18 Punt 12 (bijlage no. 233). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 13 (bijlage no. 214) De heer Buising: De PvdA-fractie is het eens met uw voorstel de minister te verzoeken de binnen stad aan te wijzen tot stadsvernieuwingsgebied. Ook uw voornemen om voor de binnenstad-Oost als eerste het uitvoeringsplan aan de raad voor te leggen heeft onze instemming, hoewel sommige leden van onze fractie van mening zijn dat voor andere plaatsen in de binnenstad de noodzaak om tot snelle uitvoering te komen wellicht groter is. Men denkt dan bij voorbeeld aan het gebied rondom de Grote Kerk en het gebied - let op wat ik zeg - Schoolstraat. Er is inhoudelijk niet zoveel te zeggen over de raadsbrief en over de nota, althans niet wat de binnenstad betreft. Zoals u zelf al schrijft en zoals ook in de Commissie RO werd opgemerkt, kondigt de nota niet eén nieuw beleid aan. Hij rubriceert en herformuleert de beslissingen die in een eerder stadium door de raad ten aanzien van de binnenstad zijn genomen en zet ze, als ik het zo mag zeg gen, in het kader van de actualiteit. Dit is overigens gebeurd op een heldere en aantrekkelijke ma nier en dat stellen wij zeer op prijs. Dat het basis-rioleringsplan veel extra geld zal moeten kosten vanwege de eisen die door de pro vinciale overheid aan dit plan worden gesteld, is een zaak die wij zeer betreuren. De wethouder gaf in de Commissie RO als antwoord op desbetreffende vragen echter geen enkele ruimte, zodat ik aan neem dat wij dit wel zo zullen moeten nemen als het is. Het spanningsveld tussen de ISR en de Kaderwet specifiek welzijn wordt opgevuld door onze ac commodatienota. Aan deze nota wordt dus voordat hij in de raad wordt behandeld al een functie toe gedacht. Vlugger kan het niet, zou je zeggen, alhoewel, denkende aan die zelfde accommodatienota, het is altijd maar net hoe je het bekijkt. Nu ik het toch over nota's heb, onze fractie acht het een ding van belang dat er behalve de Nota volkshuisvesting ook nog eentje komt voor de stadsvernieuwing, omdat het daardoor bij voorbeeld mogelijk wordt het beleid op langere termijn te sturen en bij te stel len, als dat om welke reden dan ook nodig mocht blijken. Wij vinden deze nota's vooral van belang omdat een flexibel beleidsinstrument zonder meer nodig is voor al die jaren waarover de operatie stads vernieuwing zich zal uitstrekken, althans, dat hopen wij. Het verschijnen van deze nota's ontlast de raad bovendien van de taak om nu uitgebreid in te gaan op de details van de nota die vanavond aan de orde is, al stellen sommige leden van onze fractie het op prijs dat ik u laat weten dat ze van me ning zijn dat bij voorbeeld de functie wonen er hier en daar wel wat bekaaid afkomt. Tevens zijn zij van mening dat er wat sommige verkeersoplossingen betreft ook nog weieens nader gepraat zal moeten worden. Overigens kunnen deze dingen natuurlijk ook aan de orde komen bij de behandeling van de diverse uitvoeringsplannen. Wij zijn het met u eens wanneer u stelt dat wij voor wat betreft het terrein van het huis van be waring voorlopig nog maar moeten vasthouden aan de gedachte bestemming. Met de aanwijzing tot beschermd stadsgezicht is het maar onzeker gesteld. Hoewel in de nota meer dan eens de spoedige aanwijzing wordt aangekondigd, wordt er op bladzijde 116 toch een reser ve ingebouwd. Terecht vind ik, maar het is wel een bewijs voor de onzekerheid die het geheel toch kenmerkt. Onzekerheid ten aanzien van de goedkeuring van de plannen, onzekerheid ook ten aanzien van de toekenning van de middelen. Dit geldt voor het geheel van de stadsvernieuwing, dus niet al leen voor de binnenstad. In de Commissie RO heb ik al gezegd dat ik persoonlijk nogal pessimistisch ben over met name de financiële vooruitzichten. Dat zit hem dan niet in mijn sombere natuur, zoals sommigen in de commissie meenden. Als men nagaat dat het Ministerie van Volksgezondheid en Milieu hygiëne slechts jaarlijkse subsidies toekent, dat reeds toegezegde subsidies niet afkomen, dat verder Verkeer en Waterstaat niet over voldoende middelen beschikt om de aanvragen te honoreren, dat bo vendien niet bekend is wat er bij voorbeeld in 1981 en volgende jaren aan extra bezuinigingen zal ge beuren, dan is er natuurlijk wat meer aan de hand dan alleen maar een gebrekkige coördinatie van beleid tussen de verschillende ministeries. Onze fractie is er nogal bang voor dat er in andere stadsdelen wei eens een fatale achterstand zou kunnen ontstaan. Als er overigens inderdaad sprake zal blijken te zijn van een planning als waarover u op bladzijde 3 van de raadsbrief schrijft, waarbij er vanuit wordt gegaan dat er op meerdere plaatsen in de stad te gelijk activiteiten worden ontplooid, en als er bovendien, zoals de wethouder in de commissie meen de te mogen veronderstellen, een ander systeem van toedeling van de middelen aan de gemeente komt, namelijk via het Gemeentefonds waardoor de gemeenten zelf de prioriteiten kunnen bepalen, dan wil ik nog wijzen op de bezorgdheid die er bij onze fractie leeft ten aanzien van bij voorbeeld Achter de 19 Hoven/VegeIin. Hierop ben ik vorig jaar op 25 juni al uitgebreid ingegaan, zodat ik nu kan volstaan met het te noemen; wij zijn het echter niet vergeten. Ik heb mijn bijdrage aan de discussie opzettelijk wat globaal gehouden. Onze fractie is namelijk van mening dat dit in dit stadium van de ontwikkelingen het meest logische is. De heer De Jong: Graag wil ik beginnen namens mijn fractie waardering uit te spreken voor het goede en heldere rapport dat over dit onderwerp is verschenen. Alles is weer eens op een rijtje gezet, kortom, alle waardering hiervoor. Met voldoening stellen wij vast dat u wat betreft stadsvernieuwing voor de historische binnenstad hebt gekozen. Er zijn diverse ontwerpplannen voor de binnenstad in voorbereiding. Uw voorstel om de gebieden Bonifatiuskerk/Turfmarkt en Blokhuisplein als eerste tot stadsvernieuwingsgebieden aan te wijzen, lijkt ons een goede zaak. De ontwikkelingen die zich hier kunnen voordoen, dienen op korte termijn te worden vastgesteld. Bovendien zijn deze twee ontwerp plannen reeds in de inspraakprocedure geweest. Door een wijziging van de grenzen, kunnen de wal- muren van Voorstreek en Weaze worden meegenomen, hetgeen ons eveneens een gunstige zaak lijkt. Wij hopen dat u erin zult slagen de woonfunctie daadwerkelijk inhoud te geven; dit zal het meest klem mende aspect zijn van dit stadsvernieuwingsplan. Qua monumenten zijn wij het met u eens dat het drin gend gewenst is de aanwijzing tot beschermd stadsgezicht met spoed af te ronden. Voor realisatie van een buurthuis denkt u aan een oppervlakte van bruto 90 m2, netto 60 m2. Als wij weten wat men in een buurthuis zoal doet en als wij kijken naar andere buurthuizen, dan moet ik u toch in overweging geven uit te kijken naar een andere plaats dan wel te komen tot meer vierkante meters. Tegenwoordig is 60 m2 de oppervlakte waar één ambtenaar met bureau en andere zaken zit. Het is dan toch wel een zielige ontwikkeling als een buurthuis van 60 m2 netto de woonfunctie moet stimuleren. (De Voorzitter: Wat voor ambtenaar is dat?) (Gelach) Laat ik die ambtenaar dan maar niet noemen. Wij weten echter dat in de kantorennota voor één man een bruto-oppervlakte wordt gerekend van 60 m2. (De Voorzitter: Ik heb even aan de deskundigen gevraagd hoe dit zit, maar het is 25 m2; dat staat in de nota.) Ik zal de nota erop naslaan. Ik blijf echter van mening dat 60 m2 voor een buurthuis te weinig is. (Gelach) Als wij de ontwerpwet stadsvernieuwing die nu op stapel staat bij deze plannen willen betrekken, dan vragen wij ons af of dit reeds consequenties heeft voor de twee genoemde uitvoeringsplannen. Zo nodig betekent een en ander wel een wijziging voor de tweede fase. De heer Schaafsma: Ik kan heel kort zijn. Onze ruimtelijke ordening-expert ligt plat, maar ik wil toch namens mijn fractie duidelijk naar voren laten komen dat de uitvoering van de nota's alle waar dering heeft. Eén kleinigheid waarover wij hebben gesproken betreft het huis van bewaring. Wij zijn het met u eens dat de bestemming van het terrein van het huis van bewaring moet worden gehandhaafd. Het is tenslotte zo dat er wel ruimte voor het rijk komt om een huis van bewaring te bouwen. Door de Rijks gebouwendienst wordt in dit geval toch wel het midden en de beide einden gevraagd. Het terrein kan inderdaad economischer worden gebruikt dan op het ogenblik het geval is. Ik ben wel van mening dat wij het poortgebouw best kunnen bewaren. Ik ben bang dat de aanwijzing tot stadsvernieuwingsgebied is opgehangen aan het rioleringsplan. Als daarvoor geen subsidie komt, dan zit de zaak naar mijn idee voorlopig klem. Dan is elke mooie nota schitterend, maar zal er met vertraging - om het zo maar te zeggen - aan de binnenstad kunnen worden gewerkt. Gezien de ontwikkeling van de laatste jaren zou dat erg zonde zijn; dat wil ik toch ook wel even kwijt. Als ik tien jaar raadslidmaatschap overzie - ik ben op het ogenblik met de laatste maanden bezig en kom in het stadium van de nostalgie -, dan kom ik tot de ontdekking dat er in die tien jaar in Leeuwarden verrekt veel gebeurd is op een vierkante kilometer. De heer Van der Wal: Ook mijn fractie wil zijn waardering uitspreken voor de ISR-rapporten voor de binnenstad. Het is over het algemeen een goede en duidelijke vertaling van het structuurplan, hoe wel wij het - dat zal wel bekend zijn - niet op alle punten met de nota eens zijn. Wij zijn blij met de verbeterde presentatie van de plannen. Het is zelfs zo dat de binnenstadsgraffiti nu al is doorge drongen tot de omslagen van de gemeentelijke rapporten. Dat belooft wat! Toch zit er ook een andere kant aan deze mooie presentatie, hij is namelijk slecht te wijzigen of aan te passen. En hier en daar is dat naar onze mening toch wel nodig. Wij zijn het uiteraard eens met het aanwijzen van de binnenstad tot ISR-gebied. Ik kom dan met een bij de prioriteit van de ISR-gebieden en de niet-ISR-gebieden. De raadsbrief belooft dat de uit werkingsplannen voor Molenpad en Vegelin/Achter de Hoven nog dit jaar in de raad aan de orde zul len komen. Is dat inderdaad een haalbare toezegging van het college? Het lijkt mij namelijk een he le klus. Betekent het ook dat er in 1981 een kans is dat er geld voor de genoemde wijken via de ISR-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1980 | | pagina 10