Beleidssector IV. Onderwijs. 2. Schooladviesdienst. De staf van de Schooladviesdienst heeft zijn reactie op de herwaardering in een rapport neergelegd. Wij kunnen constateren dat de door hen aangegeven bezuinigingen tot op 130.000,het taakstellend bedrag naderen. Dit wordt onder anderen bereikt door het niet ver vullen van 6 vacatures. Het collegevoorstel gaat uit van het niet vervullen van 9 vacatures. Onze vraag is derhalve of de leeftijdsopbouw van het personeel van de Schooladviesdienst dusdanig is dat de 3 resterende vacatures reëel zijn te verwachten voor 1987. Een andere vraag die ik had willen stellen is of er overleg is gepleegd met de Bestuurscommissie voor deze dienst en wat de reactie van deze commissie is op het collegevoorstel. Ik heb gezien dat vanavond een brief van de Bestuurscom missie op tafel lag. Houdt dat in dat er voordien geen overleg met deze commissie is geweest? (De heer Ten Brug (weth.): Dit is het resultaat van de tweede vergadering.) 9. Inspectie Lichamelijke Opvoeding. Op welke termijn denkt het college dat het onderzoek naar een mogelijke integratie van de Dienst voor Sport en Recreatie met de Inspectie voor Lichamelijke Op voeding zal zijn afgerond? 10. Schoolzwemmen. Wij gaan akkoord met het voorstel van het college. Wij willen alleen verzoeken het aantal zwemuren er aan de bovenkant af te halen, dat wil zeggen de kinderen niet op een late re leeftijd te laten starten. Beleidssector V. Volkshuisvesting. Over deze beleidssector hebben wij geen opmerkingen. Wij constateren bij de Beleidssectoren VI en VII. Nutsbedrijven en Reiniging en Brandweer dat werkzaamhe den van de DSO en de Dienst Reiniging en Brandweer bijelkaar kunnen worden gevoegd. Onder punt b. Dienst voor Reiniging en Brandweer komt de glasinzameling aan de orde. Mijn vraag is of het collegevoorstel van 30 december 1981 (bijlage nr. 24) nu aan de orde is of dat er, zoals ik meende begrepen te hebben, een apart voorstel aan de raad komt. Beleidssector XII. Cultuur. lb. Frysk Orkest. Vergeleken met de totale subsidie van de gemeente 6 1,3 miljoen is de geraamde ver laging van 20.000,(nog geen 2%) erg weinig. Gelet ook op de motie die mijn fractie op 6 juli 1981 heeft ingediend en die met algemene stemmen is aangenomen, wil ik hier duidelijk stellen dat het uitgangspunt bij de onderhandeling voor een nieuwe financiële regeling niet de nu aangegeven 20.000,moet zijn, maar de inhoud van de betreffende motie. De strekking van de motie was en is dat professionele gezelschappen zoals het Frysk Orkest dienen te worden gefinancierd door rijk en provincie. De gemeente heeft de zorg voor een adequate accommodatie. 2 Kreativiteitscentrum. Ik heb het Kreativiteitscentrum al eerder genoemd. Op dit moment wil ik de aandacht vragen voor de mogelijkheid om de cursusgelden te koppelen aan het inkomen. Daarbij denken wij niet aan een ingewikkeld instrumentarium zoals dat bij het muziekinstituut geldt, maar meer aan een tariefstelling naar inkomen op basis van vrijwilligheid. Wij willen graag de reactie van het college weten en vernemen of men dit een haalbare zaak acht. 3 Filmhuis. Wat het Filmhuis betreft nemen wij met instemming kennis van de getroffen regeling. 5 Museum PrincessehofUit persberichten blijkt dat diverse gemeenten ertoe over gaan de musea een dag in de week te sluiten voor het publiek. De besparingen die hieruit voortvloeien zijn soms aan zienlijk. Men kan hierbij denken aan de kosten van verwarming en verlichting en mogelijk een be sparing op het aantal overuren. Is het college bereid te onderzoeken of deze mogelijkheid ook in Leeuwarden kan worden benut? Overleg met andere musea hier ter plaatse om een dergelijke slui ting op elkaar af te stemmen, verdient onzes inziens aanbeveling. Beleidssector XIII. Sport, Recreatie en Toerisme. 2a3. Vakantietarieven zwembaden. Mijn fractie heeft grote moeite met het voorstel het vakantie tarief voor de zwembaden af te schaffen. Wij verwachten dat het gemiddelde aantal bezoe kers van 40.000 door deze tariefsverhoging zal teruglopen. In plaats van het afschaffen van het vakantietarief voor de zwembaden komen wij dan ook met het voorstel om van de 120 ligplaatsen aan de steigers van de zuidoever van de Grote Wielen niet 60 te verhuren, met een netto opbrengst van 23.000, maar 90. Wij zijn namelijk van mening dat de water recreant weinig of geen gebruik zal maken van de aanlegsteiger, maar meer de andere oe vers van de Grote Wielen zal opzoeken. De verwachte meeropbrengst is 11.500, Voorts zijn wij van mening dat de overnachtingstarieven voor pleziervaartuigen, die in Be leidssector XV aan de orde komen, ten opzichte van andere gemeenten in Friesland aan de lage kant zijn. Het resterende bedrag van 30.000,ƒ11.500,18.500,-- zal hier moeten worden gevonden. Een klein onderzoekje leert ons dat in Friesland een gemid deld tarief geldt van ca 1,per meter bootlengte. Een motie dienaangaande zal ik straks indienen. 2b. en 2c. Fonds Amateurtopsport en Sport Medisch Adviescentrum. Wij zijn van mening dat, gelet op de situatie dat het Fonds Amateurtopsport betrekking heeft op een beperkte groep sporters en het SMA zich richt op alle sporters, terwijl bovendien het SMA pas in 1981 van start is ge gaan, een andere oplossing dan die welke in de collegevoorstellen wordt gegeven aanbeve ling verdient. Wij willen voorstellen dat uit het Fonds Amateurtopsport, dat nog een saido heeft van 50.000, 25.000,wordt gereserveerd ten behoeve van het SMA. Het fonds kan dan nog gedurende vijf jaar in stand worden gehouden. Ik zal ook hiervoor straks een motie indienen. VVV Friesland-Leeuwarden. Het bestuur van de Stichting VW Friesland-Leeuwarden heeft uitgebreid gereageerd op het voorstel de subsidie met 50.000,te verlagen. Het in deze raad geuite profijtbeginsel wordt beantwoord met te wijzen op de belastingplicht van hen die deelgenoot worden van de 540 miljoen die de recreant en toerist hier achterlaten. Verder wordt gewezen op het werkgelegenheidseffect. Het zijn punten waar een kern van waarheid in zit, maar die evenzeer zullen gelden ten aanzien van andere voorstellen die hier van avond ter tafel komen. De subsidie van de gemeente Leeuwarden is gekoppeld aan die van de provincie. Het college is van mening dat dit niet het geval behoort te zijn, maar uit de notitie van de betreffende werkgroep maak ik op dat het provinciaal bestuur daarover anders denkt. Is het overleg met het provinciaal bestuur reeds afgesloten en wat is de conclusie van dit overleg? Beleidssector XIV. Samenlevingsopbouw en jeugdwerk. la. COL/SSKWL. Mijn fractie is van mening dat dit een voorbeeld is van hoe instellingen, hoewel zij een verschillend product brengen maar wijksgewijs werken, door samenwerking een besparing te weeg moeten kunnen brengen. Wij denken dan zelfs aan een fusie, waardoor kan worden bereikt dat maar één huisvesting nodig is en dat een samensmelten van functies kan ontstaan. Wij denken dan niet aan het samensmelten van functies in de uitvoerende sfeer, maar in de begeleidende sfeer. Dit impliceert dat de capaciteit in de wijken niet wordt aangetast. Mijn vraag is of dit uiteindelijke doel ook aan de beide instellingen is voorgelegd en wat hun reactie hierop was. Het college stelt voor een vacaturestop in te voeren. Het gevaar bestaat dan echter dat juist die functies vrij komen en niet opnieuw worden vervuld die ik als uitvoerende functies heb aangemerkt. Is een andere in vulling mogelijk, waarbij het uiteindelijke doel, zoals ik dat zojuist onder woorden heb gebracht, kan worden bereikt? lb. Krats/Biels. Zoals al eerder is gezegd, hebben wij waardering voor de beide instellingen vanwege het feit dat zij de fusie hebben weten te realiseren. Ik besef echter dat deze woorden slechts een schrale troost zijn. Beide instellingen hebben uitvoerig uiteengezet waarom het taakstellend bedrag van 150.000,onverantwoord is. Ook hier blijkt weer duidelijk het verschil tussen de argumen tatie vanuit de financieel-technische invalshoek en de argumentatie vanuit de werksoort. Mijn fractie kiest, hoewel zij niet doof is voor de door de instellingen genoemde argumenten, voor het voorstel van het college. Dat impliceert dat Krats en Biels met twee beroepskrachten zullen moeten starten 2 Onderzoek naar plaats en functie wijkaccommodaties. Gegeven de Accommodatienota en de taak stelling om 150.000,op de wijkaccommodaties te bezuinigen is het voorstel van het college te recht. Op zich is het een trieste zaak dat de wijk Bilgaard, waar 10% van de Leeuwarder bevolking woonachtig is en die al tien jaar gebruik maakt van een tijdelijke voorziening, nu uit de boot valt. Als wij het door de betreffende werkgroep opgezette investeringsoverzicht volgen blijkt dat, uit gaande van een jaarlijkse toevoeging van 303.600,en een jaarlijks onvoorzien van 100.000,de wijk Bilgaard pas in 1991 in aanmerking zou kunnen komen voor een accommoda tie. Nu spelen hier nog twee zaken. Ten eerste het eigen kapitaal dat de wijk Bilgaard via de Vrienden van Bilgaard en de woningcorporatie heeft opgebouwd en ten tweede het schrijven van de Commissie voor Sociaal-Culturele Accommodaties. Naar aanleiding van dit schrijven heeft

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 3