34 situatie alleen maar bestendigd. Wij zullen om deze redenen tegen deze D'66-motie stemmen. Gezien het feit dat de raad indertijd de PvdA-motie over het Frysk Orkest heeft aangenomen, vinden wij de motie van D'66 wat een open deur. Wij menen dat het college door de PvdA-motie voldoende op een bepaald spoor is gezet voor de te voeren onderhandelingen. Bovendien kan de motie inderdaad, zoals de heer Pruiksma zegt, zo worden gelezen dat het Frysk Orkest wordt opgeheven wanneer geen uitvoering wordt gegeven aan de inhoud van de motie. Wij hebben derhalve geen behoefte aan deze motie. Ik kom nu toe aan de VVD-moties. Ik heb in de pauze voorgesteld de motie over Krats en Biels te splitsen, want wij zouden wel voor het voorstel willen stemmen om Krats en Biels een halve beroeps kracht extra toe te kennen, maar wij zijn het niet eens met de wijze waarop dat moet worden gesubsidi eerd en dat punt zit ook in die motie vervat. Wij zijn namelijk van mening dat de raad in het verleden op inhoudelijke gronden voor de subsidiè'ring van Hippo is geweest. Hippo is failliet gegaan, maar dat wil niet zeggen dat dan maar even en passant het bedrag dat daardoor vrij komt in de algemene midde len kan worden teruggeveegd en overal voor kan worden gebruikt, want de doelgroep en de doelstelling die wij hadden met Hippo zijn er nog steeds. Naar mijn idee vereist een dergelijk handelen meer dis cussie en motivatie dan nu gebeurt. De tweede motie van de VVD is een heel bewogen verhaal voor de VW. Wij vroegen ons al af waar die belangstelling vandaan kwam, maar de aap kwam al uit de mouw toen er werd gesteld dat de tekorten die ontstaan door de bezuinigingen van de gemeente wel eens door het bedrijfsleven zouden kunnen moeten worden bijgepast en u weet, aan de bedrijven mag men niet ko men van de VVD. Mijn fractie heeft geen behoefte aan deze motie. De PvdA-moties. De motie over de bezoldigde nevenfuncties van ambtenaren is ingetrokken. Wij vinden dat jammer, want wij hadden voor willen stemmen. Wat betreft de tweede motie, over de vakan tietarieven voor zwembaden en de overnachtingstarieven voor pleziervaartuigen, wil ik vragen of deze motie ook gesplitst in stemming kan komen. Wij hebben namelijk over het tweede gedeelte van de motie toch wel onze twijfels. Wij zullen niet voor de motie over het Sport Medisch Adviescentrum stemmen. Het SMA heeft niet onze grootste prioriteit. Wij hebben in de Commissie voor Volksgezondheid en Mi lieuhygiëne naar aanleiding van het beleidsplan Extramurale Gezondheidszorg een groot aantal doel stellingen op dat terrein op papier gehad en het SMA stond eigenlijk helemaal onderaan. De laatste mo tie van de PvdA is volgens ons een wat vage motie. Wij kunnen er op zich niets op tegen hebben, maar wij verwachten er ook niet veel van. Naar onze mening draagt de motie weinig bij aan dat wat hier al op tafel ligt en aan de discussie die daarover gevoerd is. Maar, baat het niet, het schaadt ook niet. Ik wil nog even inhaken op de woorden van de heer Meijerhof. Met onze opmerking over een be rustende houding bedoelen wij toch vooral de wijze waarop de hele bezuinigingstoestand wordt geac cepteerd. De motie die wij vorig jaar indienden om protest aan te tekenen bij het rijk tegen diens han delwijze, kreeg ook van de PvdA geen steun. Men zou toch zeggen dat juist de PvdA de noodzaak van de botte bijl, zoals die nu wordt gehanteerd, betwijfelt. Ik begreep dit althans uit een stukje in de krant over de 1 mei-viering, waar de PvdA-lijsttrekker het woord voerde en vragen stelde als: Hoe zit het dan met de aardgaswinsten en met de investeringen in het buitenland? Wat gebeurt er met het zwar te geld? Wat doen wij tegen de belastingfraude? (De heer De Vries (weth.): Dat zijn toch goede vra gen?) Als ik dit soort dingen lees, denk ik dat ook de PvdA de opvatting huldigt dat de wijze waarop het rijk denkt te moeten bezuinigen niet de juiste is en dat geeft ons weer voldoende aanleiding om te zeggen dat wij het niet accepteren. Wij moeten ons als gemeenten en bloc, en masse hiertegen verzet ten. (De heer Meijerhof: Ik heb proberen aan te geven dat wij hier over gemeentezaken praten. Wat mevrouw Van der Werf citeert over de 1 mei-viering betreft de totale landelijke politiek. Wij proberen wel duidelijk onderscheid te maken tussen dat wat in de Tweede Kamer moet gebeuren en wat hier moet gebeuren. Misschien mag ik bij interruptie nog even zeggen, mijnheer de voorzitter, dat wij er op te gen zijn onze motie over de vakantietarieven voor zwembaden in twee gedeelten in stemming te bren gen, omdat daarmee ons principe geweld wordt aangedaan dat tegenover de voorstellen die wij doen dekking moet staan. Als wij akkoord zouden gaan met het gesplitst in stemming brengen van de motie, zouden wij dat principe ondergraven.) (De Voorzitter: Op dat verschil doelen wij steeds. PAL wil geen dekking geven.) Die discussie hebben wij al veel vaker gevoerd. Wij zijn van mening dat dat onder scheid niet zo stringent moet worden gemaakt en zeker niet als het erom gaat - dat benadruk ik steeds - de belangen van de gemeente te behartigen en ik neem aan dat u daar, als gemeenteraadsfractie, toch niets op tegen kunt hebben. Mevrouw De Jong: De heer Ten Brug heeft gezegd dat wij wensen op tafel hebben gelegd en dai klopt. Wij willen ook in deze bezuinigingsoperatie heel duidelijk onze prioriteiten verdedigen. De wethouder stelt dat wij maar voor vijf ton daarvan dekking hebben aangegeven, doch dat betwist ik ten stelligste. Wij hebben heel duidelijk gezegd dat er een onderzoek moet worden ingesteld naar de priva tisering en het profijtbeginsel. De uitkomsten hiervan zijn echter niet hard te maken. Ik wil er toch nog 35 eens op wijzen dat wij in de destijds door ons ingediende motie duidelijk hebben gevraagd in het onder zoek te betrekken welke uitwerking een en ander heeft op welke groeperingen en welke inkomensgroe pen. Wij hebben niet zonder meer gezegd dat alles moet worden geprivatiseerd en dat alles onder het profijtbeginsel moet vallen. Wij hebben voorts in een motie vastgelegd dat de subsidie voor het Frysk Orkest niet meer voor rekening van de gemeente moet komen, maar dat de gemeente kan volstaan met het verzorgen van de accommodatie. Wij hebben dit heel hard gesteld. Men is hierover gestruikeld en van verschillende zijden is de motie Van den Eist genoemd. Wij menen echter dat de motie Van den Eist nog teveel armslag geeft. In de voor ons liggende bezuinigingsvoorstellen vinden wij ook niet het be drag van 1,3 miljoen terug dat wij meenden door ons voorstel op tafel te kunnen brengen. Wij hebben ook voorgesteld Cambuur in deze beleidsperiode volledig af te bouwen. Dan kom ik toch ook op een groffe 1,5 miljoen. Wij hebben verder gevraagd om verhoging van het liggeld voor pleziervaartuigen en om verhoging van hondenbelasting. Alleen de verhoging van de hondenbelasting zou al op 180.000, komen. Wij hebben ook gezegd dat er, gezien de gunstige situatie van de reservepositie van Leeuwar den, meer kan worden onttrokken aan de reserves. Wij hebben gevraagd het fonds extra afschrijvingen ook daarbij te betrekken. Wethouder Ten Brug zegt, zonder dat daarnaar een onderzoek is ingesteld, dat dat maar een ton oplevert. (De heer Ten Brug (weth.): Het is niet de eerste keer dat ik u dit heb ge zegd, mevrouw De Jong.) Dat weet ik, wethouder. Ik vind het echter in ieder geval de moeite waard dit punt te hebben genoemd, want wij praten hier over een post van nota bene 34 miljoen gulden. Bo vendien wordt ook nog in de stukken gezegd dat, indien deze reserve zou worden weggelaten uit het onderzoek, de reservepositie van de gemeente Leeuwarden zich ongeveer op het gemiddelde niveau zou bewegen. Als wij aannemen dat Leeuwarden een dusdanige reservepositie heeft, dan is in de komende raadsperiode een verhoging van belastingen niet verdedigbaar. Al met al hebben wij niet vijf ton dek king aangegeven, maar veel meer en wij hebben daarvoor duidelijke keuzen gemaakt en gesteld. De burgemeester heeft gezegd dat het profijtbeginsel in bepaalde gevallen kan worden toegepast en dat hebben wij ook bepleit. Ik wil nogmaals benadrukken dat wij niet bepleit hebben dit beginsel in al le gevallen toe te passen. Wij hebben een onderzoek gevraagd naar de mogelijkheden en wij zijn en blijven van mening dat het profijtbeginsel nog heel wat boven water kan halen zonder dat het de zwak- sten onder ons zonder meer treft. Wethouder De Vries heeft de uitgangspunten van de motie Van den Eist met betrekking tot het Frysk Orkest genoemd. Ik heb al gezegd dat wij deze uitgangspunten niet terug kunnen vinden in de bezuinigingsvoorstellen, vandaar dat ik een motie hierover heb ingediend. Ik meen ook dat de vakantietarieven voor de zwembaden moeten worden gehandhaafd. Ik zal deze PvdA-motie dan ook steunen. De omliggende gemeenten betalen weliswaar 2, maar ik wil er toch op wijzen dat de jeugd in de stad voor een heel andere problematiek staat om de vrije tijd door te bren gen dan de jeugd op het platteland en ik ben daarom van mening dat wij onze jeugd de hier geboden mogelijkheid niet mogen ontnemen. De motie van het CDA zal ik ook ondersteunen, hoewel het mij toch van het hart moet dat men, wanneer men meer activiteiten ontplooit, de daarvoor benodigde krachten moet hebben, in die zin vind ik de motie vrij beperkt, maar ik zal hem ondersteunen. Nu de andere moties van de PvdA. De eerste motie is ingetrokken. Dat spijt mij, want als hij was gehandhaafd had ik hem wel ondersteund. Met de motie over de zwembaden ga ik, zoals gezegd, ak koord. Met de motie voor het SMA ga ik niet akkoord, omdat wij andere prioriteiten hebben. De motie van de PvdA over de beleidsombuiging zegt mij te weinig en daarom zal ik tegen deze motie stemmen. Ik heb begrepen dat het weinig zin heeft onze eigen moties in te dienen omdat ze maar één stem halen en ik zal ze daarom ook terugtrekken. Wij hebben echter in ieder geval onze uitgangspunten in moties vastgelegd. Wat betreft de motie van de VVD over Krats en Biels zou ik kunnen meegaan met het laatste ge deelte. Ik ben echter met mevrouw Van der Werf van mening dat men het hiervoor benodigde geld niet zomaar van de begroting van Hippo kan afhalen. Dit punt zal dan eerst weer in discussie moeten worden gebracht. Aan de motie over de VVV hebben wij geen behoefte. Mevrouw Brandenburg—Sjoerdsma: Ik wil toch nog graag iets zeggen over de door ons ingediende motie waarvan verschillende fracties hebben gezegd dat hij overbodig is of een open deur intrapt. Ik denk dat het nuttig is de reden waarom wij met deze motie zijn gekomen nog even te beklemtonen. Aan de fase dat voorstellen in de raad komen en politiek beoordeeld worden gaat een fase vooraf. Dat is de fase waarin ambtenaren bepaalde delen van het beleid doorlichten en voorstellen doen aan b. en w. of op suggestie van b. en w. bepaalde zaken uitzoeken. Deze fase noemt men wel de apolitieke fase. Wij hebben echter het gevoel dat zelfs deze fase niet vrij is van politieke elementen en daarom hebben wij deze motie ingediend. Wij willen graag dat b. en w. een methode ontwikkelen om het hele beleid, net zoals dat nu met het onderwijs is gebeurd, door te lichten. Omdat wij menen dat ook bij het door-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 18