Beleidssector IV. Onderwijs.
2. Schooladviesdienst. De staf van de Schooladviesdienst heeft zijn reactie op de herwaardering in een
rapport neergelegd. Wij kunnen constateren dat de door hen aangegeven bezuinigingen tot op
130.000,het taakstellend bedrag naderen. Dit wordt onder anderen bereikt door het niet ver
vullen van 6 vacatures. Het collegevoorstel gaat uit van het niet vervullen van 9 vacatures. Onze
vraag is derhalve of de leeftijdsopbouw van het personeel van de Schooladviesdienst dusdanig is dat
de 3 resterende vacatures reëel zijn te verwachten voor 1987. Een andere vraag die ik had willen
stellen is of er overleg is gepleegd met de Bestuurscommissie voor deze dienst en wat de reactie van
deze commissie is op het collegevoorstel. Ik heb gezien dat vanavond een brief van de Bestuurscom
missie op tafel lag. Houdt dat in dat er voordien geen overleg met deze commissie is geweest? (De
heer Ten Brug (weth.): Dit is het resultaat van de tweede vergadering.)
9. Inspectie Lichamelijke Opvoeding. Op welke termijn denkt het college dat het onderzoek naar een
mogelijke integratie van de Dienst voor Sport en Recreatie met de Inspectie voor Lichamelijke Op
voeding zal zijn afgerond?
10. Schoolzwemmen. Wij gaan akkoord met het voorstel van het college. Wij willen alleen verzoeken
het aantal zwemuren er aan de bovenkant af te halen, dat wil zeggen de kinderen niet op een late
re leeftijd te laten starten.
Beleidssector V. Volkshuisvesting.
Over deze beleidssector hebben wij geen opmerkingen.
Wij constateren bij de Beleidssectoren VI en VII. Nutsbedrijven en Reiniging en Brandweer dat werkzaamhe
den van de DSO en de Dienst Reiniging en Brandweer bijelkaar kunnen worden gevoegd.
Onder punt b. Dienst voor Reiniging en Brandweer komt de glasinzameling aan de orde. Mijn vraag is of
het collegevoorstel van 30 december 1981 (bijlage nr. 24) nu aan de orde is of dat er, zoals ik meende
begrepen te hebben, een apart voorstel aan de raad komt.
Beleidssector XII. Cultuur.
lb. Frysk Orkest. Vergeleken met de totale subsidie van de gemeente 6 1,3 miljoen is de geraamde ver
laging van 20.000,(nog geen 2%) erg weinig. Gelet ook op de motie die mijn fractie op 6 juli
1981 heeft ingediend en die met algemene stemmen is aangenomen, wil ik hier duidelijk stellen dat
het uitgangspunt bij de onderhandeling voor een nieuwe financiële regeling niet de nu aangegeven
20.000,moet zijn, maar de inhoud van de betreffende motie. De strekking van de motie was en
is dat professionele gezelschappen zoals het Frysk Orkest dienen te worden gefinancierd door rijk en
provincie. De gemeente heeft de zorg voor een adequate accommodatie.
2 Kreativiteitscentrum. Ik heb het Kreativiteitscentrum al eerder genoemd. Op dit moment wil ik de
aandacht vragen voor de mogelijkheid om de cursusgelden te koppelen aan het inkomen. Daarbij
denken wij niet aan een ingewikkeld instrumentarium zoals dat bij het muziekinstituut geldt, maar
meer aan een tariefstelling naar inkomen op basis van vrijwilligheid. Wij willen graag de reactie
van het college weten en vernemen of men dit een haalbare zaak acht.
3 Filmhuis. Wat het Filmhuis betreft nemen wij met instemming kennis van de getroffen regeling.
5 Museum PrincessehofUit persberichten blijkt dat diverse gemeenten ertoe over gaan de musea een
dag in de week te sluiten voor het publiek. De besparingen die hieruit voortvloeien zijn soms aan
zienlijk. Men kan hierbij denken aan de kosten van verwarming en verlichting en mogelijk een be
sparing op het aantal overuren. Is het college bereid te onderzoeken of deze mogelijkheid ook in
Leeuwarden kan worden benut? Overleg met andere musea hier ter plaatse om een dergelijke slui
ting op elkaar af te stemmen, verdient onzes inziens aanbeveling.
Beleidssector XIII. Sport, Recreatie en Toerisme.
2a3.
Vakantietarieven zwembaden. Mijn fractie heeft grote moeite met het voorstel het vakantie
tarief voor de zwembaden af te schaffen. Wij verwachten dat het gemiddelde aantal bezoe
kers van 40.000 door deze tariefsverhoging zal teruglopen. In plaats van het afschaffen van
het vakantietarief voor de zwembaden komen wij dan ook met het voorstel om van de 120
ligplaatsen aan de steigers van de zuidoever van de Grote Wielen niet 60 te verhuren, met
een netto opbrengst van 23.000, maar 90. Wij zijn namelijk van mening dat de water
recreant weinig of geen gebruik zal maken van de aanlegsteiger, maar meer de andere oe
vers van de Grote Wielen zal opzoeken. De verwachte meeropbrengst is 11.500,
Voorts zijn wij van mening dat de overnachtingstarieven voor pleziervaartuigen, die in Be
leidssector XV aan de orde komen, ten opzichte van andere gemeenten in Friesland aan de
lage kant zijn. Het resterende bedrag van 30.000,ƒ11.500,18.500,-- zal
hier moeten worden gevonden. Een klein onderzoekje leert ons dat in Friesland een gemid
deld tarief geldt van ca 1,per meter bootlengte. Een motie dienaangaande zal ik straks
indienen.
2b. en 2c. Fonds Amateurtopsport en Sport Medisch Adviescentrum. Wij zijn van mening dat, gelet op
de situatie dat het Fonds Amateurtopsport betrekking heeft op een beperkte groep sporters en
het SMA zich richt op alle sporters, terwijl bovendien het SMA pas in 1981 van start is ge
gaan, een andere oplossing dan die welke in de collegevoorstellen wordt gegeven aanbeve
ling verdient. Wij willen voorstellen dat uit het Fonds Amateurtopsport, dat nog een saido
heeft van 50.000, 25.000,wordt gereserveerd ten behoeve van het SMA. Het
fonds kan dan nog gedurende vijf jaar in stand worden gehouden. Ik zal ook hiervoor straks
een motie indienen.
VVV Friesland-Leeuwarden. Het bestuur van de Stichting VW Friesland-Leeuwarden heeft
uitgebreid gereageerd op het voorstel de subsidie met 50.000,te verlagen. Het in deze
raad geuite profijtbeginsel wordt beantwoord met te wijzen op de belastingplicht van hen die
deelgenoot worden van de 540 miljoen die de recreant en toerist hier achterlaten. Verder
wordt gewezen op het werkgelegenheidseffect. Het zijn punten waar een kern van waarheid
in zit, maar die evenzeer zullen gelden ten aanzien van andere voorstellen die hier van
avond ter tafel komen. De subsidie van de gemeente Leeuwarden is gekoppeld aan die van
de provincie. Het college is van mening dat dit niet het geval behoort te zijn, maar uit de
notitie van de betreffende werkgroep maak ik op dat het provinciaal bestuur daarover anders
denkt. Is het overleg met het provinciaal bestuur reeds afgesloten en wat is de conclusie van
dit overleg?
Beleidssector XIV. Samenlevingsopbouw en jeugdwerk.
la. COL/SSKWL. Mijn fractie is van mening dat dit een voorbeeld is van hoe instellingen, hoewel zij
een verschillend product brengen maar wijksgewijs werken, door samenwerking een besparing te
weeg moeten kunnen brengen. Wij denken dan zelfs aan een fusie, waardoor kan worden bereikt dat
maar één huisvesting nodig is en dat een samensmelten van functies kan ontstaan. Wij denken dan
niet aan het samensmelten van functies in de uitvoerende sfeer, maar in de begeleidende sfeer. Dit
impliceert dat de capaciteit in de wijken niet wordt aangetast. Mijn vraag is of dit uiteindelijke
doel ook aan de beide instellingen is voorgelegd en wat hun reactie hierop was. Het college stelt
voor een vacaturestop in te voeren. Het gevaar bestaat dan echter dat juist die functies vrij komen
en niet opnieuw worden vervuld die ik als uitvoerende functies heb aangemerkt. Is een andere in
vulling mogelijk, waarbij het uiteindelijke doel, zoals ik dat zojuist onder woorden heb gebracht,
kan worden bereikt?
lb. Krats/Biels. Zoals al eerder is gezegd, hebben wij waardering voor de beide instellingen vanwege
het feit dat zij de fusie hebben weten te realiseren. Ik besef echter dat deze woorden slechts een
schrale troost zijn. Beide instellingen hebben uitvoerig uiteengezet waarom het taakstellend bedrag
van 150.000,onverantwoord is. Ook hier blijkt weer duidelijk het verschil tussen de argumen
tatie vanuit de financieel-technische invalshoek en de argumentatie vanuit de werksoort. Mijn
fractie kiest, hoewel zij niet doof is voor de door de instellingen genoemde argumenten, voor het
voorstel van het college. Dat impliceert dat Krats en Biels met twee beroepskrachten zullen moeten
starten
2 Onderzoek naar plaats en functie wijkaccommodaties. Gegeven de Accommodatienota en de taak
stelling om 150.000,op de wijkaccommodaties te bezuinigen is het voorstel van het college te
recht. Op zich is het een trieste zaak dat de wijk Bilgaard, waar 10% van de Leeuwarder bevolking
woonachtig is en die al tien jaar gebruik maakt van een tijdelijke voorziening, nu uit de boot valt.
Als wij het door de betreffende werkgroep opgezette investeringsoverzicht volgen blijkt dat, uit
gaande van een jaarlijkse toevoeging van 303.600,en een jaarlijks onvoorzien van
100.000,de wijk Bilgaard pas in 1991 in aanmerking zou kunnen komen voor een accommoda
tie. Nu spelen hier nog twee zaken. Ten eerste het eigen kapitaal dat de wijk Bilgaard via de
Vrienden van Bilgaard en de woningcorporatie heeft opgebouwd en ten tweede het schrijven van
de Commissie voor Sociaal-Culturele Accommodaties. Naar aanleiding van dit schrijven heeft