadsbrief belooft dat de uit
werkingsplannen voor Molenpad en Vegelin/Achter de Hoven nog dit jaar in de raad aan de orde zul
len komen. Is dat inderdaad een haalbare toezegging van het college? Het lijkt mij namelijk een he
le klus. Betekent het ook dat er in 1981 een kans is dat er geld voor de genoemde wijken via de ISR-