30 3) Fase 3. In punt 1 wordt een verhoging van de gemeentelijke belastingen voorgesteld met 2 miljoen. De gemeentelijke belastingen zijn nu al niet gering en door een dergelijke verhoging zouden de burgers vo Leeuwarden drie keer worden gepakt: 1. door de teruglopende inkomens en de dalende koopkracht, waarbij met name gedacht moet worden aan de stijgende gasprijs; 2. door de aantasting van het voorzieningenniveau; 3. door een sterke verhoging van de gemeentelijke belastingen. Dit is voor D'66 te veel van het slechte! In punt 2 wordt voorgesteld diverse taken voor herwaardering in aanmerking te laten komen. In to taal gaat het hierbij om een bedrag van 2,169 miljoen. Met uitzondering van het onder punt 2.a gestel de, het verminderen van de jaarlijkse storting ten behoeve van de stadsvernieuwing met 10%, kunnen wij met de genoemde punten akkoord gaan. Stadsvernieuwing heeft voor ons een zo hoge prioriteit dat wij het onder punt 2.a genoemde heel uitdrukkelijk buiten de bezuinigingsoperatie willen houden. Een deel van het voorgestelde ontwerp-dekkingsplan is voor ons niet acceptabel. Wij willen daar mee niet volstaan maar ook proberen bruikbare alternatieven aan te geven. Wij doen daarom de volgen de suggesties. 1. Zo snel mogelijk overleg met de provinciale overheid over de uiterst moeilijke situatie. Ons inziet zal getracht moeten worden samen met de provincie de problematiek met de rijksoverheid te bespre ken. Wij vinden heel duidelijk dat rijk en provincie een bijdrage horen te leveren aan de opIossinc van deze problematiek. 2. Er zal overleg moeten worden gevoerd met de provincie en de randgemeenten in verband met de fi nanciële lasten van de bovengemeentelijke voorzieningen en de daarmee samenhangende lasten var onze gemeente die een centrumfunctie vervult. 3. Bij de ramingen zullen voldoende inkomsten moeten worden opgenomen om een toekomstig reke ningsoverschot te voorkomen. Wij zijn bereid het risico van een gering rekeningsoverschot te ne men. 4. Een verdere verlaging van de post risico-reserve vinden wij het overwegen waard. 5. Wij hebben de indruk dat de bezuinigingsoperatie is gebeurd aan de hand van puur technische crite- ria. Wij willen daartentegen een werkelijke herwaardering op alle sectoren bepleiten. 6. Een geleidelijke verlaging van de subsidie aan de Stichting Cambuur; wij denken aan 10% per jaar, 7. Verlaging van de subsidie aan het Frysk Orkest, hetgeen zou moeten worden opgevangen door ver hoging van de bezoekersgelden. Wij kunnen wat dit betreft in principe instemmen met de gedachte die de heer Van den Eist in dezen heeft geuit. 8. Stopzetting van de subsidie aan Opera Forum moet worden overwogen. 9. In de jongerencentra Krats en Biels wordt zwaar het mes gezet. Er zijn nog twee jongerencentra. Wij vinden niet dat deze centra buiten de bezuinigingsactie mogen worden gehouden. 10. Het vragen van een hogere prijs van de burger die het genot heeft van een overheidsvoorziening, met andere woorden, toepassing van het profijtbeginsel. Voor ons is dit een van de mogelijkheden die voor een structurele oplossing van de financiële problemen moet zorgen. 11. Voor de langere termijn geldt dat bekeken moet worden welke van de activiteiten die de gemeente nu nog uitvoert af te stoten zijn en overgelaten kunnen worden aan de particuliere sector danwel uitbesteed kunnen worden aan particuliere bedrijven. Deze privatisering is voor ons een tweede mo gelijkheid om te komen tot een structurele oplossing van de financiële problemen. De Voorzitter: Ik constateer dat er niet meer sprekers in eerste instantie zijn. Ik stel dan voor de vergadering te schorsen. De Voorzitter schorst, om 17.00 uur, de vergadering tot 20.00 uur. Verslsc van de handelingen van de Gemeenteraad van Leeuwarden van maandag, 6 juli 1981. RAADSVERGADERING van maandag, 6 juli 1981, aanvang 20.00 uur. [vervolg van de middagvergadering) Aanwezig 34 leden. PvdA de dames E. Brandenburg-Sjoerdsma, H.J. de Haan-Laagland, H.A. Munsterman-Schotsman, C.J.M. Otsen, G. Visscher-Bouwer en T. Wielinga-Graansma en de heren J. ten Brug (weth.), G. Buising, drs. G.J. van den Eist, ir. C.G.H. Geerts (weth.), J.F. Janssen, J. Knol, H. Meijerhof, A. Pronk, J. Schagen en G. de Vries (weth.). CDA mevrouw AWillemsma-de Jong en de heren T.A. Boelens, G.F. Eijgelaar (weth.), D.E. Heere, H. Jansma, C. de Jong, W. Miedema, mr. H.S. Pruiksma, N. Sterk, P.J. Sijbesma en L. Vis ser. wVD de dames M.A. van Dijk-van Terwisga en M.A.D. Waalkens en de heren J. de Beer en J.R. Bij kersma. PAL mevrouw J. van der Werf en de heer P. D. van der Wal D'66 mevrouw J. de Jong. [Afwezig: mevrouw J.E.M.T. Zondag-Demes (CDA) en de heren H. ten Hoeve (PvdA) en ir. C.L. Rijp— ma wethCDA) Voorzitter: de heer J.S. Brandsma, burgemeester. ISec.etaris: de heer mr. W.J.G. Reumer. Vo rs zijn aanwezig: de heren G.J.P. van den Berg, hoofd van de afdeling Sociale Zaken en Wel- zijnsuangelegenheden, P. de Boer, plv. hoofd van de afdeling Financiën en Belastingen, drs. A.J. Burger, ambtenaar van de afdeling Financiën en Belastingen, H. Flinterman, hoofd van de afdeling Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting, mr. W.L. van Harinxma thoe Slooten, hoofd van de af deling Kabinet en Algemene Zaken, mr. L.P.A. van Kats, loco-secretaris, mr. J. Knottnerus, hoofd van de afdeling Onderwijs, en drs. H. Sikkema, hoofd van de afdeling Economische Zaken, Beleids planning en Organisatie. De Voorzitter: Ik stel voor onze werkzaamheden te vervolgen. Wethouder Rijpma is naar huis ge- Igaan, omdat hij niet helemaal fit was. Wij zullen proberen zo goed mogelijk te reageren op datgene wat de raad in eerste instantie naar voren heeft gebracht. Wethouder Ten Brug zal met de beantwoor ding reginnen. ■e heer Ten Brug(weth.): Mijnheer de voorzitter, u zegt terecht dat ik zal beginnen, want ik za! iechts globaal kunnen ingaan op hetgeen ten aanzien van dit dekkingsplan is opgemerkt. De an dere eden van het college zullen daarop een aanvulling geven wat hun sector betreft en eventueel iooi ;.ts zeggen over de algemene aanpak, indien ik op sommige punten in gebreke zal zijn gebleven als oevolg van het feit dat deze zaak nogal complex is en grotigheden en kleinigheden wel heel erg dooi Ikaar zijn gehaald, wat ik mij overigens ook wel kan voorstellen. Het college heeft geconstateerd dat de raad nadrukkelijk in deze nota is gedoken, maar wij had- j den ook niet verwacht dat zij een hamerstuk zou zijn, want daarvoor is de materie waarvoor wij nu staar, te ernstig en zijn de problemen die wij moeten oplossen te belangrijk. ile sprekers zijn begonnen met een soort van algemene analyse rond de vraag hoe wij in de hui- Idige situatie terecht zijn gekomen. In die beschouwingen zaten de nodige nuances waarvan het col- I lege net belangstelling kennis heeft genomen. Gezien echter de zaak waarom het gaat en het feit dat -vi; thans zaken willen doen, heeft het onzes inziens weinig zin daarop nu uitgebreid in te gaan. De s.tuatie zoals die ervoor staat is heel duidelijk en zij is ook door iedereen onderkend. 'erder méén ik te kunnen concluderen dat de fasegewijze aanpak die wij voorstellen in het al-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1981 | | pagina 16