11 10 der marginale afweging te hakken in het woud van financiële regelingen die tot onze competentie beho ren. Wij zullen het college kritisch blijven volgen, maar niet zonder te hebben uitgesproken dat wij het college en de ambtelijke medewerkers dank verschuldigd zijn voor de inspanningen die zij zich hebben moeten getroosten om tot deze afweging te komen. Met een oordeel over de aangekondigde c.q. inge diende moties wachten wij tot na de reacties van het college. Mevrouw Waal kensWij hebben reeds bij de vorige financiële beschouwingen op 6 juli 1981 naar voren gebracht dat wij een bezuinigingsronde zoals deze een project vinden waarbij sommige posten zijn aangewezen om te worden onderzocht op bezuinigingen en sommige niet. Dat bleek ook uit rapporten van de herwaarderingscommissies. Sommigen vonden nog meer mogelijkheid om te bezuinigen. Een en ander moet op een veel grotere schaal door alle facetten van het gemeentewerk worden bezien. Dan ko men alle posten waarop kan worden bezuinigd naar voren. Nu bleek soms dat instellingen zich afvroe gen waarom zij wel moesten bezuinigen en andere niet. De heer Meijerhof heeft dit zojuist ook aange haald. Ik wil thans op de afzonderlijke punten van het Herwaarderingsplan 1982-1986 ingaan, daarbij aantekenend dat wij een sluitende begroting als een hoeksteen van het gemeentelijk financieel beleid beschouwen Een 24-uurs bezetting van de politiepost in de binnenstad is reeds eerder door ons bepleit. Nu door de voorzitter is toegezegd dat dit punt zal worden behandeld in de Commissie voor Openbare Orde, zal ik thans over de dekking van deze hogere post niets naar voren brengen. Uit mijn verder betoog zal blijken dat wij op een hoger bezuinigingsbedrag uitkomen. De vergoedingen van raadsleden en de presentiegelden voor commissies en raden worden per 1 sep tember 1982 verlaagd. Derhalve tegelijk met het installeren van de nieuwe raad. Het bevreemdt ons daarom dat de vergoeding aan wethouders en ambtenaren ter zake van de auto en de telefoon eerst met ingang van 1 januari 1983 zijn beslag zou kunnen krijgen. Wij stellen voor ook deze vergoedingen met ingang van 1 september 1982 te effectueren. Dat levert totaal 3.500,h 2.000,-- 5.500, op. De bezuinigingen op het onderhoud van gebouwen en straten zijn naar onze mening posten die nu positief werken, maar die op de lange duur een verhoudingsgewijs grotere last worden. Wij zijn dan ook tegen het structureel verlagen van het onderhoudsniveau. Ten aanzien van het onderhoud van openbaar groen willen wij eveneens een opmerking maken. De heer Pruiksma heeft zojuist al over de bloembakken gesproken. Wij zijn van mening dat het een enorme verschraling van de aanblik van onze stad zou geven als zonder meer de eenjarige planten en bloembol len, de plantenbakken en eventueel de heemtuinen zouden verdwijnen. Ook zal de arbeidsvreugde van de werknemers bij de Plantsoenendienst voor een deel worden weggehaald. Is het niet mogelijk, daar waar openbaar groen aansluit aan woongebieden en in de wijken zelf, de bewoners voor het onderhoud te interesseren? Wij denken aan het onder bepaalde voorwaarden ter beschikking stellen van de gronden aan wijkcomité's, die dan op hun beurt in overleg met de wijk een beplantings- en onderhoudsplan kun nen vaststellen. Wij zijn ervan overtuigd dat bewoners liever tegen een fleurig en goed onderhouden stuk grond willen aankijken dan naar een stuk grond met minimale verzorging en wij denken dat men daar ook best wat energie in wil steken. Op bladzijde 15 van het herwaarderingsplan, bij de Dienst voor Reiniging en Brandweer, stelt het college voor een bezuiniging door te voeren door een medewerker van de kantinedienst die met pensioen gaat niet te vervangen, doch in de plaats daarvan de schoonmaakwerkzaamheden uit te besteden en een koffi e- en frisdrankenautomaat aan te schaffen. Is deze oplossing ook op andere plaatsen te realiseren? De Schooladviesdienst is een van de oudste van ons land. Hij is destijds met een andere opzet be gonnen dan de meer recent opgerichte schooladviesdiensten. De dienst is ook een van de beste. Wij be grijpen de bezorgdheid van de SAD inzake de zeven ton die men moet bezuinigen. Gezien echter het feit dat de SAD een subsidie krijgt ter grootte van 200,per leerling, terwijl, de minister 100, per leerling aanvaardbaar acht, gaan wij akkoord met deze bezuiniging. Het Woningbedrijf is deze ronde overgeslagen. Wij zullen er onzes inziens niet aan ontkomen tij dens een volgende ronde ook dit bedrijf kritisch door te lichten en te kijken of ook hier kan worden be zuinigd. De glasinzameling zal in de volgende raad aan de orde komen. Daarom dient deze bezuiniging 6 37.000,nu niet in het pakket te worden meegenomen. Het principe om het gebruik van sportaccommodaties meer kostendekkend te doen verlopen heeft onze instemming. Voor wat betreft het Sport Medisch Adviescentrum dringen wij aan op een goed over leg tussen het bestuur van dit centrum en het college. Het centrum is nog niet goed van de grond geko men en wij zijn van mening dat de bezuiniging niet de nekslag moet worden voor dit centrum, waarvan verwacht mag worden dat het in een behoefte zal voorzien. Het voorstel van het college inzake de korting op de subsidie aan de VW Friesland-Leeuwarden heeft niet onze instemming. Onder invloed van de economische crisis zal het te besteden budget in de huisgezinnen steeds meer afnemen. De vakanties zullen daardoor meer in eigen land worden doorge bracht. Leeuwarden zal zeer gebaat zijn bij een toename van het aantal toeristen dat deze stad wil be zoeken. De VVV kan ook assisteren bij het gebruik van de evenementenhal. Hoe meer activiteiten er in de hal plaatsvinden, des te beter zal dat zijn voor de exploitatie van de hal en dat kan weer een uit stralingseffect hebben op de diverse voorzieningen in onze stad. Bedrijven betalen belasting, adverteren in VW-publicaties en bieden kortingen aan zoals bijvoorbeeld bij het Friese paspoort. Wij kunnen van direct bij het toerisme betrokken bedrijven niet verwachten dat zij de meerkosten op zich nemen, ter wijl indirect bij het toerisme betrokken bedrijven, zoals toeleveringsbedrijven, reparatieinrichtingen, drukkerijen en misschien ook de gemeente zelf, daarvan meeprofiteren. De provinciale subsidie is ge koppeld aan de subsidie van de gemeente. Het staat nog niet vast dat men deze twee subsidies zal ont koppelen als op de subsidie van de gemeente wordt gekort. De werkgelegenheid dient onze grote aan dacht te hebben. Nog niet zo lang geleden is de Commissie voor de Werkgelegenheid ingesteld en hier is al een mogelijkheid om de werkgelegenheid te laten groeien. Leeuwarden moet "gepromoot" worden. Ook landelijk is een tendens waar te nemen om public relations voor mogelijkheden of extra activiteiten via de VVV aan te kondigen en te verspreiden. Reeds in een vroeg stadium hebben wij verzocht bij de herwaardering de Piter Jellespriis te handha ven en wij zijn verheugd dat deze prijs inderdaad niet is geschrapt. Vanuit het Kreativiteitscentrum is gesteld dat men kon bezuinigen op materiaalkosten 6 4.000,-- door deze in de cursusprijs door te berekenen. Het bedrag komt ons erg laag voor. Gebruikt het Kreati viteitscentrum niet meer materiaal ten behoeve van de cursussen? Wij vinden het niet juist om, zoals de PvdA zojuist stelde bij monde van de heer Meijerhof, de cursusgelden naar inkomen te heffen. Mensen met hogere inkomens betalen reeds meer belasting, waaruit dan weer meer subsidies te betalen zijn. Het volgen van cursussen aan een kreativiteitscentrum moet geen middel zijn om de inkomensverdeling te veranderen Een samenvoegingsplan van Krats en Biels is door beide instellingen zeer positief ter hand genomen. De instellingen werken nu reeds op een goede wijze voor hun respectievelijke doelgroepen met in totaal vier beroepskrachten. Vertegenwoordigers van beide instellingen verzoeken om het aantal van vier be roepskrachten niet terug te brengen tot twee, maar tot drie. Vooral ook bij ziekte en vakanties is dan een betere continuïteit te handhaven. Het antwoord van het college is dan dat men maar een sterker be roep moet doen op de vrijwilligers en dat men zijn prioriteiten zo moet stellen dat met twee beroeps krachten kan worden volstaan. Wij stellen voor een halve beroepskracht in deeltijd aan de instellingen toe te voegen. Deze kracht is dan ingewerkt en kan worden ingezet op de knelpunten in de leiding ten einde de continuïteit van de leiding te waarborgen. Voor deze uitbreiding willen wij de dekking ad 37.500,weghalen bij de post ten behoeve van Hippo. Een motie hieromtrent zal ik straks indienen. In de sector Samenlevingsopbouw en jeugdwerk heeft het herwaarderingsonderzoek zich ook uitge strekt naar de herschikking van taken van het COL en de SSKWL. Deze instellingen waren tot voor zeer kort blijkbaar niet bereid of in staat aan de gevraagde bezuinigingen gestalte te geven. Het college voorstel om door middel van een vacaturestop toch de bezuiniging tot stand te brengen, heeft de afgelo pen weken bij het COL tot verhoogde activiteiten geleid op het gebied van de mogelijkheden tot bezuinigen. Op 16 april 1982 bereikte ons een voorstel inzake een bezuinigingsmogelijkheid van 57.500, De betrokken buurtverenigingen waren hierover nog niet gehoord. De SSKWL heeft ons geen voorstel doen toekomen. Blijkbaar zijn de mogelijkheden wel aanwezig. Of het totaalbedrag aan bezuinigingen van 120.000,nu wel of niet te halen is, is voor ons nu nog een vraag. Wij willen daarom uitstel bepleiten aangaande dit punt tot 1 juli 1982. Indien mocht blijken dat het totale bezui nigingsbedrag van 120.000,of het verminderen van formatieplaatsen het werk van deze beide in stellingen ernstig zou belemmeren, willen wij eveneens gelden die tot nu toe voor Hippo bestemd waren ten behoeve van deze instellingen aanwenden. COL en SSKWL dienen hun plannen en argumenten voor juni 1982 in te dienen bij het college van b. en w., opdat in de Commissie voor Welzijnsaangelegen- ieden nog eenmaal over deze zaak van gedachten kan worden gewisseld. Mochten het COL en de SKWL niet voor 1 juni aanstaande met plannen komen, dan conformeren wij ons aan het collegevoor stel. Wij zijn overigens van mening dat naar een grotere samenwerking, noem het fusie, moet worden gestreefd tussen beide instellingen. Ten aanzien van de wijkaccommodaties kunnen wij ons aan het voorstel van het college conforme ren. Wij begrijpen hoe spijtig het voor een wijk is als de realisatie van een lang verwacht buurthuis niet doorgaat in het jaar van planning. Hier breekt nood echter wet, hoe jammer het voor de betrokkenen ook is. De emancipatie is in onze partij een gegeven dat volop onze aandacht heeft. Wij zijn echter van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 6