die manier minder behoeven te bezuinigen?) Ik zal proberen u voor te rekenen wat ik bedoel. Twee miljoen min zeven ton uit de huisvuiIrechten resulteert in 1,3 miljoen en wij stellen voor die nu reeds als bezuiniging aan te merken, waarvoor wij dan posten willen aanwijzen in het lijstje dat in fase 3 is aangegeven. Overigens was ik nog niet helemaal klaar met mijn verhaal. (De heer Ten Brug (weth.):U mist dan, als u verder niets verandert, voor het totale bezuinigingsplan ten bedrage van 15,3 miljoen wel die 1,3 miljoen. U haalt die wel een jaar naar voren, maar verder maakt het niets uit.) Wij wensen in ieder geval die bezuiniging een jaar naar voren te halen. (De heer Ten Brug (weth.): Dit dan niet structureel ten opzichte van de 15 miljoen?) Nee. Ik was blijven steken bij de mededeling dat wij de stadsvernieuwing nog steeds een hoge prioriteit toekennen. Met het volgende dat ik wil opmerken kom ik misschien bij wethouder Ten Brug terecht, die heeft gezegd dat hij nog lang niet weggaat. Naar onze mening dient het college voorts, volgens de methode van de breedste schouders of de dikste Jozef, op korte termijn sectoren, zo u wilt portefeuilles, aan te wijzen, waarin volgende bezuinigingen - denkt u in dit verband ook maar aan de 1,5 miljoen die de ju li-circulaire ons extra afneemt - dienen te worden doorgevoerd. Wij hebben daarover al wel bepaalde gedachten, maar wij wachten eerst af welke sectoren het college hiervoor wil aanwijzen. (De Voorzitter: Kunt u een paar suggesties doen?) Uitgaande van de stelling dat de breedste schouders de zwaarste las ten moeten dragen, lijken mij de sectoren welzijn en ruimtelijke ordening de meest aangewezen secto ren. (De Voorzitter: Wilt u dan iets van de post stadsvernieuwing afhalen?) Ik heb gezegd dat wij voor stadsvernieuwing een uitzondering maken; ik zei dat zelfs tweemaal. Als in bepaalde sectoren voldoende kan worden bezuinigd, is in fase 3 belastingverhoging overbo dig en dat is het doel waarnaar wij vooralsnog streven. Wij zijn er pas toe bereid over verhoging van de onroerend-goedbelasting en over verhoging van het rioolrecht te praten, als keihard is aangetoond dat sectorbezuiniging niet meer tot de mogelijkheden behoort. Overigens merk ik in dit verband op dat ik nog steeds spreek over het orrtwerp-dekkingsplan 1982-1986. Een mededeling van uw kant omtrent sec torbezuinigingen zal onze fractie uiterst kritisch toetsen. Met de maatregel in de personeelssfeer rond de vijftig niet te vervullen vacatures moeten wij helaas wel instemmen. Het valt ons niet gemakkelijk te accepteren dat binnen onze gemeente een stukje werk gelegenheid zal verdwijnen, althans tijdelijk, maar het budgettair effect van de 2 miljoen is een feit en, gelet op onze financiële positie, een zeer koppig feit. Wij zien helaas voorshands ook geen alter natieven. Ik wil nog één punt met betrekking tot fase 2 vragenderwijs aansnijden. U spreekt onder punt d.3 over reorganisatie van zowel Krats als wat wij in de wandeling Biels noemen. Ik vraag mij af waarom de bezuiniging in dit verband bij twee van de vier jongerencentra terecht komt, te meer omdat bij de klei nere centra procentuele bezuinigingen des te harder aankomen. In het raadsvoorstel hebben wij geen motivering kunnen vinden voor het feit dat de bezuiniging tot de twee genoemde centra is beperkt. Wellicht kan daarover nog iets worden gezegd. De Voorzitter: Het klinkt misschien wat vreemd en ik vraag dit ook niet zo vaak, maar ik zou het nu ontzettend op prijs stellen als u uw beschouwing nog wat wilde voortzetten. (Gelach) U wenst de belas tingverhoging, die 1,3 miljoen moet opbrengen, te vermijden en vervolgens hebt u tussen neus en lippen door al iets gezegd over de 1,5 miljoen die we vermoedelijk nog extra moeten bezuinigen. Kennelijk hebt u daarover al iets gehoord en dat is ook juist. U wilt dus komen tot een bezuiniging van 2,8 mil joen. Wij hebben ons werkelijk uitgesloofd om te trachten de mogelijkheden welke er in het kader van een herwaardering zijn aan te geven. Als u bepaalde dingen niet wilt, verzoek ik u meteen aan te ge ven - dit geldt uiteraard ook voor de andere raadsleden - wat u dan wel wilt, want anders komen we natuurlijk geen stap verder en wij moeten toch wel een beleidsplan maken. Ik zal daarom graag zien dat u een aantal suggesties doet om de twee minnen die u hebt genoemd te compenseren. Voor de andere raadsleden zal dat boeiend zijn, maar ook voor ons, want wij moeten na deze vergadering verder wer ken. De heer Pruiksma: Daarop kan ik het volgende zeggen. Bij het opstellen van de oorspronkelijke be zuinigingsvoorstellen kon nog geen rekening worden gehouden met de 1,5 miljoen extra bezuiniging die uit de juli-circulaire kan worden afgeleid. Wij zullen dan ook tot een nieuwe afweging moeten komen ten behoeve van het ontwerp-dekkingsplan 1982-1986. Mijn fractie beveelt u met het oog daarop krachtig aan daartoe voorstellen te doen en sectoren aan te wijzen waarin bezuinigingen mogelijk zijn. Als uw college daartoe niet wil overgaan, zal de raad dat moeten doen. De Voorzitter: Ik wijs erop dat u het totaal kunt vinden in hetgeen wij in het kader van de herwaar- dering hebben aangegeven. Het is zeer droef dat er vermoedelijk nog 1,5 miljoen extra zal moeten wor den bezuinigd, maar het college hééft aangegeven waar dat bedrag kan worden gevonden. Wij stellen overigens niet dat wij de ideale oplossing hebben aangegeven, want die is niet te vinden. Wij hebben er alle begrip voor dat u onze voorstellen op bepaalde punten onmogelijk acht, maar ik verzoek u en de andere raadsleden met de meeste klem vandaag tevens op tafel te leggen wat er in de plaats dient te ko men voor hetgeen u wilt schrappen. (De heer Pruiksma: Hebt u dan al een visie op de financiering van die 1,5 miljoen? Ik neem aan van niet.) Ook daarvoor zullen bezuinigingen moeten worden gevonden. I (De heer Pruiksma: Akkoord, maar waar?) De hear Miedema: Ik fyn dat it net réeel is wat de foarsitter no freget. It kolleezje hat, yn de tota- I Ie ofweaging fan it plan dat no foar us leit, sjen litten yn hokker sektoren besunige wurde kin. As slut- I post hat it kolleezje de twa miljoen ekstra belestingopbringst opnommen. Op seker momint hat it kol- I leez-e sein dat it te fier gie. Dat leit it kolleezje de ried as untwerp foar. Us fraksje hat op dit stuit I dudiik it stanpunt ynnommen dat de fier geande belestingferheging yn it foarste plak foar de boargers fan Ljouwert en yn it twadde plak foar Ljouwert as wenstêd net ferantwurde is. Wy geane earder akkoord I me in fierdergeande besuniging as mei in ferswierring fan de lesten. No freget de foarsitter us om foar- I stellen te dwaan foar besunigingen. (De Foarsitter: Suggestjes.) Krekt. As wy no mei hiel konkrete sug- I gestjes komme soenen, dan hoecht der gjin twifel oer te bestean of it kolleezje sil hiel maklik sizze wê: jm't dy suggestjes net utfierd wurde kinne. Ik leau, in totale ofweaging fan de kant fan it kolleezje hat mear sin. Wy binne al sa fier gien - de hear Pruiksma hat dat dudlik steld - dat wy foar fierdergean de besunigingen ferwize nei de sektoren romtlike oardering en wolwêzen. (De heer Ten Brug (weth.): De veronderstelling dat wij op een wijze als de heer Miedema zegt op de suggesties zullen reageren, vind I ik nogal overdreven, maar laten wij dan afspreken dat wij niet op die wijze zullen reageren. Geeft u dan echter wel suggesties aan, dan komen wij in ieder geval verder.) Wy sille mei belangstelling de I réaksjes fan de oare fraksjes ofwachtsje. Wy komme jun om san oere as fraksje byinoar. Wa wit hawwe I wy yn twadde ynstansje noch wat nijs. De Voorzitter: Ik vind het goed dat wij deze discussie hebben gevoerd, al geef ik toe dat zij niet in - overeenstemming was met het Reglement van orde. Hierdoor ontstaat in ieder geval wel duidelijkheid. I Het college heeft in het kader van de herwaardering 2 miljoen voor belastingverzwaring opgenomen en I op grond daarvan moet u aannemen dat wij dat bedrag niet meer door middel van bezuinigingen meenden I te kunnen vinden; wij hadden dan te zeer in de prioriteiten moeten snijden. Hoeveel moeite wij daar- I mee op zichzelf ook hadden, wij meenden toch dat het verantwoord was in het kader van de herwaarde ring 2 miljoen belastingverzwaring op te nemen. Als de raad dat onaanvaardbaar acht, moet de conse- quentie daarvan zijn dat hij ter compensering daarvan suggesties aangeeft, aangezien wij dat niet kon den. U behoeft die vandaag nog niet volledig te hebben uitgezocht, maar ik dring er wel met klem bij u op aan daarnaar te zoeken. U moet de herwaardering maar eens bekijken, waarin u enkele objecten zult vinden waarbij het college zelf enorme vraagtekens zet; dat mag u gerust weten. Ten aanzien van som mige punten vragen wij ons af of die werkelijk wel reëel zijn. Wij moesten echter zo ver gaan, ten ein de in ieder geval iets aan u voor te leggen waaruit de dekking kan worden gevonden. De raad moet er zich van bewust zijn - sorry, dat ik het op die manier zeg - dat er geen dekking kan worden gevonden door alleen maar dingen te schrappen. U kunt vandaag via moties of hoe dan ook aangeven welke din- i gen u onmogelijk acht, wat voor ons zal betekenen dat wij in die richting niet verder behoeven te den- I ken Wij zullen evenwel "verdrinken" wanneer ons daarbij niet wordt gesuggereerd in welke richting wij het dan wel moeten zoeken. De heer Pruiksma: Ik wil daarop graag even reageren. In de eerste plaats wijs ik erop dat wij inder daad suggesties hebben gedaan en in de tweede plaats wil ik opmerken dat mijns inziens uw argumenta tie deels innerlijk tegenstrijdig is, aangezien u binnen het college nog moet gaan delibereren over de extra 1,5 miljoen. Bovendien weten wij nog niet wat de onderwijscirculaire ons zal brengen. De consta tering dat er niet meer kan worden bezuinigd, verdraagt zich dus niet met de mededeling dat er op ter mijn alsnog 1,5 miljoen extra zal moeten worden bezuinigd. (De Voorzitter: Ik verwijs daarvoor naar de herwaardering.) De heer Van den Eist: Mijnheer de voorzitter, ik vraag mij af hoe vaak ik met een interventie zal worden geconfronteerd! (De Voorzitter: We zullen daar niet mee doorgaan.) Het lijkt mij goed globaal aan te geven waarom wij vandaag hier bijeen zijn. Deze behandeling word het best gekarakteriseerd met de term "tussentijdse begrotingsbehandeling". Er is sedert de vast- 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1981 | | pagina 7