2 A 5b
lijkt mij beter dan een bespreking in de Commissie voor Openbare Orde, omdat ook de techniek van de
controle in het door mij genoemde groepje mensen aan de orde zal kunnen komen. Als u met mijn voor
stel kunt instemmen, neem ik het op mij een dergelijk gesprek binnen redelijke tijd te arrangeren.
De heer Rijpma (weth.): Het onderwerp "rechtsaf-door-rood" en "rechtsaf-voor-rood" is aan de
hand van een uitvoerige notitie van de Dienst Stadsontwikkeling in de Verkeerscommissie aan de or
de geweest en naar aanleiding van dat advies hebben burgemeester en wethouders een beslissing ge
nomen. Die beslissing is in overeenstemming met het advies van de minister "rechtsaf-door-rood" niet
toe te staan, een advies dat de minister tot op de huidige dag handhaaft. In de gesprekken met dege
nen die met de controle hierop bezig zijn, is duidelijk naar voren gekomen dat een andere beslissing
door hen niet zou worden toegejuicht, waarmee ik mij voorzichtig uitdruk. De dienst heeft wel op
dracht het principe "rechtsaf-voor-rood" waar dat maar enigszins mogelijk is toe te passen.
Het punt van de oversteek bij de Jacob Botkeweg is eveneens uitvoerig in de Verkeerscommissie
aan de orde geweest. Ter zake is door de Verkeerscommissie ook een advies aan burgemeester en wet
houders uitgebracht. Beide parallelwegen zullen voor het fietsverkeer beschikbaar zijn, maar het
zuidelijke fietspad zal in twee richtingen kunnen worden bereden vanaf het Raaigras tot en met het
Oostergoplein. Voorts zal de verkeerslichteninstallatie op korte termijn van een nieuwe automaat
worden voorzien, wat naar ons gevoel betekent dat onzerzijds zal worden gedaan wat in de gegeven
situatie mogelijk is.
Aan het beantwoorden van de vraag over de route voor het vervoer van gevaarlijke stoffen waag
ik mij niet.
De Voorzitter: Die route is er niet, maar komt er wel. Men is ermee bezig en het is zoals gezegd
de bedoeling de route in te voeren als de oostelijke buitentangent zal zijn gerealiseerd. Ondertussen
worden ter zake voorbereidende gesprekken gevoerd. (De heer Janssen: De borden zijn naar ik meen
al bij de D.S.O. aanwezig.) Dat kan wel, want bij de dienst is men altijd erg voortvarend.
De heer De Jong: Ik wil hierop toch nog graag even reageren. Ik meen dat elke stad van enige
(De heer Rijpma (weth.): Allure!) (De heer Van den Eist: Importantie!) Bedankt! Ik meen dat elke
stad van enige importantie een vastgestelde route voor het vervoer van gevaarlijke stoffen heeft. Naar
mijn mening loopt u hierover wat te gemakkelijk heen met uw opmerking dat dit wel komt als de ooste
lijke buitentangent zal zijn aangelegd.
De Voorzitter: Neen, ik loop er niet te gemakkelijk overheen. Bij de politie is bekend dat degenen
die gevaarlijke stoffen vervoeren praktisch altijd via de ring om de stad rijden, die ook in de vast te
stellen route zal moeten worden opgenomen. Alleen als het strikt noodzakelijk is zal het vervoer van
gevaarlijke stoffen in de binnenstad kunnen worden toegestaan. Het gebeurt ook meer dan eens dat de
mensen die met de auto's met gevaarlijke stoffen rijden zelf contact met de politie opnemen, maar het
gaat er nu om dat wij een verplichte route willen hebben. U moet echter niet vergeten dat de regeling
hiervan geen sinecure is. In dit kader moeten bijvoorbeeld ook meteen de ontheffingen worden geregeld,
Wij moeten het patroon wel rond hebben, wij moeten aangeven welke route dient te worden gevolgd en
hoe men aan een ontheffing kan komen. Een en ander vereist nu eenmaal enige voorbereiding. U kunt
er in ieder geval van verzekerd zijn dat ik mij er niet gemakkelijk van wil afmaken, want het gaat in
derdaad om het vervoer van gevaarlijke stoffen waar intussen ook het vervoer van gas is bijgekomen.
Wij zijn hier zoals gezegd mee bezig.
De heer Van der Wal: Ik wil nog even terugkomen op het "rechtsaf-door-rood". In die gevallen
waarin dit gemakkelijk kan worden toegestaan, kan mijns inziens een heel eenvoudige oplossing worden
gevonden door het bijplaatsen van een kleiner verkeerslicht met een fiets en een pijltje rechtsaf erop.
Dat is volkomen legaal... (De heer Rijpma (weth.): Dat is niet legaal!) Dat is wel legaal. Het gebeurt
toch voor autoverkeer ook! (De heer Rijpma (weth.): Het is niet legaal!) (De Voorzitter: Er gebeuren wel
meer dingen die niet legaal zijn.) Wordt het in andere steden dan illegaal gedaan? (De Voorzitter: Wat
legaal en illegaal is, is in de stad niet zo gemakkelijk te controleren, dat moet ik de heer Van der Wal
toegeven. Als je de gedragingen in de stad als uitgangspunt neemt, kom je er niet uit, je moet er de
wet bij pakken.)
25?
Punten 193 t.e.m. 199.
De heer De Jong: Het gaat mij om de vragen 198 en 199. Wij hebben van de week over public rela
tions gesproken en het zou mijns inziens aardig zijn om voor het bedienen van de bruggen op zondag op
grond van p.r.-overwegingen 20.000,uit te trekken. Dat hieraan geen prioriteit is gegeven, vind
ik erg jammer. Wij hebben in dit opzicht een centrumfunctie, wij zien graag dat de mensen met hun boot
naar Leeuwarden komen. Dat in aanmerking genomen, vind ik het toch wel jammer dat de mensen 'szon
dags niet weg kunnen. Het hiervoor uittrekken van 20.000,zou ik een mooi stukje public relations
hebben gevonden.
De Voorzitter: Wij waren het erover eens dat het zou moeten gebeuren. Er is maar één reden waarom
dit is geschrapt en dat is de prioriteitenstelling in het kader van de bezuinigingsronde.
Mevrouw Zondag—Demes: In uw antwoord op vraag 193 schrijft u, dat herhaalde pogingen zijn onder
nomen om tot frequentieverhogingen van de lijnen van de stadsautobusdienst te komen. Dat is mij bekend.
Lijn 4 is een verschrikkelijk drukke lijn en ik heb vandaag begrepen dat in verband met het komende nor
meringssysteem niet alle wijzigingen zullen zijn uitgesloten. Ik zou de wethouder willen verzoeken bij
de '"ram voortdurend op goede passagierstellingen op lijn 4 aan te dringen en op het vooral werken met
recente cijfers. Er schijnen nog wijzigingen te kunnen worden aangebracht.
De heer Van den Eist: Ik zou nog een vraag over verkeer en vervoer willen stellen. Vanaf het Beemd
gras tot aan het bestemmingsplan Aldlan-Oost VI aan de noordzijde van het Van Harinxmakanaal ligt een
pad waarvan de status niet bekend is. Ik doel hierbij op de verkeerstechnische status, het is geen fietspad
en geen voetpad, het is van alles niks. Je mag er brommen en met de auto rijden en ik zou u willen vra
gen of daaraan iets gedaan kan worden. Is deze problematiek al eens in de diverse commissies besproken?
Wat is de bedoeling ervan? (De Voorzitter: Het is een recreatiepad!)
Mevrouw De Jong: Ik zou op de vragen 196 en 197 willen ingaan. Vraag 197 heeft betrekking op de
pleziervaartuigen die aan de Emmakade liggen. Dit is herhaaldelijk door de havenmeester gesignaleerd
en doorgegeven aan de politie. De boten die er nu liggen liggen er sinds ongeveer september en het is
dus duidelijk dat aan het ligverbod niet de hand wordt gehouden.
In vraag 196 wordt gesproken over de Kanaalweg, een openbare laad- en loswal. In uw antwoord
stelt u dat ernstige problemen u niet ter ore zijn gekomen. Gisteravond ben ik er echter om half tien
met de havenmeester geweest en toen was er sprake van een probleem.(De Voorzitter: Was de haven
meester aan het overwerken?) Neen, ik heb hem met uw antwoord geconfronteerd en toen vroeg hij mij
even met hem mee te gaan zodat ik zelf zou kunnen zien hoe het er nu bij ligt. (De Voorzitter: Het was
maar nieuwsgierigheid van mij!) Een van de schepen, een 500-tonner, lag uit nood tot in de brug. Door
de brug kon het schip niet, omdat de diepgang in de gracht niet meer dan 1.50 meter is, het moest
dus omdat er gelost moest worden wel blijven liggen. Daarachter lagen nog een 1400- en een 500-tonner
en een spits van 350 ton en daarna kwam nog een laag van 626, 259 en 523 ton, terwijl er aan de wal
kant bij Koopmans een schip van 700 ton kon worden gelost. Daarachter lag een 327-tonner en vervolgens
een 500-tonner, een 725-tonner en bij Koopmans ook nog een spits van 325 ton die werd gelost. Wij zijn
er echter nog niet. Daarachter zagen wij een 1400-tonner, een 600-tonner en een 500-tonner die bezig
was met lossen, voorts een 1200-tonner en een 950-tonner, daarachter weer twee lagen van 615 ton en
900 ton en aan de andere kant een 900-tonner die bezig was met laden. Verder waren er nog een 900-
tonner, een 600-tonner en een 500-tonner. Uit nood lag in de draaikom een 1400-tonner die geen kant
meer uit kon.(De Voorzitter: Toen was u zeker al in Lemmer!) Neen, dat was ik niet. U had de situa
tie moeten zien, het was onbeschrijflijk en ik ben er dan ook erg van geschrokken. Wij praten over een
kademuur van 6.25 meter! De schepen die binnenkomen worden praktisch allemaal bij Koopmans gelost.
De schepen melden zich vanaf Lemmer en ik vraag mij af waarom ze naar deze kom worden doorver
wezen. Waarom worden ze niet naar de Lorentzkade verwezen als ze toch veertien dagen moeten wach
ten? Koopmans heeft per week een 400 6 500 ton nodig en wat er gisteravond lag was 18.175 ton ofwel
voor bijna een maand tonnage. Vanmorgen was de zaak weer een klein beetje doorvaarbaar, omdat men
lege schepen naar de Emmakade heeft kunnen doorverwijzen. Hetgeen ik heb geconstateerd is, zo heeft
de havenmeester mij verzekerd, slechts een voorproefje van wat ons hier in de winter nog te wachten
staat. Vandaar dat ik mij verwonder over uw antwoord dat er geen ernstige problemen zijn.
Mevrouw Zondag—Demes: Het gaat mij om vraag 194, de abri's op het Wilhelminaplein. Wij moeten
naar ik meen concluderen dat wij er, wat betreft de zitplaatsen voor de mensen die op de bussen moeten