18 drijf moeten hebben. Kunnen wij de productie en distributie niet beter overdragen aan het Provinciaal Elektriciteits Bedrijf en moeten wij wel in Frigas blijven participeren? Je zou, daarvan uitgaande, tot de conclusie kunnen komen dat het gemeentelijk bedrijf maar tegen de hoogst mogelijke prijs moet wor den verkocht. Anderzijds speelt het feit dat wij nog een beheersvorm zoeken voor ons stadsverwarmings project, dat eveneens aan een bepaalde figuur zal moeten worden opgehangen. Gelet op de alternatie ven welke in de sfeer van energievoorziening worden ontwikkeld, waarbij kleinschalige oplossingen tot belangrijke resultaten blijken te leiden - de verwachtingen daaromtrent zijn ook zeer positief -, valt het wellicht óók te overwegen om juist als gemeente een aantal dingen intensiever zelf te gaan ontwik kelen. In beide richtingen liggen mogelijkheden en wij verzoeken het college daarnaar dan ook een on derzoek in te stellen, waarbij moet worden nagegaan welke de kosten en de baten zijn. Als punt 10 van de motie hebben wij de toekomstige positie van het Woningbedrijf opgenomen, een kwestie die niet buiten de begroting om gaat, hoewel ik mij kan herinneren dat wij in het verleden gel den uit de algemene middelen in een onderhoudspotje hebben gestopt. Het is de vraag of wij met het Gemeentelijk Woningbedrijf moeten doorgaan, mede gelet op het feit dat wij zo langzamerhand een an der systeem hebben ontwikkeld op het gebied van woningtoewijzing en alles wat daaraan annex is. Bo vendien zijn er voor een deel ook andere problemen gaan spelen. Wij zullen dus graag zien dat het col lege bekijkt of wij eeuwig - een bestuurlijk leven is overigens niet zo lang - met deze taak moeten doorgaan. Vervolgens vindt u onder punt 11 de logische consequentie van iets dat wij ten aanzien van fase 1 wensen. Het is niet gemakkelijk het college aan te geven in welke richtingen het naar oplossingen moet zoeken, maar het meteen grijpen naar het middel van belastingverhoging lijkt ons wat al te gemakke lijk. Vandaar ook dat ik het college een soort van geclausuleerde opdracht wil meegeven, die men kan lezen onder punt 4 van de motie. Deze luidt als volgt: "De uitvoering van de aanvaarde voorstellen in de verschillende fasen kan tot tekorten bij het dekkingsplan 1982-1986 leiden. Ook de onderwijscircu- laire en overige kabinetsmaatregelen kunnen hiertoe bijdragen. Alvorens het college, in die situatie, overweegt nadere voorstellen tot belastingverhoging aan de raad voor te leggen, worden in de sectoren cultuur, ruimtelijke ordening en volkshuisvesting en onderwijs, aanvullende herwaarderingsvoorstellan ontwikkeld." Wij dringen er bij u op aan het voorgaande in gedachten te houden, voordat u ten aanzien van fase 3 voorstellen aan de raad gaat voorleggen. De moties zijn ondertekend door mevrouw Brandenburg-Sjoerdsma en door mij. De tekst van de moties luidt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 6 juli 1981 - overwegende de voorstellen van het college ter zake van het ontwerp- dekkingsplan 1982-1986 - gelet op de voorlopige uitkomsten van de juli-circulaire ten aanzien van gemeentefondsuitkeringen besluit: 1. In fase 1 1.1 De subsidies voor het Kreativiteitscentrum, de Stichting Culturele Cen tra en de Stichting Théskinkerijte bevriezen op het niveau 1981. 1.2 De subsidie commissie E—10 te doen vervallen. 1.3 De door het bestuur van de Stichting Leeuwarder Nuts Kinderboerderij ontwikkelde voorstellen voor de voltooiing van de renovatie kinderboer derij over te nemen. 2. In fase 2 2.1 Vervulling vacatures/vacaturestop. Bij de bepaling van het aantal vacatures en de verdeling over de secto ren worden de navolgende uitgangspunten en aanbevelingen gehanteerd: 1. de gesubsidieerde instellingen vallen onder deze taakstelling (fase 2, 2a); 2. de organisatiestructuur, secretariediensten, en daaraan verbonden overlappingen, doublures en mogelijke inefficiency bieden, wellicht, mogelijkheden tot ineenschuiven van functies c.q. doen vervallen van formatieplaatsen; 3. voordat besluiten worden genomen, worden de effecten op de dienst verlening en de groep(en) die wordt (worden) getroffen zichtbaar ge maakt. 2.2 Verlaging van de uitgaven voor bestuurlijke kosten en secundaire ar beidsvoorwaarden (voorstel college fase 3; in fase 2 al 50.000,rea liseren). 3. In fase 3: 3.1 De verhoging van gemeentelijke belastingen wordt als sluitpost opge voerd om te komen tot een sluitend dekkingsplan 1982-1986. Omvang en aard van deze plannen worden eerst in behandeling genomen, nadat het col lege: 1. heeft aangetoond dat, gelet op de resultaten van een grondige door lichting van het bestaande takenpakket op nut/effeet/noodzaak en de (aangetoonde) noodzaak deze op een bepaald niveau te handhaven, dit onontkoombaar is; 2. de effecten van ter zake te ontwikkelen voorstellen voor (groepen) burgers heeft aangegeven; 3. de werkgelegenheidseffecten en de hoogte van de voorgestelde ge meentelijke belastingen, in relatie met de belastingdruk in de omlig gende gemeenten, in kaart heeft gebracht. 3.2 Bij de herwaarderingsprojecten in de culturele sector geldt als uitgangs punt: de professionele gezelschappen, zoals bijvoorbeeld Frysk Orkest, Forum, Tryater, dienen gefinancierd te worden door rijk en provincies. De grotere gemeenten zorgen voor een adequate accommodatie. 3.3 Nader aan te wijzen herwaarderingsprojecten: 1. Bibliotheekvoorziening; kosten CBD en algemene voorzieningen en de prijs van het geleverde pakket. 2. Omschakeling/vervanging wagenpark op LPG of diesel. 3. Vertraging van de grondaankopen voor Wiardaburen (budgettair wel licht neutraal, voor toekomstige bewoners werkt dit wellicht anders uit). 4. Integratie van onderdelen van het apparaat; secretarie-afdelingen en diensten (bijvoorbeeld ROV en DSO), tussen diensten (bijvoorbeeld onderhoud buitenaccommodaties van de DSR en Plantsoenendienst DSO). 5. Parkeerregime. 6. Mogelijke realisatie van een filmhuis binnen de financiële mogelijk heden van de Stichting Culturele Centra. 7. Terugdringen c.q. doen vervallen van de navolgende subsidies: - Fonds amateur-topsport (11.000 B) - Nederlands Schaakkampioenschap (11.000 B) - Stichting Concours Hippique (30.000 B) - Selfsupporting Sportmedisch Centrum (25.000 B) - Subsidie VVV Friesland-Leeuwarden (162.000 B) - Exploitatie botenverhuur en midgetgolfbaan. 8. Effecten versnelde uitvoering Frigas-nota m.b.t. besparingen in open bare verlichting. 9. Toekomstige positie Gemeentelijk Energiebedrijf. 10. Toekomstige positie van Gemeentelijk Woningbedrijf. 11. Kreativiteitscentrum, Stichting Culturele Centra, Stichting Théskin kerij. 4. De uitvoering van de aanvaarde voorstellen in de verschillende fasen kan tot tekorten bij het dekkingsplan 1982-1986 leiden. Ook de onder- wijscirculaire en overige kabinetsmaatregelen kunnen hiertoe bijdragen. Voordat het college, in die situatie, overweegt nadere voorstellen tot belastingverhoging aan de raad voor te leggen, worden in de sectoren cultuur, ruimtelijke ordening en volkshuisvesting en onderwijs aanvul lende herwaarderingsvoorstellen ontwikkeld." De Voorzitter schorst, om 15.45 uur, de vergadering voor de pauze. De Voorzitter heropent, om 16.10 uur, de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1981 | | pagina 10