8 niemand, maar nu komt het verhaal.) (Gelach) Het is duidelijk dat er heel wat discussies op straatniveau hebben plaatsgevonden. Uiteindelijk is het voorstel tot herinrichting van de Camminghastraat geheel volgens de procedure voorgelegd aan de Adviescommissie Stadsvernieuwing die b. en w. terzake moet adviseren. In deze commissie is met grote unanimiteit besloten tot dit voorstel. Wat de functie van de Camminghastraat betreft moet ik verwijzen naar blz. 2 van ons voorstel. In dit voorstel staat dat "de ontsluitingsfunctie van zodanige kwaliteit is, dat wordt voldaan aan de doel stellingen ten aanzien van verkeersluwe gebieden, zij het dat een breedtebeperking voor motorvoertui gen noodzakelijk zal zijn." Wij menen dus dat de weg qua functie goed kan voldoen als u het voorstel van b. en w. volgt. De motie van de heer J. Schagen, mevrouw J. de Jong en de heren J. de Beer en P.D. van der Wal wordt aangenomen met 20 tegen 15 stemmen. De Voorzitter: De motie is dus aanvaard, hetgeen betekent dat de breedte van de rijweg niet 4,95 n maar 4,35 m wordt. De breedte van de trottoirs komt hierdoor op 1,85 m. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de aangeno men motie. Punten 15, 16 en 17 (bijlagen nrs. 399, 410 en 422). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 18 (bijlage nr. 409). De Voorzitter: Dit punt luidt: Bouw van gymnastieklokalen met dorpshuisfunctie te Goutum en Wyt- gaard. Voordat ik dit punt in discussie geef, wil wethouder Ten Brug hierover nog iets zeggen. De heer Ten Brug (weth.): Zoals de leden van de Commissie voor het Onderwijs hebben kunnen constateren, is ten onrechte vermeld dat dit voorstel niet aan die commissie is voorgelegd. Het principe besluit tot de bouw van de gymnastieklokalen was echter al lang genomen. De heer Boelens: Onze fractie is blij dat het college nu met een voorstel is gekomen. Dit voorstel vloeit overigens voort uit een eerder door de gemeenteraad genomen besluit. Voor de inwoners van Goutum en Wytgaard bestaat nu eindelijk uitzicht op realisatie van de door hen gewenste accommoda ties. Wij hopen dat de bouw voor oktober 1982 gerealiseerd kan worden en dat de voorgestelde investe- ringsopzet ongewijzigd zal kunnen blijven. De heer Bijkersma: Er is destijds door de raad afgesproken dat aanbestedingen in principe openbaar zouden geschieden. Als het college van b. en w. meende daarvan te moeten afwijken, dan zou het een en ander voorleggen aan de Commissie voor Openbare Werken. In deze commissie zou bepaald worden op welke wijze de aanbesteding dan moest plaatsvinden. De openbaarheid van de aanbestedingsprocedu re werd hierdoor gegarandeerd. Hoewel u zich altijd trouw aan uw belofte hebt gehouden, blijkt thans uit uw voorstel dat van de afgesproken procedure wordt afgeweken. Waarom heeft u de Commissie voor Openbare Werken niet ingeschakeld nu de werkzaamheden niet openbaar zullen worden aanbesteed? De heer Van der Wal: Het is op zich verheugend dat de gymnastieklokalen met dorpshuisfunctie in Goutum en Wytgaard gerealiseerd worden. Wij hebben echter wat betreft de financiële onderbouwing van het gymnastieklokaal annex dorpshuis te Goutum wel één bezwaar. Het bezwaar betreft het bedrag van de grondoverdracht voor één of nul gulden, zoals vermeld in het exploitatieplan van het Grondbe drijf. In het verleden zijn dit soort voorstellen altijd door het college van de hand gewezen, omdat er op deze manier sprake was van een verkapte subsidie via het exploitatieplan. In de grondkostenca'cula- tie voor het grondplan Goutum is voor deze grond 175.000,-- opgenomen. Dit bedrag schijnt binnen het totaal van het bouwkostenplan niet gedekt te kunnen worden. Daarom wordt het bedrag van de grondoverdracht voor één of nul gulden op het exploitatieplan gezet. Wij vinden dit geen goede zaak. Uit ambtelijke stukken blijkt dat in het verleden ook eens een voorstel tot grondoverdracht om niet door de raad is afgewezen. De grondoverdracht zou toen geschieden aan kermisexploitanten. Ondanks het feit dat door deze toewijzing een goede bestemming aan de grond zou worden gegeven, werd het voor stel om de grond om niet over te dragen afgewezen. De bouw van het gymnastieklokaal annex dorpshuis te Goutum hoeft echter niet te worden afgewezen. Om de zaken zuiver te houden, heb ik in de Com missie voor het Grondbedrijf voorgesteld de grond in erfpacht uit te geven. De erfpachtscanon zal bin nen het raam van de exploitatie moeten worden vastgesteld. Als wij de grond in erfpacht uitgeven, dan l<omt hef geld ook boven water. Het geld wordt nu aan het Egalisatiefonds onttrokken. Het Egalisatie- fonds heeft sinds het laatste beleidsplan een verbinding met de algemene middelen. In feite maakt een en ancJer niets uit; het is alleen een zuiverder manier van boekhouden. Ik heb de volgende motie ge maakt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 oktober 1981 ter behandeling van agendapunt 18, bijlage 409, Bouw van gymnas tieklokalen met dorpshuisfunctie te Goutum en Wytgaard besluit: de grond voor deze bebouwing in Goutum tegen een nader te bepalen canon in erf pacht uit te geven." De motie is tevens ondertekend door mevrouw J. van der Werf. In de Commissie voor het Grondbedrijf hebben wij geen inzicht gehad in de exploitatie-opzet. De ze exploitatie-opzet lag ook niet bij de betreffende stukken ter inzage. Op welke wijze een en ander gefinancierd moet worden, zal daarom nog nader moeten worden uitgezocht. De heer Geerts (weth.): De discussie rond de bouw van de gymnastieklokalen met dorpshuisfunctie te Goutum en Wytgaard is al ruim twee jaar gaande. Deze discussie is gestart in de tijd dat de rijksnor men voor de bouw van gymnastieklokalen aanmerkelijk gunstiger waren. De rijksnorm voor de bouw van een gymnastieklokaal lag toen ruim 200.000,-- hoger. Het heeft echter toch nog lang geduurd voor er met de bouw kon worden begonnen. Met name het bouwplan Goutum was qua opzet moeilijk financieel rond te krijgen. Hierbij speelde met name de Rijksdienst voor de Monumentenzorg een rol, die nogal wat eisen stelde. Het perceel in Goutum waarop het gymnastieklokaal gerealiseerd moet worden is namelijk een archeologisch monument. De raad heeft echter op 14 mei 1979 duidelijk uitgesproken dat deze ac commodaties gerealiseerd moesten worden. Het college van b. en w. was het daarmee eens en heeft dan ook naar middelen gezocht die een en ander financieel moesten onderbouwen. Zouden deze voorzienin gen thans nog moeten worden voorbereid, dan zou men zich kritisch afvragen of deze accommodaties nog realiseerbaar zijn. Hoewel het belang van dergelijke voorzieningen wordt onderkend, zouden er thans andere prioriteiten gesteld worden. Om de bouw van de gymnastieklokalen financieel rond te krij gen is een vrij grote greep gedaan in de post wijkaccommodaties, die nu nog verantwoord is. Willen wij echter onze prioriteiten en doelstellingen zoals die verwoord zijn in de Accommodatienota realiseren, dan zai niet meer geld aan de post wi jkaccommodaties onttrokken mogen worden. De Accommodatienota spreekt namelijk over realisering tot 1985 van een aantal wi jkaccommodaties. Nu de opmerking van de heer Van der Wal over de dekking van het bedrag van 175.000,Als de heer Van der Wal kan aangeven waar in de gemeentelijke middelen voor de dekking van dit bedrag ruimte kan worden gevonden, dan zijn wij daar erg blij mee. Het college van b. en w. heeft die ruimte niet kunnen vinden. Men kan de grond ook uitgeven op basis van erfpacht. De kosten hiervan kunnen ten laste worden gebracht van de exploitatie van het dorpshuis. Er is inderdaad een exploitatie-opzet gemaakt voor het dorpshuis. Deze opzet resulteert erin dat er door de inwoners van Goutum een bedrag van 99.000,moet worden opgebracht om de jaarlijkse exploitatie rond te krijgen. Van dat bedrag gaat dan 10.000,af voor het schoonmaken van het gymnastieklokaalgedeelte. Globaal blijft er dan 89.000,over. De 99.000,is wel het maximum bedrag dat gevraagd kan worden van de inwoners. Het zai een hele opgaaf zijn om dit bedrag bij elkaar te krijgen. Uitgifte in erfpacht of verkoop maakt geen verschil. Bij verkoop zullen de kapitaal lasten ten laste van de exploitatie worden gebracht. Ik neem aan dat de heer Van der Wal bij uitgifte in erfpacht een canon wenst samen te stellen die ook kos tendekkend is. Bij een kostendekkende canon gaat hetzelfde verhaal op als bij verkoop. Het is domweg zo dat beide mogelijkheden niet ten laste van de exploitatie kunnen worden gebracht. Worden de kos ten wei ten laste van de exploitatie gebracht, dan kan de bouw beter niet doorgaan. De financiering is dan niet meer op te brengen. Als de financiering niet is rond te krijgen, gaat de bouw niet door. Het gevolg hiervan is dat het perceel grond onbebouwd zal blijven. Op grond van het bestemmingsplan zou deze grond ook onbebouwd moeten blijven. Echter voor de bouw van deze speciale voorziening werd ontheffing verleend. De door de heer Van der Wal genoemde 175.000,zal in dat geval dan ook niet boven water komen. Een en ander heeft ertoe geleid dat in ieder geval de grondkosten buiten het exploitatieplan moes ten blijven. Hiervoor is natuurlijk wel een aanleiding geweest. De financiële opzet was niet rond te krijgen omdat er speciale eisen werden gesteld. Zo mocht er in Goutum geen semi-permanente voorzie ning worden gebouwd. Men had in Goutum te maken met een archeologisch monument. Al dezé zaken

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1981 | | pagina 5