14 lijke mogelijkheid van de belastingverhoging bent overgegaan. Toch zit er bij de verklaring waarom u zo gehandeld hebt wellicht een adder onder het gras. U zegt namelijk dat u "thans" - ik herhaal: "thans" - een verdere lastenverzwaring niet het juiste middel vindt, vooral omdat de nu aanwezige vrije belastingcapaciteit volstrekt onvoldoende is. Uw keuze werd dus niet in de eerste plaats bepaald door principiële motieven doch was gegrond op het ontbreken van een andere mogelijkheid. Nu reeds kan men voorspellen wat u in een later stadium denkt te gaan doen. Een rioolretributie is al gesignaleerd. Ons spreekt het echter veel meer aan dat de werkelijke kosten worden doorberekend. De kunstmatig laaq gehouden reinigingsrechten zijn duidelijk een gevolg van politiek denken en staan lijnrecht tegenover de belangen der gemeente. Verstandiger is het om ons steeds weer bezig te houden met het terugdrin gen van de uitgaven en dezen een gelijke tred te laten houden met de inkomsten. Een lastenverzwa ring dient slechts ingevoerd te worden als gevolg van correcties voor inflatie en prijsstijgingen elders. Alleen de rijksoverheid als boosdoener aan te wijzen, lijkt ons al te gemakkelijk. Zoals reeds eerder opgemerkt, moeten wij in de raad ook de wil bezitten mee te werken aan een daadwerkelijke bezui niging. Dat daarbij het beleidsplan op lange termijn zal moeten veranderen, spreekt vanzelf. U hebt bij de opsomming van een aantal prioriteiten toch een bepaalde volgorde gepresenteerd. Natuurlijk is dit niet zomaar toevallig, al hebt u dit bij de beantwoording van de vragen wel gesugge reerd. De ene prioriteit heeft een zwaarder gewicht dan de andere. Wanneer dan, indien er iets moet vervallen, de keuze op het aspect met het minste gewicht zal vallen, is dit verklaarbaar. Het heeft dan ook onze instemming dat u de stadsvernieuwing voorop hebt geplaatst, waarbij wij willen opmer ken dat er een zeker terughoudend beleid moet zijn ten aanzien van de afbraak. Wij mogen hierbij niet uit het oog verliezen dat renovatie zo langzamerhand duurder gaat worden dan nieuwbouw; dit, terwijl renovatie slechts voor beperkte tijd geldt en men mogelijk over 25 jaar weer in de problemen zit. Men moet dan ook niet elke nieuwbouw in de huidige stad uit de weg gaan. Dat hierbij de visie van één architect, wie dat dan ook moge zijn, een centrale plaats zal innemen, moet vermeden wor den, daar er anders een verschraling van bouwstructuren gaat optreden. Wij blijven van mening dat de nu gehanteerde en de destijds in het Grondbedrijf samengestelde schadevergoeding voor bewoner/ eigenaar welke de woning moet opgeven, evenwichtig is. Ad hoc-veranderingen, zoals weieens naar voren wordt gebracht, zijn onjuist. Deze veroorzaken onrechtgevoelens. Uw prioriteit, waarbij u wilt opkomen voor de zwakkeren in onze samenleving, heeft vele vra gen opgeroepen. Uw beantwoording bij de afdelingsvergaderingen was uitgebreid, doch heeft daar door niet aan duidelijkheid gewonnen. Gezien de antwoorden, zou men zich kunnen afvragen of er nog wel "sterken" overblijven. Naar onze mening moet men er niet te snel toe overgaan iemand of een bepaalde categorie tot de zwakkeren te rekenen en de bepaling hiertoe zal zeer nauwkeurig en kritisch gesteld moeten worden. Naar onze mening dient hierbij centraal te staan, dat de te nemen maatregelen zodanig gericht zijn dat betrokkene na verloop van tijd weer sterker in de samenleving zal staan. Een ruggesteun van tijdelijke aard is beter dan maatregelen welke de zwakkeren bestendi gen in hun rol Wij kunnen ons verenigen met uw uitgangspunt dat een herwaardering en een kritische doorlich ting van het gemeentelijk takenpakket een noodzakelijkheid is. Of daarbij ook het takenpakket van de door de gemeente gesubsidieerde instellingen wordt betrokken, wachten wij met bijzondere belang stelling af. Als daarbij de exploitatie van buurt- en clubhuizen aan duidelijke regels wordt onderwor pen, zal een reeds lang gekoesterde wens van ons in vervulling gaan. (De heer Ten Brug(weth.): Dat kost geld!) Het kan allemaal wel. Bij de ingediende begrotingen moet tevens de post loonkosten van de gesubsidieerde instellingen nauwkeurig worden bekeken. De loonmaatregel moet ook daar worden gehanteerd. Bij te grote loonstijging in die sector dient er onzerzijds een correctie te worden toegepast. Naar onze mening zullen niet alleen op korte termijn beperkte financiën een rol spelen. Ook op langere termijn zal dit nog zo blijven en zouden er nog weieens veel grotere bezuinigingen nodig kun nen zijn. Ook de nieuwe plannen, welke in het komend jaar alsnog ter tafel komen, zullen duidelijk op prioriteit en financiële haalbaarheid, voor direct en voor de toekomst, moeten worden getoetst. Uiterste voorzichtigheid is daarbij geboden. Aanzienlijke overschotten in de bedrijfssector, met name de NV Frigas en het Electriciteitsbe- drijf, maken dat de tekorten op onder andere de doeluitkeringen bij ons gecompenseerd worden. Ik wil er de aandacht op vestigen dat een aantasting van de reserves van deze bedrijfstak tot gevaarlijke ge volgen kan leiden. Ongetwijfeld zullen daar ten gevolge van bezuinigings- en energiebesparingsmaat regelen de inkomsten dalen, terwijl de kosten zullen stijgen. Deze bedrijven kunnen slechts gezond blijven bij een goede vermogenspositie. Aantasting, op grond van het feit dat men de uitkeringen aan de gemeenten wil handhaven of vergroten, door reserves te verminderen, is een onjuiste benadering. Vele bedrijven bevinden zich vandaag in een moeilijke positie, omdat hun vermogen tot investeren steeds werd aangetast. 15 Het verkeersstructuurplan heeft, in zijn algemeenheid, niet slecht gewerkt. Bijschaving en aan passing in details zullen in de komende tijd toch nog tot de mogelijkheden moeten behoren, waarbij ook gerechtvaardigde klachten van het bedrijfsleven een rol moeten spelen. Uiteindelijk vervult het bedrijfsleven een duidelijke voortrekkersrol in onze stad. Een probleem wordt nog gevormd door de verkeerd geparkeerde auto op de fietspaden en door de auto's, welke ten onrechte een plaats vinden op gehuurde en gereserveerde parkeerplaatsen. Wij vra gen u hiervoor op korte termijn een oplossing te zoeken. Het verplaatsen van het parkeeroverschot naar de buitenrand van de binnenstad vormt voor de bewoners daar een groot probleem. Wellicht kan een matiging van de parkeertarieven in de binnenstad de randparkeerder ertoe brengen zijn auto weer op een parkeergelegenheid in de binnenstad te plaatsen. De informaties, welke wij hieromtrent kre gen, wijzen erop dat de verlaging van het parkeertarief in de parkeergarage al in deze richting werkt. Over de parkeergarage gesproken. Het blijkt dat de toegang hierheen vanuit de Prins Hendrik straat toch wel zeer onduidelijk is en vele bezoekers van deze stad in verwarring brengt. Hiervoor dient een betere oplossing gevonden te worden. Het heeft ons verwonderd dat op Hemelvaartsdag, de dag waarop op het Zaailand de bekende bloemenmarkt wordt gehouden, de stichting de parkeergarage gesloten hield. Is het geen gemeentelijke taak aan te dringen op een verandering in dezen? Wij zijn er uitgesproken voorstanders van dat de voortgaande automatisering van het gemeentelijk apparaat in zijn geheel wordt bekeken en dat het in de maak zijnde rapport wordt afgewacht. Slechts in uiterste noodsituatie mag reeds tot gedeeltelijke aanschaf worden overgegaan, en dan nog na raad pleging van de commissie welke het rapport samenstelt. Ook de woningbouw in Camminghaburen wordt bemoeilijkt door de huidige ontwikkelingen op de woningmarkt. Daardoor wordt en werd er afgeweken van de vastgestelde verhoudingen huurwoning koopwoning. Mocht de situatie verbeteren en mocht blijken dat hieraan behoefte bestaat, dan zullen wij het op prijs stellen indien de opgelopen achterstand op het gebied van de koopwoningen wordt in gehaald. Het gezondheidscentrum in Camminghaburen krijgt hoe langer hoe meer het gezicht van een pres- iige-object. Hoe sneller dit idee verlaten wordt, hoe beter. Camminghaburen heeft thans ongeveer 500 bewoners, maar het aantal zal komend jaar snel stijgen. Het moet niet nodig zijn dat de bewoners daar zich voor medische verzorging kilometers moeten verplaatsen. Vrije vestiging, waarbij associa ties zeker tot de mogelijkheden behoren, is ons inziens een betere benadering. Dit is steeds het stand punt van onze fractie geweest. Ook kunnen wij een aarzeling constateren bij de voorgenomen bouw van het winkelcentrum. Het is naar onze mening belangrijker dat daar winkelvoorzieningen komen dan dat wordt vastgehouden aan een plan waarvoor bij de middenstand geen belangstelling bestaat. Bijstelling moet dan ook op korte termijn mogelijk zijn. De stadsvernieuwing in de Transvaalwijk heeft zelfs Europese belangstelling gekregen. Toch moet die buurt nog steeds een buurtwinkel ontberen. U hebt, voor het realiseren van een sportobject aan de rand van Camminghaburen, gekozen voor een aanmoedigingssteun in de vorm van vrijstelling betaling erfpacht. Hoewel wij in principe tegen verkapte subsidie zijn, mijnheer Ten Brug, zou een dergelijke maatregel in de Transvaalbuurt voor het realiseren van een buurtwinkel wel onze goedkeuring kunnen krijgen. (De heer Ten Brug (weth.): Daar gaan de principes.) (Gelach) (De Voorzitter: De heer Bijkersma vrddgt gewoon om interrupties, merk ik op.) Ik meende dat de aandacht van de heer Ten Brug even weg viel, vandaar. (De Voorzitter: Omdat de wethouder zo stil is, zeker.) Initiatieven voor de civiele verdediging dienen ook te komen van het gemeentebestuur. Er zijn een aantal rijksregelingen in dezen, waaruit het gemeentelijk apparaat kan putten. Een van deze re gelingen houdt in dat er financiële steun verkregen kan worden bij het realiseren van schuilkelders; in een stad als de onze geen overdreven zaak. Toch heeft het mij verontrust dat u bij de beoordeling van de bouwplannen voor de uitbreiding van het provinciehuis niet hebt aangedrongen op de realise ring van een schuilgelegenheid in dezen. Wij vragen ons af welke initiatieven uwerzijds zijn verricht en waarom er juist in zo'n groot overheidsgebouw geen schuilkelder is gerealiseerd. Het is toch bekend dat juist daar aanzienlijke financiële mogelijkheden van rijkswege waren. Een zelfde aspect komt straks om de hoek kijken bij de verdere uitbouw van Triotel. Ook daar zijn rijksregelingen voor financiële steun tot realiseren van een noodziekenhuis, hetwelk, indien nodig, als zodanig kan fungeren. Wij verwachten van u in dezen duidelijke initiatieven en wij dringen erop aan hiermede niet te laat te zijn. De drugproblematiek is ook in onze gemeente een bron van zorgen. Het doet ons goed te weten dat de politie op dit gebied waakzaam is en dat zij in de afgelopen tijd zekere successen heeft geboekt. Onze aandacht moet hierin niet verslappen. Mochten bestrijding, hulpverlening en voorlichting op dit gebied extra middelen vragen, dan staan wij hier positief tegenover.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1980 | | pagina 8