12
ontsluiting bij het station zou hebben. In beide oplossingen wordt de Fram op dezelfde manier in de
gelegenheid gesteld het Stationsplein te verlaten.
Wij hebben in deze raad regelmatig gesproken over de moeilijke situatie voor fietsers op het Zui
derplein. Welnu, die situatie wordt in de eenvoudige oplossing niet te niet gedaan: er zijn dan vrij lig
gende fietspaden. Het knelpunt zit op de Stationsweg en daar zijn niet de grootste problemen. De
grootste problemen zitten in het "weaven" op het Zuiderplein. In het eenvoudige voorstel is daarvoor
een goede oplossing gevonden. Het rapport zegt overigens ook dat beide oplossingen mogelijk zijn.
Wij komen daarom met de volgende motie.
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 9 maart 1981, besluit
dat er geen doorbraak Zuiderplein-Van Swietenstraat zal komen maar dat er op het
Zuiderplein, in het verlengde van de Stationsweg en de toekomstige Oostergoweg,
een rechte kruising zal worden gerealiseerd."
De motie is mede-ondertekend door de heer Geerts. Bij de motie moet nog een korte toelichting wor
den gegeven. Ik heb met opzet niet in de motie gezet aan welke van de in het rapport van het inge
nieursbureau getekende figuren wij de voorkeur geven, hoewel wij doelen op figuur 4 (variant 3B****).
Wij vinden dit namelijk een principe-oplossing, die duidelijk nog een stedebouwkundige uitwerking
moet krijgen.
Ik zal vervolgens ingaan op de voorgestelde oplossing voor het Hoeksterend. Deze oplossing wordt
kleinschalig genoemd. Mijn fractie vindt de oplossing echter nog behoorlijk grootschalig. Wij hebber
met name problemen met het voorstel om op de Hoeksterpoortsbrug niet een aparte baan voor fietsers
en voetgangers te creëren. Ook hebben wij problemen met het feit dat de Verversbrug zou moeten wor
den vervangen door een bredere brug. Wij zouden de Verversbrug zo willen laten als hij nu is: proble
men levert de situatie daar niet op.
Wij zijn verheugd over de keuze van een tracé langs het Hoeksterpad. Daardoor blijft het parkeer
terrein aan de rand liggen. Ik maak in dat verband de voorzichtige opmerking dat op de plaats van dit
parkeerterrein weieens een bouwblok zou kunnen worden gerealiseerd, dat de stad op die plaats een
beter aanzicht zou kunnen geven.
Ook over het Vijzelblok moet een opmerking worden gemaakt. Voortdurend is ons voorgehouden
dat de bouw van het Vijzelblok moest wachten op het rapport over de afronding van het verkeersstruc-
tuur- en uitwerkingsplan. Nu blijkt echter dat de lijn van het plan bij het Vijzelblok ophoudt. Wij
willen graag zo snel mogelijk een uitspraak doen over de situatie van het Vijzelblok. Wij vragen het
college dan ook om snel met voorstellen in die zin te komen. Ook bij dit punt zeg ik dat wij in prin
cipe akkoord gaan, maar dat wel een stedebouwkundige vertaling van de principe-schets, die nu voor
ons ligt, tot stand zal moeten komen.
De heer De Jong: Het was de wens van de raad dat voor het Hoeksterend een kleinschalige oplos
sing zou worden gezocht. Het resultaat van dit streven ligt nu voor ons. De beperkte opzet omvat niet
alleen het terugdringen van het autoverkeer, doch vraagt ook duidelijk concessies van het openbaar
vervoer, van de fietser en van de voetganger. In de stukken staat immers dat er geen afzonderlijke bus
banen zullen komen, dat de fietspaden voor het merendeel aanliggend zullen zijn en dat de voetpa
den op vele plaatsen smaller zullen zijn dan nu het geval is. Bovendien komt het voetpad ten noorden
van de Hoeksterpoortsbrug te vervallen, helaas. Voor de voetgangers worden twee alternatieven ge
noemd. Zo wordt voorgesteld een brug in het verlengde van het Cambuursterpad aan te leggen, alsme
de een verbreding van de Kippeloop tot stand te brengen.
Het college wil door middel van verkeerslichten op het Vrijheidsplein het autoverkeer doseren.
De automobilist die naar de binnenstad wil rijden, dient eerder te kiezen welke weg hij wil nemen:
of via het Vliet of via de Goudenregenstraat. Ter vervanging van de route via de Goudenregenstraat
kan de nieuw aan te leggen Rengerslaan dienen, zo memoreert het college in zijn voorstelOnze frac
tie kan zich wel met het collegevoorstel verenigen, doch ziet graag eerst de brug over de stadsgracht
aangelegd en de verbreding van de Kippeloop uitgevoerd. Wij geven eveneens de voorkeur aan aan
leg van de Rengerslaan voordat wordt overgegaan tot reconstructie van het kruispunt-Hoeksterend, zo
als die in figuur 3 van het rapport wordt aangegeven. Wij vernemen graag van het college of het deze
wensen kan honoreren.
Wat het verkeersgebied Zuiderplein-Stationsplein betreft hebben wij de keuze tussen figuur 4 en
figuur 7, of, duidelijker gezegd, de keuze tussen geen doorbraak of wel een doorbraak van de Van
Swietenstraat naar het Zuiderplein. Bij het eerder genoemde kruispunt-Hoeksterend vragen wij con
cessies van vele verkeersdeelnemers. Er zijn daar echter enkele alternatieven voorhanden, welk feit
wij duidelijk hebben laten meespelen in ons oordeel. In onze visie staat voorop dat de grootst moge
13
lijke veiligheid moet worden geboden aan fietser en voetganger. Deze veiligheid dient zeker te wor
den geboden in een gebied waar het openbaar vervoer sterk is geconcentreerd, zoals bij het complex
Zuiderplein-Stationsplein het geval is. Als in figuur 4 een versmalling van de trottoirs wordt aange
kondigd, terwijl er nergens ruimte is voor vrij liggende fietspaden en niet de nodige faciliteiten aan het
openbaar vervoer kunnen worden gegeven, dan dienen allerlei belangen te worden afgewogen, waar
bij zeker valt te denken aan het belang van het stimuleren van de woonfunctie in de binnenstad. Wij
zullen in deze afweging echter ook de zo nodige faciliteiten voor het openbaar vervoer moeten betrek
ken, evenals de veiligheid van alle verkeersdeelnemers, zeker in dit gebied.
Onder vaststelling van het feit dat het NS-station niet kan worden verplaatst, dat het locaal en
interlocaal busvervoer in de omgeving van het Stationsplein geconcentreerd blijft en dat het terrein
van de Oude Veemarkt, waarop veel verkeersbewegingen, een nieuwe invulling krijgt - hetzelfde
geldt voor het oude Lijempf-terrein -, kiest onze fractie voor het verkeersmodel dat wordt weergege
ven in figuur 7. Wanneer dit model wordt gerealiseerd, kunnen er veiliger oversteekplaatsen voor voet
gangers worden gecreëerd, kunnen er vrijliggende fietspaden worden aangelegd - wij hebben daar al
tijd voor gepleit -, hoeven de trottoirs vrijwel niet smaller te worden gemaakt en kunnen wij betere
faciliteiten verlenen aan het openbaar vervoer, waarover zoveel wordt gesproken.
In de raadsbrief staat dat er geen buslijnen zullen lopen over de Wirdumerpoortsbrug. Een zin ver
der wordt echter gesproken over de interlocale buslijnen uit zuidelijke richting. Moeten wij uit het ge
stelde begrijpen dat de overige interlocale bussen wel naar het Zaailand doorrijden? Deze nieuw op te
zetten busroute heeft wel als gevolg dat de Prins Hendrikstraat minder intensief door het interlocale bus-
verkeer zal worden gebruikt, zoals oorspronkelijk in het verkeersstructuurplan werd aangegeven. Moge
lijk geeft dit het college aanleiding om nader te overwegen of de Prins Hendrikstraat kan worden openge
steld voor autoverkeer van zuid naar noord, desnoods alleen voor verkeer dat naar de parkeergarage
gaat. U voorkomt daarmee dat al deze autobewegingen op het Stationsplein en het Zuiderplein plaats
vinden. Ook komen er minder autobewegingen op de Wirdumerpoortsbrug.
In de vergadering van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening heeft onze fractie de aanbeve
ling gedaan om een fiets-/voetgangerstunnel aan te leggen vanaf de Hollanderdijk naar het Stations
kwartier. In figuur 7 is deze mogelijke tunnel niet getekend, maar wellicht gebeurt dit nog in de te
kening van het eindmodel.
De heer De Beer: Bij de afronding van het verkeersstructuur- en uitwerkingsplan gaat het om twee
punten, het kruispunt Hoeksterend-Noorderweg en het gebied Zuiderplein-Stationsplein.
Met betrekking tot het kruispunt Hoeksterend-Noorderweg zijn wij van mening dat de samenstel
lers van het rapport goed gestalte hebben gegeven aan de opdracht een kleinschalige opzet voor de
verkeersoplossing te zoeken. Met uitzondering van enkele details kunnen wij ons verenigen met het
voorgestelde. Behalve een fietsroute, willen wij graag dat het bestaande trottoir langs de Hoekster
poortsbrug blijft. De Verversbrug - in de volksmond Kiepeloop - kan dan blijven zoals deze brug nu
is, met dezelfde functie. In plaats van een bruggetje ten noorden van de Hoeksterpoortsbrug willen
wij graag een uitbouw van de bestaande brug. Dit lijkt ons best mogelijk en het is ons inziens aan
zienlijk goedkoper. Bij de uitwerking van deze schets willen ook wij graag het kruispunt nabij de
Vijzelstraat betrekken.
Vervolgens enkele opmerkingen over de problematiek van het Zuiderplein en het Stationsplein.
Ik zou natuurlijk alle voordelen kunnen opsommen van de oplossing waarin een doorbraak van de Van
Swietenstraat wordt voorgesteld, maar deze zijn al uitgebreid verwoord in het rapport, onder meer op
bladzijde 12. Het is duidelijk dat de oplossing met een doorbraak voor de afwikkeling van alle ver
keer - zeker het langzaam verkeer - beter is. Ook voor het openbaar vervoer en de bereikbaarheid
van het station geniet deze oplossing de voorkeur. Het gevaar van het ontstaan van een betere ver
binding dwars door de stad is ons inziens niet zo groot, gezien de vele obstakels die dit doorgaande
verkeer tegenkomt, terwijl de verbinding via de rondweg - de groene golf blijkt daar uitstekend te
werken - verre de voorkeur zal verdienen. De Stationsweg lijkt ons te smal om een dubbele verkeers
stroom te verwerken. Bovendien zou dat ten koste moeten gaan van de trottoirs en dan nog vrezen wij
dat de capaciteit van de weg te gering zal zijn. Daarbij komt nog dat het terrein van de Oude Vee
markt, mocht dit gebied worden bebouwd, via de Van Swietenstraat beter bereikbaar wordt. Uitgangs
punt voor ons is en blijft: de binnenstad goed bereikbaar houden. Wij vrezen echter dat de uitvoering
van een en ander nog lang op zich zal laten wachten. Gezien de grote problemen die zich dagelijks
in dit gebied voordoen, willen wij wel graag dat er op korte termijn, speciaal op het Zuiderplein, al
maatregelen worden genomen. Het zal dan vooral moeten gaan om maatregelen ten behoeve van de
Hetsers en de voetgangers.
Wat overblijft, is het kostenaspect. Over dit aspect is nog geen zinnig woord te zeggen. Wij