l& lb yi 29 omdat het snelverkeer zich niet aan de borden houdt. Dit is ook het geval met veel wielrijders in de verkeerssituatie rondom de bewegwijzering naar de parkeergarage. In punt 143 wordt dit probleem aangeroerd. Niet alleen auto's, maar ook wielrijders begaan daar dagelijks overtredingen. Komend uit zuidelijke richting zijn er legio mensen die direct naar het Zaailand afslaan en over het stukje weg tussen de Nieuweweg en de Zuiderstraat rijden. De leerlingen van de Rijksscholengemeenschap slaan meestal direct af, maar ook veel ouderen doen dat. Vooral op vrijdag is het daar een chaos. Ik zou u in overweging willen geven deze overtreding maar te legaliseren en dit stukje weg maar te laten befietsen. De weg is daar ontzettend breed en iemand die al fietsend van de Nieuweweg komt, is niet genegen een bajonet te maken om zijn weg te vervolgen en zal dan ook heel vaak vanaf de stoplichten rechtdoor rijden. Ik ben van mening dat de situatie wel wat onwezenlijk is. Nu er toch zoveel overtredingen worden gemaakt, kunnen wij beter toestaan dat op dat stukje weg wordt gefietst. De heer De Jong: De punten 142 en 143 gaan over de reconstructie van het kruispunt Beursplein. De reconstructie zal later wel aan de orde komen in de raad, maar voordat het zover is zijn wij ver moedelijk al een heel eind verder. Een gedeeltelijke oplossing voor de situatie Beursplein zou mis schien kunnen zijn het voor Amicitia staande hek tien meter te verplaatsen de Wirdumerdijk op, waar door het uit het zuiden komende vrachtverkeer linksaf kan slaan naar de bedrijven die op het Ruiters- kwartier zitten. De uit het zuiden komende grote vrachtwagens met trailers moeten nu langs het Sta tionsplein, de Prins Hendrikbrug, de Harmonie, het Schavernek, de Nieuwestad en de Wirdumerdijk en dan kunnen zij eindelijk rechtsaf naar het Ruiterskwartier. Als het hek nu tien meter wordt ver plaatst en er wordt een bord bijgezet dat linksafslaan alleen is toegestaan voor bevoorradend vracht verkeer, dan is naar mijn mening een heleboel autobeweging d la minute geminiseerd. Dit is een op lossing die de heer Muller wellicht morgen direct zou kunnen aankaarten. Mevrouw Van Dijk—van Terwisga: In punt 144 wordt gevraagd wanneer de verkeerslichten bij de Plantage worden aangepast. In het antwoord zegt men dat een moderne automaat zal moeten worden aangeschaft. Dit geeft ons echter geen antwoord op de vraag wanneer dat zal gebeuren. Kunt u hier over nog iets zeggen? Mevrouw Zondag—Demes: Ik wil naar aanleiding van punt 143 alleen het woord "bewegwijzering" nemen. Ik hoop dat u mij dat toestaat. Ik wil hier graag pleiten voor bewegwijzering naar de drie ziekenhuizen. Ik heb bij de punten die vanavond aan de orde zijn geen ander aanknopingspunt kun nen vinden en ik zou voor deze zaak toch willen blijven pleiten. Niet zozeer voor de Leeuwarders, doch voor de mensen die van buiten komen. Naar mijn mening is het toch een stukje dienstverlening óm ter wille van burgers die van buiten komen, in ieder geval wat de ziekenhuizen aangaat, enige aanwijsborden te plaatsen. Ik weet wel dat wordt gezegd - en zelfs in de krant wordt geschreven - dat wij dan een oerwoud van borden krijgen, maar ik vind een ziekenhuis - en in ons geval drie zie kenhuizen - toch wel iets anders dan andere drukbezochte gebouwen. Als men ziet hoe bijvoorbeeld een stad als Groningen dit probleem oplost door bij de invalswegen of halverwege de stad zeer een voudige borden te plaatsen, dan blijf ik toch bij mijn overtuiging dat dat in Leeuwarden ook zou moe ten. De Voorzitter: Mag ik eerst naar aanleiding van vragen van de heren Janssen en Van der Wal iets zeggen over de kwestie van de verkeersovertredingen en de controle daarop. U weet net zo goed als ik dat dit een onvoorstelbaar moeilijk probleem is. Zowel bij automobilisten als bij fietsers, brom mers en voetgangers hebben wij helaas te maken met de mentaliteit dat men zich weinig tot zeer wei nig aantrekt van de duidelijk gegeven voorschriften. Dit is de feitelijke situatie en wij moeten helaas erkennen dat wij hier vrij machteloos tegenover staan. Het enige dat de politie kan doen - en ook doet - is zo nu en dan met een groep mensen gerichte controle houden. Men besteedt dan een dag of twee speciale aandacht aan een bepaald object, zoals het op een bepaald punt rijden door rood licht of het parkeren op niet toegestane plaatsen. Men neemt dan een punt waar veel achtereenvolgende overtredingen zijn geconstateerd. Ik moet u echter tot mijn droefheid zeggen dat deze controles ten hoogste helpen op de dag dat men controleert, ledereen weet dat wij niet genoeg mankracht hebben om alles en overal te controleren, dat is gewoonweg uitgesloten. De problematiek hangt echter samen met de mentaliteit van de mensen en dat is de reden waarom wij er zo machteloos tegenover staan. Er doen zich ook zeer gevaarlijke situaties voor. Er zijn tellingen gehouden hoe vaak men door rode lich ten rijdt en dat is langzamerhand onvoorstelbaar geworden. Wij kunnen ook alleen maar constateren dat het aantal overtredingen nog regelmatig toeneemt. Een nog intensievere controle zou een goede oplossing zijn als wij mochten aannemen dat wij het hoogste punt gehad hebben, maar dat is niet zo. |k wil niet zeggen dat het voorstel van de heer Janssen om een bepaalde overtreding maar te legalise ren niet een oplossing zou kunnen zijn voor een expliciet geval, doch ik verzeker u dat, als wij van daag gaan legaliseren wat men in Leeuwarden aan overtredingen begaat, wij beter alle strepen, lichten en verboden kunnen opheffen. Dat is legaliseren! (De heer Van der Wal: Het gaat hier om een specifiek geval!) Ik zeg dit niet zomaar, mijnheer Van der Wal. Dit is het kernprobleem. Natuurlijk kunnen er wel een paar agenten op een bepaald moment bij een verkeerslicht gaan staan, maar als zij weg zijn fvervalt men onmiddellijk weer in de oude fout en u weet drommels goed dat dit het probleem is waar- Ivoor wij metelkaar staan. Ik raak het kernprobleem en wij kunnen dan allerlei dierbare dingen daarover zeggen, maar het lost niets op. De politie doet wat zij kan. Zelf voel ik soms ook grote aarzeling weer ifoe te stemmen als nog weer ergens borden en dergelijke moeten worden gezet. Wij praten er in b. en w. soms ook over als de Verkeerscommissie, overigens volkomen terecht, weer bepaalde suggesties doet om bijvoorbeeld verboden-in-te-ri jden-borden of eenrichtingsverkeersborden te plaatsen, doch er zijn altijd werkelijk goede argumenten voor, het is nooit onzin. Toch zijn er dan weer een paar borden bij gekomen en weer een paar regels waaraan men zich vermoedelijk niet houdt. Wij komen dan te recht in die akelig vicieuze cirkel, want hoe meer van dit soort voorschriften worden gemaakt, des te meer controle eigenlijk zou moeten worden gehouden. (De heer Van der Wal: Door het ontbreken van middelen en mankracht zie ik ook niet zoveel heil in politiecontrole, maar meer in het aanbrengen van ['fysieke obstakels.) Op dat punt heb ik nog niet gereageerd. U weet dat wij op bepaalde punten fysieke obstakels hebben geplaatst. Als wij dit op de Nieuwestad niet hadden gedaan, reden de auto's er nu ook ir. Men moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat brandweerauto's en ambulances wel in en uit en door de straat kunnen komen, maar ik geef toe dat er op een bepaald moment dusdanige situaties kun- inen ontstaan dat alleen fysieke barrières nog een redelijk goede oplossing bieden. (De heer Van der Wal: Misschien kan dit punt eens worden besproken in de Commissie Openbare Werken.) Misschien kun nen wij voortaan al dit soort punten beter in de Commissie Openbare Werken brengen dan in de Ver keerscommissie. De heer Rijpma (weth.): Ik zal mij niet meer op het vlak van de fysieke beperkingen begeven, hoewel ik daarover ook best nog een aantal opmerkingen zou kunnen maken. Laten wij dit punt echter maar voor de commissievergadering aanhouden. De heer De Jong maakt enkele opmerkingen over het kruispunt Beursplein en de inrit naar de on dernemers op het Ruiterskwartier. Inmiddels is gebleken dat het overleg over het kruispunt bij de Beurs nog wel wat voetangels en klemmen heeft, want er zijn meer instanties dan alleen gemeente lijke die zich ermee bemoeien en ook anderen dan de bewoners en zakenlui van de binnenstad. Het zal nog wel even duren voordat het kruispunt gereconstrueerd is en daarom hebben de heer Muller en ik afgesproken dat op korte termijn in de Commissie Openbare Werken een tekening ter tafel komt, die een oplossing aangeeft om de periode die ligt tussen de definitieve oplossing en nu te overbruggen. Mevrouw Zondag vraagt naar de bewegwijzering in Leeuwarden en speciaal naar de bewegwijze ring naar de drie ziekenhuizen. Dit punt is in Leeuwarden niet voor het eerst aan de orde. Bij de werk voorbereiding heb ik getracht hieraan tegemoet te komen in die zin dat, behalve de inmiddels wel ge plaatste borden aan de ingang van de wijken, op de parkeerplaatsen aan de toegangswegen grote borden zouden worden geplaatst waarop de meest belangrijke punten in Leeuwarden worden aangegeven, dus zeker de ziekenhuizen. De kosten voor deze voorzieningen waren echter vrij aanzienlijk en uit bezuini gingsoogpunt, afwegende alle belangen, heeft het college u moeten voorstellen deze voorzieningen nog niette treffen en daarin bent u het college gevolgd. Mevrouw Zondag zegt dat er een bewegwijzering naar de ziekenhuizen moet komen. Het feit doet zich echter voor dat er ook andere belanghebbenden zijn en ik denk dan bijvoorbeeld aan de politie. Het is heel moeilijk de belangen tegen elkaar af te wegen en tot dusver hebben wij daarom gezegd dat er geen afzonderlijke bewegwijzeringen komen naar belangrijke punten in Leeuwarden. Bewegwijzering zal moeten geschieden via de ingangsborden die aan de ingangswegen staan. Deze voorziening is voorlopig getraineerd, maar misschien vinden wij over enige tijd alsnog middelen hiervoor. Het zou betekenen dat niet alleen de ziekenhuizen wor den aangegeven, doch ook het crematorium, de belangrijke sportvoorzieningen, het politiebureau en Bet hulppolitiebureau. Deze oplossing zou veel beter zijn dan de masten die overal staan voorzien van nog meer aanwijzingen. (Mevrouw Zondag—Demes: Ik begrijp dat het alles of niets is?) Ja. (De Voorzitter: Dit punt is regelmatig met deskundigen besproken. Zoals wethouder Rijpma al zei is het niet de eerste keer dat de bewegwijzering naar de ziekenhuizen aan de orde komt. Deskundigen zijn echter van mening - dat klinkt op zich vreemd - dat bewegwijzering naar de ziekenhuizen het minst urgent is. In Leeuwarden weet iedereen waar de ziekenhuizen staan. Van buiten komen de ambulan ces en die kennen de wegen ook tot en met. Het merendeel van de bezoekers komt met het openbaar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1981 | | pagina 14