11 10 de panden aan de Kanaalstraat in afwachting van de uiteindelijke plannen in ieder geval glas- en wa terdicht zullen worden gehouden. Ik zal de betreffende raadsbrief even kort citeren: "In overleg met de Commissie voor het Woningbedrijf is besloten dat in afwachting van de uiteindelijke plannen de panden in ieder geval glas- en waterdicht zullen worden gehouden. Het Woningbedrijf heeft inmiddels de nodi ge stappen ondernomen en zal genoemde klachten na een nader onderzoek zo mogelijk verhelpen." De ze raadsbrief hebben de bewoners ook toegestuurd gekregen met een brief van b. en w. van 4 juli 1980 In de brief wordt verwezen naar het preadvies. Inderdaad is aan een paar woningen wel iets in de geest van glas- en waterdicht houden gebeurd. Andere bewoners echter, die dit jaar geklaagd hebben, kregen van diverse ambtenaren van het Woningbedrijf te horen dat er alleen maar iets aan de woning zou wor den gedaan als deze zou worden opgeleverd. Met andere woorden, alleen als er een nieuwe huurder komt wordt de woning glas- en waterdicht gemaakt. Zo luidt de raadsuitspraak echter niet. Er staat dui delijk in de raadsbrief dat alle woningen aan de Kanaalstraat glas- en waterdicht zullen worden gehou den. De bewoners hebben hiervan bericht gekregen en wij gaan er als raad dan ook vanuit dat hieraan de hand wordt gehouden. Nu blijkt dat bewoners die bij het Woningbedrijf aankloppen met een kluitje in het riet worden gestuurd. Deze zaak kan naar mijn mening niet worden getolereerd en ik zou graag willen dat het college het Woningbedrijf wat dit punt betreft snel op het rechte spoor zet. Als het pro bleem is dat het Woningbedrijf, dat deze panden beheert voor het Grondbedrijf, niet genoeg geld heeft voor dit onderhoud, had men natuurlijk al maanden geleden aan de Commissie voor het Grondbedrijf een aanvulling op de saneringsonderhoudpot kunnen vragen. Een jaar of twee, drie geleden heeft het Wo ningbedrijf een bedrag van drie ton per jaar gevraagd aan het Grondbedrijf. (De heer Knol: Dat vond de heer Van der Wal toen te hoog.) Dat wilde ik juist zeggen. De aanvraag was zeer summier onder steund en er was geen grondige motivering voor het bedrag. De meerderheid van de Commissie voor het Grondbedrijf vond het bedrag daarom wat al te hoog en men adviseerde toen te starten met 60.000,-- per jaar. In het geval er een tekort zou ontstaan, zou het Woningbedrijf een aanvraag voor verhoging van het bedrag kunnen indienen met een motivatie waarom. Dit is nooit gebeurd. Tenminste ik heb, als lid van de Commissie voor het Grondbedrijf, daarvan nooit iets gemerkt. Het Woningbedrijf zegt wel dat het geld op is, maar in dat geval had men al jaren de gelegenheid gehad meer geld te vragen. Dit kan geen excuus zijn en zeker geen excuus naar de bewoners toe, want die hebben hier geen boodschap aan. Zij hebben een toezegging van b. en w., namens de raad, en daarom moet er met dit slechte weer het liefst nog voor Sinterklaas het een en ander aan die panden gebeuren, want in sommige bewoonde panden is het bar en boos. Ik heb zojuist bij de behandeling van de vraag over het Cambuursterpad een paar concrete vragen gesteld, waarop ik nog geen antwoord heb gekregen. Ik probeerde het op dat moment nog even, maar de voorzitter hoorde mij kennelijk niet. Ik heb gevraagd hoe lang het vergelijkend onderzoek gaat duren dat de Nationale Woningraad zal instellen en ik heb gevraagd of het juist is dat een gebruikerscontract een contract is dat aangeeft dat men praktisch b la minute uit het huis kan worden gezet. Daartegenover staat dat men geen huur behoeft te betalen en dat feit werkt verpaupering in de hand. Het is daarom be langrijk snel met een nieuwbouwplan of een renovatieplan te komen. De heer Knol: De heer Bijkersma zegt naar aanleiding van punt 216 dat het stoken duurder wordt voor de mensen en dat hen de gelegenheid wordt ontnomen in een kamer een kachel te stoken omdat er bijvoorbeeld in de huizen in Camminghaburen daartoe geen mogelijkheid is. Ik zou de vraag anders wil len formuleren. Het is mij bekend dat in de huizen bij de thans in ontwikkeling zijnde nieuwbouwplan- nen, die straks bij Camminghaburen op de stadsverwarming zullen worden aangesloten, wel rookafvoer- kanalen worden aangebracht. Dit betekent wel dat het risico om voldoende afzet te vinden voor de stadsverwarming sterk wordt vergroot en ik had gedacht dat de heer Bijkersma, als commissaris van Fri- gas, ook dat aspect even aan de orde zou stellen. (De heer Bijkersma: De heer Knol heeft mijn vraag veranderd, maar daarmee ga ik niet akkoord. Ik heb mijn vraag gesteld zoals ik hem heb gesteld en ik wil graag dat de wethouder daarop antwoordt. De aanvulling van de heer Knol is een heel andere.) Ik wil ook graag een reactie geven op hetgeen de heer Van der Wal zegt met betrekking tot het on derhoud van saneringsplannen en de fondsen die daarvoor zi|n. Naar aanleiding van veelvuldige vragen in de raad van de heer Van der Wal over het onderhoud van saneringsplannen - wat zijn goed recht is natuurlijk - is er vanuit het Woningbedrijf actie ondernomen het geheel enigszins te structureren door te stellen dat de eigenaar, in feite het Grondbedrijf, middelen ter beschikking moest stellen om een rede lijk woongenot te garanderen. Er is toen een vrij goed onderbouwd voorstel naar het Grondbedrijf ge gaan. Wie schetst echter mijn verbazing toen ik vernam dat de heer Van der Wal een van de tegenstan ders van het verschaffen van dit krediet was! Deze kwestie wordt hier in de raad weer naar voren ge bracht alsof het Woningbedrijf alle boter op het hoofd heeft. Dat is een omdraaien van de feiten. (De heer Van der Wal: Ik moet hierop wel even ingaan. Er is een krediet beschikbaar gesteld dat lager was dan het gevraagde krediet. Er is derhalve geen sprake van dat ook maar iemand van de Commissie voor het Grondbedrijf tegen het verstrekken van het krediet was. Het krediet was alleen lager dan gevraagd. De aanvraag was trouwens zeer summier onderbouwd. Onderaan stond een vuistregeltje van zoveel dui zend gulden per woning per jaar.) Hoe moet het anders met saneringsplannen? Men kan van alles te genkomen. (De heer Van der Wal: Op mijn verzoek - dat is ook door de commissie overgenomen - is dui delijk bij het verstrekken van het krediet gezegd dat men, wanneer men kon aantonen meer geld nodig te hebben, met een jaar of eerder kon terugkomen met een nieuwe aanvraag. Men heeft dat nooit ge daan. Ik wil best geloven dat een reden hiervoor kan zijn dat er een wisseling van directeur heeft plaatsgevonden. Ik ben echter van mening dat b. en w. in dat geval maar hadden moeten coördineren. De Voorzitter: Dit tussenspel hebben wij gehad en nu gaat wethouder Geerts antwoorden. De heer Geerts (weth.): Ik wil beginnen met de vragen van mevrouw Wielinga over cascobouw en basiswoningen. Aan het begrip basiswoning worden twee betekenissen gegeven. In de eerste plaats een financieel-technische betekenis. In dit geval treedt het begrip basiswoning op als financieel model. Een basiswoning is dan een woning die op minimale wijze aan de wenken en voorschriften voldoet. Kleedt men de woning wat aan, dan krijgen wij termen als normwoning en als die dan nog wat meer wordt aan gekleed, krijgen wij premiewoningen. Het begrip basiswoning wordt ook gebruikt in de sfeer van de cascobouw. De essentie van de vraag van mevrouw Wielinga is denkelijk ook of er werkelijk geen mo gelijkheden zijn tot cascobouw over te gaan om zodoende enorme besparingen te creëren. De zaak ligt toch wel erg moeilijk en daarvoor is een aantal oorzaken. Een van de oorzaken is het feit dat de aange brachte verbeteringen moeten worden betaald en die moeten worden betaald door middel van de huren. De een wil veel en de ander wil minder verbeteren en men krijgt daardoor in een en hetzelfde complex een enorme differentiatie van huren. Beheerstechnisch is het vrijwel onmogelijk om een dergelijk com plex te beheren. Ook komen er natuurlijk problemen met de opvolgende huurders. Sommige huurders zullen zeggen dat zij dat soort verbeteringen helemaal niet gewild hebben en die willen daarvoor dan ook geen huur betalen. Op deze manier komen er ontzettend veel problemen. Een ander punt is dat het de huurder wettelijk verboden is op eigen gezag veranderingen aan te brengen. Hiervoor is altijd een zeer intensief overleg nodig tussen verhuurder en huurder. Al deze zeer arbeidsintensieve werkzaamhe den zullen moeten worden betaald en ik vrees daarom dat de animo bij de verhuurders om tot dit systeem over te gaan niet groot of niet aanwezig zal zijn. Ik ben van mening dat het praktisch onmogelijk is om op deze wijze met huurwoningen te werken. De heer Bilker vond het antwoord van het college op de vraag of er ook een straat naar mevrouw Buisman wordt genoemd, wat summier. Ik zou echter niet weten wat wij over dit onderwerp nog meer moeten zeggen. (De hear Bilker: Ik woe graach witte oft der ek op de iene of oare manear stal jun wurdt oan de Otwurking fan dizze winsk.) (De Foarsitter: It sil dochs befoardere wurde? Dat betsjut dat oer dit punt yn de earstkommende kommisjefergadering praten wurdt. It is lykwols net wis dat wy dan ek in op lossing fine.) De heer Bijkersma vraagt of het toch niet aanbeveling zou verdienen rookafvoerkanalen in de hui zen in Camminghaburen aan te brengen opdat men desgewenst één kamer kan verwarmen. Ik kan niet in de toekomst kijken. Een ding dat zeker is, is dat wij voor dit stadsdeel de stadsverwarming hebben ge pland en het lijkt inderdaad niet zo bevorderlijk voor de exploitatie van de stadsverwarming(De heer Bijkersma: De stadsverwarming hoeft toch niet over de ruggen van de bewoners te lopen? Ik hoor hier een heel eigenaardig uitgangspunt van de wethouder. Van dit antwoord begrijp ik niets meer.) Het heeft niets te maken met de ruggen van de mensen die in dat gebied komen wonen. (De heer Bijkersma: De stadsverwarming moet ook worden betaald!) Ja, daarom. (De heer Bijkersma: Moeten de mensen die in dat gebied komen wonen dat dan doen? U moet, mijnheer Geerts, de wensen van de mensen die in Camminghaburen komen wonen toch een beetje respecteren. Wat is er tegen om die mensen hun huis te laten inrichten zoals zij dat zelf willen? Ik vraag alleen of het college bereid is initiatieven te ontwik kelen om in de toekomst rookafvoerkanalen in de huizen aan te brengen. Verder vraag ik helemaal niets. Naar mijn mening kan het college toch dit soort initiatieven wel nemen!) Geen enkele instantie zal mensen verbieden rookafvoerkanalen aan te brengen als zij dat willen. Het ontwikkelen van initia tieven in deze richting valt echter ook onder het beleid van de corporaties en ondernemers die in dit gebied zullen bouwen. Ik weet niet of er van onze zijde veel aanleiding is dit gegeven te stimuleren. (De heer Bijkersma: Bevordering van energiebesparing!) Aan het bevorderen van energiebesparing doen wij zeer zeker door middel van het stadsverwarmingsproject; het systeem moet echter wel rendabel wor den. (De heer Bijkersma: Als de mensen nog zuiniger willen en één kamer van hun huis willen verwar men, moet dat toch mogelijk zijn? Ik weet wel dat de gemeente het aanbrengen van rookkanalen niet kan realiseren, doch dat hebben wij ook niet gevraagd. Wij hebben het college alleen gevraagd initia-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1981 | | pagina 36