12 ontsluiting bij het station zou hebben. In beide oplossingen wordt de Fram op dezelfde manier in de gelegenheid gesteld het Stationsplein te verlaten. Wij hebben in deze raad regelmatig gesproken over de moeilijke situatie voor fietsers op het Zui derplein. Welnu, die situatie wordt in de eenvoudige oplossing niet te niet gedaan: er zijn dan vrij lig gende fietspaden. Het knelpunt zit op de Stationsweg en daar zijn niet de grootste problemen. De grootste problemen zitten in het "weaven" op het Zuiderplein. In het eenvoudige voorstel is daarvoor een goede oplossing gevonden. Het rapport zegt overigens ook dat beide oplossingen mogelijk zijn. Wij komen daarom met de volgende motie. "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 9 maart 1981, besluit dat er geen doorbraak Zuiderplein-Van Swietenstraat zal komen maar dat er op het Zuiderplein, in het verlengde van de Stationsweg en de toekomstige Oostergoweg, een rechte kruising zal worden gerealiseerd." De motie is mede-ondertekend door de heer Geerts. Bij de motie moet nog een korte toelichting wor den gegeven. Ik heb met opzet niet in de motie gezet aan welke van de in het rapport van het inge nieursbureau getekende figuren wij de voorkeur geven, hoewel wij doelen op figuur 4 (variant 3B****). Wij vinden dit namelijk een principe-oplossing, die duidelijk nog een stedebouwkundige uitwerking moet krijgen. Ik zal vervolgens ingaan op de voorgestelde oplossing voor het Hoeksterend. Deze oplossing wordt kleinschalig genoemd. Mijn fractie vindt de oplossing echter nog behoorlijk grootschalig. Wij hebber met name problemen met het voorstel om op de Hoeksterpoortsbrug niet een aparte baan voor fietsers en voetgangers te creëren. Ook hebben wij problemen met het feit dat de Verversbrug zou moeten wor den vervangen door een bredere brug. Wij zouden de Verversbrug zo willen laten als hij nu is: proble men levert de situatie daar niet op. Wij zijn verheugd over de keuze van een tracé langs het Hoeksterpad. Daardoor blijft het parkeer terrein aan de rand liggen. Ik maak in dat verband de voorzichtige opmerking dat op de plaats van dit parkeerterrein weieens een bouwblok zou kunnen worden gerealiseerd, dat de stad op die plaats een beter aanzicht zou kunnen geven. Ook over het Vijzelblok moet een opmerking worden gemaakt. Voortdurend is ons voorgehouden dat de bouw van het Vijzelblok moest wachten op het rapport over de afronding van het verkeersstruc- tuur- en uitwerkingsplan. Nu blijkt echter dat de lijn van het plan bij het Vijzelblok ophoudt. Wij willen graag zo snel mogelijk een uitspraak doen over de situatie van het Vijzelblok. Wij vragen het college dan ook om snel met voorstellen in die zin te komen. Ook bij dit punt zeg ik dat wij in prin cipe akkoord gaan, maar dat wel een stedebouwkundige vertaling van de principe-schets, die nu voor ons ligt, tot stand zal moeten komen. De heer De Jong: Het was de wens van de raad dat voor het Hoeksterend een kleinschalige oplos sing zou worden gezocht. Het resultaat van dit streven ligt nu voor ons. De beperkte opzet omvat niet alleen het terugdringen van het autoverkeer, doch vraagt ook duidelijk concessies van het openbaar vervoer, van de fietser en van de voetganger. In de stukken staat immers dat er geen afzonderlijke bus banen zullen komen, dat de fietspaden voor het merendeel aanliggend zullen zijn en dat de voetpa den op vele plaatsen smaller zullen zijn dan nu het geval is. Bovendien komt het voetpad ten noorden van de Hoeksterpoortsbrug te vervallen, helaas. Voor de voetgangers worden twee alternatieven ge noemd. Zo wordt voorgesteld een brug in het verlengde van het Cambuursterpad aan te leggen, alsme de een verbreding van de Kippeloop tot stand te brengen. Het college wil door middel van verkeerslichten op het Vrijheidsplein het autoverkeer doseren. De automobilist die naar de binnenstad wil rijden, dient eerder te kiezen welke weg hij wil nemen: of via het Vliet of via de Goudenregenstraat. Ter vervanging van de route via de Goudenregenstraat kan de nieuw aan te leggen Rengerslaan dienen, zo memoreert het college in zijn voorstelOnze frac tie kan zich wel met het collegevoorstel verenigen, doch ziet graag eerst de brug over de stadsgracht aangelegd en de verbreding van de Kippeloop uitgevoerd. Wij geven eveneens de voorkeur aan aan leg van de Rengerslaan voordat wordt overgegaan tot reconstructie van het kruispunt-Hoeksterend, zo als die in figuur 3 van het rapport wordt aangegeven. Wij vernemen graag van het college of het deze wensen kan honoreren. Wat het verkeersgebied Zuiderplein-Stationsplein betreft hebben wij de keuze tussen figuur 4 en figuur 7, of, duidelijker gezegd, de keuze tussen geen doorbraak of wel een doorbraak van de Van Swietenstraat naar het Zuiderplein. Bij het eerder genoemde kruispunt-Hoeksterend vragen wij con cessies van vele verkeersdeelnemers. Er zijn daar echter enkele alternatieven voorhanden, welk feit wij duidelijk hebben laten meespelen in ons oordeel. In onze visie staat voorop dat de grootst moge 13 lijke veiligheid moet worden geboden aan fietser en voetganger. Deze veiligheid dient zeker te wor den geboden in een gebied waar het openbaar vervoer sterk is geconcentreerd, zoals bij het complex Zuiderplein-Stationsplein het geval is. Als in figuur 4 een versmalling van de trottoirs wordt aange kondigd, terwijl er nergens ruimte is voor vrij liggende fietspaden en niet de nodige faciliteiten aan het openbaar vervoer kunnen worden gegeven, dan dienen allerlei belangen te worden afgewogen, waar bij zeker valt te denken aan het belang van het stimuleren van de woonfunctie in de binnenstad. Wij zullen in deze afweging echter ook de zo nodige faciliteiten voor het openbaar vervoer moeten betrek ken, evenals de veiligheid van alle verkeersdeelnemers, zeker in dit gebied. Onder vaststelling van het feit dat het NS-station niet kan worden verplaatst, dat het locaal en interlocaal busvervoer in de omgeving van het Stationsplein geconcentreerd blijft en dat het terrein van de Oude Veemarkt, waarop veel verkeersbewegingen, een nieuwe invulling krijgt - hetzelfde geldt voor het oude Lijempf-terrein -, kiest onze fractie voor het verkeersmodel dat wordt weergege ven in figuur 7. Wanneer dit model wordt gerealiseerd, kunnen er veiliger oversteekplaatsen voor voet gangers worden gecreëerd, kunnen er vrijliggende fietspaden worden aangelegd - wij hebben daar al tijd voor gepleit -, hoeven de trottoirs vrijwel niet smaller te worden gemaakt en kunnen wij betere faciliteiten verlenen aan het openbaar vervoer, waarover zoveel wordt gesproken. In de raadsbrief staat dat er geen buslijnen zullen lopen over de Wirdumerpoortsbrug. Een zin ver der wordt echter gesproken over de interlocale buslijnen uit zuidelijke richting. Moeten wij uit het ge stelde begrijpen dat de overige interlocale bussen wel naar het Zaailand doorrijden? Deze nieuw op te zetten busroute heeft wel als gevolg dat de Prins Hendrikstraat minder intensief door het interlocale bus- verkeer zal worden gebruikt, zoals oorspronkelijk in het verkeersstructuurplan werd aangegeven. Moge lijk geeft dit het college aanleiding om nader te overwegen of de Prins Hendrikstraat kan worden openge steld voor autoverkeer van zuid naar noord, desnoods alleen voor verkeer dat naar de parkeergarage gaat. U voorkomt daarmee dat al deze autobewegingen op het Stationsplein en het Zuiderplein plaats vinden. Ook komen er minder autobewegingen op de Wirdumerpoortsbrug. In de vergadering van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening heeft onze fractie de aanbeve ling gedaan om een fiets-/voetgangerstunnel aan te leggen vanaf de Hollanderdijk naar het Stations kwartier. In figuur 7 is deze mogelijke tunnel niet getekend, maar wellicht gebeurt dit nog in de te kening van het eindmodel. De heer De Beer: Bij de afronding van het verkeersstructuur- en uitwerkingsplan gaat het om twee punten, het kruispunt Hoeksterend-Noorderweg en het gebied Zuiderplein-Stationsplein. Met betrekking tot het kruispunt Hoeksterend-Noorderweg zijn wij van mening dat de samenstel lers van het rapport goed gestalte hebben gegeven aan de opdracht een kleinschalige opzet voor de verkeersoplossing te zoeken. Met uitzondering van enkele details kunnen wij ons verenigen met het voorgestelde. Behalve een fietsroute, willen wij graag dat het bestaande trottoir langs de Hoekster poortsbrug blijft. De Verversbrug - in de volksmond Kiepeloop - kan dan blijven zoals deze brug nu is, met dezelfde functie. In plaats van een bruggetje ten noorden van de Hoeksterpoortsbrug willen wij graag een uitbouw van de bestaande brug. Dit lijkt ons best mogelijk en het is ons inziens aan zienlijk goedkoper. Bij de uitwerking van deze schets willen ook wij graag het kruispunt nabij de Vijzelstraat betrekken. Vervolgens enkele opmerkingen over de problematiek van het Zuiderplein en het Stationsplein. Ik zou natuurlijk alle voordelen kunnen opsommen van de oplossing waarin een doorbraak van de Van Swietenstraat wordt voorgesteld, maar deze zijn al uitgebreid verwoord in het rapport, onder meer op bladzijde 12. Het is duidelijk dat de oplossing met een doorbraak voor de afwikkeling van alle ver keer - zeker het langzaam verkeer - beter is. Ook voor het openbaar vervoer en de bereikbaarheid van het station geniet deze oplossing de voorkeur. Het gevaar van het ontstaan van een betere ver binding dwars door de stad is ons inziens niet zo groot, gezien de vele obstakels die dit doorgaande verkeer tegenkomt, terwijl de verbinding via de rondweg - de groene golf blijkt daar uitstekend te werken - verre de voorkeur zal verdienen. De Stationsweg lijkt ons te smal om een dubbele verkeers stroom te verwerken. Bovendien zou dat ten koste moeten gaan van de trottoirs en dan nog vrezen wij dat de capaciteit van de weg te gering zal zijn. Daarbij komt nog dat het terrein van de Oude Vee markt, mocht dit gebied worden bebouwd, via de Van Swietenstraat beter bereikbaar wordt. Uitgangs punt voor ons is en blijft: de binnenstad goed bereikbaar houden. Wij vrezen echter dat de uitvoering van een en ander nog lang op zich zal laten wachten. Gezien de grote problemen die zich dagelijks in dit gebied voordoen, willen wij wel graag dat er op korte termijn, speciaal op het Zuiderplein, al maatregelen worden genomen. Het zal dan vooral moeten gaan om maatregelen ten behoeve van de Hetsers en de voetgangers. Wat overblijft, is het kostenaspect. Over dit aspect is nog geen zinnig woord te zeggen. Wij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1981 | | pagina 7