14 deling tot stand te brengen voor gemeenten maar heel gering is, maar wat nog wel kan wordt hier nage laten. In juli van het vorige jaar deden wij bijvoorbeeld een voorstel om onder anderen bij het Kreati- viteitscentrum een cursusbijdrage naar inkomen te heffen. Het verbaast mij dan ook in hoge mate dat de PvdA nu komt met het voorstel om deze mogelijkheid eens te onderzoeken, want de motie die wij toen tertijd indienden kreeg slechts twee stemmen, die van onszelf. Bij vervulling van vacatures stelden wij een lagere inschaling van de topambtenaren voor en het niet invoeren, in navolging van het voorstel van de ABVA, van een zogenaamde uitlooprang boven schaal nr. 114. Op termijn betekende dat een budgettair effect van drie tot acht ton. Wij stelden eveneens voor alleen presentiegeld en raadsvergoe- ding uit te keren in die gevallen waarin tengevolge van het werk voor deze raden en commissies sprake zou zijn van inkomensderving. Al deze voorstellen werden door de gehele raad - nogmaals, inclusief de PvdA - afgestemd. De consequenties liggen nu voor ons. Ons laatste algemene kritiekpunt betreft de procedure. Uit reacties die ons bereiken blijkt dat over de voorstellen zoals die ons hier vanavond worden gepresenteerd in veel gevallen geen voorafgaand overleg is gepleegd met de betreffende instellingen, instituten en diensten. Ik heb begrepen dat van de ABOP een telegram is gekomen waarin men wijst op het feit dat de voorstellen tot bezuiniging in de on derwijssector op geen enkele manier van tevoren met hen zijn besproken. Hetzelfde geldt voor de Be stuurscommissie voor de Schooladviesdienst, de Schoolraad enz. Wij vinden deze gang van zaken onjuist en wij hopen dat in ieder geval de inhoudelijke consequenties van de beslissingen van vanavond wel in nauw overleg met de betrokkenen worden overlegd en uitgewerkt. Ik kom nu toe aan de voorstellen in de Herwaardering 1982-1986. Kortheidshalve noem ik alleen die voorstellen die onze instemming niet hebben. Beleidssector I. Algemeen Beheer. Ik meen dat de PvdA een motie heeft ingediend met betrekking tot de bezoldigde nevenfuncties van ambtenaren. Wij zijn ook van mening dat de kwestie bezoldigde nevenfuncties van ambtenaren veel sneller zou moeten worden aangepakt. Wij stemmen wel in met de voorgestelde verlaging van vergoe ding van raadsleden en presentiegelden van commissieleden, maar dan wel met de aantekening dat wij een en ander liever hadden zien geregeld op de manier zoals ik zojuist heb aangegeven. Beleidssector III. Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Verkeer en Vervoer. Zoals bekend, hebben wij in juli en in december 1981 ook al met name tegen de bezuinigingen op de stadsvernieuwing gestemd. Uit het rapport van de werkgroep Herwaardering Stadsvernieuwing blijkt dat deze bezuiniging ertoe leidt dat alle marges voor tegenvallers in feite uit het stadsvernieuwingsbudget verdwijnen en wij hebben juist onlangs nog eens geconstateerd dat zulke tegenvallers zich zeker zullen voordoen en wel met name in de ISR-gebiedenNu deze marge er niet meer is, betekent dit dat de ge volgen hiervan vooral ook voor rekening komen van de gebieden die buiten de ISR vallen. De kans is zeer groot dat de stadsvernieuwing daar helemaal in het slop raakt. Ik denk hier bijvoorbeeld aan Hui- zum-West en de Smidsbuurt. Wij zijn van mening dat dit onaanvaardbaar is. Er zou eerder een half mil joen bij moeten dan er af. Bovendien bestaat nog de kans dat er, als deze b. en w.-voorstellen worden aangenomen, een grote vertraging gaat optreden in de stadsvernieuwingsgebieden en dat betekent dat er, willen er geen verkeerde dingen in die gebieden gebeuren, conserverende bestemmingsplannen zou den moeten worden gemaakt. Ook dat kost weer geld. Terzijde merk ik hierbij nog op dat wij het stand punt van b. en w. dat met de aankopen voor Wiardaburen binnenkort moet worden gestart, niet delen. Naar onze mening moet daarvoor een aparte afweging plaatsvinden. Mijn fractiegenoot heeft in de Commissie RO al naar voren gebracht dat wij niet instemmen met de wijze waarop het voorstel inzake het onderhoudsniveau van straten, pleinen, bruggen en plantsoenen wordt uitgevoerd. Deze wijze van uitvoeren leidt vooral tot een verlaging van het onderhoudsniveau van met name de straten in de stadsvernieuwingsgebieden. Wij zijn van mening dat er ook wel andere voorstellen hadden kunnen worden ontwikkeld en ik hoorde zojuist dat de VVD dqt voorstel intussen heeft overgenomen. Beleidssector IV. Onderwijs. De Schooladviesdienst. De veronderstelling dat na de invoering van de Wet op het basisonderwijs het accent van de dienstverlening kan verschuiven van begeleiding naar ondersteuning lijkt ons niet juist. De opvatting van onze fractie is dat dan in feite het vernieuwingsproces inhoudelijk pas gaat beginnen. Hoe meer er in het kader van schoolwerkplannen, bijscholingen e.d. wordt nagedacht over de inhoude lijke vernieuwing van een school, des te veelomvattender en zwaarder wordt in feite de taak van de on derwijskracht en begeleiding blijft juist dan nodig. Die vooronderstelling voor de bezuiniging willen wij derhalve aanvechten. Wel is ons gebleken - dat blijkt met name uit het tegenvoorstel, om het zo maar 15 eens te noemen, van de Schooladviesdienst - dat er aan de efficiency bij de Schooladviesdienst nogal wat schort. Het lijkt ons ook een enigszins topzware organisatie. De Schooladviesdienst toont met zijn eigen bezuinigingsvoorstel aan dat men met minder geld hetzelfde kan doen. Zo zeggen zij het. Wij zouden willen zeggen dat men met hetzelfde geld meer kan doen, want wij hebben op ons verlanglijstje voor ondersteuning op onderwijsgebied nog altijd een heel aantal punten staan. Ik denk bijvoorbeeld aan de uitbreiding van het project Onderwijs en samenleving naar meerdere wijken, aan ondersteuning door de Schooladviesdienst bij de projecten roldoorbreking en het vredesonderwijs en al dergelijke za ken. In feite blijkt thans dat binnen de huidige begroting van de Schooladviesdienst wel degelijk ruimte is om meer aandacht aan dit soort zaken te besteden. Met de voorgestelde bezuiniging gaan wij derhal ve niet akkoord, maar wel met het voorstel - zo wil ik het dan interpreteren - voor een efficiëntere be drijfsvoering van de Schooladviesdienst. De al eerder genoemde besparing op schoonmaakkosten heeft niet onze instemming. Onder punt 9 wordt de Inspectie Lichamelijke Opvoeding genoemd. Wij hebben al eerder gezegd dat deze inspectie wat ons betreft wel mag worden afgebouwd, maar dat daarvoor in de plaats een Inspectie Onderwijsin houdelijke zaken zou moeten komen. Om redenen die ik zojuist al genoemd heb, wijzen wij de bezui niging op het schoolzwemmen af. Beleidssector VI. Nutsbedrijven. Wij zouden graag een toelichting willen hebben op de voorstellen tot bezuinigen bij het GEB. Om nog goede lampen te vervangen lijkt ons ook een verspilling, maar wij vragen ons af of wij nu niet het risico pen dat straks een op de vier lampen niet brandt omdat die kapot is. Dat willen wij in ieder geval niet! Misschien dat de wethouder hierover nog wat meer informatie kan geven. De bij de Dienst voor Reiniging en Brandweer voorgestelde bezuinigingen op personeelskosten heb ben zeker niet onze instemming en wij zouden er ook zeker niet naar willen streven om op grote schaal kantinebeheerders te vervangen door koffie- en frisdrankenautomaten. Wij vinden dit eigenlijk een heel cynisch voorstel Beleidssector XII. Cultuur. Zoals ik reeds heb gezegd gaan wij niet akkoord met het doorberekenen van materiaalkosten in cursus gelden bij het Kreativiteitscentrum. Beleidssector XIII. Sport, Recreatie en Toerisme. Wij gaan niet akkoord met de onder 2a.3. genoemde afschaffing van de vakantietarieven voor de zwem baden beleidssector XIV. Samenlevingsopbouw en jeugdwerk. Wij hebben al eerder tegen de voorgestelde bezuinigingen bij het COL en de SSKWL gestemd. Ook wij vinden dat er best inhoudelijke argumenten zijn aan te voeren om een nauwere samenwerking tussen de ze twee instellingen te bepleiten, maar wij willen dat niet met het mes op tafel doen. Bovendien vragen wij ons af of die samenwerking ook inderdaad zou leiden tot het voeren van minder personeel of tot een bezuiniging op overheadkosten. Ik heb de indruk dat het wat deze dingen betreft daar toch altijd al mi- imeterwerk is en dat er totaal geen rek zit in de begroting van beide organisaties. Bovendien liggen er nog heel lange verlanglijsten, ook van buurtorganisaties, voor meer ondersteuning. Onder punt lb. van deze sector worden Krats en Biels genoemd. Zoals de heer Meijerhof al zei, ligt hier inderdaad een inhoudelijk onderbouwd voorstel tegenover een financieel-technische argumen tatie. Wij kiezen wel voor dat inhoudelijk onderbouwde voorstel. Uit het door Krats en Biels in korte tijd geschreven plan wordt ons duidelijk dat er met drie beroepskrachten een redelijk goed centrum valt te runnen. Wij zien echter niet hoe men met twee beroepskrachten en de vrijwilligers een dergelijke orede doelgroep alle dagen van de week en de weekeinden zou moeten begeleiden. Onder punt 2 worden de wijkaccommodaties genoemd. Ook hier geldt weer dat wij al eerder heb ben geprotesteerd tegen een korting op deze post. Wij achten het dan ook volstrekt onaanvaardbaar dat ftilgaard nu helemaal naar achteren zou schuiven. De situatie daar is dusdanig dat de noodzaak voor het snel realiseren van een wijkaccommodatie aanwezig lijkt. Ik zou op dit punt overigens niet nader willen ngaan, omdat ik geloof dat wij deze discussie in het kader van de Accommodatienota en een eventuele bijstelling daarvan zouden moeten voeren. Beleidssector XV. Overige uitgaven en inkomsten. Wij zijn het eens met de onttrekking aan de risico-reserves. Wij zijn het echter niet eens met de invoe ring van de rioolretributie om al eerder genoemde redenen. Zakelijk gerechtigden kunnen ook de kleine, eigen-woning-bezitters zijn en die worden dan hierdoor getroffen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 8