28 e. bij vervulling vacatures lagere inschaling hogere ambtena ren en het niet invoeren van de zogenaamde uitlooprang boven schaalnummer 114; budgettair effect 100.000, f. herziening huurprijzen reclame-objecten; budgettair effect 10.000, g. stopzetting subsidiè'ring aan 6 predikanten Ned. Hervormde Kerk; budgettair effect 6.000, h. tot een minimum beperken van taken en daarmee samenhan gende werkzaamheden regioraad; budgettair effect 100.000, i. herziening/afschaffing systeem functionele raden; budget tair effect 50.000, De heer De Jong heeft inmiddels de vergadering verlaten. Mevrouw De Jong: Door toedoen van de snel verslechterende financiële situatie van de gemeente is deze extra raadsvergadering belegd. Ik wil beginnen met te stellen dat, los van deze directe en precai re aanleiding, D'66 het een prima zaak vindt om tussentijds te praten over de stand van zaken. Ons in ziens wordt daarmee voorkomen dat de raad wordt geconfronteerd met een panklaar beleidsplan en be reikt dat de raad meer richting kan geven aan het te voeren beleid. De zeer moeilijke financiè'le situa tie waarin Leeuwarden de komende jaren zal verkeren, is een extra argument voor het invoeren van een dergelijk debat in juni of juli, als vast onderdeel van het opstellen van het beleidsplan. Wij doen bij dezen dan ook dit als een concreet voorstel. Openheid naar de burger toe is voor mijn partij een heel belangrijke zaak. Daarom hebben wij ons gestoord aan de gevolgde procedure, voorafgaande aan deze zitting. Al in december van vorig jaar zijn twijfels geuit over de actualiteit van het toen voorliggende beleidsplan 1981-1985. Het college zou zo spoedig mogelijk met bijgestelde gegevens komen. Dit resulteerde in de eerste notitie van februari 1981een vertrouwelijk stuk. Wij hadden begrip voor het vertrouwelijk zijn ervan, omdat het ging om een eerste, voorlopige, opstelling. In mei kwam de tweede notitie met veel meer materiaal en meteen ontwerp-dekkingsplan. Ook dit stuk was vertrouwelijk. Juist dat stuk had evenwel volgens ons direct openbaar moeten worden. In dat geval had de discussie op gang kunnen komen, zowel in als buiten de partijen. Een bezuinigingsoperatie van zo'n slordige 15 miljoen treft immers niet alleen elke burger, maar gaat hem ook direct aan! Daarom vinden wij dat die burger in een veel vroeger stadium bij de fi nanciè'le problematiek van zijn gemeente betrokken had moeten worden. Wij wijzen in dezen op de aanpak van de gemeente Zoetermeer, waar het gemeentebestuur niet alleen zijn burgers liet weten met een tekort van 21 miljoen te kampen, maar tevens aan elke burger de oproep deed om zich te bezinnen op bezuinigingsideeè'n, onder het motto: "Twee weten meer dan één." Wij betreuren het dan ook dat hier tot het laatste moment het vertrouwelijk karakter van deze 15-miljoenoperatie gehandhaafd werd. Ik wil erop wijzen dat daarmee de standpuntbepaling in de kleine fracties, die het vertrouwelijk karak ter van de stukken respecteerden, onnodig bemoeilijkt is. Een laatste opmerking vooraf. Bij de algemene beschouwingen, gehouden in december 1980, heb ben wij het oordeel van de VNG onderschreven dat de gemeenten te zwaar en te snel worden getroffen door de bezuinigingen van het rijk. Voor Leeuwarden geldt nu: veel te zwaar en veel te snel! Het be cijferde tekort voor 1982-1986 van 15,3 miljoen heeft voor Leeuwarden bijna catastrofale vormen aan genomen. Juist tegen deze achtergrond missen wij een passende reactie van het college, want bij een dergelijke situatie past ons inziens toch een scherpe, afwijzende reactie naar het rijk. De indruk mag niet worden gevestigd dat Leeuwarden bezuinigingen in deze orde van grootte wel acceptabel vindt. Bovendien hebben wij sterk de indruk dat Leeuwarden niet alleen verhoudingsgewijs sterker wordt ge troffen dan het rijk en de provincies, maar ook sterker dan vergelijkbare gemeenten. Hiertegen willen wij een scherp protest laten horen. Aan het gepresenteerde ontwerp-dekkingsplan ligt het uitgangspunt van "een in financieel opzicht structureel sluitend" beleidsplan ten grondslag. In principe stemmen wij in met dit uitgangspunt, maar wij voegen daar onmiddellijk aan toe: "Niet tot elke prijs." Bij de huidige grote financiè'le problemen die volgens ons voor de gemeente Leeuwarden bijna onaanvaardbaar zijn, willen wij in overweging nemen om met een voor een deel van de periode sluitend beleidsplan te komen. Juist om zo de grote problemen zichtbaar te maken en om aan de hand daarvan gesprekken te voeren met de provincie en het rijk. Aan het presenteren van een sluitende begroting voor 1982 en 1983 houden wij onverkort vast, maar wij willen niet uitsluiten dat in het beleidsplan 1982-1986 tot uitdrukking most worden gebracht dat de situatie onder de huidige omstandigheden op den duur onhoudbaar is. Nu iets over het voorgestelde dekkingsplan. Met de voorgestelde fasegewijze aanpak van de pro blematiek kunnen wij als procedure instemmen. Wat de inhoud van de verschillende fasen betreft ligt dit anders. Met sommige onderdelen gaan wij akkoord, maar tegen andere hebben wij grote, zo niet on overkomelijke, bezwaren. 29 Wij beginnen met fase 0, waarin onder punt a een 2 miljoen hogere bijdrage van het rijk in verband irietde Gemeentelijke Sociale Dienst wordt geraamd. De door het college gehanteerde veronderstellin- gen, die aan deze raming ten grondslag liggen, vinden wij wankel. Wij willen heel duidelijk stellen dat wij, evenals het college, vinden dat het rijk moreel verplicht zou zijn deze gevolgen van de werk loosheid voor zijn rekening te nemen, maar daarmee is de bijdrage nog niet binnen. Wij hebben de in druk dat, evenals bij de bezuinigingen in totaliteit, ook op dit punt de gemeenten veel zwaarder wor den getroffen dan de rijksoverheid zelf. Moreel verwerpelijk, maar helaas realiteit. Wij menen dat on ze zienswijze wordt gestaafd door de brief van de staatssecretaris van Financiè'n. Dit onderdeel vinden v/ij een erg bouwvallig fundament in het hele dekkingsplan. Vervolgens een opmerking over de bij punt b geuite veronderstelling dat de inkomsten uit de nuts bedrijven 0,5 miljoen hoger zullen zijn. Wij willen erop wijzen dat het effect van de "gedwongen" energiebesparing door de nog steeds stijgende prijzen niet moet worden onderschat, hetgeen ongetwij feld van invloed zal zijn op de winsten van de nutsbedrijven. Hoewel wij echter op dit onderdeel onze twijfels hebben, willen wij het college op dit punt het voordeel van de twijfel geven. Fase 1. Hierbij gaat het om een bezuiniging ten bedrage van 4,038 miljoen. Hoewel wij de indruk heb ben dat deze lucht uit de begroting persende operatie meer is vastgesteld aan de hand van technische criteria dan dat politieke criteria hierbij een rol hebben gespeeld, kunnen wij met de meeste voorstellen, zij het op sommige onderdelen met erg veel moeite, meegaan. Een uitzondering zouden wij willen ma ken voor de post public relations, omdat wij van mening zijn dat in een slechte economische situatie er alles aan moet worden gedaan om onze stad te verkopen. Ook willen wij een uitzondering maken voor de post subsidie zomeractiviteiten Prinsentuin. Het voorstel om 0,5 miljoen aan de risico-reserve te onttrekken is voor ons acceptabel. Verder zijn wij van mening dat de discussie over het minimumbedrag voor deze post nu ook moet plaatsvinden. Fase 2, waarin onder punt a is opgenomen een bezuiniging met 2 miljoen door het niet opvullen van va catures (40 tot 50). Bij de algemene beschouwingen heeft D'66 al gewezen op de consequenties van het beperken van de personeelsuitbreiding bij de gemeente. Die beperkingen vonden wij toen al onverant woord. Wij hebben daarbij gewezen op de decentralisatie op het terrein van het welzijn en op de auto nome groei van het takenpakket van de gemeente. Hoewel de financiè'le situatie inmiddels sterk is ver slechterd, blijven onze bezwaren op dit punt onverkort van kracht. Wij willen er met klem op wijzen dat de sterk verslechterende financiè'le situatie voor het ambtelijk apparaat extra werkzaamheden bete kent. Om dan op de voorgestelde manier de ambtenaren in de tang te nemen, wijzen wij ten stelligste af! Wi willen in dezen ook nog wijzen op het feit dat het welslagen van de 15-miljoenoperatie voor een groot deel wordt bepaald door de betrokkenheid van het personeel. Het tot een bedrag van 0,2 miljoen korten op de subsidies van gesubsidieerde instellingen, zoals genoemd onder punt b, heeft onze volledige instemming. Ook de gesubsidieerde instellingen moeten een redelijke bijdrage leveren en wij vinden het voorgestelde alleszins redelijk. Bij het voorgaande punt hebben wij gezegd tegen een vacaturestop te zijn. Als alle vacatures kritisch worden bekeken, dan vin den wi dat ook de gesubsidieerde instellingen hierbij moeten worden betrokken. Zo ver willen wij dus gaan wat de vacaturestop betreft. Wij gaan in principe akkoord met hetgeen bij punt c gesteld wordt naar aanleiding van de korting op onderwijs met een bedrag van 0,260 miljoen. Wij hebben grote moeite met de onder punt d.l genoemde korting van de stelpost voor kapitaallas- ten civieltechnische investeringen tot een bedrag van 791.000,maar gezien de nijpende situatie gaan wij hiermee akkoord. Wel willen wij nu alvast stellen dat wij, gezien de besnoeiing op deze post, prioriteit leggen bij de bestaande knelpunten boven nieuw uit te voeren civieltechnische werken. Ook met het onder punt d.2 gestelde, de verlaging van de stelpost kapitaal lasten investeringen wijkaccommodaties, hebben wij grote moeite, maar wij gaan akkoord, onder verwijzing naar een betere benutting van reeds bestaande gebouwen die in elke wijk aanwezig zijn. Bij punt d.3 wordt voorgesteld te streven naar een samenvoeging van de Stichting voor jeugdzorg De Jeugdhaven en de Stichting tot ontplooiing van activiteiten voor en door jongeren, Krats. Wij hebben ons bijzonder gestoord aan de manier waarop de besturen op zo'n laat tijdstip met dit voorstel zijn over vallen. De besturen van Krats en Biels hebben inmiddels laten weten dat een periode van vier maanden tekort is om op verantwoorde wijze de fusering voor te bereiden. Wij onderschrijven dit van harte. In dezen willen wij ook het advies van de Raja ondersteunen om deze zaak door te schuiven naar fase 3 en punt h van fase 3 te verschuiven naar fase 2. Met de punten d.3 en d.4, de bezuiniging op de exploitatielasten op de multifunctionele wijkac- commodatie Camminghaburen, en met punt e, het vervallen van de bijdrage aan de Industrialisatieraad van Friese Kernen, hebben wij geen moeite.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1981 | | pagina 15