4 basis van politieke stellingname vrij gedetailleerd keuzen zijn gemaakt. Ik denk dat een volgende keer het ambtelijk apparaat, bij voorbeeld door het aangeven van keuzemodellen, bij de vervaardi ging van het collegeprogram nuttig werk kan verrichten. Een nauwere samenhang tussen collegepro gram en beleidsplan in vorm en inhoud zal het politieke bestuur vergemakkelijken. Zoals gezegd kunnen wij ons verenigen met de door u gestelde prioriteiten. Wel willen wij eni ge nuanceringen aanbrengen. De prioriteiten met betrekking tot de stadsvernieuwing dienen verfijnd te worden. Wij hebben de indruk dat wel erg sterk aandacht wordt gegeven aan de harde sector van de stadsvernieuwing in casu de uitvoering van civieltechnische werken. Ik wil hierbij nog wel een kanttekening maken. Als ik sprak over mogelijke temporisering in die sector, had ik het natuurlijk over het gemeentelijk aandeel hierin. Dat onze stad een aantal verbeteringen op dat vlak nodig heeft, staat buiten kijf. Wij zullen echter moeten trachten voor dit doel nog meer subsidies van andere over heden te krijgen, bij voorbeeld in het kader van het Integraal Structuurplan Noorden des lands (ISP). Ik kom daarop straks terug. Ook het uitgangspunt handhaving en versterking van de centrumfunctie kent zijn financiële be perkingen. Bekend is dat het inkomen van de inwoners van Leeuwarden gemiddeld lager is dan dat van de inwoners van omliggende gemeenten. In hoeverre kan men die inwoners blijven laten opdraaien voor het instandhouden van die voorzieningen die een bovengemeentelijk belang dienen, bij voorbeeld door het opschroeven van de onroerend-goedbelasting? Men kan hierbij bij voorbeeld denken aan steeds ho ger wordende lasten voor de infrastructuur voor de Harmonie en het Frysk Orkest. Moeten we nog een fase van de verbetering van het Cambuurstadion aanpakken? De keuze is nu gevallen op temporisering van de investeringen die niet als beleidsprioriteit kun nen worden aangemerkt, alsmede sterke beperking van de personeels- en huisvestingskosten. Voorts zal wegens de verslechterde inkomenspositie van talloze inwoners door de slechte sociaal-economische situatie van Nederland de gemeentelijke belastingdruk niet verhoogd worden. De gevolgen voor de werkgelegenheid van deze keuze moeten wij niet onderschatten. Verminde ring van investering in de bouwsector door de gemeente heeft vermindering van de werkgelegenheid in die sector tot gevolg en heeft tevens een negatieve invloed op de herbesteding. Noodzakelijk zal zijn in ieder geval de woningbouwproductie op peil te houden. Het ambtelijk apparaat zal door de keuzebeperking personeelskosten onder zware druk komen te staan. De raad zal zich moeten beperken in het vragen naar allerlei beleidsnota's. Er zal efficiënt gewerkt moeten worden. De coördinatie tussen de werkzaamheden van diensten en afdelingen dient verder te worden verbeterd. Het is met de werkgelegenheid in Leeuwarden niet best gesteld. U kent de cijfers. De spreiding van rijksdiensten verloopt traag. De Postbank is in nevelen gehuld. Wij vinden dat u op de van u be kende wijze moet blijven streven overheidsdiensten naar Leeuwarden te halen. Ook moet aandacht gegeven worden aan de particuliere sector. In dit kader kan de Oude Vee markt worden genoemd. Hiervoor dienen snel stedebouwkundige visies te worden ontwikkeld. Het moet niet zo zijn dat wij wegens het argument werkgelegenheid elke concessie die van ons wordt gevraagd, moeten doen. Van te voren dienen wij een eigen visie ontwikkeld te hebben. In het ontwerp-Streekplan Friesland is uitgesproken dat de top en de basis versterkt dienen te wor den. Het begrip "groeipool" dient voor Leeuwarden nadere uitwerking te krijgen. Ik kan mij voorstel len dat het nuttig zou zijn indien uw college een schrijven aan provincie en rijk doet uitgaan, waar in verzocht wordt bij de besteding van de ISP-gelden een zwaarder accent aan Leeuwarden te geven. Tegengeworpen kan worden dat Leeuwarden al de ISR heeft. Ik zou dit een onjuiste tegenwerping vin den. De ISR is aan Leeuwarden toegekend wegens de specifieke problemen die er zijn. Daarnaast is toekenning van ISP-gelden aan Leeuwarden goed te motiveren ter invulling van het begrip "versterking van de top" en het begrip "groeipool". Ik denk hierbij aan subsidies in de gezondheidszorg en in de stads- en dorpsvernieuwing (bij voorbeeld subsidies DGD, gezondheidscentrum Camminghaburen of stadsvernieuwingsactiviteiten, waarvoor niet de ISR of de 80%-regeling geldt, of subsidies voor de in frastructuur; Leeuwarden kent een pendelsaldo van 16.500 mensen). De fractievoorzitter van het CDA heeft er in de Tweede Kamer voor gepleit de ISP-gelden gerichter te besteden. De provinciale staten hebben met algemene stemmen een motie aanvaard, waarin ervoor wordt gepleit in overleg met andere ISP-partners te streven naar vermindering van het aantal beleidsrubrieken en bij het'opstellen van het beleidsprogramma 1982-1985 projecten voor uitvoering op te nemen welke meer dienstbaar zijn aan blijvende werkgelegenheid. De zuidtangent lijkt ons hierin een project bij uitstek. Op het probleem van de kazerne komen we in de verdere begrotingsbehandeling nog terug. Nu het besluit is genomen dat in de kazerne geen gemeentelijke diensten zullen worden ondergebracht, blijven we wel zitten met het probleem huisvesting van de diensten. Dit betreft vooral de DSO en de GSD. In dit verband willen wij de mogelijkheden opperen die het oude politiebureau kan bieden. De Commissie Een goede raad heeft deze zomer zijn interim-rapport uitgebracht. Dit heeft ge leid tot een goede discussie in de raad. De werkzaamheden van de commissie zullen doorgaan en dat is ook nodig. Het gaat tenslotte om het optimaliseren van het functioneren van de locale democratie. Een van de zaken die gaan gebeuren, is de evaluatie van het stelsel van raden en commissies. Bij de ze evaluatie zullen maatschappelijk nut en financieel offer kritisch tegenover elkaar moeten worden geplaatst. Ik heb zojuist gewag gemaakt van de sterke afhankelijkheid van het rijksbeleid en de problemen die zich daarbij kunnen voordoen. Een erg sprekend voorbeeld is de geschiedenis rond de SHF en het bestemmingsplan CamstraburenWas indertijd door de hoger-onderwijsinstellingen en het Ministerie van Onderwijs de nadrukkelijke eis gesteld van beschikbaarheid van een terrein van ca. 12 ha dicht bij de binnenstad - terwijl reeds een terrein daarvoor in de Bullepolder was aangewezen -, nu spreekt de minister van Onderwijs zijn verwondering erover uit dat destijds een moeilijk gebied dichtbij de binnenstad is aangewezen. Als klap op de vuurpijl stelt hij dan dat hij alleen de onder zijn verant woordelijkheid gedane toezeggingen gestand zal doen. Hij gaat hierbij volledig voorbij aan de voor geschiedenis. Zijn eigen ministerie heeft ingestemd met een rapport van een projectgroep, waarin is vastgelegd dat voor de gezamenlijke bouw van de hoger-onderwijsvoorzieningen 8 tot 10 ha beschik baar zou moeten worden gesteld. Daarna zijn er nog toezeggingen gevolgd voor andere uitbreidingen, zodat de totale ruimtebehoefte 12 ha zou zijn. De gemeente Leeuwarden heeft hierop ingespeeld. In middels zijn voor ruim tien miljoen aankopen verricht, terwijl nog andere aankopen wachten, zodat dit bedrag tot vijftien miljoen zou kunnen oplopen. De minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft zich bereid verklaard dit te finan cieren middels een speciale ISR-regeling die niet concurrerend zal werken ten opzichte van de overi ge ISR-plannen, omdat het hier niet om een specifiek Leeuwarder belang gaat. Hiervoor is echter no dig een akkoordverklaring van de minister van Onderwijs. Deze lijkt niet bereid die te geven. Wij achten dit zeer laakbaar. Ik dacht dat bij behoorlijk bestuur behoort dat toezeggingen van ambtsvoor gangers gestand worden gedaan, tenzij zich veranderde omstandigheden voordoen. Dat laatste is niet het geval; ons is tenminste niets bekend. Het tegenovergestelde is het geval: uitbreiding zaï worden ge geven met een studierichting ontwikkelingskunde, waarvoor 25 miljoen beschikbaar is gesteld. Of wor den de veranderde omstandigheden bepaald door de twijfel aan de wetenschappelijke waarde van een afstudeerscriptie? Kortom, wij kunnen de gedachten van de minister niet volgen. Wij achten zijn standpunt laakbaar en wij willen onverkort vasthouden aan de oorspronkelijke opzet. Om ons standpunt kracht bij te zet ten dienen we de volgende motie in. "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag 15 december 1980, overwegende dat van de zijde van de hoger-onderwi jsinstel lingen en het Ministerie van Onderwijs in 1973 geëist is dat voor de vestiging van hoger-onderwijsinstellingen een terrein van ca. 12 ha beschikbaar moest worden gesteld; dat de gemeente Leeuwarden op basis daarvan bestemmingsplannen heeft ontwikkeld voor Camstraburen-Noord en -Zuid; dat op grond daarvan de nodige gronden zijn verworven waaronder door middel van ruiling een terrein van 4,5 ha dat eerst bestemd was voor scholenbouw voor de rijksscholengemeen schap; dat inmiddels door de gemeente voor ongeveer 10,5 miljoen gulden is geïnvesteerd, wat de nodige renteverliezen oplevert; dat er geen objectieve reden aanwezig is de oorspronkelijke plannen te wijzigen; dat daarentegen in het belang van Friesland en Leeuwarden met kracht gestreefd dient te worden naar verdere uitbouw van de gezamenlijke hoger-onderwijsvoorzieningen (weten schappelijk onderwijs, AAF en Ubbo Emmius); dat de minister van VRO de financiering middels ISR extra afhankelijk stelt van goedkeu ring van de minister van Onderwijs; dat erop gerekend mag worden dat de regering zijn verplichtingen in dezen nakomt, dringt er bij de minister van Onderwijs op aan deze goedkeuring op korte termijn te ver lenen." Ik zal nu trachten bij de verschillende beleidssectoren een aantal algemene opmerkingen te ma ken. Wij zijn er blij mee dat naar een vorm gezocht zal worden om het politiebeleid periodiek in de raad te bespreken. Onze suggestie is dit te doen naar aanleiding van een nota - ik durf het haast niet

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1980 | | pagina 3