30 worden gehouden. Ter versteviging van de woonfunctie bepleit ik toch een woonflat aan de Spanjaards- laan. Alleen als duidelijk blijkt dat dit financieel beslist niet haalbaar is, sta ik een kantoorflat met gemengde bebouwing voor. Ik moet u zeggen dat ik geen moeite heb met de hoogte van de flat, uit gaande van vier lagen, want ik meen dat het weinig verschil zal maken met de bestaande bebouwing aan de overkant van de straat. Ik wil in elk geval behoud bepleiten van de woningen aan de Keimpema- straat. Zij vormen een prima aansluiting met de bebouwing aan de Dokkumertrekweg. Ik heb begrepen dat ze qua kwaliteit nog in behoorlijke staat verkeren. Eveneens wil ik bepleiten een instandhoudings regeling voor de woningen aan de Dekemastraat, als deze werkelijk niet zijn te renoveren. De motie van de PvdA over de woningen Dokkumertrekweg nrs. 3 en 4 zal ik van harte ondersteunen. De heer Rijpma (weth.): Ik zal proberen in telegramstijl te spreken. De woningen aan de Dokkumertrekweg nrs. 3 en 4 kunnen in het bestemmingsplan als "te behouden" worden opgenomen. Aan deze kant van de Dokkumer Ee kunnen bejaardenwoningen worden gerealiseerd, Het was een suggestie om ook eens naar de overkant te kijken. Als de Dekemabuurt niet voor 1 januari 1986 wordt afgebroken, moeten wij alle kosten van deze buurt blijven dragen. Dat betekent aankoopkosten plus kosten van renovatie van 30.000,per wo ning. Een plan hiertoe is inmiddels door het Woningbedrijf opgesteld. Wij moeten die investering dan wel plegen, want de woningen laten staan zonder renovatie is een onmogelijke zaak. De kosten van re novatie zullen waarschijnlijk niet weer via de huren te voorschijn komen, hetgeen inhoudt dat ten be hoeve van de Dekemabuurt een zeer groot bedrag - een aantal tonnen - ten laste van de algemene mid delen zal komen. Als wij in de stukken opnemen dat de woningen op 1 januari 1986 zijn gesloopt, kun nen wij bij het rijk een beroep doen op een subsidieregeling die het mogelijk maakt voor 7.000,tot 10.000,de hoogte van het bedrag is afhankelijk van het aantal gepleegde ingrepen - aan voorzie ningen aan de woningen te treffen, met de bedoeling deze tot 1 januari 1986 te laten staan. Aan de ene kant is het een financiële kwestie, waarmee enige tonnen uit de algemene middelen gemoeid kunnen zijn, aan de andere kant is het ook een stedebouwkundige kwestie. U voert geen sterk beleid als u ter wille van de onderwijsvoorzieningen voor miljoenen aan bedrijfspanden aankoopt en vervolgens een aantal woningen, waarvan moeilijk kan worden gezegd dat zij in harmonie zijn met de vestiging van het gebouwencomplex dat wij in dat gebied willen hebben, laat staan. Op zijn zachtst gezegd is dat geen sterk beleid. Het zou voor de minister des te meer aanleiding kunnen zijn om ten aanzien van de be- drijfsverplaatsingen de grootst mogelijke reserve te hebben. Ik meen dan ook u te moeten adviseren een zodanige beslissing te nemen dat deze panden op 1 januari 1986 zijn afgebroken. Naar mijn mening moet het mogelijk zijn om voor herhuisvesting van de bewoners te zorgen. Wij zijn bezig met het plegen van herhuisvesting in de Simon de Vliegerstraat. Natuurlijk gaat zoiets met pijn gepaard. Ik meen toch dat wij erin slagen - voor een gedeelte zijn wij er reeds in geslaagd - ver vangende woonruimte voor deze mensen te vinden, tot tevredenheid van allen. Wij hebben ook bij an dere complexen die van woningbouwcorporaties zijn, ik denk aan het complex van de woningstichting Leeuwarden-Leeuwarderadeel in Huizum-Bornia, met behulp van deze woningbouwcorporaties een ope ratie gepleegd, die het voor de betrokkenen aanvaardbaar maakte om een andere woning te betrekken. Ik meen dat met een goed herhuisvestingsbeleid en met een opknapbeurt in de orde zoals ik aangegeven heb een gemeentelijk belang, een stedelijk belang, is gediend. Als de kantoorbebouwing van de flat hoek Spanjaardslaan/Rengerslaan totaal verandert in woonbe bouwing, verlangt u uit de algemene middelen een bijdrage, die ligt tussen de 300.000,en 500.000,Deze kantoorbebouwing ligt namelijk in een saneringsgebied. Het saneringsgebied wordt uitgesloten van de ISR-regeling. Voor dit gebied worden de nadelige saldi niet gecompenseerd, omd it het ligt in een sanerings- en reconstructiebuurt, waarvoor al in 1967 een overeenkomst met het ministe rie is aangegaan. Dit houdt in dat wij in dit gebied onze eigen opbrengsten moeten realiseren. Een wo ningbouwplan in de sociale sector - wat is op het ogenblik anders denkbaar? - levert per vierkante me ter nog geen honderd gulden op, zeker niet wanneer er gestapelde bouw wordt gepleegd. Kantorenbouw kan per vierkante meter bruto vloeroppervlak ongeveer 250,opbrengen, afhankelijk van de locatie. In het uitvoeringsplan is voor dat kantoor voorzien in een vloeroppervlak van 2.000 tot 2.500 vierkante meter. Als u de middelen beschikbaar hebt, is de beslissing eenvoudig. De uitvoeringskaart is geen ste debouwkundige vertaling, hetgeen betekent dat in het bestemmingsplan hoogte, breedte, diepte, ver springing, etc. van dit gebouw nader zullen worden geregeld. De heer Buising: Ik ben content met het feit dat de wethouder bereid is de door mij ingediende motie over de beide huizen aan de Dokkumertrekweg over te nemen. De wethouder is onder meer ingegaan op de kosten van een eventueel iets uitgebreidere renovatie van de Keimpemabuurt. Hij noemt een bedrag van 30.000,per woning. Ik zou willen opmerken dat dit bedrag, in vergelijking met andere ged el 31 ten van de stad, nog niet eens zo gek is. Bovendien lijkt het ons dat ook in de toekomstige structuur van dit gebied de woningen best op hun plaats zijn. Verder hoop ik te hebben begrepen dat de bouw van be jaardenwoningen langs de Dokkumer Ee tot de mogelijkheden zal behoren. (Wethouder Rijpma: Ja.) De hear Miedema: Ik haw de wethalder goed begrepen wat it Dekemabuertsje oangiet. Ik soe allinne in berop dwaan wolle op it kolleezje ta te sizzen de mooglikheden fan de ynstanhaldingsregeling, sa't de wethalder dy oanjun hat, op koarte termyn foar it réalisearjen fan de foarsjenningen oan de wennin gen yn it Dekemabuertsje ta te passen. It duorret net lang mear en it is 1986 en as wy it heechste profyt fan de ynstanhaldingsregeling hawwe wolle, moat dit jier noch mei de wurksumheden begun wurde. De heer Van der Wal: De wethouder zegt dat de Keimpema-Dekema-Runiabuurt in disharmonie zou zijn met de functie die wij daar willen hebben. Dat zie ik helemaal niet zo, zeker niet als men een ge- integreerde opzet van het gebied wenst, wat ooit ook de bedoeling van de universiteit was. Het aan vankelijke argument, dat het gebied te geïsoleerd lag, is door het uitvoeringsplan zelf ondergraven. Het ligt nu helemaal niet meer geïsoleerd. De wethouder maakt een vergelijking tussen de bedrijven die wij wel weg zouden willen hebben en deze buurt die wij willen behouden. Het lijkt mij echter dat het bedrijf van Cohen, zoals het er op dit ogenblik bij ligt, niet te vergelijken is met het woonbuurtje Keimpema-Runiastraat. Bovendien blijft deze buurt, exclusief het saneringsgebied, een ISR-gebied, een stadsvernieuwingsgebied, waarvan het saldo door het rijk kan worden gedragen. Ik ben het met de heer Buising eens dat een renovatiebedrag van 30.000,per woning betrekkelijk laag lijkt. Als ik een vergelijking mag maken met het Cambuursterpad - 72.000,per woning - waar nog huren van 250,tot 300,uit zouden kunnen komen, dan lijken mij nog wel kansen aanwezig voor deze wo ningen, waar veel vraag naar is. Daarom dien ik toch de eerder voorgelezen motie in betreffende het woongebied Keimpema- en Runiastraat. Dan de motie aangaande het kantoorgebouw hoek Spanjaardslaan/Rengerslaan. Ik heb niet gepleit voor louter woonbestemming. Ik spreek in de motie over een gemengde functie. Wij kunnen dan later, tijdens de discussie over het bestemmingsplan, de verhouding, het preciese vloeroppervlak, de geleding en dergelijke zaken nog wel bespreken. Ik dien deze motie, waarvan ik de tekst reeds eerder heb voor gelezen, hierbij in. Mevrouw De Jong: De prijs van 30.000,per woning voor renovatie van woningen in de Dekema buurt komt mij ook irreëel voor. Wat betreft het overplaatsen van bedrijven wil ik alleen nog opmerken dat wij voldoende bedrijfsterreinen hebben, maar dat wij relatief weinig goedkope woningen hebben. Daar hebben wij een schrijnend tekort aan. Daarom vind ik ook de vergelijking van de wethouder niet opgaan. De motie van PAL hierover zal ik derhalve ondersteunen, evenals de motie die is ingediend over de gemengde bebouwing. De heer De Beer: Ik heb zojuist ook iets gezegd over het kantoorgebouw hoek Spanjaardslaan/Ren gerslaan. Het was niet mijn bedoeling de bouw helemaal op slot te zetten, maar een andere plaats hier voor te zoeken. Gezien de mogelijkheden die de motie van de heer Van der Wal biedt, zou ik daarmee kunnen instemmen. De heer Rijpma (weth.): Ik heb nog twee opmerkingen. Ik ontving de nadere mededeling dat het door mij genoemde bedrag van 30.000,niet mag worden opgevat als een bedrag voor renovatie. Men moet dat volkomen als een onderhoudsbeurt beschouwen. Dat houdt in dat deze gelden uit de algemene middelen van de gemeente moeten komen. Als daar 40 woningen staan, wordt het totaal 1,2 miljoen plus aankoopkosten plus rente. Dat betekent dat u 1,5 miljoen beschikbaar moet stellen uit de algemene mid delen. (De heer Van der Wal: De helft van de panden bevindt zich nog in uitstekende staat, met name de woningen in de Keimpemastraat.) Ik heb aan deze mededeling geen nadere toe te voegen. De mede deling wordt bevestigd door de wethouder die deze plannen met de Commissie voor het Woningbedrijf heeft voorbereid. Dan de gemengde functie van het geplande kantoorgebouw. Hierop kan ik zeggen dat de aantrek kelijkheid van een kantoorgebouw met een gemengde functie voor een belegger aanzienlijk kleiner wordt. De Voorzitter: De motie van de heren Buising en Ten Hoeve is door het college overgenomen. Die is afgewerkt. Ik heb nog twee moties van de heer Van der Wal en mevrouw Van der Werf voor mij liggen. De eerste gaat over het woongebied Keimpema- en Runiastraat, de tweede over het in het plan opgeno men kantoorgebouw hoek Spanjaardslaan/Rengerslaan. Ik hoef ze niet meer voor te lezen; dat heeft de heer Van der Wal zelf al gedaan. Ik stel voor de moties in stemming te brengen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1981 | | pagina 16