Mevrouw Van der Werf: Voordat ik namens mijn fractie nog wat aanvullen de opmerkingen maak bij de profielschets van de nieuw te benoemen burgemees ter zoals die namens de gezamenlijke fracties door mevrouw Brandenburg naar voren is gebracht, wil ik toch een paar kanttekeningen maken bij het kader waarin dit profielschetsen plaatsvindt, omdat juist door dat kader mijn frac tie zich vanavond in een moeilijke positie bevindt. Ten eerste heeft mijn fractie bezwaren tegen het ondemocratisch karakter van het helaas nog steeds van hogerhand benoemde burgemeesterschap, waarop betrokken gemeenteraden hooguit wat inspraak hebben. Mijn fractie is voorstan der van het gekozen burgemeesterschap, omdat ons inziens alleen op die manier recht wordt gedaan aan het politieke karakter van de burgemeestersfunctie. Want ondanks het feit dat mijn fractie dat graag anders zou zien draagt de burgemeester alleen verantwoordelijkheid voor een aantal politiek geladen ge bieden als de openbare orde, het politiebeleid, de bescherming bevolking en dergelijke. De raad is in deze afhankelijk van de welwillendheid van een bur gemeester om over de invulling van zijn of haar beleid met de raad te over leggen. Een gekozen burgemeester zou in ieder geval een iets grotere garantie kunnen bieden dat zijn of haar opvattingen sporen met die van de meerderheid ^van de raad. Daarnaast is het benoemde burgemeesterschap op alle manieren in strijd met het principe van decentralisatie. Met het benoemde burgemeester schap blijft Den Haag greep houden op de situaties in de gemeenten, zeker ten tijde van oproer, onrust, kraakacties en dergelijke. In een linkse gemeen te zou bij verkiezing door de bevolking wel eens iemand kunnen worden gekozen die niet zo "betrouwbaar" is als door Den Haag wordt gewenst. Dit was toch ook een van de argumenten om tot voor kort een CPN-burgemeester te weren. Ik zei het al, meer als inspraak hebben wij niet. De nieuwe procedure rond burge meestersbenoemingen heeft wat dat betreft weinig veranderd. Ook wij kunnen, net als de provincie een tijdje geleden, voor verrassingen komen te staan. Maar laten wij vooralsnog hopen dat dat niet zal gebeuren en dat dus het ge zamenlijke profiel van de raad zwaar zal blijken te wegen. Binnen de - zoals ik zei - helaas veel te smalle marges die ons worden gelaten gaan wij akkoord met het instellen van een vertrouwenscommissie die de Commissaris der Koningin zal adviseren. Dan nu het profiel zelf. Mijn fractie kan geheel instemmen met hetgeen door mevrouw Brandenburg namens de gezamenlijke fracties is verwoord. Mijn fractie kan zich eveneens aansluiten bij de aanvullende opmerkingen van de PvdA. Ook wij zijn van mening dat voor de nieuw te benoemen burgemeester zijn of haar burgerlijke staat, godsdienst of geschiktheid van de eventuele partner op geen enkele manier een rol mag spelen in de overweging. Ook vinden wij dat de nieuwe burgemeester zich ervan bewust moet zijn dat besturen van een gemeen te politiek werk is en dat dat moet doorklinken in de verhouding met de raad - 7 - en de manier waarop het beleid naar buiten toe wordt vertaald. Mijn fractie wil graag een burgemeester die niet bij voorbaat is geneigd uitingen van on vrede en protest met repressieve maatregelen te onderdrukken, maar die in staat is deze met begrip voor de maatschappelijke achtergronden en motieven tegemoet te treden. Wij hebben voorkeur voor iemand die zich sterk verbonden voelt - liefst vanuit eigen achtergrond - met de Friese cultuur en die Fries spreekt of bereid is dit snel te leren. Als laatste: op alle fronten in deze maatschappij krijgen vrouwen minder kansen en komen ze minder goed aan de bak. Een vrouw als burgemeester zou wat dat betreft een goede doorbreking zijn en er zou bovendien ook nog een voorbeeldwerking vanuit kunnen gaan. Met andere woorden: wij hebben voorkeur voor een vrouw! Ik begrijp echter dat wij op dit moment niet zoveel kunnen met deze voorkeur. Mevrouw De Dong: Mijnheer de voorzitter, mijnheer de commissaris. In de profielschets, zoals die namens de raad door mevrouw Brandenburg is uit gesproken, zijn de voor mijn partij belangrijkste punten al verwoord. Ik wil dan ook volstaan met een enkele toevoeging en het aanscherpen van wat punten uit de gezamenlijke profielschets. Wij verwachten dat de nieuw te benoemen burgemeester respect toont voor de levens- en geloofsovertuiging van een ieder. T Ervan uitgaande dat dit een vanzelfsprekende zaak is, is voor ons de godsdienst of burgerlijke staat van de nieuwe burgemeester dan ook niet ter zake doende. Wij verwachten van de nieuwe burgemeester dat hij/zij Fries met de Friezen, maar vooral Leeuwarder met de Leeuwarders wil zijn. Gezien de slechte financieel_economische situatie waarin ons land verkeert en de extra klappen die Leeuwarden daarvan meekrijgt door haar excentrische ligging, wil ik benadrukken het heel belangrijk te vinden dat de nieuwe burge meester inzicht heeft in sociaal-economische verhoudingen. Belangrijk voor de nieuw te benoemen burgemeester vinden wij het gevoel voor democratische verhoudingen en de wil om samen met de raad de moeilijke problemen waar wij voor staan te willen aanpakken. Gezien de verhoudingen in de raad waarin progressief de meerderheid heeft staan wij een burgemeester voor uit PvdA-kring. Een laatste opmerking,mijnheer de voorzitter. D'66 heeft altijd gepleit voor een democratisch gekozen burgemeester. Gezien de politieke verhoudingen in ons land ligt die wens helaas nog lang niet binnen ons bereik. Om aan de benoeming van de nieuwe burgemeester toch een democratisch tintje te geven, wil len wij dan ook met klem de instelling van een vertrouwenscommissie bepleiten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1982 | | pagina 4