\4S 01 ne Ontwikkelingen,, (De hear Rijpma (weth.): It is nou net gefaerlik mear.) Né, "het kwaad is al ge schied". Der binne untjowingen, de plannen lizze op de tekentafel. Ik fyn it best as der noch in moasje yntsjinne wurdt en ik bin miskien ek wol ré om der foar to stimmen, mar effekt hat it net. Dat is myn probleem De heer Rijpma (weth.): Wij zijn naar mijn mening verplicht om onze procedures zuiver te houden. Een voorbereidingsbesluit is bedoeld om ervoor te zorgen dat de intenties die wij'in dat gebied hebben, niet worden gefrustreerd door ontwikkelingen tijdens de planontwikkeling. Als wij niet met de planont wikkeling bezig zijn of kunnen zijn, is het voorbereidingsbesluit een oneigenlijk middel om zaken op slot te zetten. In de wet staat niet dat voorbereidingsbesluiten bedoeld zijn om zaken op slot te zetten. Er staat in de wet dat voorbereidingsbesluiten dienen ter begeleiding van het voorbereidingsproces om tot een bestemmingsplan te komen. Ik heb dan ook mijn zorg dat wij, als wij niet de zorgvuldige proce dures in acht nemen, misschien in een andere procedure tegen de lamp lopen. Ik vind dus dat wij in dit gebied een voorbereidingsbesluit moeten nemen, maar pas nadat de raad zich duidelijk over de rand voorwaarden in dit gebied heeft uitgesproken. Naar ik veronderstel zal dit eind maart het geval kunnen zijn. Ik baseer deze veronderstelling op het feit dat ik alle stukken in concept tot mijn beschikking heb. Op dat moment zijn wij dan ook volledig in overeenstemming met datgene wat wij in onze procedures wiIlen bereiken Ik moet er één ding bij zeggen. Wij hebben een monumentenlijst. Wij hebben ongeveer twee jaar geleden een nieuwe monumentenlijst opgesteld, met nog honderd aanvullende panden. Informeel denk ik dat ongeveer de helft daarvan door het ministerie zal worden geaccepteerd. Op deze nieuwe lijst van monumenten staan alleen de twee hoekpanden aan de Sophialaan, de panden van het ETIF en Volkshuisvesting. Alle andere panden staan er niet op, noch de panden langs de Willemskade noch de panden langs de Zuidergrachtswalenkele uitgezonderd. Het bestemmingsplan is niet het middel om panden te behouden. Het bestemmingsplan, ook in een gebied dat tot beschermd stadsgezicht is ver klaard, heeft een ander doel, namelijk om ervoor te zorgen dat de structuur in de A-zone, in de B-zone of in de C-zone wordt behouden. Als er een voorbereidingsbesluit is, dan kunnen bouwplannen ont wikkeld worden, maar alleen met handhaving van de karakteristieken die er zijn. Laten wij, ondanks alle dingen die hier nu gezegd zijn en ondanks alle publiciteit die deze mededelingen en deze discus sie krijgen, ervoor zorgen dat wij klaar zijn om in maart - als de raad besluit tot voorrang voor dit ge bied - het voorbereidingsbesluit te nemen, gelijktijdig met het instellen van een projectgroep en ge lijktijdig met het bepalen van de randvoorwaarden die ervoor nodig zijn. De heer Geerts: Wij hebben over deze kwestie in de fractie gesproken. In dat overleg zijn wij tot een ander besluit gekomen. Ik heb er behoefte aan om, alvorens onze definitieve mening hierover te geven, nog even met de fractie te spreken. De Voorzitter: De beslissing over het al of niet indienen van een motie door mevrouw Brandenburg stellen wij uit tot na de pauze. Ik stel voor thans de vergadering te onderbreken voor de theepauze. De Voorzitter schorst, om 15.35 uur, de vergadering voorde pauze. De Voorzitter heropent, om 16.50 uur, de vergadering. De heer Heere heeft inmiddels de vergadering verlaten. De Voorzitter: Ik stel voor de draad weer op te pakken. Vooraf enige punten van orde. Het ligt in de bedoeling dat wij om half zes de vergadering beëindigen en om half acht vanavond weer beginnen. Ik stel verder voor vanavond door te gaan met de discussies over het gebied Willemskade, want het is mij gebleken dat een aantal fracties nog behoefte heeft aan intern beraad. Ik verleen thans de heer Van der Wal het woord. Hij zal spreken over de ontwikkeling met betrek king tot het terrein Sint Jacobsstraat-hoek Gouverneursplein. De heer Van der Wal: Wij hebben dit punt geclaimd naar aanleiding van onder meer uitspraken van de voorzitter tijdens de vergadering van afdeling II. Hij zei namelijk dat de perspectieven voor de bouw op dat terrein vrij somber waren en dat er een termijn was gesteld die liep tot april 1982. Die combinatie van feiten bracht ons ertoe om dit punt te claimen. De termijn leek ons veel te lang. Uit zeer betrouwbare bron is gebleken dat binnen zeer afzienbare tijd de eerste paal of althans de damwai- len de grond in gaan. Om die reden trek ik mijn claim in. V7 8 Cf Par. 7. Beleidssector Reiniging en Brandweer. De Voorzitter: Mevrouw Otsen zal spreken over de gescheiden inzameling van glas. Mevrouw Otsen: Ik heb een circulaire voor mij liggen inzake de inzameling van afvalglas, die in het afgelopen voorjaar door het Ministerie voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne aan alle gemeenten is toegestuurd. Allereerst wordt in deze circulaire ingegaan op het waarom van het inzamelen van glas. Geconsta teerd wordt dat er in 300 gemeenten al een gescheiden inzameling van glas plaatsvindt en ook dat jaar lijks per hoofd van de bevolking ongeveer 30 kg glas vrijkomt, voornamelijk in de vorm van verpak kingsglas. Dat betekent voor onze stad dus dat er ongeveer 2.500 ton glas per jaar wordt weggegooid, de vuilverbrandingsinstallatie in. Dat is erg jammer, omdat glas een grondstof is die wij eindeloos op nieuw kunnen gebruiken. Het hergebruik brengt ook enige belangrijke voordelen met zich mee. Ten eerste betekent het een aanzienlijke beperking van de afvalstroom. Door het gebruik van glas in plaats van zand en andere grondstoffen bij de glasproductie kan ook een aanzienlijke energiebesparing worden verkregen. Verder kan er een aanzienlijke besparing op natuurgebieden plaatsvinden, omdat er minder grondstoffen nodig zijn. Vervolgens komt in de circulaire ook de ervaring met betrekking tot een proef met gescheiden glasinzameling in Brabant aan de orde. Daar zijn de ervaringen tot nu toe erg gunstig, er werd een res pons gekregen van ongeveer 30%. Aan het eind van de circulaire worden dan nog enkele aanbevelingen gedaan. Ik citeer een ge deelte daarvan: "Op grond van het voorgaande moge duidelijk geworden zijn dat de gemeenten er goed aan zouden doen in onderlinge samenwerking tot inzameling van glas te komen. Op deze wijze kan een belangrijke bijdrage worden geleverd aan het indammen van de afvalstroom. Provinciale en gemeente besturen zou ik (de minister) bij de voorbereiding van provinciale plannen en bij het doen van voorstel len inzake de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen willen aanbevelen om na te gaan of inzame ling van glas met glasbakken op de geschetste wijze uitvoerbaar is." Daarna volgen nog enkele praktische aanbevelingen, die ik hier evenwel niet alle zal noemen. Onze fractie vindt dat het toch niet helemaal terecht zou zijn om vandaag al een beslissing te nemen over het al dan niet plaatsen van glasbakken, zonder dat wij de financiële consequenties daarvan kun nen overzien, al lijken deze consequenties op basis van de gegevens die ik via de provinciale Water staat heb gekregen niet ongunstig. Uitgaande van een respons van 30%, zou dit voor onze stad onge veer 850 ton ingezameld glas kunnen opleveren. De kosten van de vuilverbranding bedragen per ton iets in de orde van grootte van 45,Als een en ander eens wordt uitgerekend, dan vermoed ik dat wij ongeveer quitte kunnen spelen. Ik heb uit de krant een bericht geknipt, waarin werd meegedeeld dat men in Woerden er zelfs geld aan overhield. In deze tijd van financiële achteruitgang is dat natuurlijk niet zo gek. Daarnaast heb ik mij ook laten vertellen dat een geringer aanbod van glas een betere kwaliteit slak geeft in de vuilverbrandingsinstallatie en dat er ook minder slijtage aan de installatie optreedt. Naarmate de respons van de inzameling hoger is, is ook het financiële voordeel groter. Ik heb al gezegd dat wij bij gebrek aan gegevens over de financiële kant van de zaak geen uitspraak willen doen. Wij zijn van mening dat in eerste instantie de Commissie voor de Dienst Reini ging en Brandweer zich over deze kwestie moet buigen en dat via deze commissie hierover voorstellen aan de raad worden aangeboden. Dit alles hoeft niet zo erg lang te duren, lijkt ons. De circulaire van de minister geeft genoeg handvaten om hier ook in onze gemeente mee aan de slag te gaan, net zoals overigens een vijftiental gemeenten in Friesland er al mee bezig is. Wij zouden dan ook mooi de brief van de Stichting Herwinning Grondstoffen hierbij kunnen be trekken, die wij gisteren op onze tafels vonden. Deze brief stelt nog eens uitdrukkelijk de voorlichting omtrent de gescheiden inzameling van glas aan de orde. Kortom, wij zouden graag een toezegging willen hebben omtrent het verschaffen van meer uitge breide gegevens, op grond waarvan wij vervolgens een beslissing kunnen nemen. De heer Van der Wal: Ik kan mij bij de woorden van de vorige spreekster aansluiten. Gescheiden inzameling van glas wordt zo langzamerhand weieens hoog tijd. De heer Eijgelaar (weth.): Ik kan heel kort zijn. Dit punt is al herhaaldelijk aan de orde geweest, ook in deze raad. De kwestie is ook enkele malen in de Commissie voor de Dienst Reiniging en Brand weer besproken. Het is steeds zo geweest dat wij tot negatieve financiële resultaten kwamen. Na de af delingsvergadering Is dit door onze dienst nog eens weer bekeken en ook nu blijkt dat men van oordeel

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1980 | | pagina 43